99 seisoi pari viikkoa ajamatta. Aamulla töihin mennessä 5. vaihdetta ei löytynyt lainkaan. Tuntuma kepissä on kuin nelivaihteisessa. Laatikosta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja muut vaihteet toimivat hienosti. Kylllä siellä vielä viime reissulla kaikki viisi vaihdetta olivat.
Mistähän tätä vikaa etsisi
Täytyy ottaa avuksi pappatunturin käyttöohjekirjan vianetsintäkaavio jossa sanotaan vaihteen päällee menemisestä seuraavaa:
vika korjaus
vaihde ei mene päälle a)vaihde on jo päällä
b)vaihdatte käsijarrukahvasta
ei vaiskaan mutta tarkasta että onko se rättinivel kunnossa lootan ja kepin välillä.löytyy kun katsot konehuoneesta lootasta koriin päin
avustaja heiluttelee vaihteita ja itse katselee onko väljyyttä
. ehkäpä kepissä itsessään olevan eteenpäin menevän akseli juuressa oleva kumipusla on kyrpiintynyt. tutki vielä se.
löytyy kun raotat lattiamattoa ja tarkastat sen.
mestari kirjoitti: tarkasta että onko se rättinivel kunnossa lootan ja kepin välillä.löytyy kun katsot konehuoneesta lootasta koriin päin
avustaja heiluttelee vaihteita ja itse katselee onko väljyyttä
. ehkäpä kepissä itsessään olevan eteenpäin menevän akseli juuressa oleva kumipusla on kyrpiintynyt. tutki vielä se.
löytyy kun raotat lattiamattoa ja tarkastat sen.
Täytyypä kokeilla. Öljy voisi tietysti pehmittää sen nivelen, jolloin vaihteensiirtäjä ei kääntyisi tarpeeksi. Toisalta pakki menee päälle ihan hienosti mutta vitoselle vaihtaessa ei tunnu edes "koloa" mihin vitosta lähtisi tarjoamaan. Keppi kyllä siirtyy oikealle, mutta eteen ei yhtään.
Ettei vaan pakinsalpa ole rikki? Eli vaihdekeppi ei pysähdykään vitosen linjalle, vaan kääntyy liikaa oikealle ohi vitosen linjan. Koitappa siitä kolmosen linjalta vähitellen oikealle siirtäen tökkiä keppiä eteenpäin.
Pakinsalvassa itellä oli ongelmaa sen kepin sisällä olevan tikun säädön vaeltamisessa. Sen tikun kun sääti alas oikealle pituudelle, että salpa toimii, niin säätö pysyi kohdallaan vain hetken. Lopulta suivaannuin ja lukitsin sen ruuvilla ja parilla prikalla.
Tarkista se kiristys lemmari sieltä kone huoneen puolelta olisko
löysällä ja kuluma jäljistä näät tangon oikean paikan ja sit kiristys
tai keskitys systeemi siellä keski konsolin alla.
Iltapäivällä töistä lähtiessä viitosvaihde löytyi ihan normaalisti.
Mä ihmettelen kauhiast.
Voisikos hieman huonosti irrottava kytkin saada tuollaista aikaan?
En minä nyt ihan niin unessa enää aamulla ollut, etten osaisi vaihteistoa hämmentää.
Ei ymmärrä ei.
kun vaihteet menee..ei mene.. menee päälle. Mulla oli 900i:ssä (5v) vikana se vaihdekepin kiristysrengas, oli pari ruuvia niistä neljästä löystynyt ja aina tilanteesta ja kepin asennosta riippuen se keppi ei totellutkaan siellä pohjalla olevia ohjaus"uria".
Eli kepin kumisuojus ym ylös ja kiristyspannan ruuvien tarkistus.
Yllättävän paljon pystyvät vaihteiden kytkeytymiseen vaikuttamaan ne kepissä olevat pallonivelet, erityisesti vitosvaihteeseen.
Omasta 99:stä putsasin vanhat kovettuneet vaseliinit pois kepin palloista ja sieltä keppikonsolin muovipohjasta ja laitoin tilalle uudet vaseliinit.
Rasvasin kumirasvalla myös keppikonsolin etureunassa olevan vaihteensiirtotangon läpivientikumin ja keskitysmekanismin epäkeskopalan.
Aiemmin vitosta kytkiessä piti todella osata tarjota sopivaan koloon ja voimaakin tarvittiin. Alkoi menemään vitonen silmään ihan siinä missä esim. kolmonenkin. Ihmeellisintä hommassa on, että mitään muuta en tehnyt. Kepin pallonivelen kiristävän kehän ruuvit oli jo alunperinkin tiukalla.
Moottorin etukiinnityskumin ja vaihteistoöljyt vaihdoin vasta myöhemmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00