Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Nonniin. Syyskokousreissulta tarttui mukaan se kaipaamani keskikonsolin mittaripaneli (kokonainen konsoli+blaupunktin mankka). Tuossa koitin löytää kuvan siitä konsolista. Muistelen täällä foorumilla olleen lisävarusteluettelon kuvakin? No, mie napsaan kuvia kunhan kerkeen. Reetu toi ehjät punaiset lattiamatot tuohon. Pitää vain putsailla ja toivoa, että ne sopivat tuohon. Matothan oli otettu vanhemmasta vuosimallista. Lisäksi tapahtumasta tarttui mukaan pari combin takavaloa. Näitä on syytä olla jemmassa, kun nuo uudempien 900:n valot on erilaiset.
Tänään säädetään 99:n kaasarit. Mietiskelin sitä tupliksien oudon korkeaa tyhjäkäyntiä ja yhtenä mahdollisena vikakohteena voisi olla kaasareista löytyvät lisäilmaventtiilit, joiden tarkoitus on pitää seossuhde oikeana moottorijarrutuksessa. En nyt muista virallista nimeä. Jos nuo jää auki, niin se voisi olla syy tyhjäkäyntiruuvin tehottomuuteen. Ruuvistahan ei saa tyhjäkäyntiä putoamaan! Toivottavasti tänään ratkeaa nuo ongelmat.
Matkahuollossa on muuten odottamassa ne paljon puhutut kahdennusvalot, eli lisävalot H4 polttimoilla ja siten sisältävät lähi- ja kaukovalot.
Tänään säädetään 99:n kaasarit. Mietiskelin sitä tupliksien oudon korkeaa tyhjäkäyntiä ja yhtenä mahdollisena vikakohteena voisi olla kaasareista löytyvät lisäilmaventtiilit, joiden tarkoitus on pitää seossuhde oikeana moottorijarrutuksessa. En nyt muista virallista nimeä. Jos nuo jää auki, niin se voisi olla syy tyhjäkäyntiruuvin tehottomuuteen. Ruuvistahan ei saa tyhjäkäyntiä putoamaan! Toivottavasti tänään ratkeaa nuo ongelmat.
Matkahuollossa on muuten odottamassa ne paljon puhutut kahdennusvalot, eli lisävalot H4 polttimoilla ja siten sisältävät lähi- ja kaukovalot.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nonniin. Saatiinhan se 99 laillisiin päästöarvoihin. Seokset oli ensinnäkin armottoman laihalla. Toisen kaasarin lämpökompensaattorista puuttui yksi kiinnitysruuvi, jonka puuttuminen avaa tien suoraan uimurikammiosta ulkoilmaan. Lisäksi joku neropatti oli venyttänyt toista kaasuttimen jousta ja seosruuvit oli nylpätty aika huonoiksi. Synkronointikin oli pielessä ja toisen kaasarin neula vääntynyt. Kermana kakussa oli yksi imukotelon pinnapultin reiän korkkaaminen. Onneksi reiästä löytyi vielä ehjää kierrettä.
Luottomekaanikkoni sai kaikesta huolimatta auton säätöihin ja neulatkin pystyttiin säätämään nylppääntyneistä ruuveista huolimatta. Varaosia löytyi varastosta ja ensikatsastusta varten tulostettiin pakokaasuprintti pihalle. Autollahan on viimeinen katsastuspäivämäärä joulukuun loppuun. Tämä lappu on voimassa 26.12. asti.
Huomisaamun kylmästarttia odottelenkin jännityksellä, koska aiemmin auto kävi hirmu epätasaisesti kylmänä, vaikkakin käynnistyi tosi nätisti. Toinen jännityksen aihe on tietysti bensankulutus. Mitä sille tapahtuukaan? Tankki on nyt täysi, joten sitä kulutusta ei tiedä vielä vähään aikaan.
Luottomekaanikkoni sai kaikesta huolimatta auton säätöihin ja neulatkin pystyttiin säätämään nylppääntyneistä ruuveista huolimatta. Varaosia löytyi varastosta ja ensikatsastusta varten tulostettiin pakokaasuprintti pihalle. Autollahan on viimeinen katsastuspäivämäärä joulukuun loppuun. Tämä lappu on voimassa 26.12. asti.
Huomisaamun kylmästarttia odottelenkin jännityksellä, koska aiemmin auto kävi hirmu epätasaisesti kylmänä, vaikkakin käynnistyi tosi nätisti. Toinen jännityksen aihe on tietysti bensankulutus. Mitä sille tapahtuukaan? Tankki on nyt täysi, joten sitä kulutusta ei tiedä vielä vähään aikaan.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hyvinhän tuo lähti käymään. Vieläkin käynti humputtaa ryypyllä ja kulmänä, mutta tasaantuu nopeasti, kun lähtee vaan ajamaan. Kokeilin erääseen mäkeen 60km/h vauhdissa täyskaasua ja heti auton oston jälkeen havaitsemani "putskahtelu"-ilmiö on tullut takaisin, eli sytytysennakkoa on liian vähän. Vakio 17astetta/850rpm ei näköjään vaan sovi tälle moottorille. Ennen kaasarien säätöä korvakuulolta säätämäni ennakko oli tosi julma: 30astetta! Nyt vaikuttaisi siltä, että ehkä noin 20asteen ennakko riittää poistamaan tuon kuormitustilanteen putskahtelun. Korvakuulolta meinaan taas säätää, kun mittareiden avulla ei vaan saa ajettavuutta kohdalleen. Karvan verran lisää kerrallaan ja siihen jätetään, kun saan tuon kiihtymään entiseen malliin 2000rpm:stä ylöspäin. Isoilla kierroksilla 4000rpm:n tietämillä ennakko on ilmeisesti kohdallaan.
Yksi vaihtoehto toki on, että keskipakoennakon jouset on väsyneet. Silloinhan palat aukenevat jo pienemmillä kierroksila isoimpaan ennakkoon, joten keskipakosäätö menee rajoittimeen jo liian alhaisilla kierroksilla. Tästähän tuloksena säätövara ikäänkuin loppuu liian aikaisin. Kai tämän selityksen nyt pystyi käsittämään?
Arvailun makuhan tästä jää. Tuskinpa näihin saa enää uusia ennakkojousia. Voisin tietysti käydä kysymässä tuosta työpaikan naapurista ammattikoululta, olisiko niillä siellä vielä jakajan säätöön tarkoitettu ennakkopenkki. Korjaamokirjoistahan löytyy sentäs ennakkokäyrät näille saabin jakajille.
Yksi vaihtoehto toki on, että keskipakoennakon jouset on väsyneet. Silloinhan palat aukenevat jo pienemmillä kierroksila isoimpaan ennakkoon, joten keskipakosäätö menee rajoittimeen jo liian alhaisilla kierroksilla. Tästähän tuloksena säätövara ikäänkuin loppuu liian aikaisin. Kai tämän selityksen nyt pystyi käsittämään?
Arvailun makuhan tästä jää. Tuskinpa näihin saa enää uusia ennakkojousia. Voisin tietysti käydä kysymässä tuosta työpaikan naapurista ammattikoululta, olisiko niillä siellä vielä jakajan säätöön tarkoitettu ennakkopenkki. Korjaamokirjoistahan löytyy sentäs ennakkokäyrät näille saabin jakajille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Niin, sinullahan taitaa tuo tuplis olla nyt päivittäisessä ajossa, vai? Hienoa kuulla, että se alkaa vähä vähältä tulla kokoajan ehommaksi ja ehommaksi. Ja toi sun asiantuntemuksesi on niin tyhjentävää, ettei noihin kysymyksiisi löydy yhtään parempia vastauksia. Siksi on jäänyt kommentoimatta väliin 

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Hehheh. No, tottakai päivittäisessä ajossa! Penkin korjauksen jälkeen ajelu on ollut suorastaan juhlaa.jariha kirjoitti:Niin, sinullahan taitaa tuo tuplis olla nyt päivittäisessä ajossa, vai? Hienoa kuulla, että se alkaa vähä vähältä tulla kokoajan ehommaksi ja ehommaksi. Ja toi sun asiantuntemuksesi on niin tyhjentävää, ettei noihin kysymyksiisi löydy yhtään parempia vastauksia. Siksi on jäänyt kommentoimatta väliin

Nykyisillä autoilijoita kohtaan osoitetuilla kiinteillä kuluilla (vakuutukset, verot ja katsastusmaksut) täytyy autolla myöskin ajaa. Ei kestä meikäläisen pää sellaista ajatusta, että mie maksan nuo kaikki maksut, eikä autolla ajeta. Ei näin. Kyllä tuo on hauska peli ajella. Ikäväkseni joudun toteamaan, että 900i nykii paljon enemmän kaupunkiajossa, kuin tää 99. 900i on toki maantiellä ihan eri peli pelkästään melutason takia.
Molemmat autot ovat kuitenkin juuri sopivanlaisessa käytössä. Vaimo rassaa 900i:llä Jns-Kuopio ja Jns-Pieksämäki keikkoja vähän väliä. 900i saa siis pääasiassa palvella matka-ajossa. Enskuussa piipahdetaan Helsinkiin jne. Mie taas pyörin tässä kotinurkilla 99:llä. Kunhan saan säädätettyä nuo etupyörien kulmat, ehkä se ohjaus keventyy niin paljon, että vaimokin haluaa ajaa 99:llä. (Talvipyörillähän ohjaus kepenee jokatapauksessa ja niiden vaihtoonhan ei ole enää montaa viikkoa.)

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Niinpä, miksi sitä hyvää tuplista panttaamaan, kun voi nautiskella ihan täysillä. Minullakin pyöränkulmien säädön jälkeen maantieajo on muuttunut nautinnolliseksi ja mittariin onkin tullut n. 2,5 tkm viimeisen kuukauden aikana. Lisäksi polttoainetta menee reissu reissulta vähemmän, joten tuntuu, että vanha tykkää kun sillä ajetaan 

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Oman ennakon säädin lampulla tuohon 17 yksikköön joskus mutta se ei toiminut, kuten totesit edellä. Muutama päivä takaperin lisäsin sen n. 20 pykälään ja nyt on toiminut paljon paremmin. Vielä pitäisi käydä kaasarit säädättämässä, niistä kun en tajua mitään.Mertmi kirjoitti:Vakio 17astetta/850rpm ei näköjään vaan sovi tälle moottorille.
Nyt taitaa tulla 99-projektille vähän lepoa, mutta 99:lle sitäkin enemmän ajoa.
Kävi klassisesti, että varsinainen "käyttöauto" 900i meinaa hajota korroosion hyökkäyksen alle. En tässä keljutuksessani viitsi tarkemmin ruotia, kuin että oikealta alatukivarren kiinnitys on tosi laho. 900i täytyy saattaa katsastuskuntoon (lokakuun loppuun menn.) ja ennenkaikkea ajokuntoon. Ei sillä uskalla paljon ajaa, kun kiinnitys jo nitkahti uhkaavasti ja auto muuttui ajoltaan oudoksi. GRRRR!!!
Onneksi 99:n korjaussuunnitelma sisälsi kohdan, jossa olen päättänyt pitää auton kokoajan ajossa. Sitä ei jätetä makaamaan purettuna jonnekin hallin nurkkaan. Lisäksi juolahti mieleen, että tuo 900i olis voinut pettää Alastaron keikalla. Onneksi lähdettiin äiteen 900S -92:lla. On muuten kiva peli matka-ajossa.
Kävi klassisesti, että varsinainen "käyttöauto" 900i meinaa hajota korroosion hyökkäyksen alle. En tässä keljutuksessani viitsi tarkemmin ruotia, kuin että oikealta alatukivarren kiinnitys on tosi laho. 900i täytyy saattaa katsastuskuntoon (lokakuun loppuun menn.) ja ennenkaikkea ajokuntoon. Ei sillä uskalla paljon ajaa, kun kiinnitys jo nitkahti uhkaavasti ja auto muuttui ajoltaan oudoksi. GRRRR!!!

Onneksi 99:n korjaussuunnitelma sisälsi kohdan, jossa olen päättänyt pitää auton kokoajan ajossa. Sitä ei jätetä makaamaan purettuna jonnekin hallin nurkkaan. Lisäksi juolahti mieleen, että tuo 900i olis voinut pettää Alastaron keikalla. Onneksi lähdettiin äiteen 900S -92:lla. On muuten kiva peli matka-ajossa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nonniin, pitäähän sitä kuulumisia laittaa. 99 on tällähetkellä vaimon ohjastamana Kuopion visiitillä. Eilen illalla tuli viesti, jossa vaimo kehui 99:n yllättäneen hänet tehoillaan. Hän oli kertomansa mukaan ohittanut rekan ja pari henkilöautoa, ja kehui kuinka nopsaan 99 kelaa mittariin yli 130km/h. Kylläpä viesti piristikin minua kivasti. Olin tuolloin laittelemassa 900i:n lattiaan bitumia ja äänieristeitä ja mattoja paikoilleen.
Tässä se meikäläisen viimeviikon tiistain "hermoromahduksen" syy ja seuraukset: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572
Tässä se meikäläisen viimeviikon tiistain "hermoromahduksen" syy ja seuraukset: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Emäntä tuli Kuopiosta. Heti piti kurvata tankkaamaan 99 ja laskemaan keskikulutusta. 7,9L/100km. Ihan ok, kun ottaa huomioon, että oli kuulemma päästellyt reissun menemään ihan reippaasti. 
Virranjakajan alipainekellon toimintaa vielä pitää tutkailla, josko sieltä saisi vähän parannettua vielä ajettavuutta ja nipistettyä puoli litraa matka-ajokulutusta pois.

Virranjakajan alipainekellon toimintaa vielä pitää tutkailla, josko sieltä saisi vähän parannettua vielä ajettavuutta ja nipistettyä puoli litraa matka-ajokulutusta pois.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Alipainesäätimessä ei ollut mitään vikaa, mutta se katkojankärkien alustaosa, jota kello liikuttaa tuntui hieman tahmaiselta liikkumaan. Voitelin sitä WD40:llä ja ainakin tuntui käsipelissä liikkuvan hieman herkemmin. Tänään olis tarkoitus käydä potkijaisissa ja samalla kuulostella, josko se ennakonsäätö toimisi hieman herkemmin tai jotain.
900i:n katsastuksen läpimenon johdosta pääsee taas keskittymään enemmän 99:iin. Kuhan tässä saa univelat kerättyä pois, alan katselemaan 99:n hitsauksen aloittamista. Varaosa-auto on tiedossa, joka tulee luovuttamaan etulokarit ehkä jopa täydellisinä tuota minun projektia varten.
Pistehitsipora on aikomus ostaa. Voin napata kuvan tuosta "kummajaisesta" tännekin. Tuntuu, ettei sellaista monikaan tunnistaisi ulkonäön perusteella. Varsin hyvä apu nimenomaan silloin, kun peltiosia puretaan tarkoituksella läjätä purettu konstruktio vielä uudestaan.
900i:n katsastuksen läpimenon johdosta pääsee taas keskittymään enemmän 99:iin. Kuhan tässä saa univelat kerättyä pois, alan katselemaan 99:n hitsauksen aloittamista. Varaosa-auto on tiedossa, joka tulee luovuttamaan etulokarit ehkä jopa täydellisinä tuota minun projektia varten.
Pistehitsipora on aikomus ostaa. Voin napata kuvan tuosta "kummajaisesta" tännekin. Tuntuu, ettei sellaista monikaan tunnistaisi ulkonäön perusteella. Varsin hyvä apu nimenomaan silloin, kun peltiosia puretaan tarkoituksella läjätä purettu konstruktio vielä uudestaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Hyvältähän tuo kuulostaa, enkä kyllä uskois, että b-koneella pääsee noin vähillä kulutuslukemilla, ellet sitä itse kertois 

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
No, muutaman tankkauksen jälkeenhän sen vasta tietää. Jos nyt seuraavalla tankkauksella saan reilun kulutuksen, voi olla tankkauskin epäonnistunut.
No, jokatapauksessa oli miten oli, ollaan oikealla suunnalla lukemissa. Mie olinkin sitä ajatellut, että pitää 99 saada menemään alle kympillä. 


# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pari sataa kilsaa vaan on tullut mittariin vähälle aikaa, vaikka nurkka-ajoa vain olen ajellut. Katkojan kärkiväli pienenee ihmeellisen nopeaan tahtiin. Eilen piti taas lisätä välystä ja moottoriin tuli voimaa lisää säädön jälkeen.
Muutapa päivä sitten "räjäytin" yhden Saab 90 -85:n johtosarjan. Raksin johtosarjasta irralleen pyyhkijän viikseltä tihkureleelle ja siitä moottorille menevät johdotukset liittimineen ja viiksen kera. Kaivelin ohjeet tihkun asennusta varten The Saab 99 Tips page:lta. Tuolla sivustolla on varsin selkeästi kerrottuna, mitkä johdot katkaistaan ja kytketään minnekin. Olisikin liian paha nakki asentaa tihkurele täysin johtoineen. Otin kuitenkin koko johdotuksen, kun en ollut vielä lukenut tuota ohjetta täysin. Releen tulen sijoittamaan kojelaudan sisään. Koska johdotukseen tehtävien muutosten teko on helpointa oikeiden johtimien löytämisen kannalta viiksen luona, kuin tuolla sulakerasialla. Jos tästä on jollakulla mielenkiintoa saada lisätietoja, niin voin koittaa dokumentoida tuon asennuksen ainakin kuvaamalla eri vaiheita.
Ajovalojen kahdennusta varten on hommattu telineet ja valojen kuupat odottaa maalausta. Umpion kiinnityskehän ruuvi vaan ei suostunut aukeamaan. Oli senverta ruostetta ottanut. Josko WD40 olisi liuottanut sen tässä parin päivän aikana? Pian pitäisi 99:n valoilla nähdä pimeällä syyssadesäälläkin.
Muuta, mitä on tulossa, niin syylärin letkut menee vaihtoon ja jäähdytysnesteet pitää vaihtaa oikealla seossuhteella sekoitettuihin liemiin. Nythän koneessa on sisällä aivan takuulla laimeat sotkut. Siihen on lisätty pelkkää vettä pariinkin otteeseen. Ehkä voisi olla syytä vaihtaa samalla tuo moottorin etummainen kannatin. Jostain syystä tuntuu, että moottori elää konehuoneessa enemmän, kuin olisi tarpeen.
Kaasu ei palauta jostain syystä kunnolla. Liekkö kaasareiden akselien välykset jo niin pahat? Rämpsäyttämällä kaasun vapaaksi se saattaa pudota oikeaan asetukseensa. Kaasuvaijeri ei ahdista. Ehkä pitää etsiä lisäjousta palauttamaan kaasu. Tuskinpa lähden kaasareiden akseleita uudelleen helottamaan. Mielessä kuitenkin siintää ajatus muutoksesta ruiskutekniikkaan. Takapäätä voisi tutkailla vielä sillä silmällä, jos vaihtaisi konttiin uudempaa peltiä siten, että 900i:n 62litran tankki menisi heittämällä paikalleen. Uudemmassahan tankkia varten on otettu tilaa sieltä kontinpohjassa olevan tavaralokeron puolelta. Varapyöränkoteloahan pitäisi muutenkin hitsata.
Työkaluhankintojen listalla on se pistehitsipora. Muistaakseni maksaa reilun parikymmentä euroa. Kunhan hommaan sen, laitan toki parit fotot esille.
Muutapa päivä sitten "räjäytin" yhden Saab 90 -85:n johtosarjan. Raksin johtosarjasta irralleen pyyhkijän viikseltä tihkureleelle ja siitä moottorille menevät johdotukset liittimineen ja viiksen kera. Kaivelin ohjeet tihkun asennusta varten The Saab 99 Tips page:lta. Tuolla sivustolla on varsin selkeästi kerrottuna, mitkä johdot katkaistaan ja kytketään minnekin. Olisikin liian paha nakki asentaa tihkurele täysin johtoineen. Otin kuitenkin koko johdotuksen, kun en ollut vielä lukenut tuota ohjetta täysin. Releen tulen sijoittamaan kojelaudan sisään. Koska johdotukseen tehtävien muutosten teko on helpointa oikeiden johtimien löytämisen kannalta viiksen luona, kuin tuolla sulakerasialla. Jos tästä on jollakulla mielenkiintoa saada lisätietoja, niin voin koittaa dokumentoida tuon asennuksen ainakin kuvaamalla eri vaiheita.
Ajovalojen kahdennusta varten on hommattu telineet ja valojen kuupat odottaa maalausta. Umpion kiinnityskehän ruuvi vaan ei suostunut aukeamaan. Oli senverta ruostetta ottanut. Josko WD40 olisi liuottanut sen tässä parin päivän aikana? Pian pitäisi 99:n valoilla nähdä pimeällä syyssadesäälläkin.

Muuta, mitä on tulossa, niin syylärin letkut menee vaihtoon ja jäähdytysnesteet pitää vaihtaa oikealla seossuhteella sekoitettuihin liemiin. Nythän koneessa on sisällä aivan takuulla laimeat sotkut. Siihen on lisätty pelkkää vettä pariinkin otteeseen. Ehkä voisi olla syytä vaihtaa samalla tuo moottorin etummainen kannatin. Jostain syystä tuntuu, että moottori elää konehuoneessa enemmän, kuin olisi tarpeen.
Kaasu ei palauta jostain syystä kunnolla. Liekkö kaasareiden akselien välykset jo niin pahat? Rämpsäyttämällä kaasun vapaaksi se saattaa pudota oikeaan asetukseensa. Kaasuvaijeri ei ahdista. Ehkä pitää etsiä lisäjousta palauttamaan kaasu. Tuskinpa lähden kaasareiden akseleita uudelleen helottamaan. Mielessä kuitenkin siintää ajatus muutoksesta ruiskutekniikkaan. Takapäätä voisi tutkailla vielä sillä silmällä, jos vaihtaisi konttiin uudempaa peltiä siten, että 900i:n 62litran tankki menisi heittämällä paikalleen. Uudemmassahan tankkia varten on otettu tilaa sieltä kontinpohjassa olevan tavaralokeron puolelta. Varapyöränkoteloahan pitäisi muutenkin hitsata.
Työkaluhankintojen listalla on se pistehitsipora. Muistaakseni maksaa reilun parikymmentä euroa. Kunhan hommaan sen, laitan toki parit fotot esille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
onko etuspoileri jo tilauksessa?
http://www.saab99.org/archive/img/1978saab99.jpg

minunkin coupe sai aivan uutta ryhtiä kun avasin kärkiväliä, suorastaan nielee tietä, ja kaikki tyhjäkäyntiongelmat kylmänä katosivat.
http://www.saab99.org/archive/img/1978saab99.jpg

minunkin coupe sai aivan uutta ryhtiä kun avasin kärkiväliä, suorastaan nielee tietä, ja kaikki tyhjäkäyntiongelmat kylmänä katosivat.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)