Nopeastaosasta MapTuniin
Nopeastaosasta MapTuniin
Speedpartisin ja MapTunin paremmuudesta on jo paljon käyty keskustelua, mutta kertokaapa mielipiteitä kannattaako vaihtaa Speedpartsin boxi MapTunin vastaavaan? Onko vaihdosta etua rahalliseen uhraukseen nähden? Kohteena on ng900 vm.-95.
Re: Nopeastaosasta MapTuniin
Niin mitä haluat?uukka kirjoitti:Speedpartisin ja MapTunin paremmuudesta on jo paljon käyty keskustelua, mutta kertokaapa mielipiteitä kannattaako vaihtaa Speedpartsin boxi MapTunin vastaavaan? Onko vaihdosta etua rahalliseen uhraukseen nähden? Kohteena on ng900 vm.-95.
Oletko tyytyväinen nykyiseen boksiin, vai kaipaatko jotain lisää?
Yleensä mitä ihmiset ovat kommentoineet (myös minä) on että vääntö on Maptunin boksissa toteutettu hieman tasaisemmin. SP:n boksilla meno on usein "repimistä", tyyliin ahdot kakkoon ja heti.
Viggenissä eron huomasi selvästi, aluksi epäilin että tehoja olisi vähemmän mutta näin ei ole. Kiihtyvyys 80-120 sujuu 0.2 sek nopeammin, vaikka persbarometrin perusteella voisi toisin väittää.
Tämän lisäksi SP:n bokseissa on ehkä "oikaistu" hieman ohjelmoinnissa, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto moottorin kannalta.
Suosittelen että käyt koeajamassa jonkun toisen saabistin autoa, jossa on vastaava Maptunin setti. Näin saat itse varmuuden kannattaako vaihto vai ei.
Muista että Maptun tarjoaa -40% alennusta softista, jos sulla on jo jonkun toisen putkan stage.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ote viime viikon keskustelusta mä/MapTun:
Also good news, we have not until today had any problem with the original cluth and our stage 3.
So I do not think you need to replace that one.
Our software do not have these meen boost peaks, that some other ECU vendors have,
Those peeks may brake down your clutch and finally also you gearbox.
Eli "takapotku" saattaa aiheuttaa ongelmia vaikka se niin maukkaalta tuntuskin
Also good news, we have not until today had any problem with the original cluth and our stage 3.
So I do not think you need to replace that one.
Our software do not have these meen boost peaks, that some other ECU vendors have,
Those peeks may brake down your clutch and finally also you gearbox.
Eli "takapotku" saattaa aiheuttaa ongelmia vaikka se niin maukkaalta tuntuskin

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Sen verran vielä, että jos sulla on tollanen "erikoinen" kokoonpano, niin suosittelen suoraan Maptunin Custom-softa palvelua. Se ei maksa yhtään sen enempää kuin normi, mutta pääset itse kertomaan mitä siihen haluat.uukka kirjoitti:Jeps. Autossa on tällä hetkellä se SP:n boxi (alkup. hyllyssä), J/R suodin, JT:n 3" putkisto, Mitsun ahdin ja malli "ProTurbo" cooleri. Keväällä tulee vielä racekissa kehräämään. Eli kokonaisuus menee lähelle MT:n stage nelosta.
TS:llä tästä kokemusta ja mulle tulossa. Tai tuli jo kerran mutta nyt menee coolerin takia uusiks...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Niin ja nykyisellään autossa on erikoinen vaiva, en tiedä johtuuko siitä boxista: Jos vauhtia on noin 90 ja siitä heittää kolmoselle, niin hetken mennään niinkuin pitäisi, mutta noin 4000 kierroksen kohdalla meno ikäänkuin "puutuu". Ilmiö oli suurimillaan silloin kun autossa oli vain SP:n stage2 eli boxi, J/R ja putki. Penkistä saatu vääntökäppyrä vahvisti asiaa, koska siinäkin käyrä lähti laskuun n.3500rpm:n kohdalla. Lämpimällä säällä tämä oli vielä kaikkein selvemmin esillä, joten päädyin vaihtamaan coolerin isompaan. Samassa rempassa vaihdettiin turbo ja tämän jälkeen ilmiö oli huomattavasti lievempi, mutta edelleen "mukana". Kyselin vaivasta monelta taholta, muttei kukaan osannut kertoa mitään faktatietoa. ProTurbolla sanoivat jollakin olleen samanlainen vaiva T4:ssa Volvossa ja siihen oli auttanut ohivirtausventtiilin vaihto. Vaihdatin huollon yhteydessä PCS:llä uuden venttiilin ja vaiva poistui lähes kokonaan, joskin on edelleen taustalla mukana. Tästä syystä tuli mieleen boxin vaihto. Täytyyhän sitä taas saada kulutettua vähät rahansa "muka" suurien vaivojen korjaamiseen 

Paljon sulla on ahtoja tossa vehkeessä.uukka kirjoitti:Niin ja nykyisellään autossa on erikoinen vaiva, en tiedä johtuuko siitä boxista: Jos vauhtia on noin 90 ja siitä heittää kolmoselle, niin hetken mennään niinkuin pitäisi, mutta noin 4000 kierroksen kohdalla meno ikäänkuin "puutuu". Ilmiö oli suurimillaan silloin kun autossa oli vain SP:n stage2 eli boxi, J/R ja putki. Penkistä saatu vääntökäppyrä vahvisti asiaa, koska siinäkin käyrä lähti laskuun n.3500rpm:n kohdalla. Lämpimällä säällä tämä oli vielä kaikkein selvemmin esillä, joten päädyin vaihtamaan coolerin isompaan. Samassa rempassa vaihdettiin turbo ja tämän jälkeen ilmiö oli huomattavasti lievempi, mutta edelleen "mukana". Kyselin vaivasta monelta taholta, muttei kukaan osannut kertoa mitään faktatietoa. ProTurbolla sanoivat jollakin olleen samanlainen vaiva T4:ssa Volvossa ja siihen oli auttanut ohivirtausventtiilin vaihto. Vaihdatin huollon yhteydessä PCS:llä uuden venttiilin ja vaiva poistui lähes kokonaan, joskin on edelleen taustalla mukana. Tästä syystä tuli mieleen boxin vaihto. Täytyyhän sitä taas saada kulutettua vähät rahansa "muka" suurien vaivojen korjaamiseen
Onko BPV orkkis?
entä aktuaattori?
Voitko selittää hieman mitä tarkoitat puutumisella, laskeeko ahdot tai jotain. Väpättääkö ahtopainemittari?
Nakuttiko dynossa?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ahdoista ei ole ihan viimeisintä faktaa, kun tuo mittarin hankinta odottaa myös kevättä...
BPV on ainakin ulospäin samannäköinen Boschilainen. En muista oliko siinä jotain erilaista, sellaista Riku siihen suositteli. Actuator on sen turborempan yhteydessä vaihdettu. Dynossa kaikki toimi aivan normaalisti, meen taas kissan vaihdon jälkeen käymään ADS Häkkisellä... Saapa sitten nähdä miten on käppyrät muuttunut. 


Onko sulla noita käppyröitä sähköisessä muodossa?uukka kirjoitti:Ahdoista ei ole ihan viimeisintä faktaa, kun tuo mittarin hankinta odottaa myös kevättä...BPV on ainakin ulospäin samannäköinen Boschilainen. En muista oliko siinä jotain erilaista, sellaista Riku siihen suositteli. Actuator on sen turborempan yhteydessä vaihdettu. Dynossa kaikki toimi aivan normaalisti, meen taas kissan vaihdon jälkeen käymään ADS Häkkisellä... Saapa sitten nähdä miten on käppyrät muuttunut.
Aktuaattorista sen verran, että onko normi Mitsubishin kyljessä oleva aktuaattori vai jokin virimalli? Mulla pysyy 1.5 bar:ia vastaavalla, mutta Maptunin pojat ties kertoa, että myös niissä on esiintynyt ongelmia.
Yleensä jos aktuaattori ei pidä, niin neula rupeaa väpättämään.
Aikaisemmin saab lykkäsi BPV:si "surkeamman" alempi tehoisiin autoihin, mutta uudemmat ovat kaikki ns. viggen-malleja. Muistaakseni sitä sukkamallia ei enää ole saatavilla. Jos sulla kuitenkin on auton orkkis BPV, niin se kannattaa vaihtaa. Ei meinaan kestä kovin kummosia paineita. Viggen malli alkaa olemaan kovilla 1.5bar:in ahodilla. Eli jos sulla on kiukaassa reilusti ahtoja niin en suosittele edes viggen mallia, vaan pistä suoraan joku kunnon vena sinne. Jos sulla on pressureguard vielä toiminnassa niin sitten ei tule ongelmia viggen BPV:n kanssa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Käppyrät on vain paperilla. Voisin kaivaa ne jostain taas esille, kun ei oikein muista miten ne väännöt siinä käyttäytyi. Autoon on tosiaan tehty sen mittauksen jälkeen senverran muutoksia, ettei ne taida pitää nykytilanteessa paikkaansa. Se actuator on Mitsun vakio joka tuli turbon mukana (siis uusi). Ahtoviisari ei ole toistaiseksi esittänyt ylimääräistä liikehdintää. BPV oli juuri se Viggen- malli. Siinäkin käsittääkseni laatu korvaa menetetyn ulkonäön...
Täyttyy taas kevään mittaan alkaa panostaa tuohon autoprojektiin. Ei ole syksyn jälkeen ollut oikein aikaa eikä varallisuutta harrastukseen. Tähän on kolme syytä: olen yrittäjä, jolla on omakotitalo jossa remontti käynnissä...

Täyttyy taas kevään mittaan alkaa panostaa tuohon autoprojektiin. Ei ole syksyn jälkeen ollut oikein aikaa eikä varallisuutta harrastukseen. Tähän on kolme syytä: olen yrittäjä, jolla on omakotitalo jossa remontti käynnissä...

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nopeastaosasta MapTuniin
Lyhyesti ja ytimekkäästi sanoen kannattaa.uukka kirjoitti:Speedpartisin ja MapTunin paremmuudesta on jo paljon käyty keskustelua, mutta kertokaapa mielipiteitä kannattaako vaihtaa Speedpartsin boxi MapTunin vastaavaan? Onko vaihdosta etua rahalliseen uhraukseen nähden? Kohteena on ng900 vm.-95.
Nimim. "kokemusta on"

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Coolerin vaihdolla ei vaikutusta softaan
Kysyin Maptunilta pitääkö softa päivittää uudestaan jos vaihdan coolerin. Tässä vastaus:
"If you go for a better intercooler you do not need to reprogram your
ECU.
It will be more like driving on a colder day, and the turbo do not need
to work as much to achive the same boost, a lot of good things with a
great IC."
Eli ymmärsinkö väärin vai oletko "Vigge" turhaan päivittämässä softaasi coolerin vaihdon jälkeen?
"If you go for a better intercooler you do not need to reprogram your
ECU.
It will be more like driving on a colder day, and the turbo do not need
to work as much to achive the same boost, a lot of good things with a
great IC."
Eli ymmärsinkö väärin vai oletko "Vigge" turhaan päivittämässä softaasi coolerin vaihdon jälkeen?
Re: Coolerin vaihdolla ei vaikutusta softaan
Jos vaikka onkin turhaa niin ei se sitä myönnä, keksii jonkun kummallisen kaavan jolla puolustelee hankintaa ja selittää ummet ja lammetNG900SET -95 kirjoitti:
Eli ymmärsinkö väärin vai oletko "Vigge" turhaan päivittämässä softaasi coolerin vaihdon jälkeen?

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Coolerin vaihdolla ei vaikutusta softaan
Meinaatko että diploomihattu olisi niin tärkeänä93t sport kirjoitti: Jos vaikka onkin turhaa niin ei se sitä myönnä, keksii jonkun kummallisen kaavan jolla puolustelee hankintaa ja selittää ummet ja lammet


Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: Coolerin vaihdolla ei vaikutusta softaan
Ei siitä tiedä, jos se sille päälle sattuu se puhuu meidät pyörryksiin ja me vaan nyökkäillään ku muutakaan ei osatapotkuhousu kirjoitti:Meinaatko että diploomihattu olisi niin tärkeänä93t sport kirjoitti: Jos vaikka onkin turhaa niin ei se sitä myönnä, keksii jonkun kummallisen kaavan jolla puolustelee hankintaa ja selittää ummet ja lammet![]()

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.