Taidan vaihtaa merkkiä
On minullakin Corolla ollut, loppujen lopuksi oli suht' varma peli. Oli sen kanssa silti Saabeja enemmän säätöä, omistamani Saabit eivät ole tuottaneet suurempia ongelmia.
Corolla oli taloudellisempi, mutta kaikki omistamani Saabit ovat olleet sitä huomattavasti ripeämpiä ja mukavampia ajaa. Corollalla ei yli 80 km/h mielellään ajanut. No, kaupunkiautoksi se varmaan olikin suunniteltu.
Mikään ajamani japanilainen tai minkään muunkaan maalainen auto ei ole ollut yhtä hyvä ajaa, kuin 2 omistamaani og-satkua. Erilaisia japseja on kuitenkin tullut kokeiltua, mm. Mazdat 626 ja 929, kumpikin miltei 10 vuotta vanhempaa satkuani uudempia ja huomattavasti huonompia ajaa.
Varmasti vanhasta japanilaisesta on kehonsiirtovälineeksi paikasta A paikkaan B. Kuitenkin, jos minulla on varaa valita, otan Saabin. Tyyli ja mukavuus ovat eri tasolla, kulkupuolessakaan ei ole valittamista.
Sen verran vielä, että jos haluatte vaihtaa merkkiä, vaihtakaa ihmeessä! En keksi mitään syytä ajaa autolla, joka tuntuu vastenmieliseltä. Yksikään käytetty auto ei ole täydellinen, jokaisessa on oikkunsa ja ominaisuutensa. Saab on kuitenkin kohtalaisen iso auto isolla moottorilla, pienemmän auton pienellä koneella saa varmasti halvemmalla, bensakulut saattavat myös olla Saabilla isommat. Itse olen ainakin silti valmis maksamaan ajomukavuudesta, muotoilusta ja tyylistä.
Corolla oli taloudellisempi, mutta kaikki omistamani Saabit ovat olleet sitä huomattavasti ripeämpiä ja mukavampia ajaa. Corollalla ei yli 80 km/h mielellään ajanut. No, kaupunkiautoksi se varmaan olikin suunniteltu.
Mikään ajamani japanilainen tai minkään muunkaan maalainen auto ei ole ollut yhtä hyvä ajaa, kuin 2 omistamaani og-satkua. Erilaisia japseja on kuitenkin tullut kokeiltua, mm. Mazdat 626 ja 929, kumpikin miltei 10 vuotta vanhempaa satkuani uudempia ja huomattavasti huonompia ajaa.
Varmasti vanhasta japanilaisesta on kehonsiirtovälineeksi paikasta A paikkaan B. Kuitenkin, jos minulla on varaa valita, otan Saabin. Tyyli ja mukavuus ovat eri tasolla, kulkupuolessakaan ei ole valittamista.
Sen verran vielä, että jos haluatte vaihtaa merkkiä, vaihtakaa ihmeessä! En keksi mitään syytä ajaa autolla, joka tuntuu vastenmieliseltä. Yksikään käytetty auto ei ole täydellinen, jokaisessa on oikkunsa ja ominaisuutensa. Saab on kuitenkin kohtalaisen iso auto isolla moottorilla, pienemmän auton pienellä koneella saa varmasti halvemmalla, bensakulut saattavat myös olla Saabilla isommat. Itse olen ainakin silti valmis maksamaan ajomukavuudesta, muotoilusta ja tyylistä.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Itse ostin jenkki-tomaatti satkun 450€, muistaakseni.
160 mailia, taisi olla mittarissa, auto oli tosi siisti kuntoinen. Vuosimallia -87 eli käppäri edessä sen takia siitä korista ei tullut sitten minun projektiini.
Vaan kiiruhdin tampereelle ja ostin lähes ruosteettoman korin, jolla oli ajettu 330tkm i8 -88, cruisella ei muita herkkuja. Auto toimi ainakin nätisti kun ajoin sen Tampereelta -> Turkuun.
Auto tosin piti aikamoista ääntä, mutta varmaan renkaiden piikkin sekin. Ihan sakkorenkaat ja yksi melkein puhki
.
Tuo automaatti oli aika unelma ostos, tosin yksi vaihde oli hukassa hieman, selvisi tosin jälkeenpäin
.
Autoa oli rempattu länsiautossa, muistaakseni 1000€:lla ja melkein uudet kesärenkaat alla. Ilmastointikin autosta löytyis, tosin taisi vuotaa.
Nykyisin tuo auto taitaapi olla edelleen Coltilla, tai hänen isukillaan. Itse vaihdoin siihen termarin, tulpat ja jotain muuta. Tuo oli elämäni paras autokauppa
.
160 mailia, taisi olla mittarissa, auto oli tosi siisti kuntoinen. Vuosimallia -87 eli käppäri edessä sen takia siitä korista ei tullut sitten minun projektiini.
Vaan kiiruhdin tampereelle ja ostin lähes ruosteettoman korin, jolla oli ajettu 330tkm i8 -88, cruisella ei muita herkkuja. Auto toimi ainakin nätisti kun ajoin sen Tampereelta -> Turkuun.
Auto tosin piti aikamoista ääntä, mutta varmaan renkaiden piikkin sekin. Ihan sakkorenkaat ja yksi melkein puhki

Tuo automaatti oli aika unelma ostos, tosin yksi vaihde oli hukassa hieman, selvisi tosin jälkeenpäin

Autoa oli rempattu länsiautossa, muistaakseni 1000€:lla ja melkein uudet kesärenkaat alla. Ilmastointikin autosta löytyis, tosin taisi vuotaa.
Nykyisin tuo auto taitaapi olla edelleen Coltilla, tai hänen isukillaan. Itse vaihdoin siihen termarin, tulpat ja jotain muuta. Tuo oli elämäni paras autokauppa

Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Ihan töissä olin vuoden verran paikassa jossa tuli tutustuttua noihin ruostuneisiin relluihin. Olkoonkin niin ettei se ole sukua sitikalle.qaw kirjoitti:PSA-yhtymään kuuluu pösö ja sitikka, renulla ei ole siinä mitään tekemistä. Siispä ei "ihan" samoja pohjalevyjä ole. Eikä nyt varsinkaan bx ja megane900i kirjoitti:Harvoin näkeee hyvää 90luvun psa vekotinta,lähes kaikki toivottomassa kunnossa. Ruostetta erityisesti takapäässä joka täysin maalin varassa.
99vm meganea ei pystytty enää suojaamaan oli umpilaho.
Sittemmin maahantuoja suojautti rellun jotkut mallit dinitrolin liikkeissä.
Kyseiset havainnot olen tehnyt edellisessä työpaikassani.
Joo okei nyt oli puhe sitikasta. Luulisin että on samoille pohjalevyille tehty.
Ja kyllä olet sitten huonoja yksilöitä nähnyt kun yleensä nuo 90-luvun PSA-tekeleet ei tosiaan kovin herkästi ruostu. Vai oletkohan itse nähnytkään, ettei olis vaan essonbaaria taas...
Yleisestiottaen melkein hävettää miten saabistit pitää omaa merkkiään maailman napana, kaikki muut on täyttä p***aa eikä aiheeseen edes viitsitä tutustua. Kannattais itse kunkin avata ne silmät välillä
Mutta en sanoisi hyväksi 406 pösöökään ruosteen kestävyydeltään. Onhan ne maalipinnat ruosteettomia kun päältä katselee. Mutta kun mennään katselemaan alhaalta ja takaosiltaan..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
Olisin noista asioista hieman eri mieltä.Bazz kirjoitti: Saabeja sai rapata ja korjata vähän joka kantilta. Lähes idioottimaiset jarrut, maailman huonoin ruiskutusjärjestelmä sekä ihmeelliset tyyppiviat saivat repimään tukkaa päästä enemmän kuin kaksi kertaa. Ei sinänsä, mukavia pirssejä muuten, liikui mukavasti kunhan vain polki tarpeeksi (normaaliajossa kuin olisi kuminauhaa venyttänyt). Maantieajossakin ihan jees, ehkä hieman turhan äänekkäitä.
Jos Saabin levyjarrut on idioottimaiset, niin millä sanalla sitten pitäisi kuvata japsien rumpujarruja, tai mitä muita virityksiä niissä onkaan? En vertaisi Saabin helppohoitoisiin levyjarruihin edes samassa topicissa.
Sitten tuosta "polkemisesta", herää epäilys että oletkohan koskaan edes ajanut turbosaabilla? Eipä voine puhua "polkemisesta" verrattuna 75 hv:n tojotiin ja tatsuneihin

Niin joo... ja oliko 80-luvun japseissa edes vielä ruiskuja, että voisi verrata?
Eikä kannata ottaa hernettä releeseen, vaikka tämä koko topicci liikkuu muutenkin hieman "siellä rajoilla".
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Unohdin kokonaan japanilaiset autot
. Ehkäpä oma kiintiö Toyotan, parin Mitsubishin ja Subarun jälkeen on jo täynnä.
Japsit ovat tosiaan kelpo autoja. Huolellisesti suunniteltuja ja yleensä myös kasattuja. Nykyään suhteellisen kolariturvallisia ja jopa vähäruosteisia.
Toisaalta Japanin kulttuurista periytyy myös autoihin se "massasta ei saa poiketa" periaate. Tämä tekee niistä vähän hajuttomia ja mauttomia ja niistä löytyy hyvin harvoin mitään ärsyttävää.
Muotoilu on rohkeaa mutta ei mitään suuria tunteita herättävää tai ajatonta. Pikemminkin tarkkaan harkittua kaupallisuutta. Poikkeuksia toki on mutta kuinka usein nekin muotoiluideat on lainattu jostain muualta?
Mietipä tarkkaan: nimeä jokin japanilainen klassikkoauto.
Japseissa jos missä näkyy suurien tuotantomäärien rakenneratkaisut esim. tarkkaan harkittuina materiaalivalintoina ja -vahvuuksina.
Päämarkkina-alueellaan Japanissa ja kaukoidässä suurin sallittu nopeus ruuhkaisilla teillä on 100 km/h. Miksi siis suunnitella ajo-ominaisuuksia suuremmille nopeuksille? Euroopan mallit suunnitellaan ja kootaan euroopassa ja erikoismallit ja urheiluautot sitten erikseen.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, auton markkinointialue ratkaisee auton suunnittelussa paljon. Tämän jälkeen autoa saatetaan yrittää myydä muuallekin sopivasti (mutta ei liian kalliisti) muutettuna.

Japsit ovat tosiaan kelpo autoja. Huolellisesti suunniteltuja ja yleensä myös kasattuja. Nykyään suhteellisen kolariturvallisia ja jopa vähäruosteisia.
Toisaalta Japanin kulttuurista periytyy myös autoihin se "massasta ei saa poiketa" periaate. Tämä tekee niistä vähän hajuttomia ja mauttomia ja niistä löytyy hyvin harvoin mitään ärsyttävää.
Muotoilu on rohkeaa mutta ei mitään suuria tunteita herättävää tai ajatonta. Pikemminkin tarkkaan harkittua kaupallisuutta. Poikkeuksia toki on mutta kuinka usein nekin muotoiluideat on lainattu jostain muualta?
Mietipä tarkkaan: nimeä jokin japanilainen klassikkoauto.
Japseissa jos missä näkyy suurien tuotantomäärien rakenneratkaisut esim. tarkkaan harkittuina materiaalivalintoina ja -vahvuuksina.
Päämarkkina-alueellaan Japanissa ja kaukoidässä suurin sallittu nopeus ruuhkaisilla teillä on 100 km/h. Miksi siis suunnitella ajo-ominaisuuksia suuremmille nopeuksille? Euroopan mallit suunnitellaan ja kootaan euroopassa ja erikoismallit ja urheiluautot sitten erikseen.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, auton markkinointialue ratkaisee auton suunnittelussa paljon. Tämän jälkeen autoa saatetaan yrittää myydä muuallekin sopivasti (mutta ei liian kalliisti) muutettuna.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hirsch"
MacTurbo kirjoitti:
Olisin noista asioista hieman eri mieltä.
Jos Saabin levyjarrut on idioottimaiset, niin millä sanalla sitten pitäisi kuvata japsien rumpujarruja, tai mitä muita virityksiä niissä onkaan? En vertaisi Saabin helppohoitoisiin levyjarruihin edes samassa topicissa.
Sitten tuosta "polkemisesta", herää epäilys että oletkohan koskaan edes ajanut turbosaabilla? Eipä voine puhua "polkemisesta" verrattuna 75 hv:n tojotiin ja tatsuneihin![]()
Niin joo... ja oliko 80-luvun japseissa edes vielä ruiskuja, että voisi verrata?
Eikä kannata ottaa hernettä releeseen, vaikka tämä koko topicci liikkuu muutenkin hieman "siellä rajoilla".

Vaikka saab onkin ihan hyvä auto niin kyllähän sitä kannattaa kokeilla jotain muutakin merkkiä, mun mielestä autot enemmän yksilöitä kuin sellaisia että kuin jostain on huono kokemus niin kaikki on paskoja (sillä mentaliteetillä mulle ei olis ikinä tullu saappia), olen kokeillut myös turbo saabia, eikä se nyt niin "taivaallinen" kokemus ollut, paremmat turbotutinat on tullu koettua HF Lancian ja cossu sierran puikoissa.
Onko minkään 80-luvun auton myyminen helppoa? Alkaahan sen vuosikymmenen ajopeleillä lähestymään väen väkisin tuo 20vuoden ikäraja, jonka jälkeen suurinosa autoilevasta väestöstä alkaa kauhistelemaan auton ikää.lintta go go kirjoitti:![]()
![]()
Valitettavasti pitää todeta ainakin se että jos ostat samanhintaisen japskin uutena, niin se säilyttää arvonsa kaikkine rumpuineen kaasareineen paremmin kuin saab, 80 lukuista saappia ei saa myytyä kuin sokealle tai toiselle saabistille
(eikä herneitä)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuo on niin totta kun voi olla. Omat Saabini olen ostanut Saabisteilta. Niin, ja myynyt myös Saabisteille. Ei niitä muut edes ole kysellyt. Enkä ihmettele.Mertmi kirjoitti: 80 lukuista saappia ei saa myytyä kuin sokealle tai toiselle saabistille(eikä herneitä)
Hmm.. Jos on ostamassa muutaman satasen pirssiä ja vaihtoehtona on panssarivaunun näköinen saappi tai esim. joku pikkunäppärä japanilainen, niin eiköhän suurimalla osalla "normaaleista" ihmisistä valinta kohdistu tuohon jälkimmäiseen.lintta go go kirjoitti: Onko minkään 80-luvun auton myyminen helppoa? Alkaahan sen vuosikymmenen ajopeleillä lähestymään väen väkisin tuo 20vuoden ikäraja, jonka jälkeen suurinosa autoilevasta väestöstä alkaa kauhistelemaan auton ikää.

Jos saapiin pitää ostaa vielä esim. uudet renkaat, se tekee tuplasti hintaa enemmän jos vertaa vaikka 155/13 renkaisiin. Ja polttoaineenkulutuskin on monasti puolet enemmän. Ainakin kaupunkipörräyksessä.
saab
mullapa on kohta hautajaiset eessä menee muuten 99 gl paaliin harvinaisuus vaikka onkin ja täysin hitsaamaton
ei pakkeloitu eikä muutakaan
kts. m/v saab 99 vm -84
luca nähnyt auton
ei pakkeloitu eikä muutakaan
kts. m/v saab 99 vm -84
luca nähnyt auton
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Mitä itse tiedän sitikoista, niin ainakin erään tuttavan mukaan kelpo peli tuo bx, tosin kaveri on yhtä sairas sitikoitaan kohtaan kuin minä Saabejani, mutta kyllä sen sitikan tien päällä näkee lähes joka päivä, eikä vaikuta kovin oikukkaalta.
Itse en tykkää kyseisen mallin ulkonäöstä, ajettavuus ok, mutta en käyttöön ostaisi, liikaa kuullut kauhutarinoita.
Ja mitä Saabeihini tulee, onhan noissa aina vikaa, eilen vein luottopelin korjaamolle, löin etukäteen rahat ja osat korjausmiehelle, joka luonnollisesti hymähti asialle, mutta tietää, että auto korjataan kun siitä tykkään, eli kukin ajaa sillä mistä pitää.
Ja on se kumma jossei pienellä rahalla ok autoa saa, esimerkkinä tämä uusin löytöni hintaan 350e :
-88 900c 5d
-1 pieni reikä etulokarissa, muuten pinnallista ruostetta, alusta ja pyöränkotelot ehjät
-2 hyvät renkaat
-Ei lommoja, yleisilme siisti (kromimaski paransi tätä)
-Katsastettu yli puoleksi vuodeksi tästä hetkestä
-Musta
-Ei kolise, vetele, pompi, rämise jne.. eli on siis todella mukava ajaa
-Radio
-Ajettu 280tkm
Ainoa miinus on ohjaustehostimen puute. Mutta kyllä sitä voimaa sen verran löytyy että kelpaa ajella, mielestäni ihan ok hinta/laatusuhde, kyllä näitä löytyy, ja tämäkin on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan.
Saabit tosin tulee (ainakin mulla) kalliiksi vaikka halvalla ostaisikin, kun ensin pitää vahata ja kiillotella, sitten tehdä kaikki tarpeelliset ja vähemmän tarpeelliset huollot, laitella vähän lisävarustetta sun muuta yms. mutta meno on turvallista kesät talvet ja varsinkin talvella lämmintä piisaa (paitsi 99:ssä joka on kylmä
)
Sitäpaitsi olen alkanut saada kunnioitusta merkkiuskollisuudesta, paska tai hyvä kärry, merkkiä en ole vaihtanut.
Itse en tykkää kyseisen mallin ulkonäöstä, ajettavuus ok, mutta en käyttöön ostaisi, liikaa kuullut kauhutarinoita.
Ja mitä Saabeihini tulee, onhan noissa aina vikaa, eilen vein luottopelin korjaamolle, löin etukäteen rahat ja osat korjausmiehelle, joka luonnollisesti hymähti asialle, mutta tietää, että auto korjataan kun siitä tykkään, eli kukin ajaa sillä mistä pitää.
Ja on se kumma jossei pienellä rahalla ok autoa saa, esimerkkinä tämä uusin löytöni hintaan 350e :
-88 900c 5d
-1 pieni reikä etulokarissa, muuten pinnallista ruostetta, alusta ja pyöränkotelot ehjät
-2 hyvät renkaat
-Ei lommoja, yleisilme siisti (kromimaski paransi tätä)
-Katsastettu yli puoleksi vuodeksi tästä hetkestä
-Musta

-Ei kolise, vetele, pompi, rämise jne.. eli on siis todella mukava ajaa
-Radio
-Ajettu 280tkm
Ainoa miinus on ohjaustehostimen puute. Mutta kyllä sitä voimaa sen verran löytyy että kelpaa ajella, mielestäni ihan ok hinta/laatusuhde, kyllä näitä löytyy, ja tämäkin on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan.
Saabit tosin tulee (ainakin mulla) kalliiksi vaikka halvalla ostaisikin, kun ensin pitää vahata ja kiillotella, sitten tehdä kaikki tarpeelliset ja vähemmän tarpeelliset huollot, laitella vähän lisävarustetta sun muuta yms. mutta meno on turvallista kesät talvet ja varsinkin talvella lämmintä piisaa (paitsi 99:ssä joka on kylmä

Sitäpaitsi olen alkanut saada kunnioitusta merkkiuskollisuudesta, paska tai hyvä kärry, merkkiä en ole vaihtanut.

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Aero"
Mutta se mikä ärsyttää eniten on se että saabia (ainakin ysikymppiä) on mahdottoman vaikeaa myydä eteenpäin. Hinnat laskee melkein yhtä nopeasti kuin erektio (
) kun löytää jotain pientä vikaa esim. sytytyksen ajoitus pielessä. Olisin muuten saanut autoni myytyä eilen mutta se pelotti ostajaa liikaa.

Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)