venttiilin kupeista (Kuvia)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

venttiilin kupeista (Kuvia)

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Terve, laiytetaanpa paljon tekstiä nytt, niin kerkeää kuvat latautua :D.
Elikkäs purin "uuden" ja vanhan kannen. Sieltä löytyoi 3 erilaista mallia venttiilin kuppeja. Onko niissä mitään sinällään merkityksellistä eroa??

Huomasin semmoisen asian että jos kuppeja painelee ihan perus sormi voimin. Siis pinsetti ote, pukalo kupissa (siinä tapin päällä) ja etusormi kupin "hatulla". Joissain kupeissa huomaa selvästi miten se painuu kasaan. Kuntaas jotkut on kuin kiviä.

Ne kupit joita saa painettua on ok, ja ne muut on jumissa??



Kuva
Kuva
Tuo mikä on eniten oikealle. Siinä on öljyreikä eri paikassa??






Nappasimpa kuvan kannen syöpymästäkin.
Kuva
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo keskimmäinen näyttää samalta joita purin tuon mun -93 2.3T-tontun kannesta. Kunhan peset nuo puhtaaksi öljymönjästä, pitäisi puristusvoiman olla about samaa luokkaa, näin ainakin huomasin.
Ehkäpä laittaisin paikalleen samanpituisia painimia, vaikkakin toleranssia saakin olla jonkin verran, mutta paras olisi olla varma siiteä ettei venttiili jää kantamaan.
Mielestäni tuolla öljyreiän paikalla ei ole mitään merkitystä, sinne se öljy kuitenkin osaa hakeutua 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

millänuopesee?
Pitäisikö laittaa öljy/bensa/liuotin kylpyyn??
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

DIggItaLLr kirjoitti:millänuopesee?
Pitäisikö laittaa öljy/bensa/liuotin kylpyyn??
Laitoin bensaa pesusoikkoon, ja annoin olla siellä yön yli, sitten vaan painamalla mönjät pihalle, uudestaan upotus bensaan, ja sama kunnes pois tulee ainoastaan puhdasta bensaa.
Aika kamalaaa liejua tuli ensimmäisellä kerralla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Vaikka löpöön likoamaan muutamaksi päiväksi.
Foxbody turbo
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuo syöpymä näyttää kyllä sille, että kansipahvi on pettänyt pahemman kerran ja tullut paineet vesitilaan/vedet palotilaan. Eikös nuo itse "hydrat" irtoa noista kupeista kun napauttaa kuppia pöytää vasten..? Ja muistaakseni jopa purkautuvat osiksikin kun sokan tapaisen irrottaa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eivät ainakaan minulla ole nuo irronneet. enkä mitään avaus mekanismia niille ole keksinyt...
helpoiten niitää saa rutkuteltua löpössä pienellä tehokkaalla neodym magneetilla kun sillä ottaa siihen "hydraan" kiinni.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

mikkoimp kirjoitti:eivät ainakaan minulla ole nuo irronneet. enkä mitään avaus mekanismia niille ole keksinyt...
helpoiten niitää saa rutkuteltua löpössä pienellä tehokkaalla neodym magneetilla kun sillä ottaa siihen "hydraan" kiinni.
Tjaa.. liekkö noita sitten useampaa mallia, kun kaverin tonnarin(-87) kupeista nuo irtosivat kun muutaman kerran voimalla pöytään kopautti... olivat irrallaan sellaisia 3-4 milliä paksuja ja noin sentin halkaisialtaan..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Myrkky kirjoitti: Tjaa.. liekkö noita sitten useampaa mallia, kun kaverin tonnarin(-87) kupeista nuo irtosivat kun muutaman kerran voimalla pöytään kopautti... olivat irrallaan sellaisia 3-4 milliä paksuja ja noin sentin halkaisialtaan..
kyllä ihan niitä kokeiliin pöytään oikeen hakata ja tongeilla nyppiä eikä millään tuntunut irtoavan, eikä irronnut motonetin uusistakaan koputtelemalla, niille en mitään rajumpaa lähtenyt tekemään.

eikä muuten -93 tontunkaan painimista irronnut, nuo muut olivat -90 ja -89 satkusta.

tiedä sitten jos vanhemmista irtoavat.

ne motonetin uudet muuten olivat helmastaan lyhempiä, kai tuolla öljykanavasta ylöspäin osuudella sitten vain on merkitystä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mikkoimp kirjoitti:
Myrkky kirjoitti: Tjaa.. liekkö noita sitten useampaa mallia, kun kaverin tonnarin(-87) kupeista nuo irtosivat kun muutaman kerran voimalla pöytään kopautti... olivat irrallaan sellaisia 3-4 milliä paksuja ja noin sentin halkaisialtaan..
kyllä ihan niitä kokeiliin pöytään oikeen hakata ja tongeilla nyppiä eikä millään tuntunut irtoavan, eikä irronnut motonetin uusistakaan koputtelemalla, niille en mitään rajumpaa lähtenyt tekemään.

eikä muuten -93 tontunkaan painimista irronnut, nuo muut olivat -90 ja -89 satkusta.

tiedä sitten jos vanhemmista irtoavat.

ne motonetin uudet muuten olivat helmastaan lyhempiä, kai tuolla öljykanavasta ylöspäin osuudella sitten vain on merkitystä..
Mulla samanlaisia kokemuksia, merkkihuollon kaveri neuvoi että irtoavat kun pöydänreunaan kopauttaa-> ei irronut 9-5:stä eikä tonnarista, eikä og900 2.1:stä edes tarpeetonta voimaa ja papukaijapihtejä käyttäen, eikä lähtenyt edes ruuvipenkissä (2.1:n) kun kokeilin 8O Joko TOSI jumissa tai sitten väärä irrotusmetodi, joka tapauksessa bensalla pesten tuli hyvät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Juu elikkäs ne jotka liikku on OK.
Pitänee laittaa bensaan/liuottimeen, jospa aukenis.
Ei magneettia ole, jos ottais kärkipihdeillä (teipatut leuat) ja pumppais niitä kuppeja. Kuuluuko niitten vain painua sisään, vai myöskin tulla ulospäin.

Eli nokka painaa sen kupin lyttyyn venttiilin pään ja nokan väliin. Sitten öljy menee paineella kuppiin jolloin se "laajenee" ja näin pitä välykset kunnossa? Eli koneen käydessä siinä on koko ajan "laajentava" voima. Tällöin välys olisi aina 0mm, eli se kuppi vain joustaa pitäen välykset aina 0mm --> ei naputa ja raksuta.


Kansi:
No niin no... :oops: :oops: :oops: Huomasin että höyryttää putkesta, rupesi vesi ole emulgoinutta, ajattelin sitten siirtää paffin vaihto eteenpäin ja eteenpäin. Lopultya sitten motarilla rampista kiihdyttäessä 60-160kmh täysillä ahdoilla katosi tehot.....

Pahvissa oli lovi siinä kohtaa, oli syönyt eka pahven, ja sitten kun anto kuormaa niin palokaasut ja vesi nakertanut. Onneksi vain kansi antoi periksi. Lohko on ihan ok.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Eli nokka painaa sen kupin lyttyyn venttiilin pään ja nokan väliin. Sitten öljy menee paineella kuppiin jolloin se "laajenee" ja näin pitä välykset kunnossa? Eli koneen käydessä siinä on koko ajan "laajentava" voima. Tällöin välys olisi aina 0mm, eli se kuppi vain joustaa pitäen välykset aina 0mm --> ei naputa ja raksuta.
Venttiilinpainimien sisällä on venttiili, jonka pitäisi säilyttää öljynpaine kammiossa jatkuvasti niin että painin ei jousta.
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... ne5?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... e30?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... e31?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... e61?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Huomasin itte kans että tuo uudempi nostinmalli on kevyempi kun mitä tuo vanha nostin, eihän ne maksa kun 18 eukoo motonetillä ja on täysin samat ku sinisellä tiskillä.
Ei sitte yhtään enää naputtele kun laitto uudet kaikki nostimet.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

DIggItaLLr kirjoitti:Juu elikkäs ne jotka liikku on OK.
Pitänee laittaa bensaan/liuottimeen, jospa aukenis.
Ei magneettia ole, jos ottais kärkipihdeillä (teipatut leuat) ja pumppais niitä kuppeja. Kuuluuko niitten vain painua sisään, vai myöskin tulla ulospäin.

Eli nokka painaa sen kupin lyttyyn venttiilin pään ja nokan väliin. Sitten öljy menee paineella kuppiin jolloin se "laajenee" ja näin pitä välykset kunnossa? Eli koneen käydessä siinä on koko ajan "laajentava" voima. Tällöin välys olisi aina 0mm, eli se kuppi vain joustaa pitäen välykset aina 0mm --> ei naputa ja raksuta.
juu, niiden kuuluu myös tulla ulos päin sieltä. sillain sisään ulos niitä rutkuttelee niin hyvä tulee.

silloin kun venttiili on ylhäällä niin paininkupin reijästä sisään pääse öljynpaine kannen öljykanavasta, sitten kun nokka alkaa painamaan venttiiliä alaspäin niin reikä menee pois kannen öljykanavan kohdalta ja näin öljy ei pääse enää ulos paininkupista.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin