Turbocomp: Perustajan oma projektiauto
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Turbocomp: Perustajan oma projektiauto
Tässä vähän historiaa ja tietoa mystisen Turbocompin eräästä projektiautosta, tässä tapauksessa perustajan (allekirjoittanut) oma
tämänhetkisestä ykkösprojektista.
Kuvia seuraa, ja tarinaa päivitetään jatkuvasti.
Auto: '90 Saab 900 S 5D -matalapaineturbo
Historia lyhyesti:
Olen kolmas omistaja. Eräs turboguruna tunnettu klubilainen haki auton Lapista viitisen vuotta sitten. Autoa viritettiin aste asteelta, kuitenkin säilyttäen ulkonäkö täysin vakiona; siitä tulikin ajan mittaan melkoinen Sleeper. Jo edellisen omistajan aikana n. 1.5 vuotta sitten potkua oli riittävästi 3 sekunnin vetoihin kolmosvaihteella välillä 80-120 km/h.
Evoluutio 1 (Viimeiset dynotetut ja ratatestatut speksit)
Moottori:
-B202, vakiosisuskalut. Kevyesti kiillotettu, hieman portattu kansi.
-Garrett T3/T4E Trim 50 L -hybridi, 360-asteen laakerit, peruspaineet 0.55 bar (normaalia jäykempi kello).
-Kisacooleri maskin takana, 48x32x7 cm, mandrel-aluputkisto 50->60->70 mm.
-Viggen dumppi, siirretty .
-JT 3" Putkisto koko matkalta: akkuputki, yksi vaimennin, katti poistettu
-Ahtopaineensäätö mekaanisella "bleeder" säätöventtiilillä. 0.9 bar max. ahdot.
-Modifioitu Lucasin ruiskuboksi; lastu vaihdettu. Vakiosuuttimet (290 cc).
-1:1.2 Progressiivinen bensanpaineensäädin. Peruspaineet 3.6 bar.
-Modifioitu sytytysennakon säätö; progressiivinen ennakkokäyrä ahtojen mukaan.
-Poistettu ahtopaineen ylipainekytkin.
-3" Imuputki, IMM:n verkot poistettu.
-JR Kartiofiltteri, jolla erityinen lämpökilpi.
-SFS silikoniletkua kaikki muut paitsi syylärin letkut.
Voimansiirto:
-'90 5-nop. vakiovaihteisto; vaihdettu ETT:n vahvistetut laakerit ja #8 ensiövälitys
-228mm kytkinpaketti, OE Saab Turbo -osat ( Sachs )
Alusta / jarrut / pyörät:
-Lesjöfors -40 mm madallusjouset
-Sachs Advantage -sportti-iskarit
-OE Saab kallistelunvakaajat edessä ja takana
-Vakiojarrut, OE Saab
-Goodyear Eagle Ventura 195/60 R15 Aero-vanteila
Kori:
-5D multicoupe, 900S:n vakiopuskurit ja etu+takaspoileri
-Kirkkaat vilkut ja tummat sivuvilkut, "Airflow"-ilmapoistoaukot takakyljissä
-Maalipinta: Iridiumin sininen metalliväri ( vaalea kiiltävä sininen )
-Sisustus: Sininen "karvalakki"-sisustus, 900S:n vakiopenkit jne.
Varusteet:
-Karvalakki. Ainoa mukavuusvaruste keskuslukitus ( =auto on suht.kevyt )
-Sony CD-soitin
-VDO Ahtopainemittari
-Link Electrosystems -nakutusmittari
-AutoMeter -seosmittari lämmitettävällä Lambdalla
Saavutukset:
Dynossa 0.9 bar ahdoilla:
-260 hv / 5500 rpm
-414 Nm / 3900 rpm
HUOM! Huono puhallus coolerille. Käytännössä tehoa ja vääntöä hieman enemmän.
Säädetty Lucasin vakiosuuttimille "tappiin", eli käytännössä potkii n. 270 hv ja vääntö käy keskikierroksilla jossain 450 Nm huitteilla.
Dynossakin todettu, että vielä 269 hv kohdalla seokset eivät tippuneet laihalle.
Mitattu suorituskyky:
- 0-100 km/h: 7.0 sek (sutii 85 km/h asti vaikka miten varoo )
- 0-160 km/h: 13.6 sek
- 0-200 km/h: 20.0 sek
Kuten kuvasta näkyy, 100-200 km/h mennään jo aika vikkelään.
Ei meinaan pysy moni uusi tehdassportti perässä...
Evoluutio 2 ( Parhaillaan valmistumassa )
Päivitetään kesän mittaan kun palat saadaan kasaan ja auto rullille
Tulossa on myös Evoluutio 3... Se on kuitenkin jo eri juttu eikä soveliasta tekstiä turbofaneille
tämänhetkisestä ykkösprojektista.
Kuvia seuraa, ja tarinaa päivitetään jatkuvasti.
Auto: '90 Saab 900 S 5D -matalapaineturbo
Historia lyhyesti:
Olen kolmas omistaja. Eräs turboguruna tunnettu klubilainen haki auton Lapista viitisen vuotta sitten. Autoa viritettiin aste asteelta, kuitenkin säilyttäen ulkonäkö täysin vakiona; siitä tulikin ajan mittaan melkoinen Sleeper. Jo edellisen omistajan aikana n. 1.5 vuotta sitten potkua oli riittävästi 3 sekunnin vetoihin kolmosvaihteella välillä 80-120 km/h.
Evoluutio 1 (Viimeiset dynotetut ja ratatestatut speksit)
Moottori:
-B202, vakiosisuskalut. Kevyesti kiillotettu, hieman portattu kansi.
-Garrett T3/T4E Trim 50 L -hybridi, 360-asteen laakerit, peruspaineet 0.55 bar (normaalia jäykempi kello).
-Kisacooleri maskin takana, 48x32x7 cm, mandrel-aluputkisto 50->60->70 mm.
-Viggen dumppi, siirretty .
-JT 3" Putkisto koko matkalta: akkuputki, yksi vaimennin, katti poistettu
-Ahtopaineensäätö mekaanisella "bleeder" säätöventtiilillä. 0.9 bar max. ahdot.
-Modifioitu Lucasin ruiskuboksi; lastu vaihdettu. Vakiosuuttimet (290 cc).
-1:1.2 Progressiivinen bensanpaineensäädin. Peruspaineet 3.6 bar.
-Modifioitu sytytysennakon säätö; progressiivinen ennakkokäyrä ahtojen mukaan.
-Poistettu ahtopaineen ylipainekytkin.
-3" Imuputki, IMM:n verkot poistettu.
-JR Kartiofiltteri, jolla erityinen lämpökilpi.
-SFS silikoniletkua kaikki muut paitsi syylärin letkut.
Voimansiirto:
-'90 5-nop. vakiovaihteisto; vaihdettu ETT:n vahvistetut laakerit ja #8 ensiövälitys
-228mm kytkinpaketti, OE Saab Turbo -osat ( Sachs )
Alusta / jarrut / pyörät:
-Lesjöfors -40 mm madallusjouset
-Sachs Advantage -sportti-iskarit
-OE Saab kallistelunvakaajat edessä ja takana
-Vakiojarrut, OE Saab
-Goodyear Eagle Ventura 195/60 R15 Aero-vanteila
Kori:
-5D multicoupe, 900S:n vakiopuskurit ja etu+takaspoileri
-Kirkkaat vilkut ja tummat sivuvilkut, "Airflow"-ilmapoistoaukot takakyljissä
-Maalipinta: Iridiumin sininen metalliväri ( vaalea kiiltävä sininen )
-Sisustus: Sininen "karvalakki"-sisustus, 900S:n vakiopenkit jne.
Varusteet:
-Karvalakki. Ainoa mukavuusvaruste keskuslukitus ( =auto on suht.kevyt )
-Sony CD-soitin
-VDO Ahtopainemittari
-Link Electrosystems -nakutusmittari
-AutoMeter -seosmittari lämmitettävällä Lambdalla
Saavutukset:
Dynossa 0.9 bar ahdoilla:
-260 hv / 5500 rpm
-414 Nm / 3900 rpm
HUOM! Huono puhallus coolerille. Käytännössä tehoa ja vääntöä hieman enemmän.
Säädetty Lucasin vakiosuuttimille "tappiin", eli käytännössä potkii n. 270 hv ja vääntö käy keskikierroksilla jossain 450 Nm huitteilla.
Dynossakin todettu, että vielä 269 hv kohdalla seokset eivät tippuneet laihalle.
Mitattu suorituskyky:
- 0-100 km/h: 7.0 sek (sutii 85 km/h asti vaikka miten varoo )
- 0-160 km/h: 13.6 sek
- 0-200 km/h: 20.0 sek
Kuten kuvasta näkyy, 100-200 km/h mennään jo aika vikkelään.
Ei meinaan pysy moni uusi tehdassportti perässä...
Evoluutio 2 ( Parhaillaan valmistumassa )
Päivitetään kesän mittaan kun palat saadaan kasaan ja auto rullille
Tulossa on myös Evoluutio 3... Se on kuitenkin jo eri juttu eikä soveliasta tekstiä turbofaneille
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Jarrut ja ulkonäkö muuttuvat myös. Jarrut tosin kokevat varsinaisen "tosipäivityksen" vasta Evo kolmoseen...
Ulkonäöstä pitäisi tulla hillitty mutta menevä.
Kuvia tulee nettiin lähipäivinä. ( http://www.turbocomp.net )
Ulkonäöstä pitäisi tulla hillitty mutta menevä.
Kuvia tulee nettiin lähipäivinä. ( http://www.turbocomp.net )
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Ei ei vaparia. Mutta niin hullu turbotekniikka, että speksien kertominen aiheuttaa vaarallisia pakkomielteisiä oireita kaikille turbofaneilletomaatti kirjoitti:Evo 3? Kerro nyt hyvä mies lisää äläkä pidä meitä jännityksessä Vapaastihengittävääköä meinaat
Tarjoa sitten mulle turbotekniikkaasi kun se jää jouten..
Kakkosevon tiedot tulevat ylös ihän näillä hetkillä; niissäkin pitäisi olla yhtä ja toista mielenkiintoista...
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Jotain tuon suuntaista täälläkin tekeillä... Nätti auto kyllä tuossa linkissä!saabracing kirjoitti:jarruja myös muutkin jo kerenny päivittelemään...
http://www.garaget.org/?car=3304ℑ=68080
Kesä ajellaan vielä vakiosatuloilla, mutta syksyllä päästään kunnolla rakennuspuuhiin, jos vain aikaa riittää...
Vai olet sinä auton nykyinen omistaja. Hienoa, että meni hyvään kotiin. Kävin itsekin katsomassa ja koeajamassa autoa. Hyvä kuntoinen kori ja hieno tekniikka kiehtoi ja olinkin jo kiinnostunu tekemään kauppoja, mutta koska myyjä ei pystyny siitä heti luopumaan ja mulla alkoi olemaan auton tarpeelle kiire niin kaupat jäi tekemättä. Erittäin hieno saba jokatapauksessa ja suunta näyttää olevan vain ylöspäin.
Aika arkisen näköinen tuo tosiaan on viisine ovineen ja sinisine penkkeineen, mutta mikäs siinä jos tykkää sleeper-hengestä.
Aika arkisen näköinen tuo tosiaan on viisine ovineen ja sinisine penkkeineen, mutta mikäs siinä jos tykkää sleeper-hengestä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938