Vesiruiskuista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Vesiruiskuista
Onko jollain kokemuksia?
Onko rahalle vastinetta jos tuollaisen lykkäisi autoon johon olisin muutenkin tulossa viriosaa max.300hepoon asti toistaiseksi ?
Kertokaas viisaammat...
Onko rahalle vastinetta jos tuollaisen lykkäisi autoon johon olisin muutenkin tulossa viriosaa max.300hepoon asti toistaiseksi ?
Kertokaas viisaammat...
Saab 900 2.0t Cab -97
Valitettavasti omakohtaisia kokemuksia ei ole antaa, mutta varmasti hyvä ja toimiva ratkaisu.
Vesiruiskuihin on aikapaljon näitä tee-se-itse ratkaisuja ja sellasen jonkun meinasin itsekkin tehdä.
Esim: erillinen säiliö, Valopesurinpumppu, paineanturi ja öljypolttimon suutin.
Mikäli sijoitat vesiruutan ahtoputkeen ennen kaasuläppää, olisi kaasuläppä ja akseli syytä ilmeisesti vaihtaa ruostumattomaan.. Vai olikohan akseli jotain ruostumatonta??
Mikäli autoon on tulossa ohjelmoitava ruisku, niillä saa useimmilla säädettyä myös tuon vesiruiskun toimintaa, joten välttämättä tuota paineanturia ei edes tarvita.
Vesimäärästä en osaa sanoa sen tarkemmin kun itselläni ei käytännön kokemusta asiasta ole, mutta jostain muistan lukeneeni, että olisko ollu n. 250ml-300ml suutin siinä hommassa.
On olemassa myös näitä välijäähdytin kennoon ruiskuttavia vesiruiskuja, joilla saadaan myös lisäjäähdytystä, mutta oletin että tarkoitit ihan imuilman sekaan ruiskuttavaa systeemiä.
Vettä voidaan myös syöttää ahtimen kompressorisiipeen jolloin siipi toimii veden hajoittajana, mutta tämä systeemi tuntuu jotenkin epäilyttävältä, jo ihan ahtimen kestävyyden takia. Mutta pääsyy tämän systeemin hylkäämiseksi oli se, että autossani on tehokas cooleri joten vesi saattaisi ruveta pisaroitumaan coolerissa.
Vesiruiskuihin on aikapaljon näitä tee-se-itse ratkaisuja ja sellasen jonkun meinasin itsekkin tehdä.
Esim: erillinen säiliö, Valopesurinpumppu, paineanturi ja öljypolttimon suutin.
Mikäli sijoitat vesiruutan ahtoputkeen ennen kaasuläppää, olisi kaasuläppä ja akseli syytä ilmeisesti vaihtaa ruostumattomaan.. Vai olikohan akseli jotain ruostumatonta??

Mikäli autoon on tulossa ohjelmoitava ruisku, niillä saa useimmilla säädettyä myös tuon vesiruiskun toimintaa, joten välttämättä tuota paineanturia ei edes tarvita.
Vesimäärästä en osaa sanoa sen tarkemmin kun itselläni ei käytännön kokemusta asiasta ole, mutta jostain muistan lukeneeni, että olisko ollu n. 250ml-300ml suutin siinä hommassa.

