MMK kirjoitti:Korjauksen jälkeen tyhjäkäynti oli hieman epätasaista alkuun ja heti seuraavana päivänä auto sammui jattutustilanteissa kolmasti alle 3 km kaupunkimatkalla.
Onko auto automaatti? Jos ei niin auto ilmeisesti sammuu jarrutettaessa kun painat kytkinpolkimen pohjaan?
Mulla oli samanlaiset oireet moottorissa kun ABS:n anturi oli rikki koska ABS:ien ollessa pois päältä moottorin ohjaus menee jonkinlaiseen "turvamoodiin". Silloin autossa ei ollut tyhjäkäyntiä moottorijarrutuksen jälkeen eikä auto ahtanut peruspaineita kovemmin kiihdytettäessä. Kovin mukavaahan se ei ollut tulla risteyksiin ilman jarru ja ohjaustehostinta mutta pienellä ennakoinnilla siitä selviää.
Mietinpä vaan olisko sulla jostain syystä mennyt sama moodi päälle kun oireet kuulostavat niin tutuilta. Mulla vikaan liittyi moottorijarrutuksissa kasvanut alipaine joka mittarin mukaan oli 0,9bar kun normaalisti alipaine on n. 0,8-0,85bar. Jos saat jostain ahtomittarin kytkettyä autoon niin katso mitä lukemia näyttää.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Automaattilaatikko Griffinissäni on. Sen takiahan nämä sammumiset olivat niin ikäviä. Ei voinut mitenkään kytkimen ja kaasun kanssa pelata sammumisen estämiseksi.
No, asiaan, eli auton tilanteeseen:
MetroAutosta ilmoitettiin tänään tekstiviestillä, että auto on valmis haettavaksi. Puhelimessa alunperin minulle ilmoitettiin siis n. 500e hinta, joka seuraavassa puhelussa olikin n. 800e. Pyysin huoltomiestä toistamaan kaiken todistajalle, ettei toistamiseen vedota siihen, että "olen varmaankin kuullut väärin". Tiskillä hinta olikin sitten yli 1100e! Melkoinen yllätys. Mukana oli isäni kyytimiehenä ja puheluiden todistaja. Pienen meteli asiasta nousi ja tiskin takana ollut henkilö tinki hinnan lopulta 663 euroon. Tähän myönnyin ja tämän maksoin. Hän kuitenkin muisti mainita, että edes se 1100e ei ollut kuin 1/3 todellisesta laskusta, jos olisi työtunnit oikeasti laskutettu. Tiedä siitä sitten. Sanoivat testanneensa autoa todella huolellisesti ja koeajaneensa urakalla. n. 300 km taisi
mittariin tulla, joten ilmeisesti puhuivat testiajojen suhteen täysin totta.
Nyt auto vaikuttaa toimivan. Heinäkuun lopusta alkaen autoon on nyt sijoitettu (pennit pyöristetty): 977e (perushuolto + takapyörien tukipuslien vaihto + pyyhkijät) + 400e (sytytyskasetti) + 15e (käytetty vilkun muovikoppa) + 663e (imusarjan tiiviste + ilmamassamittari). Yhteensä reilut 2000e siis. Jos en olisi vaatinut alennuksia, vaan olisin maksanut pyydetyt hinnat, olisi kustannuksia tullut 2635e. Jos tähän lisäisi vielä vilkun hinnan MetroAutossa (osa n. 70e + työ) oltaisiin selvästi 2700e paremmalla puolella. Korostan, että auto oli käytännössä ajokelvoton heinäkuun lopusta 21.9. saakka, eli lähes 2 kk!
Tinkaaminen siis kannatti, vaikka onhan 2000e iso mälli rahaa sekin. Nyt auto on kuitenkin yksi tutkituimpia Griffineitä, jossa kaiken pitäisi vihdoinkin olla kunnossa. Auto on taktisilta osin uudelleen maalattu, tuulilasi vaihdettu (kivenhakkaumat ym. kuluminen), pakoputkisto laitettu, Jakopään remmi vaihdettu, jarruissa palat sekä levyt vaihdettu, pyörien tukipuslat vaihdettu, uusi akku, uudet Saabin pyyhkijät, uudet tulpat jne. Sisältä kaikki kunnossa, ei nitise tms.
Seuraavaksi tarkoitus alkaa selvittämään, miten tämän auton saisi kaupaksi. Myyn, jos saan siitä siedettävän hinnan. Tällöin en ota tilalle toistaiseksi mitään autoa, vaan pyrin selviämään niin pitkään kuin mahdollista kokonaan ilman autoa.
Kiitän palstalaisia avusta. Kommentit paineentasausletkun vuodosta ehkä auttoivat huollossa suuntaamaan ajatuksia oikeille urille, vaikka letkut itsessään olivatkin täysin kunnossa.
Pitkä ja kallis projekti sinulla oli. Sinuahan tämä ei lohduta, mutta tällä foorumilla ollaan taas yhtä asiaa tietävämpiä. Kiitos kun olet kertonut asian etenemisestä.
Tulipa mieleeni (automaateista kun ei ole paljon kokemusta) että mikä on turvallisin tapa toimia ajatellen automaattivaihteistoa, jos esim satasen vauhdissa auto ottaa ja sammuu?
Auto on nyt toiminut moitteetta siitä asti, kun sen lopulta takaisin sain syyskuussa. Katsastuksessa marraskuun alussa meni loistavasti läpi. Pyysin katsastajalta erityistarkkaa syyniä siltä varalta, että huolossa olisi vielä jotain jätetty tekemättä/mokattu. Pakokaasumittauksessa kuulemma todella erinomaiset arvot. Alkavat vähitellen syksyn tapahtumat unohtua.
Autoa olen myynyt passiivisesti, eli tiedot on jätetty muutamaan autoliikkeeseen, mutta eipä se tietenkään kaupaksi ole mennyt tällä tavalla, enkä enää ole niin myymisestä kiinnostunutkaan, ellei joku erikseen ala "hyvää hintaa" tarjoamaan. Olen nyt taas ollut kohtalaisen tyytyväinen tuon katsastuksen jälkeen. Kelpaahan sitä hyvässä maalissa/kunnossa olevalla Griffinillä ajella.
toivottavasti tilanne pysyy nykyisellään mahdollisimman pitkään. Ikävä kun tuollaiset ikävät tapahtumat himmentävät nautintoa ja epäilys kaivaa jatkuvasti takaraivossa. Onnellisia kilometrejä ökyautolla!
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MMK kirjoitti:Tiedoksi saabisteille sammuilevan Griffinin nykytilanteesta.
Auto on nyt toiminut moitteetta...
Autoa olen myynyt passiivisesti, eli tiedot on jätetty muutamaan autoliikkeeseen, mutta eipä se tietenkään kaupaksi ole mennyt tällä tavalla, enkä enää ole niin myymisestä kiinnostunutkaan, ellei joku erikseen ala "hyvää hintaa" tarjoamaan. Olen nyt taas ollut kohtalaisen tyytyväinen tuon katsastuksen jälkeen. Kelpaahan sitä hyvässä maalissa/kunnossa olevalla Griffinillä ajella.
Hieno juttu kun auto taas toimii hyvin . Ei näitä kannatta myydä, näitä kannattaa ostaa käytettynä. Itketään sitten yhdessä kun paastoarvojen mukaiset vuosimaksut tulevat, hyvässä seurassa 2.3T aut omistajat.
Muuten, löysin varusteen joka on vain V6:lla. Se on taukolämmitin.