käsikirja hukassa...ja vähän muutakin...
käsikirja hukassa...ja vähän muutakin...
terve...musta tuli viime sunnuntaina saabin onnellinen omistaja ensinmäistä kertaa.eli löytyiskös mistään ylimääräistä 900:sen -87vm,automaatin käsikirjaa?...olisin todella kiitollinen.monen kilsan välein suositellan laatikon öljyn vaihtoa?mitä vaihteisto öljyä suosittelette?ja ajaakos ton vuosmallin lootalla miten pitkälle?kilsoja sillä on vasta 158000.eli taitaa vielä olla neitsyt matkalla
Borg&Warner-laatikkoon pitää laittaa automaattivaihteistoöljyä ATF Type F (Ford M2C33G), tuo type D on väärä öljy.
Sopivia öljyjä ovat esim. Mobil ATF 210, Neste ATF-G ja Valvoline Type FA
Vetöpyörästö-öljy tuossa vaihteistossa on eri lokerossa, sinne laitetaan EP-öljyä SAE 80W tai 75 (API GL-4 tai GL-5)
Sopivia öljyjä ovat esim. Mobil ATF 210, Neste ATF-G ja Valvoline Type FA
Vetöpyörästö-öljy tuossa vaihteistossa on eri lokerossa, sinne laitetaan EP-öljyä SAE 80W tai 75 (API GL-4 tai GL-5)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Perusjuttuihin
Saab-klubin sähköpostipalstalla oli erinomainen artikkeli automaattilaatikon öljyvaihdosta, se kannattaa yrittää etsiä & tulostaa (olen hukannut oman kappaleeni). Omistajan oppaita kannattaa yrittää kysyä maahantuojalta, itse olen muistaakseni saanut kahteen autoon uudet jos vain ko. vuosimallia löytyy. Pertti Saariselkä / tekninen neuvonta 09-8598400 on ainakin aiemmin vastannut.
Nuo ovat vähäisiä kilometrejä, jos vain autosta pitää huolta (ruosteet..), niin matkaa on vielä vähintään sama edessä. Ja jos päätät luopua autostasi, niin tietenkin ilmoitus ensin tänne..
Nuo ovat vähäisiä kilometrejä, jos vain autosta pitää huolta (ruosteet..), niin matkaa on vielä vähintään sama edessä. Ja jos päätät luopua autostasi, niin tietenkin ilmoitus ensin tänne..
Re: Perusjuttuihin
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 31360.htmlpetteri75 kirjoitti:Saab-klubin sähköpostipalstalla oli erinomainen artikkeli automaattilaatikon öljyvaihdosta
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 31494.html
Tuossakin ohjeessa laitettiin Mobil ATF 220, vaikka olisi pitänyt laittaa ATF 210? Onko Borg&Warner 35/37:n öljysuositus muuttunut jossain vaiheessa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuon API GL luokituksen kanssa kantsii olla tarkkana, useat laatikot on tarkkoja kumpaa noista pitää käyttää (vaikka löytyy kyllä öljyjä joissa on molemmat luokat)jus kirjoitti:Vetöpyörästö-öljy tuossa vaihteistossa on eri lokerossa, sinne laitetaan EP-öljyä SAE 80W tai 75 (API GL-4 tai GL-5)
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Jatkan tähän vanhaan ketjuun tuloksia viimeisimmistä öljytutkimuksistani. Mobililta ei enää löytynyt ATF 210:ä. Mobilin sivut tarjoavat korvaavaksi tuotteeksi ATF D (21611) http://www4.esso.com/Finland-Finnish/Lu ... _21611.asp
Toisaalta paikallisessa autotarvikeliikkeessä luin Mobilin vastaavuustaulukosta, että ATF 220 täyttää Ford M2C 33G -vaatimukset. ATF 220 täyttää ainakin Suffix A vaatimukset, mikä myös kelpaa BW37:lle http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... TF_220.asp
Toisaalta paikallisessa autotarvikeliikkeessä luin Mobilin vastaavuustaulukosta, että ATF 220 täyttää Ford M2C 33G -vaatimukset. ATF 220 täyttää ainakin Suffix A vaatimukset, mikä myös kelpaa BW37:lle http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... TF_220.asp
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Perusjuttuihin
Koska ko. linkit edellyttävät kirjautumista sähköpostilistalle, niin julkaisen ne myös täällä foorumin puolella.jus kirjoitti:http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 31360.htmlpetteri75 kirjoitti:Saab-klubin sähköpostipalstalla oli erinomainen artikkeli automaattilaatikon öljyvaihdosta
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 31494.html
Tuossakin ohjeessa laitettiin Mobil ATF 220, vaikka olisi pitänyt laittaa ATF 210? Onko Borg&Warner 35/37:n öljysuositus muuttunut jossain vaiheessa?
1. viesti
Tervehdys!
BW37 automaattilaatikon öljyn seassa on jotain vanhan muovin tai kovettuneet kumin tyyppistä, sormissa murenevaa materiaalia. Koska laatikko toimii vielä moitteetta, ajattelin ensin koettaa vain vaihtaa öljyt ja katsoa miten pitkälle päästään. Mutta normaalilla öljynvaihdolla laatikon kahdeksasta litrasta vaihtuu vain kolmisen litraa. Löysin sfnet.harrastus.autot.tee-itse -uutisryhmästä seuraavan neuvon, jonka on kirjoittanut Matti Kaki:
"Itse olen Volvojen automaattivaihteistojen öljyt vaihtanut 40000 km välein siten, että olen poistanut vanhaa öljyä jäähdyttimen putken irrottamalla ja siitä letkulla johtamalla 1,5 litran Cokispulloon. Olen käyttänyt konetta niin, että hieman yli litra öljyä tulee ulos ja sitten sitä mukaa täyttänyt uutta. (Volvon ohjeen mukaan vaihtoa ei tehdä näin jolloin vain puolet öljystä vauihtuu). Tällä tavalla vaihtuu kaikki öljy kunhan pitää huolen, että pulloon tulee aivan uutta ja kirkasta öljyä. Öljyä kuluu noin litra enemmän kuin mitä on öljytilavuus."
Onnistuuko Saabissa samalla tavalla? Vaihdanko kuitenkin ensin ne kolme litraa pohjapropun kautta ja loput yllä olevalla tavalla? Saisin samalla puhdistettua öljynsuodatinsiivilän. Syötänkö uuden öljyn mittatikun reiästä vai öljynjäähdyttimen letkun kautta?
Kyseli
nelipultti-Pekka
Ja 2. viesti
Tervehdys!
Eilen sain aikaiseksi tehtyä öljynvaihdon ja homma meni kutakuinkin seuraavasti:
1. Pohjaproppu irti ja öljyt valumaan astiaan. Ulos tuli noin kolme litraa, joista varsinkin ensimmäinen näytti tosi mustalta. Loppua kohden väri muuttui punaisemmaksi. Proppu irtosi apinanleukapihdeillä.
2. Öljypohjan alla olevat pitkittäiset "henkselit" irti etupäästään, 12mm, ja takapäästä niin löysälle kuin saa ennen kuin pultti alkaa pyörimään läpi, 13mm.
3. Öljypohja on kiinni M6 ruuveilla, 12 kpl. Irti ja loput öljyt käsille.
4. Jopa oli pikeentynyt sisäpohja! Puolikas T-paitaa meni kun sitä pyyhin ja bensan kanssa huljuttelin.
5. Öljypohjassa on myös magneetti, jossa oli jonkun verran metallitöyhnää, mutta ei selviä palasia.
6. Siivilä lienee se ovaalin muotoinen umpinainen metalli astia, jossa on alareunassa aukko ja josta lähtee putki ylöspäin. Kiinnitys kahdella ruuvilla, talttapäinen meisseli ja 11 mm hylsy. Irtiottaessa irtoaa yksi öljyputki; ei hätää kunhan et väännä sitä. Siivilästä nousevasta putkesta valahtaa vielä pari desiä öljyä.
7. Ja bensalla huljutellen siivilästä sain ulos hieman metallihilua ja mustaa höytyvää. Muutama parin neliösentin kokoinen musta ohut levykin suostui tulemaan ulos. (Hetkinen, onkos tämä musta möhnä tooosi vanhaa öljyä? Ja olisiko mittatikussa näkynyt kama samaa alkuperäistä karstoittunutta öljyä? Eikä laatikosta irronneiden osien palasia? ).
8. Vielä yksi pesu osille puhtaalla bensalla, sillä lika on automaattilaatikon surma. Bensatkin kuivataan huolellisesti.
9. Siiviläkin meni paikalleen. Ruuvit (pestyt) kiinni. Öljyputki painetaan takaisin koloonsa.
10. Öljypohja kiinni, 11 Nm. Pohjapropun olin jo kiinnittänyt puhdistuksen yhteydessä, 8 Nm.
11. Kolme litraa Mobil ATF 220 -öljyä mittatikun kautta laatikkoon.
12. Öljynjäähdyttimeltä laatikkoon tuleva letku irti laatikon päästä, banjo 19 mm ja toinen 22 mm. Tulee öljyä. Vedä letkun pää ulos konetilasta.
13. Varaa 1,5 litran läpinäkyvä astia, johon merkitset litran kohdan. Letkun pää astiaan ja assistentti käynnistää auton. Litra tulee muutamassa sekunnissa ja pari desiä vielä moottorin sammuttamisen jälkeen.
14. Tutkitaan öljyä, katsellaan, haistellaan, maistatetaan jos appiukko on lähistöllä ja lopuksi tutkitaan vielä astian pohja josko löytyisi lisää kiintoainetta.
15. Litra öljyä laatikkoon ja homma uusiksi.
16. Eri vaihteita voi käyttää. En tiedä onko merkitystä mutta ei ollut haittaakaan.
17. Öljyä kului yhdeksän litraa, kun laatikon tilavuus on kahdeksan.
18. Letku kiinni.
19. Auton ollessa tasaisella tarkista laatikon öljymäärä. Ja muistithan; ensin vähintään 15 s D:llä, sitten väh. 15 s R:llä ja lopuksi väh. 15 P:llä, minkä jälkeen auto jätetään tyhjäkäynnille tarkastuksen ajaksi (vaihde koko ajan P:llä). Mittatikkua EI saa pyyhkiä trasseliin tai muuhun nukkaavaan, vaan mieluummin säämiskään.
20. Koeajo, jolla todetaan kaiken toimivan kuten pitääkin.
T: nelipultti-Pekka
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Mobil ATF 220 on erittäin suorituskykyinen automaattivaihteistoöljy, joka on tarkoitettu vanhempiin, Dexron IID -luokituksen mukaista öljyä vaativiin autoihin. Lisäksi öljy sopii tiettyjen järjestelmien hydrauliikkaöljyksi.Turbo16 kirjoitti:Mitenkäs muuten kun meillä töissä myydään nykyään oikeastaan kaikkiin automaatteihin Mobil ATF 330.. Mitenkäs tuo eroaa esim. tuosta Mobil ATF 220 :stä?
Onkohan siinä muutettu jotain lisäaineita?
Mobil ATF 320 on erittäin suorituskykyinen automaattivaihteistoöljy, joka ylittää uusimmat tarkistetut Ford Mercon ja General Motors, Dexron III -spesifikaatiot.
Toi Dexron II sisältää mielestäni enemmän kitkaavia ainesosia. Jos käyttää III:sta vanhassa lootassa niin luistaa ja hajoaa.
On se mukava kuulla asiantuntijalta että harakirit myy väärää tavaraa, mutta eipä tuo mikään uutinen ole, että väärää tavaraa, saati sekundaa, saisi käteen tarvikemyymälästä.
99T-museopeli
Re: Perusjuttuihin
Tuota siivilää saa Motonetistä uutta n. 20 euron hintaan.Pekka Valtanen kirjoitti:
6. Siivilä lienee se ovaalin muotoinen umpinainen metalli astia, jossa on alareunassa aukko ja josta lähtee putki ylöspäin. Kiinnitys kahdella ruuvilla, talttapäinen meisseli ja 11 mm hylsy. Irtiottaessa irtoaa yksi öljyputki; ei hätää kunhan et väännä sitä. Siivilästä nousevasta putkesta valahtaa vielä pari desiä öljyä.
7. Ja bensalla huljutellen siivilästä sain ulos hieman metallihilua ja mustaa höytyvää. Muutama parin neliösentin kokoinen musta ohut levykin suostui tulemaan ulos. (Hetkinen, onkos tämä musta möhnä tooosi vanhaa öljyä? Ja olisiko mittatikussa näkynyt kama samaa alkuperäistä karstoittunutta öljyä? Eikä laatikosta irronneiden osien palasia? ).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Perusjuttuihin
Juu, mutta kun lähin Motonet on 450 km päässä ja muistin koko siivilän vasta nähdessäni sen (=vaihdelaatikon pohja irti), niin eipä siinä ollut juurikaan vaihtoehtoja.Juha96 kirjoitti: Tuota siivilää saa Motonetistä uutta n. 20 euron hintaan.
Millainenhan tuo siivilä on sisuskaluiltaan? Jos se on pelkkä metalliverkko, niin miksikä se menee öljyssä lilluessaan?
Apropoo, samalla kun ottaa siivilän irti, niin kannattaa vaihtaa siihen tuleva o-rengas. Olen kuullut tarinoita, joissa ko. rengas ei ollut tiiviisti paikoillaan. Laatikko haukkaa tällöin herkästi ilmaa varsinkin käännettäessä jyrkemmin vasemmalle. Joku voisi seuraavaa siivilää irroitellessaan mitata o-renkaan halkaisijan, että muut osaisivat varata uuden ennen oman laatikon aukomista.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03