Rommitommi kirjoitti: Itselleni ruotsin osaamisesta ei ole ollut mitään konkreettista hyötyä, mutta eipä siitä mitään haittaakaan ole ollut.
pitääkö kaikesta olla hyötyä? ainakin minusta on kiva oppia muita kieliä. ja vielä se että sitä näköjään vaan katsoo sitä ensimmäistä osaa eli ei ole hyötyä eikä yhtään sitä positiivista puolta ettei ole ollut haittaa. en tiedä poltatko mutta siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä, ainoastaan haittaa (myöskin muille) ja kuitenkin liian moni sitä tekee ... ja onhan niitä varmaan tuhansia asioita joista ei ole hyötyä mutta niitä tulee kuitenkin tehtyä.
näistä pohjoismaista sen verran että suomenruotsalainen ymmärtää norjaa (puhekieltä) yhtä hyvin kun suomalainen eestiä (puhekieltä). ainakin minä ymmärrän. se varmaan riippuu ihmisestä mutta niitä ymmärtää riittävän paljon tietääkseen mitä puhuvat. norjalaista ja tanskalaista tekstiä om ihan selvää...
on totta että suomessa on "paljon" mm. venäläisiä ja somalialaisia mutta on kumma että saamelaisia on unohdettu, nekin asuu täällä. olisi ihan kiva oppia saamenkieltä eli "pakkosaami" kehiin vaan
petteri75 kirjoitti: Jos ruotsia puhuvia on 350 000 ja suomea puhuvia se vajaat viisi miljoonaa, niin miksi aivan selkeän vähemmistön pitää uhrata kapasiteetistaan selkeä osa (B-ruotsi, alk. 7lk) pienessä käytössä olevan kielen, jolla on todella monta erilaista "murretta", osa vaikeaakin (kuten J. Hall tuossa totesikin)?
vaikka olen suomenruotsalainen en todellakaan ymmärrä monta eri ruotsinmurretta sekä suomessa että ruotsissa. mutta myöskin ruotsinruotsissa on eri sanoja kun suomenruotsissa ja hyvä esimerkki on seuraava: maksalaatikko -> suomessa sitä sanotaan leverlåda:ksi mutta ruotsissa se on korvkaka (ja se on suomeksi makkarakakku). eli semmosta

. ruotsi ja suomenruotsi ovat kuitenkin suureksi osaksi samaa. on myös suomessa niin monta murretta jotka suomalaisetkaan ei ymmärrä. murre om aina murre, joskus ymmärtää ja joskus ei mutta tässä ei ollut kyse murteista ollenkaan.
halusin vaan ottaa esiin myöskin sen että esim. poliisit tulisi osata molemmat kielet. tuli vaan mieleen kun äiti soitti poliisille (tämä oli porvoossa) ja puhui ruotsia ja sitten tuli vastaus että: anteeksi mitä. aika kiva jos joku vain osaa ruotsia ja joku haulikko äijä riehuu ulkona eikä mitenkään saa poliisit tulemaan sinne. ennekún vetäisette ton "suomessa puhutaan suomea" paskaa niin mitä jos te soitatte poliisille ja sieltä kuuluu vaan että: ursäkta, kan ni tala svenska. (ja tämähän olisi suomessa tottakai, vaikka todennäköisyys on pieni koska melkein kaikki osaa suomea).
Rommitommi kirjoitti: Suomenruotsalaisethan ne vaatii, että sitä ruotsia pitää puhua myös maan rajojen ulkopuolella, suomalaisilla ei samanlaista vaadetta ole missään
en ole koskaan kuullut suomenruotsalaista joka vaatii ruotsin puhumisen ulkomailla (kaikki suomenruotsalaiset osaa englantia niin varhain ja niin hyvin että ei olisi edes tarve mutta sanoisin että se on kuitenkin asenteesta kiinni). olen kuitenkin kuullut suomalaisista jotka vaatii suomea ulkomailla. ei olisi ihme jos kuitenkin olisi: "suomessa puhutaan suomea ja ulkomailla myös". joo, ja suomenruotsalaiset jotka ovat käyneet koulua osaa (tai ovat joskus osanneet) ainakin 4 kieltä: ruotsi, suomi, englanti ja ranska tai saksa (jotkut lukee molemmat) ...eli ei ole ainakaan kielitaidosta kiinni. itse olen lukenut ne viisi ja haluaisin oppia muitakin. mun veli "osaa" ainakin 8 kieltä...
tähän väliin juttu niistä ulkomaalaisista jotka tulee suomeen (tämä menee vähän topicin ohi...). niiden mielestä suomenruotsalaiset ovat "parempia tyyppejä" kuin suomalaiset. en ole koskaan kuullut että ulkomaalainen tykkäis enemmän suomalaisista kun suomenruotsalaisista. luulisin sen olevan asenne kysymys eli suomenruotsalaisilla om parempi asenne, myöskin kieliä kohtaan.
Vesa Pohjalainen kirjoitti: Ajatus oli, että ylipäätään kielen osaaminen avartaa ja laajentaa maailmaa olipa sitten kieli mikä tahansa.
kyllä mutta yritä nyt sitten saada "suomessa puhutaan suomea"-tyypit tajuamaan sitä...
nyt en tiedä onko tästä ollut joskus tutkimus vai ei mutta mutta ainakin minulla on sellainen mielikuva että prosentuaalisesti suomenruotsalaiset ovat älykkäämpiä kun suomalaiset. en usko että tätä mitenkään on todistettu enkä itse tiedä onko tämä totta mutta jos on niin tämä voi johtua siitä että suomenruotsalaiset alottaa suomenkielen jo kolmannella luokalla ja englanninkielen viidennellä luokalla ja sitten ranskan tai saksan kasilla jos muistan oikein. eli suomenruotsalaisten täytyy käyttää aivojaan enemmän (kun aivot vielä kehittyy) kun suomalaisten ja mitä enemmän aivojaan käytää sitä enemmän saa aivosolut yhteiksiä toisiinsa ja kaikkihan tietää (pitäisi tietää) että älykkyys ei ole kiinni monessako aivosolussa sitä on vaan se että miten hyvin ne ovat yhteydessä toisiinsa. mutta tämä on jo jotain aivan muuta...ja vain minun mielipide...
varmaan unohtui jotain kun on niin paljon tekstiä...
och man kan ju tala hur myky skit om typer som int kan svenska utan att dom förstår, så att se er i reven bara

... och ta det inte så allvarligt (tämä oli niille jotka eivät halua oppia ruotsia jos ette arvanneet)
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)