Turbotekniikka 99:iin hankittu! (KOEAJO TUNTUMIA)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Right on! Itsellä tuo turbotekniikka on jo jollain tapaa hankittu. Se vaan tuossa Turbossa paikoillaan niin pitkään, kunnes tulee tarvetta ostaa isompi Saab.

Tällä haavaa on tuohon satkuun tulossa JT:n pakoputki (kohta puoliin olis tarkoitus pistää tilaus menemään) ja lähitulevaisuudessa Saabin oma virikortti ja JT:n downpipe. Mutta sitten joskus siirtyessään 99:iin tekniikka palautetaan "vakioksi" :lol: Yeah right...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

noniin, kokeiltiin konetta varaosa-auton keulilla pelkällä lisäbensasuuttimella ja hyvältä käynti kuulosti..
mutta ongelmia ilmeni: lauhduttimen putkesta ei juurikaan öljyä tullut n.puolen minuutin käytön jälkeen! 8O noh öljynpainemittari kiinni joka sekin näytti nollaa.. :(

huomenissa laitan syylärin kiinni että uskaltaa käyttää pitempään.

löytyipä tuossa kärjetön virranjakajakin hyllystä, eli enään ei puutu kuin kunnollinen bensapumppu..
Tällä haavaa on tuohon satkuun tulossa JT:n pakoputki (kohta puoliin olis tarkoitus pistää tilaus menemään) ja lähitulevaisuudessa Saabin oma virikortti ja JT:n downpipe. Mutta sitten joskus siirtyessään 99:iin tekniikka palautetaan "vakioksi" Yeah right...
jep,tuohonkin on tulossa omavalmisteinen 2,5" putkisto kunhan saan muut rojut paikalleen..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos turbo-tuplaysissä bensapumppu tankin ulkopuolella eli peräkontissa vaiko tankin sisällä kuten muissakin k-jeteissä?
Meinaan jos olis vielä turbomalleissa muovinenkin niin sellainen täytyisi etsiä, ton mun vanhuksen tankki kun on ihan laho.

Kait meinaat kunnon ic:n laittaa? :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

pumppu on vakiona tankin sisällä, mutta ajattelin sijoittaa sen ulkopuolelle.

kyllähän se kunnon krilli houkuttelis mutta kun tuossa ei ole oikeen hyvää paikkaa coolerille.. mutta saas nähdä.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

gls kirjoitti: kyllähän se kunnon krilli houkuttelis mutta kun tuossa ei ole oikeen hyvää paikkaa coolerille.. mutta saas nähdä.. :wink:
sittenhän se paikka tehdään :twisted:
onko se kone kauankin ollut kuivillaan? nehän ei nuo b koneet aina lähde kovin helposti kuivana öljyä imemään...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ei se kuivillaan ole ollut, normaali määrä oli oljyä sisällä kun laskin pois.

nyt löytyi öljynpaineet, hitsasin ylimääräiseen virranjakajan tankoon 15cm pitkän rautanaulan kiinni ja pyöritin öljy pumppua porakoneella, jonkinaikaa pyörittelin ja öljyt tulivan lauhduttimen läpi.
sitten vain lauhduttimen letku turboon kiinni ja lisää pyöritystä niin tuli normaalit paineet..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kun osuu melko liki tätä aihetta, niin voiko k-jetin pumpun,joka on alunperin tankissa,asentaa tankin ulkopuolelle? Ja voiko ton paineen varaajan tms. jättää pois? 96:seen olis tulossa kjetin pumppu.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Suppari kirjoitti:Kun osuu melko liki tätä aihetta, niin voiko k-jetin pumpun,joka on alunperin tankissa,asentaa tankin ulkopuolelle? Ja voiko ton paineen varaajan tms. jättää pois? 96:seen olis tulossa kjetin pumppu.


miksi tuo paineen varaaja täytyisi jättää pois? mutta eiköhän sen pois voi jättää, sitten vain jos esim mutkassa pumppu haukkaa tyhjää niin meno pätkäsee melkein heti siihen, varaaja pienen varan antaa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Suppari kirjoitti:Kun osuu melko liki tätä aihetta, niin voiko k-jetin pumpun,joka on alunperin tankissa,asentaa tankin ulkopuolelle? Ja voiko ton paineen varaajan tms. jättää pois? 96:seen olis tulossa kjetin pumppu.
Voi ainakin jos pumppu asennetaan tankin nestepinnan alarajalle. Saattaa toimia myös tankin yläpuolella, mutta alapuolinen asennus on varmempi. Pumpun imupuolelle kannattaa laittaa siivilä. Painevaraaja ei ole välttämättömyys, mutta ilman sitä voi tulla joissakin olosuhteissa käynnistysongelmia.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

mikkoimp kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Kun osuu melko liki tätä aihetta, niin voiko k-jetin pumpun,joka on alunperin tankissa,asentaa tankin ulkopuolelle? Ja voiko ton paineen varaajan tms. jättää pois? 96:seen olis tulossa kjetin pumppu.


miksi tuo paineen varaaja täytyisi jättää pois? mutta eiköhän sen pois voi jättää, sitten vain jos esim mutkassa pumppu haukkaa tyhjää niin meno pätkäsee melkein heti siihen, varaaja pienen varan antaa..
Ei sitä mikään pakko ole pois jättää,on vaan sen verran happaman näköset liittimet tossa jotta mahtaako saada auki.. :roll: Katotaan ku on sen aika..
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

900T16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Kun osuu melko liki tätä aihetta, niin voiko k-jetin pumpun,joka on alunperin tankissa,asentaa tankin ulkopuolelle? Ja voiko ton paineen varaajan tms. jättää pois? 96:seen olis tulossa kjetin pumppu.
Voi ainakin jos pumppu asennetaan tankin nestepinnan alarajalle. Saattaa toimia myös tankin yläpuolella, mutta alapuolinen asennus on varmempi. Pumpun imupuolelle kannattaa laittaa siivilä. Painevaraaja ei ole välttämättömyys, mutta ilman sitä voi tulla joissakin olosuhteissa käynnistysongelmia.
tarkoitatko siivilällä bensansuodatinta? kyllä sen pumpun voi ulkopuolelle kuulemma asentaa, mutta sen täytyy olla samassa asennossa kuin tankissa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Suppari kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Kun osuu melko liki tätä aihetta, niin voiko k-jetin pumpun,joka on alunperin tankissa,asentaa tankin ulkopuolelle? Ja voiko ton paineen varaajan tms. jättää pois? 96:seen olis tulossa kjetin pumppu.


miksi tuo paineen varaaja täytyisi jättää pois? mutta eiköhän sen pois voi jättää, sitten vain jos esim mutkassa pumppu haukkaa tyhjää niin meno pätkäsee melkein heti siihen, varaaja pienen varan antaa..
Ei sitä mikään pakko ole pois jättää,on vaan sen verran happaman näköset liittimet tossa jotta mahtaako saada auki.. :roll: Katotaan ku on sen aika..
itsellä oli ilmeisesti saman näköiset liittimet, mutta ihme kyllä lähtivät ehjänä ja suht helpolla jo lukkotongeilla auki!
kunnolla vaan ruiskii rost-offia tai heittää viakka koko mötikän löpöön likoamaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

no nyt päästiin käyttelemään konetta oikein kunnolla, kun sain hankittua oikeanlaisen bensapumpun (`86 satkun pumppu) ja bensansyötön toimimaan kunnolla..
hyvältähän tuo käynti kuulosti, mitä nyt vähän puhalsi mustaa kun antoi kierroksia. konetta ei ole kunnolla käytetty vähään aikaan, musta savu voi johtua siittä.. :wink:

ja kiitos Valtasen Pekalle bensapumpusta..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hyvä jos kone on ehjä, sekö on jo paikoillaan konehuoneessa?

Niin minkälainen se K-jetronicin pumppu oikein on, se tankin sisällä sijaitseva? Onnistusko sen asentamaan peräkonttiin jossa D-jetronicin pumppu sijaitsee? Se on aika samalla tasolla tankin lähtölinjan kanssa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ei ole vielä tuon punaisen konehuoneessa, kokeilin sitä varaosa-auton keulalla ja juuri äsken nostin sen pois että pääsee huomenna vaihdelaatikon vaihtoon.. :)

se pumppu on normaali painepumppu joka kehittää n.5 baarin paineen.

kyllä sen pitäisi peräkontissa toimia, itse ajattelin asentaa sen moottoritilaan etulokasuojan kylkeen ja viereen suodatin ja paineenvaraaja..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin