900gls.n ohjaustehostin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
99-83
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 19:10
Paikkakunta: Kajaani

900gls.n ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja 99-83 »

Nyt kun bensavuoto on korjattu ja ryypyn vaijeri vaihdettu (jäi ryypyn vetonuppi käteen) niin hyökkäisin ohjaustehostimen vian kimppuun.

Ongelma on sellainen että ohjaustehostin toimii aivan liian hyvin. Kaupunkiajossa satkua pyörittelee miten huvittaa, ei ole minkäänlaista vastusta ohjauksessa.Maantielle lähdettäessä tuntuu ettei ohjaustehostin laske tehostusta yhtään. Saa olla todella tarkkana maantiellä, sillä pienikin ratin liike saa muuttamaan ajolinjaa. Voi tulla talvella kusiset paikat.

Kysyisinkin nyt että onkohan tehostin viallinen kun nopeuden noustessa tehostimen teho ei laske, vai voiko tuo kenties johtua vasta vaihdetusta hammastangosta??

Olikohan vikaostos kun ei näy viat loppuvan :(
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Vaihdoitko hammastangon vaihdon yhteydessä uudet tiivisteet? Saattaa vanhat tiivisteet päästää painetta vääriin paikkoihin...
99-83
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 19:10
Paikkakunta: Kajaani

tiivisteet

Viesti Kirjoittaja 99-83 »

Sehän se ongelma onkin kun en tiedä, entinen omistaja vaihtoi hammastangon. Pitänee kysäistä asiasta.

Hyvin alkaa tämä saabien omistaminen, ysiysi etuakselistovian vuoksi metsähallitukseen ja nyt taistelu satkun vikojen kanssa :twisted:
99-83
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 19:10
Paikkakunta: Kajaani

lisäkysymys

Viesti Kirjoittaja 99-83 »

Sitten olisi tuo vaeltava tyhjäkäynti. Missä vika?
Tässähän epätoivo iskee :cry:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Huonot tiivisteet aiheuttaa alkuunsa ns "morning sickness"-ilmiön, eli tehostin kylmänä tehosta kuin toiseen suuntaan tai kumpaankaan suuntaan. Sitten kun kuluminen on edennyt riittävästi niin tehostin ei toimi enää ollenkaan.

Tuo herkkyysjuttu voisi johtua pyöränkulmista. Etenkin jos kerran hammastanko on vaihdettu...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Taitaa muuten olla niin että näin vanhoissa autoissa ja tälläsissä mekaanisissa tehostinmissa tehostimen teho on vakio.

Siis että se ei nopeuden kasvaessa vähene. Ainakaan en ole yhdessäkään vanhan mallin SAABissa tälläistä nopeussäätöistä ohjausta tavannut.
SAAB
99-83
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 19:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja 99-83 »

kimmoisa kirjoitti:Taitaa muuten olla niin että näin vanhoissa autoissa ja tälläsissä mekaanisissa tehostinmissa tehostimen teho on vakio.

Siis että se ei nopeuden kasvaessa vähene. Ainakaan en ole yhdessäkään vanhan mallin SAABissa tälläistä nopeussäätöistä ohjausta tavannut.
Jos asia on näin niin joutaa repiä tuon tehostimen pois, sillä jos nopeus autossa kasvaa niin tottakai tehostimen tehon on pakko vähentyä. Meinaan että vaarallinen peli on jos pitää varoa millinkin liikettä satasen vauhdissa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muuttuuko tehostin ärhäkämmäksi esim. parkkipaikalla, jos nostaa kaasulla kierroslukua? Jos tekee näin, pumpussa on se paineenrajoitusventtiili jumissa, eli ei pudota painetta isommilla kierroksilla. Jos tämä juttu on ok, niin sitten mie tarkastaisin vain aurauskulmat... Jos etupyörät on harituksen puolella aurauksen sijaan, autosta tulee todella villi vekotin maantienopeuksissa. Omassa 900i:ssä oli tämä sama tilanne muutama kk sitten. Aurauksen säädön jälkeen 100km/h vauhti tuntui jotenkin liian "helpolta". Se oli, kuin olisi ajanut 40km/h. Piti katsoa monta kertaa mittariin, että mennäänkö oikeesti sataa! :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99-83
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 19:10
Paikkakunta: Kajaani

tehostin

Viesti Kirjoittaja 99-83 »

Mertmi kirjoitti:Muuttuuko tehostin ärhäkämmäksi esim. parkkipaikalla, jos nostaa kaasulla kierroslukua? Jos tekee näin, pumpussa on se paineenrajoitusventtiili jumissa, eli ei pudota painetta isommilla kierroksilla. Jos tämä juttu on ok, niin sitten mie tarkastaisin vain aurauskulmat... Jos etupyörät on harituksen puolella aurauksen sijaan, autosta tulee todella villi vekotin maantienopeuksissa. Omassa 900i:ssä oli tämä sama tilanne muutama kk sitten. Aurauksen säädön jälkeen 100km/h vauhti tuntui jotenkin liian "helpolta". Se oli, kuin olisi ajanut 40km/h. Piti katsoa monta kertaa mittariin, että mennäänkö oikeesti sataa! :D
Pitänee kokeilla tuota konstia. Havaitsin että tehostimesta kuuluu koko ajan sellainen ääni niinkuin tehostinta kuormitettaisi koko ajan.
Kaupunkiajossa tehostin on niin herkkä että tuntuu kuin ajaisi jotain pikku Suzuki Altoa. Vaikka onkin tehostin niin kai noin isossa Saabissa pitäisi ohjauksen olla hieman jäykempi.
Maantiellä ohjaus on ERITTÄIN herkkä ja näin ollen tekee ajosta sietämättömän.
99-83
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 19:10
Paikkakunta: Kajaani

Testituloksia

Viesti Kirjoittaja 99-83 »

Kokeilin juuri että otin tehostajan hihnan pois ja kävin ajamassa maantiellä. Ohjaus on edelleen niin pirullisen herkkä, eli vika ei ole tehostimessa. Onko nyt sitten lähdettävä hakemaan vikaa aurauskulmista?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Testituloksia

Viesti Kirjoittaja Jussi »

99-83 kirjoitti:Kokeilin juuri että otin tehostajan hihnan pois ja kävin ajamassa maantiellä. Ohjaus on edelleen niin pirullisen herkkä, eli vika ei ole tehostimessa. Onko nyt sitten lähdettävä hakemaan vikaa aurauskulmista?
Kyllä se vika on aurauskulmissa. Yksi hyvä indikaatio on vielä se että tehostus tuntuu voimistuvan hitaassa vauhdissa kun pyörät ovat liki linkussa ja vastaavasti palautus vaatii hieman normaalia enemmän käsitöitä.

Sen säätö onnistuu kotikonsteinkin sen verran että saat vakuutettua itsellesi että vika on siellä. Sinulla tod.näk. on 1..2mm haritusta kun pitäisi olla sen verran aurausta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

meikäläinen taas vaihtais mielellään sun kanssa ohjaustehostimia:-)
mulla kun se on niin perkeleen jäykkä, että saa aamulla vääntää koko voimalla-ja nyt kun uimakausi on loppunut, niin ei oikein tarvii kenellekään näyttä kauniita lihaksia:-)))
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Niin mutta ihan rupean vakavaksi-mikä on teidän kokemus-kannattaako
ruveta vaihtamaan sinne ohjausvaihteeseen näitä tiivisteitä, kun se on jäykkä ja vuotaa. Uudet tiivisteet jo hankittu suomalaisystävän avulla.
Mietin tässä vaan, että tuleeko tulosta-homma kuulemma on aika v---mainen. Ja miten ne siellä Usassa ja Ruottissa peruskorjaa niitä-sorvataanko sisältä isommaksi ja laitetaan joku hylsy sisälle vai :?

Nyt meni vielä Aerosta kannentiivistekin, mutta tykkään siitä kuitenkin :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite varmaan vaihtaisin ehjään vuotamattomaan ennemmin, kuin yrittäisin korjata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

mart96 kirjoitti:Niin mutta ihan rupean vakavaksi-mikä on teidän kokemus-kannattaako ruveta vaihtamaan sinne ohjausvaihteeseen näitä tiivisteitä, kun se on jäykkä ja vuotaa. Uudet tiivisteet jo hankittu suomalaisystävän avulla.
Mietin tässä vaan, että tuleeko tulosta-homma kuulemma on aika v---mainen. Ja miten ne siellä Usassa ja Ruottissa peruskorjaa niitä-sorvataanko sisältä isommaksi ja laitetaan joku hylsy sisälle vai :?

Nyt meni vielä Aerosta kannentiivistekin, mutta tykkään siitä kuitenkin :D
Ainahan sitä voi yrittää tiivisteiden vaihtoa kun sellaiset jo on, mutta melkoinen mission impossible se on. Ohjausventtiilin luistin tiivisterenkaiden asennus ei oikein onnistu ellei tee siihen työkaluja (venytyskartio ja kalibrointiholkki) ja vaikka ne saisi asennettuakin kunnolla niin venttiilin pesään on tod.näk kulunut sellaiset urat että luistin paikalleen asentaminen rikkoo tiivisteet.

Ns. tehdaskorjatuissa tehostimissa venttiilin pesään on laitettu teräsholkki ja se tekee niistä huomattavasti alkuperäistä kestävämpiä. Purkuosaa katsellessa kannattaa yrittää etsiä tehdaskorjattua ennemmin kuin alkuperäistä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin