vaihde keppi?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

vaihde keppi?

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

nyt kun on mahdollisuus kysyä viisaammilta ni,onko kellään tietoa mistä johtuu väljyys kuupan vaihdekepissä? minun saabissa on tuota väljystä reilusti eli keppin liike on suuri... pystyykö säätämään vai meneekö koko vivusto vaihtoon. Sama väljys on ollu jo ainakin neljällä eri vaidelaatikolla eli vika ei ainakaan ole siinä!
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Olisikos välys vaihdelaatikoissa ihan luonnostaan?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

ei sen pitäs olla ainakaan ihan niin suuri ku mulla. Ainakin siinä autossa josta otin vaihdelaatikon välys oli paljon pienempi ja vaihteet lupsahtivat hyvin päälle. Kun vaihde on päällä ni keppi liikkuu vieläkin 10-15 senttiä.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mulla on 65.000 ajettu kuuppa tallissa. Se on ihan timmissä kunnossa tekniikaltaan. Pitääpäs tarkistaa asia.
# 419 Vesa Pohjalainen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1277
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vaihdekeppiä eli vivustoa voi/pitää säätää. Koko ohjauspylväs vaihdevipuineen liikkuu ylös-alaspäin kojelautaan nähden. Kaksi kiristysruuvia on hankalasti kojelaudan alla systeemin molemmin puolin. Niihin pääsee käsiksi parhaiten makaamalla selällään (auton) lattialla, jos on kätilön kädet voi yrittää istualtaankin, avainkoko 13 mm. Kun ko. ruuvit ovat löysällä,liikkuu systeemi ratista nostamalla/painamalla jonkun 10-20 mm edestakaisin ja se liike vaikuttaa vaihdevivuston tuntumaan.
Korjaamokirjoissa on säätöohje, joka muistaakseni menee seuraavasti: kytketään IV-vaihde, tunnustellaan ohjausakselin vieressä olevan vaihdekepistä alaspäin menevän pitkän vaihteensiirtotangon tangonsuuntaista välystä tarttumalla siihen alapäästä. Kun säätö on oikein, liikkuu vaihdekepin nuppi (IV asennossa) 10-15 mm, jos muistan oikein , kun sieltä alhaalta liikutetaan sitä tankoa ylös-alas. Jos on enemmän tai vähemmän pitää ratista nostamalla/painamalla hakea uusi parempi asento ja taas kokeilla ja mittailla vaihdenupin liikettä.
Kun nupin liike on kuten neuvottu, toimii vivusto melkoisen napakasti.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

kiitosta neuvosta! :D
tn
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

vaihdevivusta

Viesti Kirjoittaja tn »

Moron. Ongelma voi olla myös vaihdevivussa olevassa valkoisessa kovamuovisessa pallossa (jo valmiiksi halki!). Se sijaitsee (tai ainakin pitäisi sijaita) kopan juuressa kopan sisällä. 78:stani tipahti (oli joskus tipahtanut?) em. pallon puolikas kopan sisään ja junttasi lopulta vaihteiston niin, ettei pakki mennyt päälle. Ei muuta kuin vivusto irti lootasta ja sen jälkeen vaihdevipu kääntyi aivan alas > keppi irti ja pallon palaset paikoilleen. Keppi jämäköityi ja pakki nyt ok.

t. tee
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Jos säädät vaihdevälit niin muista säätää samalla vaidelukko sillä se todennäköisesti lakkaa toimimasta säädön jälkeen.
Se väli oli meitsin kirjassa ilmoitettu 8-12mm.

Tässä ohjeet vaidelukon säätämiseen.
Laita 1 vaihde päälle ja löysää 2 kuusiokolo ruuvia sieltä ratin alta. Vaihde akselin alla on kaksi reikää mistä ne ruuvit näkyy. Laita pakki päälle ja löysää 3 ruuvi (pidätin ruuvi). Väännä virta-avain "L" asentoon. Siirrä kiertoeste (se pyöreä metallin värinen mötikkä) siten, että lukon kieli uppoaa hyvin siinä olevaan koloon. kiristä pidätin ruuvi ja laita 1 vaihde päälle ja kiristä ne kaksi muuta ruuvia.
On se vaan hurja peli
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Me laitettiin uus laatikko paikoilleen ja ei löydy kun kolmonen ja nelonen. Ykkönen menee paikalleen kun toinen oikein vääntää vaihdeakselia ja toinen survoo väkisin ykkösen päälle. Vaihdelukon säätämiselläkö nuo loputkin vaihteet löytyy ?
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

Fundamental kirjoitti:Me laitettiin uus laatikko paikoilleen ja ei löydy kun kolmonen ja nelonen. Ykkönen menee paikalleen kun toinen oikein vääntää vaihdeakselia ja toinen survoo väkisin ykkösen päälle. Vaihdelukon säätämiselläkö nuo loputkin vaihteet löytyy ?
näin ainaki mä olen ymmärtäny suuresta sinisestä "holy biblestahan" seki löytyy tarkemmin jos omistat.. eli korjaamokäsikirjasta!!
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Fundamental kirjoitti:Me laitettiin uus laatikko paikoilleen ja ei löydy kun kolmonen ja nelonen. Ykkönen menee paikalleen kun toinen oikein vääntää vaihdeakselia ja toinen survoo väkisin ykkösen päälle. Vaihdelukon säätämiselläkö nuo loputkin vaihteet löytyy ?
Jos vaihteet ei meinaa mennä päälle niin sillon täytyy säätää vaihde välykset kohdalleen. Mutta kun säätää välykset niin vaihdelukko lakkaa todennäköisesti toimimasta etkä saa avainta pois, joten sekin on säädettävä samalla. Tossa ylhäällä oli hyvät ohjeet välyksien säätöön.
On se vaan hurja peli
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Välykset on säädetty, mutta kun ei vaan löydy tuota ykkösvaihdetta :( Onkohan itse laatikossa jotain vialla ? Ärsyttää kyllä vietävästi! Bussilla töihin meneminen ei oo mitään nannaa varsinkaan näillä hiton kesäaikatauluilla!
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Oletko muuten kokeillut että meneekö ne vaihteet päälle sillon kun se vivusto ei ole kiinni laatikkossa. Siis kääntelemällä pelkästään siitä akselista. Jos ne siitä kääntämällä menee päälle niin sitten sen on pakko olla vivustossa, mutta jos eivät vika lienee laatikossa.
Siinä laatikon takana on pari säätö ruuvia, joilla voi muuttaa niiden siirtohaarukoiden asentoa, mutta en ole ikinä kokeillut. Olen aina purkaessa mitannut ja laittanut samalle kohtaa kuin olivat ennen. Niitä ruuveja säätämällä saattais alkaa toimii tai sitten ei.
On se vaan hurja peli
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Joo kokeiltu on ilman vivustoa ja ei löydy vaihteita :( Pakko laittaa tuo entinen laatikko sitten kunnostukseen ja ajella kuupalla seuraavan kerran vasta ensi kesänä :cry:
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Kannattaa vielä kokeilla ottaa se vaihdelootan kansi irti. Kerran oli itsellä kanssa tommonen ongelma. Oli ilmeisesti tullut laitettuu se jotenkin väärin, kun laitoin sen takas huolellisesti sain vaihteet toimimaan.
On se vaan hurja peli
Vastaa Viestiin