2.3i moottorin alakerrasta ääntä
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Täällä kolisee kanssa 2.3. Aina on kuulunut tyhjäkäynnillä sisälle sellainen hidastempoinen napu napu napu joka ei ulos ole kuulunut. Nyt tuntuu että ääni koventunut ja moottori ruennut täristämään. Täristys on kuin moottori tai pakoputki ottaisi runkoon (koitettu tarkistaa että ei ota) ja moottorin ääni voimistunut. Lienekkö runkolaakeri vai voisiko sittenkin olla tuo tasapainohärdelli. Naputus häviää tyhjäkäynnin jälkeen ja täristys alkaa ja voimistuu kierrosten mukaan, jossain 3000 ehkä kovimmillaan.
Pistäkkö SaabAri vähän kertomusta operaatiosta. Varmaan vänkärinpuolen vetari pois ja konetta koholleen?
Pistäkkö SaabAri vähän kertomusta operaatiosta. Varmaan vänkärinpuolen vetari pois ja konetta koholleen?
9000 CD 2.3 -90
Tasapainoketjun poisto (Myöhempää hakua varten )
En ole SaabAri, mutta eiköhän varmaan 50% 2,3:n omistajista ole jo tämän tehnyt
tarvikkeet:
-Loctite -tiivisteliimaa
-momenttiväännin (no ei varmaan pakollinen)
-öljypohjan o-renkaat 91 38 009 ja 92 38 017
lyhytkoneessa (94-98 ) ei EPC:n mukaan ole jälkimmäistä?
Työkalut:
-Hylsysarja 12-17mm hylsyt
-12mm 12 kulmainen lenkki, 1/4" ruuvari 12mm hylsyllä.
-lyhyt räikkä esim. Bilteman RÄIKKÄVÄÄNNIN 1/2" LYHYT. n. 10cm
-momenttiavain, (öljypohja 15Nm)
-vasara ja lyöntitaltta
-Moottorin nostoon: hallitunkki, iso lankku auton levyinen. kuormaliina tai paksu naru.
Vaiheet:
-dp-irti turbosta
-moottorin ylätuki irti (ensin taemman pultti)
-vähän pohjan suojamuoveja irti ja sisälokarin raotusta apukuskin puolelta.
-moottori irti hydraulisista kumityynyistä (yläpuolelta). 16mm hylsy ja normi räikkä etumaiseen. 16mm hylsy, lyhyt jatko ja tosi lyhyt räikkä. Muutamilla on ollut tuo taempi käsikireydellä.
-parikymmentä 12mm kannalla olevaa pulttia irti öljypohjasta. Jos tuon vetonievelen ottaisi pois niin varmaan kyllä helpottuisi. Itsellä ei kokemusta tuosta, miten työlästä mahtaa olla.
-pakoputki irti klemmarista ja konetta ylös niin paljon, että öljypohja tulee vaivatta pois, jotta mahtuu tiivestiliiman kanssa sitte takaisinkin.
-sieltähän se tasapainoketju jo möllöttääkin. Jakoketjun alapää on nätisti piilossa, joten erehtymisen vaaraa ei ole. Taltalla ja vasaralla ketjun lenkki vaan pois molemmilta puolilta ratasta ja öljypohja atomeikisi ja puhtaaksi.
- o-renkaiden vaihto
-tiivisteliimat puhtaille pinnoille ja kamat kasaan.
Vihje moottorin nostoon V.J.S.:n projektista. Köysi toiseen moottorin lenkkiin ja tunkin yli toiseen lenkkiin.
http://kotisivu.mtv3.fi/Tonnarin_bittiv ... i_yksi.jpg
En ole SaabAri, mutta eiköhän varmaan 50% 2,3:n omistajista ole jo tämän tehnyt
tarvikkeet:
-Loctite -tiivisteliimaa
-momenttiväännin (no ei varmaan pakollinen)
-öljypohjan o-renkaat 91 38 009 ja 92 38 017
lyhytkoneessa (94-98 ) ei EPC:n mukaan ole jälkimmäistä?
Työkalut:
-Hylsysarja 12-17mm hylsyt
-12mm 12 kulmainen lenkki, 1/4" ruuvari 12mm hylsyllä.
-lyhyt räikkä esim. Bilteman RÄIKKÄVÄÄNNIN 1/2" LYHYT. n. 10cm
-momenttiavain, (öljypohja 15Nm)
-vasara ja lyöntitaltta
-Moottorin nostoon: hallitunkki, iso lankku auton levyinen. kuormaliina tai paksu naru.
Vaiheet:
-dp-irti turbosta
-moottorin ylätuki irti (ensin taemman pultti)
-vähän pohjan suojamuoveja irti ja sisälokarin raotusta apukuskin puolelta.
-moottori irti hydraulisista kumityynyistä (yläpuolelta). 16mm hylsy ja normi räikkä etumaiseen. 16mm hylsy, lyhyt jatko ja tosi lyhyt räikkä. Muutamilla on ollut tuo taempi käsikireydellä.
-parikymmentä 12mm kannalla olevaa pulttia irti öljypohjasta. Jos tuon vetonievelen ottaisi pois niin varmaan kyllä helpottuisi. Itsellä ei kokemusta tuosta, miten työlästä mahtaa olla.
-pakoputki irti klemmarista ja konetta ylös niin paljon, että öljypohja tulee vaivatta pois, jotta mahtuu tiivestiliiman kanssa sitte takaisinkin.
-sieltähän se tasapainoketju jo möllöttääkin. Jakoketjun alapää on nätisti piilossa, joten erehtymisen vaaraa ei ole. Taltalla ja vasaralla ketjun lenkki vaan pois molemmilta puolilta ratasta ja öljypohja atomeikisi ja puhtaaksi.
- o-renkaiden vaihto
-tiivisteliimat puhtaille pinnoille ja kamat kasaan.
Vihje moottorin nostoon V.J.S.:n projektista. Köysi toiseen moottorin lenkkiin ja tunkin yli toiseen lenkkiin.
http://kotisivu.mtv3.fi/Tonnarin_bittiv ... i_yksi.jpg
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tasapainohärdelli
Mulla vm91 kone alkoi naputtamaan 350tkm kohdalla..
Nyt purettiin pois repsikan puolelta lokarit yms. pyörätkin.. jakokotelo vaan tuntuu olevan niin pirun jumissa.. pultteja löytyi jokapuolelta piilossakin oli.. tiivisteliima tuntuu olevan niin perhanan vahvaa.. (vai onko vielä jokin jäänyt huomaamatta.. ?) mikä avuksi..?
Nyt purettiin pois repsikan puolelta lokarit yms. pyörätkin.. jakokotelo vaan tuntuu olevan niin pirun jumissa.. pultteja löytyi jokapuolelta piilossakin oli.. tiivisteliima tuntuu olevan niin perhanan vahvaa.. (vai onko vielä jokin jäänyt huomaamatta.. ?) mikä avuksi..?
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jakokotelon irroittamiseksi pitää _kaikki_ apulaitteet purkaa irti, eli tehostinpumppu (tai lähinnä pumpun "jalka", laturi ja vesipumppu. Lisäksi moniurahihnan kiristin pitää irroittaa kannattimineen, kannattimen alta löytyy vielä ainakin yksi pultti. Saattaa tosiaan vaatia hieman avitusta lankunpätkällä ja lekalla, että koppa lähtee irti. Ennen kuin alkaa takomaan, kannattaa olla n. 108% varma, että kaikki pultit todellakin on irti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tuolla on juttua niistä tiivistys aineista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28697
Itsellä laitettiin 9-5:seen tota Wurthin DB300, eikä ainakaan vielä ole alkanut vuotamaan
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28697
Itsellä laitettiin 9-5:seen tota Wurthin DB300, eikä ainakaan vielä ole alkanut vuotamaan
Saab 9-3 TTID Vector 2008
kasaus, hihnan kiristinsysteemiin kiinnitys..
Miten tuon hihnan kiristimen saa takaisin kiinni..?
Mulla on se apuvälinerauta mikä oli mainittu huoltokirjassa mutta ei riitä äly tuossa hommassa alkuunsa..
Ja sellanen kolmion muotoinen rauta on vielä jäljellä.. tulisko kiristimen yläosa siihen kiinni ja koko systeemi sitten lohkoon pultilla.. mutta ei tunnu sitten etäisyys riittävän alapultin kiristykseen ..
Eli tässäpä probleema.
Mulla on se apuvälinerauta mikä oli mainittu huoltokirjassa mutta ei riitä äly tuossa hommassa alkuunsa..
Ja sellanen kolmion muotoinen rauta on vielä jäljellä.. tulisko kiristimen yläosa siihen kiinni ja koko systeemi sitten lohkoon pultilla.. mutta ei tunnu sitten etäisyys riittävän alapultin kiristykseen ..
Eli tässäpä probleema.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
kiristin
Asennellessa kiristin irtosi puristimesta.. jälki oli sen mukaista..
Eikö kellään olisi kuvia miten tuo kiristin tuonne paikoilleen kiinnitetään? hihna jne.
Eikö kellään olisi kuvia miten tuo kiristin tuonne paikoilleen kiinnitetään? hihna jne.
Viimeksi muokannut paxte, Ti Huhti 25, 2006 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
http://www.quasimotors.com/images/Kapla ... 0close.jpg
http://www.fixmysaab.com/9000/belt/intro.html
http://www.quasimotors.com/belt_install.htm
http://www.fixmysaab.com/9000/belt/intro.html
http://www.quasimotors.com/belt_install.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00