Uuden 9-5 kuvat -06???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ompa tuokin verrata golfia ja 9-5:ä. 8O

Myös minun mutsilla on toinen TDI Golfi menossa. Nyttemmin viimeisen vuosimallin laitos punaisella tekstillä. Diesilijyrässä on melkein pakko käyttääkin noita alle 2000rpm kierroksia, koska punaraja häämöttää jo nurkan takana. Bensakoneessa alle 2000rpm kierroksilla ei taas tee, eikä kuulu tehdä mitään. Eli jos on tottunut dieselillä ajamaan, ei se tee bensakoneesta huonoa.

Golfilla liikun paikasta toiseen vain jos matka on lyhyt ja joku muu (mutsi) maksaa löpön. Muuten valitsen aina oman vanhan Sinikan tai Tontun, eipä tartte kippurassa istuskella ja auto liikkuu jos on tarvis.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

No, onpas kovaa aatteen- ja tunteidenpaloa palstalla 8O

Laitetaan nyt omakin rikka rokkaan, eli mielestäni 9-5 alkaa jäädä ja on jäänyt jälkeen kilpailijoiden uusimmista malleista. Jopa uusi Volvo näyttää jotenkin "modernimmalta" kuin nykyinen 9-5.

Uusi face-lift näyttäisi tekevän rohkeita muutoksia keulaan ja perään, ja mielestäni oikeaan suuntaan. Sisustus on arvoitus, toivottavasti sinne on saatu uusia vaikutteita uudesta 9-3:sta. Akseliväli ja ylitykset sekä konepellin muotoilu alkavat olla jo aika antiikkisia, mielestäni.

Uusi 9-5 on siis tervetulleen näköinen uudistus, mutta olisin toivonut hivenen perinpohjaisempia muutoksia nimenomaan mm akseliväliin. Neliveto olisi tervetullut. Plus sisustaa "laadukkaamman ja modernimman" oloiseksi.

Summa summarum #1: nykyisellään 9-5 antaa kilpailijoilleen jo suht paljon tasoitusta, ikä näkyy. Tarttis tehrä jotain ja kiireesti.

Summa summarum #2: ostaisinko uuden 9-5:n jos nyt olisin ostamassa. No tokkiinsa! Saabisti mikä saabisti. Edit: Niin ja se ison auton viiden tähden turvallisuus lisättynä mm ruåtsalaisten kolaritilastojen tuloksilla

Ja Laitiselle terveiset reippaista mielipiteistä ja omalla nimellä esiintymisestä. Tervetuloa vaan jatkossakin :wink:

Edit: Tuulilasi raportoi faceliftiä: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=121346

:D
Viimeksi muokannut nipa, To Syys 01, 2005 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Testit

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Moukarimies kirjoitti:Kojelauta ei ole järin tyylikäs, jos verrataan vaikkapa Meseen tai Golfiin.
Nämä ovat täysin makuasioita. Itse en viitsi edes verrata Golfin ja ysivitosen kojelautaa ja sisustan ilmettä ylensääkään ;)
MB:n viimeisimmän E-mallin kojelauta puolestaan on aivan fiksun näköinen.
Golfin kojelaudan ergonomina on varmasti myös aivan hyvä. Pienessä ohjaamossahan kaikki on niin mukavan lähellä ;) :lol: (huono vitsi)
Moukarimies kirjoitti:Testituloksiin en ota kantaa, mutta itsekin olen lukenut tuloksia, joissa Omega voittaa 9-5:n. Lehtenä Auto Motor und Sport Saksa.
Itse en myöskään testituloksista niinkään perusta. Toki se on mukavaa, jos "oma" merkki voittaa mutta jos se voittaa sellaisilla arvostelukriteereillä, joilla ei itselle ole mitään painoarvoa, niin aika turha testin lopputulos (itselleni) silloin on.
Testejä ja arvostelukriteereitä on yhtä paljon kuin testaajiakin. Jos Saab saa positiivisen maininnan testin päätteeksi, että kulutus oli testijoukon pienin ja päästöt eniten ympäristöystävälliset, niin aivan sama. Jos taas testissä tulee miinuspisteitä ahtaista tiloista ja huonosta ajettavuudesta, niin painoarvo (itselläni) on näille asioille huomattavasti suurempi.

Ja vielä tuohon kojelautaan ja ergonomiaan. Omega ei takuulla ole voittanut ysivitosta näillä osa-alueilla, sillä uusien Opeleiden kojelaudat ovat aika hirveitä :lol:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Vertaamisesta

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

peinu kirjoitti:Ompa tuokin verrata golfia ja 9-5:ä. 8O

Myös minun mutsilla on toinen TDI Golfi menossa. Nyttemmin viimeisen vuosimallin laitos punaisella tekstillä. Diesilijyrässä on melkein pakko käyttääkin noita alle 2000rpm kierroksia, koska punaraja häämöttää jo nurkan takana. Bensakoneessa alle 2000rpm kierroksilla ei taas tee, eikä kuulu tehdä mitään. Eli jos on tottunut dieselillä ajamaan, ei se tee bensakoneesta huonoa.

Golfilla liikun paikasta toiseen vain jos matka on lyhyt ja joku muu (mutsi) maksaa löpön. Muuten valitsen aina oman vanhan Sinikan tai Tontun, eipä tartte kippurassa istuskella ja auto liikkuu jos on tarvis.
Iltaa

Syy, miksi vertaan varianttiani ja 9-5:sta on tietysti tilanteen sanelema. Ei ole tullut ajettua tarpeeksi paljon esim. Passatilla. Lisäksi TDI:hin voi mielestäni verrata, koska täällä palstallakin kirjoitellaan juttuja tyyliin "suuttui, kun ei se TDI kulkenutkaan". Itse en ole minkään sortin kisailija liikenteessä, mutta sen verran voin sanoa, että sekä 9-5:lla (240 Nm) että Golfilla (210 Nm) olen päässyt aina kaikista edelle ilman ohituksen keskeyttämistä. Turvallisuuskysymys menee 9-5:n voitoksi, mutta turvavarustelussa Golf on edellä ESP:n ansiosta. Golfissa ei tietenkään ole samanlaista ison auton tuntua, mutta kyllä minä sillä Rukalle uskallan mennä. Suuria tiloja ei Golfissa ole, mutta toistaiseksi perheettömänä miehenä se ei haittaa. Talvivarustus on Golfissa parempi, koska kaikki suuttimet ja lukotkin lämpiävät sähköllä (Saabissa on tosin kaukolukitus). Jälleenmyyntiarvoltaan Golf on parempi. Sillä on ainakin minulle merkitystä. Harvinaisuudessa Saab voittaa. Kyllähän se välillä naurattaa, kun on kolme hopeanväristä varianttia samassa risteyksessä. Sillä on varmasti monille merkitystä, mutta itse en ilmaise itseäni autolla ainakaan tietoisesti.
Seuraavalta 9-5:lta odotan tietysti vahvaa esitystä. Tämä "New Range" ei minulle vielä riitä.
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

saabin kuvat

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

Eipä olisi uskonut kuinka paljon saa puheen aihetta uudet saabin kuvat..
eiks se oon et kenen leipää syöt sen puolta pidät.
ja ei se muillakaan merkeille aina ne muutokset ole niin hirvittävän suuria oo. mut aina saabin omistajille ollaan vähän kateellisia kun ne uskaltaa poiketa massasta ja ajaa muulla merkillä...
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Huoh, miten tää on edes mahdollista 8O :lol:
Saksalaisista merkeistä puhuminen on taas kerran tehnyt tehtävänsä... :?
Mä en vaan ymmärrä miten aikuisille miehille voi ottaa niin koville puhua jostain muusta merkistä, ja jopa mahdollisesti myöntää, että se voisi olla parempi kuin Saab, edes jollain osa-alueella :wink:

Omasta mielestäni on lähes turhaa kieltää sitä etteikö ruotsalaisten isommat mallit alkaisi olemaan jo vähän vanhentuneen oloisia, mutta hyvän vastineen rahalle niissä saa ja se lieneekin monelle tärkeämpää kuin mahdollisuus hankkia lisävarusteena puoli maailmaa elektroniikkaa :roll:
Itse ainakin olen todella tyytyväinen autooni, eikä minulla ole tarvetta muiden merkkejä mollata...

Asiaa voinee lähestyä myös toiselta kantilta: kuinka moni rehellisesti voisi sanoa ajavansa Saabilla, jos rahasta ei tarvitsisi välittää :idea:


Mitä itse kuviin tulee: Ei hyvältä näytä, tosin vaatinee aikaa tottua. Edellinenkin facelift näytti aluksi huonommalta kuin vanha, mutta ei enää :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rommitommi kirjoitti: Asiaa voinee lähestyä myös toiselta kantilta: kuinka moni rehellisesti voisi sanoa ajavansa Saabilla, jos rahasta ei tarvitsisi välittää :idea:
Minä ainakin.

Jokainen saa silti ajaa millä lystää, enkä itse ole yrittänyt ketään Saabistiksi käännyttää. Vanhoja saabisteja olen kyllä yrittänyt kannustaa jatkamaan Saabin ratissa, mutta ei sekään minulta ole pois, jos ovat siirtyneet muihin merkkeihin.
Rommitommi kirjoitti: Mitä itse kuviin tulee: Ei hyvältä näytä, tosin vaatinee aikaa tottua. Edellinenkin facelift näytti aluksi huonommalta kuin vanha, mutta ei enää :)
Minusta 9-5:n ensimmäinen versio on edelleen hienoin ja eniten Saabin näköinen :D

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuden 9-5 kuvat -06???

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Startin13 kirjoitti:Tuli tälläiset sivut vastaan tuolla netin syövereissä. Onko noi uuden 9-5:n kuvat aitoja? Vai mistä ne facelift kuvat löytyisi??
Makuja on monia, sanoi Maija kun M*N*A nuoli,,,


http://home.swipnet.se/danny/
Ihan siistin näköinen. Makuasioista saa kiistellä :lol: Olen jäänyt siihen ymmärrykseen, että puskurien lisäksi tulisi uusittu koelauta, joka vastaa 9-3:sen koelautaa. Olis kyllä paikallaan, sillä auto jossa normi audiojärjestelmässä kasettisoitin on "hieman" vanhentunutta. Samoin vanhat SID ja AC näytöt voisi mennä jo vaihtoon...
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Etevää haukkua koko auto paskaksi pelkän uuden ulkokuoren perusteella. :wink:
Uotellaanpa raato rauhassa Suomen maalle...tutkitaan ja ajetaan ja katsotaan onko se vielä se sama paska, mutta eri paketissa...epäilen?
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

Tää on parasta viihdettä aikoihin :) , isot ja vissiin vähemmänkin isot pojat kinaa...


Jengihän melkein lynkkaa täällä "vääräuskoiset" :)

Kai on kuitenkin ilmiselvää että melkein 10 vuotta vanha automalli EI voi olla enää samalla tasolla uudempiiin malleihin verrattuna monien ominaisuuksien suhteen olivatpa ne muotoilua, materialeja, äänettömyyttä, ajattevuutta, elektroniikkaa yms. Ja vanha malli-ikä ei kyllä Saabin tapauksessa pelasta takaisin kutsuilta tai pikkuvioilta. Kyllä niitä riittää myös 02-mallin 2.0T Vectorissa.

Ja en tiedä muista mutta ainakin itseäni alkaa tympiä tuo edelleen jatkuva "minor puskuri&valo facelift" ja toinen 9-5:ni jäänee viimeiseksi kun ensi syksyllä kolme vuotta tulee taas täyteen.

Onko kukaan nähnyt kuvia "uuden mallin" sisältä ? Odotan mielenkiinnolla kojelaudan faceliftiä.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eski kirjoitti: Minusta 9-5:n ensimmäinen versio on edelleen hienoin ja eniten Saabin näköinen :D
Eski
No Aero erikseen :wink: 9-5 Aero Phase1 on kyllä kieltämättä todella hieno :)
Mimmi kirjoitti:Minä. Minä ostan auton, joka miellyttää itseäni, enkä ottanut vastaan Volvoa, joka olisi tulut työsuhde-etuna.

Turbo Sensonic taisteli itselleen työsuhdeautoksi Saabin, joten meitä hulluja taitaa sittenkin olla mailmassa.
En meinannut ketään hulluksi haukkua, jos saabilla ajaa :oops: :)

Oma aikasempi kysymykseni oli sinäänsä tyhmästi esitetty, kun tarkoitin, että jos olis rahaa niin älyttömästi ettei tarvitsisi välittää, niin ainakin minulla olisi myös muita autoja kuin ruotsalaisia, ainakin tallissa :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

venudi kirjoitti: Onko kukaan nähnyt kuvia "uuden mallin" sisältä ? Odotan mielenkiinnolla kojelaudan faceliftiä.
Kojelauta-faceliftstä on keskusteltu jo tuolla Konseptit ja tulevat mallit -osiossa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... &start=120

Tässä kuva:

Kuva

Eski
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hah... kyllä tosiaan pistetään semmosta tekstiä, että oksat pois...

sama 9-5 nenhan se on, ja taitaapa olla, että viimenen malliaan... nyyh, tuntuu GM:n ajattelutapa semmoselta, ettei saabilla ole toivottua tulevaisuutta... hieno pirteä turvallinen ja ylellinen perheauto se kuitenkin on...
ja mitä siihen tulee, että kyseessä on 10 vuotta vanha automalli, niin tonnarit on vielä vanhempia... ja hakkaa edelleen ajo-ominaisuuksissa ja mukavuudessa esim. uudet fopat mennentullen...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mimmi kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Asiaa voinee lähestyä myös toiselta kantilta: kuinka moni rehellisesti voisi sanoa ajavansa Saabilla, jos rahasta ei tarvitsisi välittää :idea:
Minä. Minä ostan auton, joka miellyttää itseäni, enkä ottanut vastaan Volvoa, joka olisi tulut työsuhde-etuna.

Turbo Sensonic taisteli itselleen työsuhdeautoksi Saabin, joten meitä hulluja taitaa sittenkin olla mailmassa. :lol:
Minä myös. Jos mulla olisi hirveästi rahaa, niin autotallissa (sellainenkin pitäisi sitten hankkia) olisi Saab 9-5 Aero Wagon Hirsch (305 hv), Saab 9³ Sport Sedan Aero 2.8V6, Sport Combi Aero 2.8V6 ja Sport Cabriolet Aero 2.8V6. Lisäksi voisi hommata 9-7x:n, jos tekisi mieli kaupunkimaasturia. Ainoa auto, joka ei olisi Saab, olisi Porsche 911 Turbo (ja mielellään vielä Rufin läpikäymä) :wink:

Edit: ja jos olisin ostamassa autoa, ja jonkun muun merkkinen auto olisi halvempi kuin Saab, niin maksaisin mielelläni Saabista hieman enemmän kuin että ostaisin sen muun merkkisen auton ja ajelisin sillä "onnettomana", koska se ei ole Saab :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tq
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 19:54

9-5 facelift

Viesti Kirjoittaja tq »

paha sanoa onko se "uusi" ruma vai kaunis?Ainakin lämppärin säätimiin on tullut tollaset tympeät VW napit jotka ovat todella epäselvät käyttää,mutta (uuden)ostajat vaativat aina jotain muutosta,että tuote käy kaupaksi(oli se sitten huonompi tai parempi kuin ennen).Olen ajanut lähes kaikkia merkkejä jotka olisivat varteenotettavia hankintoja itselleni ja aika moni merkki tuntuu paljon tuoremmalta.Silti ainakin käytettynä Saabi tarjoaa hyvän hinta-/laatusuhteen.Siinä on myös paljon hyviä(jollei erinomaisia) ominaisuuksia,joista uutta autoa ostava ei tiedä.Saabilla pitää ajaa vähintään kuukausi tai muutama tuhat kilometriä,ennen kuin tajuaa kokonaisuuden.Ymmärän hyvin uuden auton ostajaa joka ajaa autolla korkeintaan 150 km:ä ennen ostopäätöstä,että 9-5 haisee vähän vanhalle.Niin ja facelift on vain facelift...
Vastaa Viestiin