Tidin imuäänet? ([EGR-kahisee..] eikö kellään tietoa?)
Tidin imuäänet? ([EGR-kahisee..] eikö kellään tietoa?)
Kävinpä sitten käyttämässä Saabiani paikallisessa Saab-huollossa sen ihmeellisen rahina/kahina äänen takia josta täällä jos aiemmin oli puhetta ja joka siis tulee kuuluviin n. 2000 kierroksen kohdalla. Ensi arvio oli että ääni tulisi vesipumpusta tai moniurahihnan kiristimestä, mutta ei. Ääni on kuulema täysin normaali ja tulee turbon imuäänistä ja hukkaportista!? Onko tämä todella näin? Kuuluuko kaikilla Tidi miehillä kuskinpaikalta kuultunu suunnilleen kartturin jalkatilan suunnasta semmoinen melkoisen voimakas kahina/rahina kun kierrokset ovat noin parissa tonnissa..? Lisäksi sille ei kuulema mahda mitään.
Viimeksi muokannut hz81, Ti Syys 20, 2005 22:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Tidin imuäänet?
No on kavereilla selitykset! Ei sieltä mitään suurta kahinaa ja rahinaa pidä kuulua!
Ainoa mikä viittaisi rahinaan on EGR ( pakokaasun kierrätys ) venttiili. Tämä pitää osakaasulla ( pienillä kierroksilla ) pientä "rahinaa", jonka juuri ja juuri kuule. Ääneen tuli metallisempi sointi, kun imusarja on puhdistettu noesta ja paskasta.
Jos haluat testata, että kuuluko ääni siitä sen voinee testata seuraavasti: Katso, että EGR venttiili on kiinni ja nappaa siitä plugi irti. Sinun tidissäsi on jo muuten kalliimpi, sähköinen vena. Aiheuttaa muuten sitten "stegvalon" syttymisen kabiiniin!
Ainoa mikä viittaisi rahinaan on EGR ( pakokaasun kierrätys ) venttiili. Tämä pitää osakaasulla ( pienillä kierroksilla ) pientä "rahinaa", jonka juuri ja juuri kuule. Ääneen tuli metallisempi sointi, kun imusarja on puhdistettu noesta ja paskasta.
Jos haluat testata, että kuuluko ääni siitä sen voinee testata seuraavasti: Katso, että EGR venttiili on kiinni ja nappaa siitä plugi irti. Sinun tidissäsi on jo muuten kalliimpi, sähköinen vena. Aiheuttaa muuten sitten "stegvalon" syttymisen kabiiniin!

Re: Tidin imuäänet?
Joo, minusta tämä kuulosti kanssa aika erikoiselta tämä kaverin selitys. Ja vielä ***kele merkkihuollossa! Mutta tuo ääni kuuluu nimenomaan pienillä kierroksilla, ja kovimmillaan se on noin parissa tonnissa. Voisihan tuota testata kun vain tietäisi mistä tämä EGR löytyy ja mikä se noin niinkun edes on ja mitä tekee?9-3Tid kirjoitti:No on kavereilla selitykset! Ei sieltä mitään suurta kahinaa ja rahinaa pidä kuulua!
Ainoa mikä viittaisi rahinaan on EGR ( pakokaasun kierrätys ) venttiili. Tämä pitää osakaasulla ( pienillä kierroksilla ) pientä "rahinaa", jonka juuri ja juuri kuule. Ääneen tuli metallisempi sointi, kun imusarja on puhdistettu noesta ja paskasta.
Jos haluat testata, että kuuluko ääni siitä sen voinee testata seuraavasti: Katso, että EGR venttiili on kiinni ja nappaa siitä plugi irti. Sinun tidissäsi on jo muuten kalliimpi, sähköinen vena. Aiheuttaa muuten sitten "stegvalon" syttymisen kabiiniin!


Ja onkos 9-3Tidillä härnätty pata omassa Tidissä?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Stegvalo = Check Engine
Minun kottero on vakio. Ja pysyykin vakiona niin pitkään kunnes pumpun softaa voi säätää oikeasti. 9-5diesel...kokemuksiasi odotellessa!
Muistaakseni sähköinen vena tuli 01
. Samalla tuli myös säätyväsiipinen turbo ja irrallinen ecu poistui ( VP44 pumppu )
Ota moottorin suojakoppa pois niin saat imusarjan näkyviin. Imusarjan alapuolella on musta mötikka, joka on EGR. Osakaasulla osa pakokaasuista menee sylinterinkannen lävitse imusarjalle, jossa EGR vena annostelee oikean suhteen. Eli se kierrättää osan kaasuista takaisin.
Imusarja kannattaa putsata. Itsellä antoi EGR vikakoodia 110tkm kohdalla, jolloin imusarja oli aivan tukkeessa. Nyt 200tkm kohdalla se oli vielä lähes puhdas???

Minun kottero on vakio. Ja pysyykin vakiona niin pitkään kunnes pumpun softaa voi säätää oikeasti. 9-5diesel...kokemuksiasi odotellessa!

Muistaakseni sähköinen vena tuli 01

Ota moottorin suojakoppa pois niin saat imusarjan näkyviin. Imusarjan alapuolella on musta mötikka, joka on EGR. Osakaasulla osa pakokaasuista menee sylinterinkannen lävitse imusarjalle, jossa EGR vena annostelee oikean suhteen. Eli se kierrättää osan kaasuista takaisin.
Imusarja kannattaa putsata. Itsellä antoi EGR vikakoodia 110tkm kohdalla, jolloin imusarja oli aivan tukkeessa. Nyt 200tkm kohdalla se oli vielä lähes puhdas???
Onkohan minulla varmasti noilla 2001 vuoden muutoksilla oleva auto?! Auto on kuitenkin rekisteröity 2000 marraskuun lopussa.9-3Tid kirjoitti:Stegvalo = Check Engine![]()
Minun kottero on vakio. Ja pysyykin vakiona niin pitkään kunnes pumpun softaa voi säätää oikeasti. 9-5diesel...kokemuksiasi odotellessa!![]()
Muistaakseni sähköinen vena tuli 01. Samalla tuli myös säätyväsiipinen turbo ja irrallinen ecu poistui ( VP44 pumppu )
Ota moottorin suojakoppa pois niin saat imusarjan näkyviin. Imusarjan alapuolella on musta mötikka, joka on EGR. Osakaasulla osa pakokaasuista menee sylinterinkannen lävitse imusarjalle, jossa EGR vena annostelee oikean suhteen. Eli se kierrättää osan kaasuista takaisin.
Imusarja kannattaa putsata. Itsellä antoi EGR vikakoodia 110tkm kohdalla, jolloin imusarja oli aivan tukkeessa. Nyt 200tkm kohdalla se oli vielä lähes puhdas???
Pitää tänään kattoo tuota EGR hommaa kunhan töiltä kerkeää.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
egr:n putsaus
Moro!
Vähän ohi topicin, mutta kuitenkin.
Jos ottaa tuo imupuolen irti egr:n ja imusarjan puhdistamista varten niin mitä kaikkia tiivisteitä tulee samalla uusia?
Ei huvittaisi ensin purkaa klo viiden jälkeen ja huomata, että nämä osat olisi muuten hyvä ollut etukäteen hankkia, jotta pääsisi seuraavana päivänä töihin
Vähän ohi topicin, mutta kuitenkin.
Jos ottaa tuo imupuolen irti egr:n ja imusarjan puhdistamista varten niin mitä kaikkia tiivisteitä tulee samalla uusia?
Ei huvittaisi ensin purkaa klo viiden jälkeen ja huomata, että nämä osat olisi muuten hyvä ollut etukäteen hankkia, jotta pääsisi seuraavana päivänä töihin

Re: egr:n putsaus
Imusarjan kannessa on yksi tiiviste, ei muita. Minulla ainakin kestänyt kaksi irroitusta ilman ongelmia...on jämäkkää tekoa.saab9-3 kirjoitti: Jos ottaa tuo imupuolen irti egr:n ja imusarjan puhdistamista varten niin mitä kaikkia tiivisteitä tulee samalla uusia?
Eli nimenomaan tuo kansi / kanavat menevät tukkoon.
Ei mitään hajua.hz81 kirjoitti: Onkohan minulla varmasti noilla 2001 vuoden muutoksilla oleva auto?! Auto on kuitenkin rekisteröity 2000 marraskuun lopussa.
Tossa pari vanhaa kuvaa omasta, jospa siitä saa verrokkia. Eli mulla on se myöhempi 01 Tidi.
http://personal.inet.fi/koti/spa/motti1.jpg
http://personal.inet.fi/koti/spa/motti2.jpg
No eipä sit tullu vielä tehtyä mitään kun ei ollu sopivaa avainta millä sen suojan olis saanu irti ja kaupat tietysti kiinni. Pitää taas huomenna koettaa! Mikä niiden torx-ruuvien koko on?9-3Tid kirjoitti:Ei mitään hajua.hz81 kirjoitti: Onkohan minulla varmasti noilla 2001 vuoden muutoksilla oleva auto?! Auto on kuitenkin rekisteröity 2000 marraskuun lopussa.
Tossa pari vanhaa kuvaa omasta, jospa siitä saa verrokkia. Eli mulla on se myöhempi 01 Tidi.
http://personal.inet.fi/koti/spa/motti1.jpg
http://personal.inet.fi/koti/spa/motti2.jpg
Niin ja katoin ohjekirjan kanssa valmistenumeroa ja kyllä se on vuosimallia -01. Ja kyllä siellä samalle näyttää kun noissa kuvissa... vaikkakin tuo yläkuva on vain kuvan puolikas..

OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Tänään tuli kokeiltua tuota EGR:ltä piuha irti ja kaasuttelua. Eli tein seuraavasti: EGR:n liitin irti ja auto käyntiin, oletettavasti EGR-venttiili siis oli kiinni kun löin auton käyntiin. Tulos: kojetauluun syttyi se keltainen valo mikä vissiin kuvastaa moottorin-tai sähköjärjestelmän vikaa ja se rahina katosi. Mitä tästä siis voi tulkita? Onko se EGR paskana vai mikä? Check Engine valo ei syttynyt missään vaiheessa ja tuokin palanut valo sammui kun laitoin liittimen takaisin paikoilleen.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570