On olemassa myös näitä välijäähdytin kennoon ruiskuttavia vesiruiskuja, joilla saadaan myös lisäjäähdytystä, mutta oletin että tarkoitit ihan imuilman sekaan ruiskuttavaa systeemiä.
Vettä voidaan myös syöttää ahtimen kompressorisiipeen jolloin siipi toimii veden hajoittajana, mutta tämä systeemi tuntuu jotenkin epäilyttävältä, jo ihan ahtimen kestävyyden takia. Mutta pääsyy tämän systeemin hylkäämiseksi oli se, että autossani on tehokas cooleri joten vesi saattaisi ruveta pisaroitumaan coolerissa.
Sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Ja tarkoitin juuri tuota mikä on vaikka esillä tuolla http://www.turbocomp.net sivuilla. Kun onhan noita jossain autoissa ollut näkyvillä joissa "vain" 250+ hevosta...
Saab 900 2.0t Cab -97
Amworksilla 450egee. Putket täytyy vaihtaa, amworksin putkista ei oo kokemuksia eikä tietoa hinnoista. Mulla on saabin putket.Harrimatias kirjoitti:Osaatko sanoa yhtään mitä sellanen maksaisi ennenkuin itse soittelen ja kyselisin? Ja pitääkö siinä ruveta laittamaan jotain putkia uusiksi?NG900T kirjoitti:Kunnon cuuleria keulalle vaikka amworksilta niin ei tarvii vesiruiskua ihan heti miettiä vielä tuossa teholuokassa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Tosson omatekemä vesiruisku testissä.
APC:n sekoiluiden takia en ole vielä päässyt kunnolla testaamaan vaikutusta, mutta empiiriset testit jatkuvat.
Kustannukset olivat:
Pumppu ~30euroa
Suutin = vanha kylmäkäynnistyssuutin
Säiliö+nostopumppu=90:sen pissapoika, 5.5L
Pätkä letkua ja lemmareita
Järjestelmää ohjaa megasquirt, mutta saishan tollasen 100% DC systeemin ohjattua releellä ja painekatkasimella.
EVO2 versio tulee olemaan isompi tuottoisella suuttimella joka sykkii bensasuuttimien mukana. Tuotoksi tulee näin 1:5 vesi:bensa koko kierrosalueen läpi.
Vettä tulee tällä hetkellä 4bar paineella (miinus imusarjan paine) ja 15%..10% alueella bensan suhteen.,
Ja jos suuttimien koko mätsää niin tollasen voi tehdä tosi helposti ilman megaakin, eli tasanen 20% (riippuen suuttimista ja jne).
T. Pasi
APC:n sekoiluiden takia en ole vielä päässyt kunnolla testaamaan vaikutusta, mutta empiiriset testit jatkuvat.
Kustannukset olivat:
Pumppu ~30euroa
Suutin = vanha kylmäkäynnistyssuutin
Säiliö+nostopumppu=90:sen pissapoika, 5.5L
Pätkä letkua ja lemmareita
Järjestelmää ohjaa megasquirt, mutta saishan tollasen 100% DC systeemin ohjattua releellä ja painekatkasimella.
EVO2 versio tulee olemaan isompi tuottoisella suuttimella joka sykkii bensasuuttimien mukana. Tuotoksi tulee näin 1:5 vesi:bensa koko kierrosalueen läpi.
Vettä tulee tällä hetkellä 4bar paineella (miinus imusarjan paine) ja 15%..10% alueella bensan suhteen.,
Ja jos suuttimien koko mätsää niin tollasen voi tehdä tosi helposti ilman megaakin, eli tasanen 20% (riippuen suuttimista ja jne).
T. Pasi
Mikä pumppu käytössä ja mistä hommasit?Passi kirjoitti: Kustannukset olivat:
Pumppu ~30euroa
Suutin = vanha kylmäkäynnistyssuutin
Säiliö+nostopumppu=90:sen pissapoika, 5.5L
Pätkä letkua ja lemmareita
Voisiko tuon käytännössä "neutralisoida" laittamalla letkun imusarjasta nestesäiliöön, jos vaan säiliö kestää?Passi kirjoitti: Vettä tulee tällä hetkellä 4bar paineella (miinus imusarjan paine)
Teemu
Saabismi iskee salakavalasti!
Moi. Voi sen neutraloida tuolla. Vaatii toki säiliöltä ominaisuuksia.Bv2sella kirjoitti:Mikä pumppu käytössä ja mistä hommasit?Passi kirjoitti: Kustannukset olivat:
Pumppu ~30euroa
Suutin = vanha kylmäkäynnistyssuutin
Säiliö+nostopumppu=90:sen pissapoika, 5.5L
Pätkä letkua ja lemmareita
Voisiko tuon käytännössä "neutralisoida" laittamalla letkun imusarjasta nestesäiliöön, jos vaan säiliö kestää?Passi kirjoitti: Vettä tulee tällä hetkellä 4bar paineella (miinus imusarjan paine)
Teemu
Tollanen painepumppu.


Jepulis, on vissii etittävä uudehkon h/k-auton lampunpesurin pumppuaPassi kirjoitti: Moi. Voi sen neutraloida tuolla. Vaatii toki säiliöltä ominaisuuksia.
Tollanen painepumppu.Saa pojat ite tehä vähä pohjatyötä, tuli sitä itekki etittyä!
Sanotaanko että löytyy autoista.

Teemu
Saabismi iskee salakavalasti!
Pakokaasulämpöanturi vasta tulossa, emmeet on mutta en jaksa pakosarjaa vaihtaa vielä. Vaihan sitten kun tulee uus turbokin. Eli vielä on ns. matalaviritteinen ennenkun tosiaan näkee mitä siellä pakopuolella tapahtuu.
Imulämpöanturi on aivan hanurista, niin sen arvoja en edes vielä tutki paremmin. Kyllähän ne tippu vähä ku suoraan siihen anturiin tohottaa toi vesi tällä hetkellä.
Tulossa uus imuputki missä vesi roiskastaan suoraan vastavirtaan ja imuilman lämpöanturin sitten voi laittaa ennen tai jälkeen vesisuihkua.
Eihän tolla tehoja tuu lisää samalla tavalla ku IC:llä ilman kylmenemisestä, epäilen ainakin. Suurin hyöty tulee palotapahtumassa. Just nostin ahtoja APC purnukasta ja eikun logia ottamaan. Tosin pitää vielä noita isompien ahtojen seoksia säätää ja sitärataa. Mutta eiköhän se tossa näy jos auttaa jotain.
Ja laajakaistalambdalla tosiaan säätelen sopat niin tolla imuilman lämpöanturilla niin väliä mitä se näyttää. Logista sitten näkee onko jees.
Jatkossa saattaa tulla tästä imuilman viilenemisestäkin iloa kun vesi sekoittuu kunnolla ja sitä tulee ~20% bensaan nähden. Lambdankaan ei pitäs sekoilla kun pelkkää vettä tohotan tonne. Täytyy noita metanoleja alkaa harrastaan sitku joskus ehkä saanut ton viritysasteen korkeemmaks.
T. Pasi
Imulämpöanturi on aivan hanurista, niin sen arvoja en edes vielä tutki paremmin. Kyllähän ne tippu vähä ku suoraan siihen anturiin tohottaa toi vesi tällä hetkellä.

Eihän tolla tehoja tuu lisää samalla tavalla ku IC:llä ilman kylmenemisestä, epäilen ainakin. Suurin hyöty tulee palotapahtumassa. Just nostin ahtoja APC purnukasta ja eikun logia ottamaan. Tosin pitää vielä noita isompien ahtojen seoksia säätää ja sitärataa. Mutta eiköhän se tossa näy jos auttaa jotain.
Ja laajakaistalambdalla tosiaan säätelen sopat niin tolla imuilman lämpöanturilla niin väliä mitä se näyttää. Logista sitten näkee onko jees.
Jatkossa saattaa tulla tästä imuilman viilenemisestäkin iloa kun vesi sekoittuu kunnolla ja sitä tulee ~20% bensaan nähden. Lambdankaan ei pitäs sekoilla kun pelkkää vettä tohotan tonne. Täytyy noita metanoleja alkaa harrastaan sitku joskus ehkä saanut ton viritysasteen korkeemmaks.
T. Pasi
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=69Harrimatias kirjoitti: Osaatko sanoa yhtään mitä sellanen maksaisi ennenkuin itse soittelen ja kyselisin? Ja pitääkö siinä ruveta laittamaan jotain putkia uusiksi?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Ohhoh minkä hintaista...mikan kirjoitti:http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=69Harrimatias kirjoitti: Osaatko sanoa yhtään mitä sellanen maksaisi ennenkuin itse soittelen ja kyselisin? Ja pitääkö siinä ruveta laittamaan jotain putkia uusiksi?
t. Mika

Jostain muuten luin että tällaiseen 2.0T malliin olisi kohtuu hyvä vaihtoehtokin sellainen Viggenin välijäähdytin.. tehoa saattaisi tulla n.10hp lisää. Voiko olla ? meni muuten vähän topicin ohi mut ei se mittään...
Saab 900 2.0t Cab -97
Jep. On se kuitenkin huomattavasti parempi kuin 900:n orkkis. Helteisillä ilmoilla huomaa eron.Harrimatias kirjoitti:Jostain muuten luin että tällaiseen 2.0T malliin olisi kohtuu hyvä vaihtoehtokin sellainen Viggenin välijäähdytin.. tehoa saattaisi tulla n.10hp lisää. Voiko olla ? meni muuten vähän topicin ohi mut ei se mittään...
Tuolla asennusta ja lisätietoa :
http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/St ... ooler.html
Noi viggen ic:n tarvittavat letkut muuten maksaa saabilla ~100eur kpl, joten jos noita meinaa niin ei välttämättä kannata paikallista saabia kauempaa hakea, mitä tulee maptunin hintaan postikuluineen. Ja PCS:ltä tietty saa myös. Alkuperäisen apukuskin puoleisen paineletkun saanee jotenkin sovitettua. Ei ole kokemuksia sen sovittamisesta, koska itse ostin molemmat tarkoitukseen sopivat alkuperäiset letkut. Lisäksi tarvii vaihtaa jäähdyttimen alempi vesiletku (ei kallis), että paineputki mahtuu kulkemaan. Kennoja voi bongailla stcs:n myyntifoorumilta 1000-1500sek, uusi kenno maksanee saabilla 300euron paikkeilla. Tämän päivän hinnoista ei tietoa jos ovat muuttuneet.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429