Ilmastoinnin jälkiasennus (ACC 1)
Ilmastoinnin jälkiasennus (ACC 1)
Olen asentamassa Saab 9000 CD -1991 malliin automaatti ilmastointia vuoden 1987 Saab 9000 hatchpäkistä. Joudunko siis irroittamaan luovuttajasta kaikki mahdolliset piuhat, koska en ole huomannut, että nykyisessä Saabissa olisi piuhat valmiina! Mitä käy vanhoille johdolle? Joudunko ottamaan irti vai jätänkö autoon ylimääräiseksi? Käykö tuo ACC 1 edes tuohon 1991 vm. Saabbiin? Onko aiheesta tehty artikkelia alusta loppuun?
Loppujen lopuksi ACC on melko kompakti paketti, joten en näe mitään estettä moiseen työhön. Mekaanisesti kaikki sopii heittämällä paikoilleen, tosin ihan 100% varma en ole, mutta muistini mukaan myös läppämoottorit saisi sopimaan mekaanisen systeemin tilalle. Seosilman anturin paikan saattaa joutua virittämään ( siellä läppämoottorien yhteydessä )
Sähkön syötössä joutuu myös hieman soveltamaan. Sisäilamnkierron läppämoottorin, sähkönsyötön ja ilmastoinnin ohjauksen jo valmista johdotusta kannattaa käyttää hyväksi, säästää vähän johtojen vedossa
Kai sinulla on ACC1 ja ilmastoinnin kytkikset?
Sähkön syötössä joutuu myös hieman soveltamaan. Sisäilamnkierron läppämoottorin, sähkönsyötön ja ilmastoinnin ohjauksen jo valmista johdotusta kannattaa käyttää hyväksi, säästää vähän johtojen vedossa
Kai sinulla on ACC1 ja ilmastoinnin kytkikset?
Lisäksi mietin että asennan samalla sähkölasien johdotukset vanhasta tonnarista tähän 1991 vuoden malliin. Niiden napit tulevat käsijarrun eteen ja minulla olisi siellä valmis johdotus, mutta liittimet eivät käy tähän vanhemman saabin nappeihin.
Ja tässä osoitteeni: teemu.koponen@gmail.com
Lähetinköhän tämän viestin jo...hmm en muista, mutta lähetän nyt vielä kerran
Ja tässä osoitteeni: teemu.koponen@gmail.com
Lähetinköhän tämän viestin jo...hmm en muista, mutta lähetän nyt vielä kerran
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus (ACC 1)
Jätin ainakin itse vanhat johdot paikoilleen ja irroin johdot sieltä purkuautosta ja siirsin uuteen. Olisi ollut liian työlästä alkaa selvittämään, onko jokin yksittäinen piuha siellä johtonipussa jo valmiina. Kai tämäkin on makuasia, jos ne niput haluaa purkaa tai tutkia kytkiksiä.kopote12 kirjoitti:Olen asentamassa Saab 9000 CD -1991 malliin automaatti ilmastointia vuoden 1987 Saab 9000 hatchpäkistä. Joudunko siis irroittamaan luovuttajasta kaikki mahdolliset piuhat, koska en ole huomannut, että nykyisessä Saabissa olisi piuhat valmiina! Mitä käy vanhoille johdolle? Joudunko ottamaan irti vai jätänkö autoon ylimääräiseksi? Käykö tuo ACC 1 edes tuohon 1991 vm. Saabbiin? Onko aiheesta tehty artikkelia alusta loppuun?
Servot menee paikalleen heittämällä. Kun olet purkanut käsisäätöisen ilmanohjausvivuston niin siellä moottorikotelon kyljessä on keltainen muovimötikkä joka lähtee irti vääntämällä pientä lukitusnipsua ja pyöräyttämällämötikkää n. 15 astetta muistaakseni myötäpäivään.
Ota mötikkä purkuautosta ja siirrä se kohdeautoon niin säätömoottorit vaihteistoineen menee ihan työntämällä paikalleen. Ruuvinreiätkin on valmiina. Lämpöanturille on myös paikka valmiina, siitä pitää vain ottaa joko peitelevy pois tai puhkaista reikä...
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
9000i CD -90, 9000i CC -88
Siinä vaiheessa kun irrottelet noita sähkölasien nappeja käsijarrun vierestä, kannattaa samalla laittaa kuntoon se takasivulasien huurteenpoiston kytkin, jos aiot sellaisen laittaa. ACC1:ssähän se kytkin on juuri käsijarrun vieressä samassa paneelissa lasinnostinten kytkimien kanssa.kopote12 kirjoitti:Lisäksi mietin että asennan samalla sähkölasien johdotukset vanhasta tonnarista tähän 1991 vuoden malliin. Niiden napit tulevat käsijarrun eteen ja minulla olisi siellä valmis johdotus, mutta liittimet eivät käy tähän vanhemman saabin nappeihin.
Ja tässä osoitteeni: teemu.koponen@gmail.com
Lähetinköhän tämän viestin jo...hmm en muista, mutta lähetän nyt vielä kerran
Jos sinulla on edes yksi kytkinpaikka vapaana (yleensä -91:ssä on vaikka olisi kattoluukku?), niin siihen saa kyllä tungettua sen huurteenpoiston kytkimen. MUTTA koska -91 -mallissa nuo kytkimet ovat erilaiset (-87:ssa jokaiselle kytkimelle tulee oma johtoliitin, -91:ssä kaikki kytkimet ovat yhdysrakenteisessa kotelossa johon tulevain yksi iso johtoliitin), ne napit on purettava atomeiksi ja asenneltava siihen -91 mallin kytkinpaneeliin.
Hieman hidasta, mutta onnistuu kyllä. Samalla tulee putsattua se boksi kaikesta paskasta mitä sinne on vuosien varrella mennyt...
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
9000i CD -90, 9000i CC -88
Yksittäisten nappien ja nappimodulin putsauksesta tarinaa ja kuvat:
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html
Tuolla oleva nappimoduli taitaa olla 3D-satkusta, jossa on vain etuikkunoille napit. Näyttäisi siltä, että kosketinnastat on säästösyistä jätetty tuosta pois kaikista muista kohdista kuin etuikkunoiden nappien alta. Ehkä tonnarin nappimodulissa on kaikki nastat paikalla vaikka kaikkia nappeja ei olisikaan?
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html
Tuolla oleva nappimoduli taitaa olla 3D-satkusta, jossa on vain etuikkunoille napit. Näyttäisi siltä, että kosketinnastat on säästösyistä jätetty tuosta pois kaikista muista kohdista kuin etuikkunoiden nappien alta. Ehkä tonnarin nappimodulissa on kaikki nastat paikalla vaikka kaikkia nappeja ei olisikaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itseasiassa ei ollut siellä kytkinkotelossa, mutta kytkimet ovat rakenteeltaan samanlaiset kui -87:ssa, ne on vain laitettu samaan koteloon. Eli vanhoista kytkimistä saa ne nastat siirrettyä paikoilleen.jus kirjoitti:Yksittäisten nappien ja nappimodulin putsauksesta tarinaa ja kuvat:
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html
Tuolla oleva nappimoduli taitaa olla 3D-satkusta, jossa on vain etuikkunoille napit. Näyttäisi siltä, että kosketinnastat on säästösyistä jätetty tuosta pois kaikista muista kohdista kuin etuikkunoiden nappien alta. Ehkä tonnarin nappimodulissa on kaikki nastat paikalla vaikka kaikkia nappeja ei olisikaan?
Tai siis nk. jousilevyt, jotka keikkuu irrallaan... muut osat siellä kyllä oli valmiina.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
9000i CD -90, 9000i CC -88
ACC-kysymyksestä tuli mieleen vielä sellainen juttu, että "lämmönvaihtokotelo" on erilainen manuaali- ja acc-autoissa..
En jaksa nyt EPC:stä verrata joka osaa, mutta esimerkiksi jo se lämmönstäätötanko on eri osanumerolla ACC/man.
En jaksa nyt EPC:stä verrata joka osaa, mutta esimerkiksi jo se lämmönstäätötanko on eri osanumerolla ACC/man.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)