Turbon yhteensopivuus KIIRE!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
BaS
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 10:23
Paikkakunta: Suomussalmi

Turbon yhteensopivuus KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja BaS »

Elikkä onko -86 vuosimallisen saabin turbo käypäinen vuoden 97/98 CS-malliin (turboton)... tarvitaanko suuria muutoksia vai onko turbo "lähes" suoraan sopiva?? Auttakaa tyhmää... pitäisi saada tietää ostajaa varten.
Saab 9000 turbo -86 (MYYTÄVÄNÄ VAROSA-AUTOKSI)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

EI.

Tai kaikkihan on mahdollista. Melkein jopa mahdoton. :?:
Eli ikinä ei pitäisi sanoa ei, vaan tuo ei oikein kuulosta sopivalta yhtälöltä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei onnistu. Turbottaminen on huomattavasti vain ahtimen kiinni pulttausta isompi projekti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
BaS
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 10:23
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja BaS »

Odotin ehkä hieman asiantuntevampia vastauksia.... asia on nyt selvitetty ja kyllä se on mahdollista....
Saab 9000 turbo -86 (MYYTÄVÄNÄ VAROSA-AUTOKSI)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbon yhteensopivuus KIIRE!!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

BaS kirjoitti:Elikkä onko -86 vuosimallisen saabin turbo käypäinen vuoden 97/98 CS-malliin (turboton)... tarvitaanko suuria muutoksia vai onko turbo "lähes" suoraan sopiva??
Niin no, eihän tuohon -97/-98 vapariin joudu tekemään juurikaan mitään, eli lähes bolt-on:
-Pakosarja
-APC johdotuksineen (jos haluaa täyspaineen)
-Mankkuvena
-Kuuleri letkuineen
-Turbon trionic-softa vaparin tilalle (boksin vaihto)
-Öljyputket turbolle
-Turbon imuputket
-Bensasuuttimet & paineensäädin
-Muutoskatsastuksen vaatimat roinat (luulisi, että katsastusmieskin hokaa turbon pellin alta "vapari"autossa)
-Sata muuta asiaa, joita nyt en muista/jaksa kirjoittaa

Jollekin nuo alkaa jo olemaan "suuria muutoksia". Mutta kaikenpuolin onnea projektiin, ja kuvia olisi kiva nähdä matkan varrelta ja valmiista tekniikanvaihdosta :)
Viimeksi muokannut V.J.S, To Elo 18, 2005 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Köh, asiantuntevampia vastauksia? Kun kysymyksesi on tuota luokkaa?
Sulla on ilmeisesti kova hinku myydä ahdin. :)

Valitettavasti turbotettaessa tuo vaparikone vaihtoon menee vähintään pakosarja, moottorinohjaus (Trionic), suuttimet ja männät (liikaa puristuksia muuten) sekä liuta enemmän tai vähemmän pakollista pikkuhilpettä mitä tuossa aiemmin jo mainittiinkin. Puhumattakaan siitä saako sitä kyseistä autoa enää suomessa leimaan. Vastaus on että ei saa ellet maksa reilua tonnia VTT:lle päästömittauksesta, kyseessä kun on 97/98 vuosimallina vähäpäästöinen auto jonka moottoriin ei saa tehdä muutoksia ilman että pystyy todistamaan ettei päästöt kasva.

Jos moisen projektin tekee ja tuhatlappusia siihen sijoittaa niin pitäisin aika huvittavana jos siihen sitten änkeää jonkun tekniikaltaan kivikautisen ja käytetyn vesijäähdyttämättömän -86 vuosimallin Garrettin T03:n.
Viimeksi muokannut jcarlson, To Elo 18, 2005 13:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Ehkä kannattaisi selventää vähän tuota kysymystä :wink: ... ollaanko tässä siis turbottamassa turbotonta konetta, vai? Jos näin, niin ei muuten ole aivan pieni rasti. Ei siitä pelkällä turbolla selvitä...

EDIT: asiantuntijat kerkesikin ensin :)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

BaS kirjoitti:Odotin ehkä hieman asiantuntevampia vastauksia.... asia on nyt selvitetty ja kyllä se on mahdollista....
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Päivän paras :lol:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

tema kirjoitti:
BaS kirjoitti:Odotin ehkä hieman asiantuntevampia vastauksia.... asia on nyt selvitetty ja kyllä se on mahdollista....
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Päivän paras :lol:
Joo "bolt on" ratkaisu, helppo nakki. :wink: Jee Jee meinikiä, lisää näitä kyllä menee päivä mukavasti naureskellessa kun näitä lukee.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

BaS kirjoitti:Odotin ehkä hieman asiantuntevampia vastauksia.... asia on nyt selvitetty ja kyllä se on mahdollista....
Hmm....täähän alkaa jo olla suomi24-tasoa..Kuva
BaS
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 10:23
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja BaS »

On kieltämättä aika huonosti esitetty kysymys täytyy myöntää :oops:
jcarlson kirjoitti: Sulla on ilmeisesti kova hinku myydä ahdin. :)
.
Olisihan tuo mukava saada pois pihasta seisomasta (siis koko auto)
V.J.S
!Niin no, eihän tuohon -97/-98 vapariin joudu tekemään juurikaan mitään, eli lähes bolt-on:
-Pakosarja
-APC johdotuksineen (jos haluaa täyspaineen)
-Mankkuvena
-Kuuleri letkuineen
-Turbon trionic-softa vaparin tilalle (boksin vaihto)
-Öljyputket turbolle
-Turbon imuputket
-Bensasuuttimet & paineensäädin
-Muutoskatsastuksen vaatimat roinat (luulisi, että katsastusmieskin hokaa turbon pellin alta "vapari"autossa)
-Sata muuta asiaa, joita nyt en muista/jaksa kirjoittaa

Jollekin nuo alkaa jo olemaan "suuria muutoksia". Mutta kaikenpuolin onnea projektiin, ja kuvia olisi kiva nähdä matkan varrelta ja valmiista tekniikanvaihdosta
Itelle olis ainakin aika mahdottomia kun ei tuota tietoa, eikä varsinkaan taitoa löydy. Jos joku kehtaa tommoista alkaa värkkäämään niin minun puolesta mutta ainakaan ei itsellä löytyisi mielenkiintoa, aikaa, rahaa eikä taitoa.
Saab 9000 turbo -86 (MYYTÄVÄNÄ VAROSA-AUTOKSI)
Vastaa Viestiin