5. vaihde hukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

5. vaihde hukassa

Viesti Kirjoittaja Svc »

99 seisoi pari viikkoa ajamatta. Aamulla töihin mennessä 5. vaihdetta ei löytynyt lainkaan. Tuntuma kepissä on kuin nelivaihteisessa. Laatikosta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja muut vaihteet toimivat hienosti. Kylllä siellä vielä viime reissulla kaikki viisi vaihdetta olivat.
Mistähän tätä vikaa etsisi
:?: :?: :?:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8129
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

nyt on käynyt niin,että

Viesti Kirjoittaja mestari »

Täytyy ottaa avuksi pappatunturin käyttöohjekirjan vianetsintäkaavio jossa sanotaan vaihteen päällee menemisestä seuraavaa:

vika korjaus
vaihde ei mene päälle a)vaihde on jo päällä
b)vaihdatte käsijarrukahvasta
ei vaiskaan mutta tarkasta että onko se rättinivel kunnossa lootan ja kepin välillä.löytyy kun katsot konehuoneesta lootasta koriin päin
avustaja heiluttelee vaihteita ja itse katselee onko väljyyttä
. ehkäpä kepissä itsessään olevan eteenpäin menevän akseli juuressa oleva kumipusla on kyrpiintynyt. tutki vielä se.
löytyy kun raotat lattiamattoa ja tarkastat sen.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: nyt on käynyt niin,että

Viesti Kirjoittaja Svc »

mestari kirjoitti: tarkasta että onko se rättinivel kunnossa lootan ja kepin välillä.löytyy kun katsot konehuoneesta lootasta koriin päin
avustaja heiluttelee vaihteita ja itse katselee onko väljyyttä
. ehkäpä kepissä itsessään olevan eteenpäin menevän akseli juuressa oleva kumipusla on kyrpiintynyt. tutki vielä se.
löytyy kun raotat lattiamattoa ja tarkastat sen.
Täytyypä kokeilla. Öljy voisi tietysti pehmittää sen nivelen, jolloin vaihteensiirtäjä ei kääntyisi tarpeeksi. Toisalta pakki menee päälle ihan hienosti mutta vitoselle vaihtaessa ei tunnu edes "koloa" mihin vitosta lähtisi tarjoamaan. Keppi kyllä siirtyy oikealle, mutta eteen ei yhtään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

voimanpuutetta?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei vaan pakinsalpa ole rikki? Eli vaihdekeppi ei pysähdykään vitosen linjalle, vaan kääntyy liikaa oikealle ohi vitosen linjan. Koitappa siitä kolmosen linjalta vähitellen oikealle siirtäen tökkiä keppiä eteenpäin. :)

Pakinsalvassa itellä oli ongelmaa sen kepin sisällä olevan tikun säädön vaeltamisessa. Sen tikun kun sääti alas oikealle pituudelle, että salpa toimii, niin säätö pysyi kohdallaan vain hetken. Lopulta suivaannuin ja lukitsin sen ruuvilla ja parilla prikalla.

Tuossa vielä linkki, jossa käsitelty aihetta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8213&
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:Ettei vaan pakinsalpa ole rikki?
Salpa on ehjä. Keppi siirtyy selvästi lisää oikealle vitoselta salpaa nostaessa mutta vitoselle ei löydy kohtaa.

Täytyy tutkia, kunhan pääsen kotiin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Otitko lomalla reippaammin :?: jos se siltikin oli nelilovinen loota :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tarkista se kiristys lemmari sieltä kone huoneen puolelta olisko
löysällä ja kuluma jäljistä näät tangon oikean paikan ja sit kiristys
tai keskitys systeemi siellä keski konsolin alla.
Ari 1622
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti:Otitko lomalla reippaammin :?: jos se siltikin oli nelilovinen loota :lol:
Tai jospa joku onkin käynyt vaihtamassa nelilovisen ihan huomaamatta kun auto on seissut parkkipaikalla käyttämättömän oloisena. :lol:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

8O
Iltapäivällä töistä lähtiessä viitosvaihde löytyi ihan normaalisti. 8O
Mä ihmettelen kauhiast. 8O
Voisikos hieman huonosti irrottava kytkin saada tuollaista aikaan? 8O
En minä nyt ihan niin unessa enää aamulla ollut, etten osaisi vaihteistoa hämmentää. 8O
Ei ymmärrä ei. 8O
8O
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Parempi noin

Viesti Kirjoittaja Eero »

Itsellä jäi kerran vitonen päälle kerran eikä lähtenyt laatikko purkamatta pois.
JoeCool
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 00:10

Tuttu tunne..

Viesti Kirjoittaja JoeCool »

kun vaihteet menee..ei mene.. menee päälle. Mulla oli 900i:ssä (5v) vikana se vaihdekepin kiristysrengas, oli pari ruuvia niistä neljästä löystynyt ja aina tilanteesta ja kepin asennosta riippuen se keppi ei totellutkaan siellä pohjalla olevia ohjaus"uria".
Eli kepin kumisuojus ym ylös ja kiristyspannan ruuvien tarkistus.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Yllättävän paljon pystyvät vaihteiden kytkeytymiseen vaikuttamaan ne kepissä olevat pallonivelet, erityisesti vitosvaihteeseen.
Omasta 99:stä putsasin vanhat kovettuneet vaseliinit pois kepin palloista ja sieltä keppikonsolin muovipohjasta ja laitoin tilalle uudet vaseliinit.

Rasvasin kumirasvalla myös keppikonsolin etureunassa olevan vaihteensiirtotangon läpivientikumin ja keskitysmekanismin epäkeskopalan.

Aiemmin vitosta kytkiessä piti todella osata tarjota sopivaan koloon ja voimaakin tarvittiin. Alkoi menemään vitonen silmään ihan siinä missä esim. kolmonenkin. Ihmeellisintä hommassa on, että mitään muuta en tehnyt. Kepin pallonivelen kiristävän kehän ruuvit oli jo alunperinkin tiukalla.

Moottorin etukiinnityskumin ja vaihteistoöljyt vaihdoin vasta myöhemmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin