Ostamassa Saabia!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Catepillar
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 18:22
Paikkakunta: Helsinki

Ostamassa Saabia!

Viesti Kirjoittaja Catepillar »

Moi!
Se on sit eka viesti tälle foorumille :)
Asiaan!!
Eli..olen ostamassa 900S Saabia vm-90
Mitkä olisi ne kohdat joissa on kyseisen mallin ns.tyyppiviat?
Olen autolla ajanut ja hiukan ruosteessahan se näytti olevan :)
Alusta oli hyvässä kunnossa ja ajoltaan tosi hyvän tuntuinen :)
Chec engine valohan siinä sitten syttyi kun annoin "hieman" enemmän tennaria..no moottorin käyttäytymiseen se ei vaikuttanut millään lailla ja valo sammui kun sammutti ja käynnisti uudestaa :?:
Jonkinlaista vinkkiä tuohon mystiseen valon syttymiseen?
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

900

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

katso ensin ovien ala laidat sitten peräkontin kulmat sisältäpäin
kone peiton ruosteet siit rissojen luota tuppaa meneen ruosteeseen
ja haulla löytyy paljon juttua tosta keltaisesta engineer valosta
ei muuta kuin hyviä kauppoja tekeen ja terve tuloa joukkoon
:D
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Ostamassa Saabia!

Viesti Kirjoittaja Sami »

Catepillar kirjoitti:Moi!
Se on sit eka viesti tälle foorumille :)
Asiaan!!
Eli..olen ostamassa 900S Saabia vm-90
Mitkä olisi ne kohdat joissa on kyseisen mallin ns.tyyppiviat?
Olen autolla ajanut ja hiukan ruosteessahan se näytti olevan :)
Alusta oli hyvässä kunnossa ja ajoltaan tosi hyvän tuntuinen :)
Chec engine valohan siinä sitten syttyi kun annoin "hieman" enemmän tennaria..no moottorin käyttäytymiseen se ei vaikuttanut millään lailla ja valo sammui kun sammutti ja käynnisti uudestaa :?:
Jonkinlaista vinkkiä tuohon mystiseen valon syttymiseen?
Ruoste on pahin tyyppivika. Ohjaamohäkki ympäröity koteloilla. Perä ja keula periksi antavaa ja tämän varjopuolena satku on kova ruostumaan. Kun on pieni autovalmistaja kyseessä täytyy kori optimoida tuotantoa varten, joten pelti on melko ohutta ja kori ei ole mikään mukavin korjattava. Kaikki muu nyt on aina korjattavissa ja rakennettavissa, mutta kori olisi saabissa se tärkein tarkastuskohde.

CE valo ja ruoste tahtoisi sanoa, että älä maksa autosta yli 1000e (sekin on aika kallis hinta nykykysynnällä.).

CE valo voi syttyä monesta eri syystä. Imuvuodoista aina viallisiin antureihin ym.
Catepillar
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 18:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Catepillar »

Imuilmavuoto siinä ainakin on..sen vanhana Opelistina kyllä huomasin :D
Mun vanhassa astrassa oli vastaavanlainen ongelma isoilla kierroksilla ja siinä siitä pääsi eroon lamdan vaihdolla!
Tossa Saabissa on ruostetta vaan pinta pelleissä ja nekin harmittomissa paikoissa :)
Kyllä minusta taitaa Saabisti tulla :lol:
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pienet ruosteet kannattaa laittaa aika pian niin ei pääse isoiksi ja suojata ruosteelta kunnolla sen jälkeen niin saa pitkä ikäsen menopelin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Siinä imusarjassa on semmoisia tulppia, mistä lähtee letkua jos jollekin aparaatille ja bypass venttiilille. Ne tulpat kannattaa uusia ja letkut myös heti kättelyssä. Onneksi lambda säätöisenä hoksaa pitää vähän rikkaammalla, vaikka imupuolella vuotaa. Ahtimelta imusarjaan ja ilmanpuhdistin pontöstä ahtimelle kulkevat putket ovat yleensä huonosti kiinni ja fuskaa kumien välistä. Kannattaa kerran purkaa, putsata kumit ja laittaa ajatuksella paikalleen klemmarit oikeisiin paikkoihin.

Bypass venttiilin voit tarkistaa puhaltelemalla sen letkuun (letku kiinni imusarjassa). jos fuskaa, niin kannattaa vaihtaa samantien (halpa osa kuitenkin).

Kun noi imuvuodot saa kuriin ja kaikki anturit toimii pätkimättä + muut normaalit perustarkistukset, niin ihan mukavasti ajettavan auton siitä saa. Minä olen S:ään ollut ihan tyytyväinen.
Vastaa Viestiin