Ilmastoinnin jälkiasennus (ACC 1)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ilmastoinnin jälkiasennus (ACC 1)

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Olen asentamassa Saab 9000 CD -1991 malliin automaatti ilmastointia vuoden 1987 Saab 9000 hatchpäkistä. Joudunko siis irroittamaan luovuttajasta kaikki mahdolliset piuhat, koska en ole huomannut, että nykyisessä Saabissa olisi piuhat valmiina! Mitä käy vanhoille johdolle? Joudunko ottamaan irti vai jätänkö autoon ylimääräiseksi? Käykö tuo ACC 1 edes tuohon 1991 vm. Saabbiin? Onko aiheesta tehty artikkelia alusta loppuun?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Loppujen lopuksi ACC on melko kompakti paketti, joten en näe mitään estettä moiseen työhön. Mekaanisesti kaikki sopii heittämällä paikoilleen, tosin ihan 100% varma en ole, mutta muistini mukaan myös läppämoottorit saisi sopimaan mekaanisen systeemin tilalle. Seosilman anturin paikan saattaa joutua virittämään ( siellä läppämoottorien yhteydessä )
Sähkön syötössä joutuu myös hieman soveltamaan. Sisäilamnkierron läppämoottorin, sähkönsyötön ja ilmastoinnin ohjauksen jo valmista johdotusta kannattaa käyttää hyväksi, säästää vähän johtojen vedossa

Kai sinulla on ACC1 ja ilmastoinnin kytkikset?
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Paketti on mallia ACC 1 mutta kytkentäkaaviot ovat vielä saamatta. Meinasin asentaa ilmastoinnin autot vierekkäin niin näen samalla mihin tökin johtoja kiinni.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Lisäksi mietin että asennan samalla sähkölasien johdotukset vanhasta tonnarista tähän 1991 vuoden malliin. Niiden napit tulevat käsijarrun eteen ja minulla olisi siellä valmis johdotus, mutta liittimet eivät käy tähän vanhemman saabin nappeihin.
Ja tässä osoitteeni: teemu.koponen@gmail.com

Lähetinköhän tämän viestin jo...hmm en muista, mutta lähetän nyt vielä kerran
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastoinnin jälkiasennus (ACC 1)

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

kopote12 kirjoitti:Olen asentamassa Saab 9000 CD -1991 malliin automaatti ilmastointia vuoden 1987 Saab 9000 hatchpäkistä. Joudunko siis irroittamaan luovuttajasta kaikki mahdolliset piuhat, koska en ole huomannut, että nykyisessä Saabissa olisi piuhat valmiina! Mitä käy vanhoille johdolle? Joudunko ottamaan irti vai jätänkö autoon ylimääräiseksi? Käykö tuo ACC 1 edes tuohon 1991 vm. Saabbiin? Onko aiheesta tehty artikkelia alusta loppuun?
Jätin ainakin itse vanhat johdot paikoilleen ja irroin johdot sieltä purkuautosta ja siirsin uuteen. Olisi ollut liian työlästä alkaa selvittämään, onko jokin yksittäinen piuha siellä johtonipussa jo valmiina. Kai tämäkin on makuasia, jos ne niput haluaa purkaa tai tutkia kytkiksiä.

Servot menee paikalleen heittämällä. Kun olet purkanut käsisäätöisen ilmanohjausvivuston niin siellä moottorikotelon kyljessä on keltainen muovimötikkä joka lähtee irti vääntämällä pientä lukitusnipsua ja pyöräyttämällämötikkää n. 15 astetta muistaakseni myötäpäivään.

Ota mötikkä purkuautosta ja siirrä se kohdeautoon niin säätömoottorit vaihteistoineen menee ihan työntämällä paikalleen. Ruuvinreiätkin on valmiina. Lämpöanturille on myös paikka valmiina, siitä pitää vain ottaa joko peitelevy pois tai puhkaista reikä...
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

kopote12 kirjoitti:Lisäksi mietin että asennan samalla sähkölasien johdotukset vanhasta tonnarista tähän 1991 vuoden malliin. Niiden napit tulevat käsijarrun eteen ja minulla olisi siellä valmis johdotus, mutta liittimet eivät käy tähän vanhemman saabin nappeihin.
Ja tässä osoitteeni: teemu.koponen@gmail.com

Lähetinköhän tämän viestin jo...hmm en muista, mutta lähetän nyt vielä kerran
Siinä vaiheessa kun irrottelet noita sähkölasien nappeja käsijarrun vierestä, kannattaa samalla laittaa kuntoon se takasivulasien huurteenpoiston kytkin, jos aiot sellaisen laittaa. ACC1:ssähän se kytkin on juuri käsijarrun vieressä samassa paneelissa lasinnostinten kytkimien kanssa.

Jos sinulla on edes yksi kytkinpaikka vapaana (yleensä -91:ssä on vaikka olisi kattoluukku?), niin siihen saa kyllä tungettua sen huurteenpoiston kytkimen. MUTTA koska -91 -mallissa nuo kytkimet ovat erilaiset (-87:ssa jokaiselle kytkimelle tulee oma johtoliitin, -91:ssä kaikki kytkimet ovat yhdysrakenteisessa kotelossa johon tulevain yksi iso johtoliitin), ne napit on purettava atomeiksi ja asenneltava siihen -91 mallin kytkinpaneeliin.

Hieman hidasta, mutta onnistuu kyllä. Samalla tulee putsattua se boksi kaikesta paskasta mitä sinne on vuosien varrella mennyt...
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Yksittäisten nappien ja nappimodulin putsauksesta tarinaa ja kuvat:
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html

Tuolla oleva nappimoduli taitaa olla 3D-satkusta, jossa on vain etuikkunoille napit. Näyttäisi siltä, että kosketinnastat on säästösyistä jätetty tuosta pois kaikista muista kohdista kuin etuikkunoiden nappien alta. Ehkä tonnarin nappimodulissa on kaikki nastat paikalla vaikka kaikkia nappeja ei olisikaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

jus kirjoitti:Yksittäisten nappien ja nappimodulin putsauksesta tarinaa ja kuvat:
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html

Tuolla oleva nappimoduli taitaa olla 3D-satkusta, jossa on vain etuikkunoille napit. Näyttäisi siltä, että kosketinnastat on säästösyistä jätetty tuosta pois kaikista muista kohdista kuin etuikkunoiden nappien alta. Ehkä tonnarin nappimodulissa on kaikki nastat paikalla vaikka kaikkia nappeja ei olisikaan?
Itseasiassa ei ollut siellä kytkinkotelossa, mutta kytkimet ovat rakenteeltaan samanlaiset kui -87:ssa, ne on vain laitettu samaan koteloon. Eli vanhoista kytkimistä saa ne nastat siirrettyä paikoilleen.
Tai siis nk. jousilevyt, jotka keikkuu irrallaan... muut osat siellä kyllä oli valmiina.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kiitoksia vastauksista! Mietin vielä, että pitääkö minun asentaa uudet johdot ilmastoinnille myös sulakerasian tiimoilta? Purkuautossa ilmastoinnin johdot menevät sulakerasian releiden ja sulakkeiden kautta, mutta onkohan niitä tässä vm. 1991 saabissa valmiina vai pitääkö nekin johdottaa?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

ACC-kysymyksestä tuli mieleen vielä sellainen juttu, että "lämmönvaihtokotelo" on erilainen manuaali- ja acc-autoissa..

En jaksa nyt EPC:stä verrata joka osaa, mutta esimerkiksi jo se lämmönstäätötanko on eri osanumerolla ACC/man.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin