nastaton rengas !!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

nastaton rengas !!!!

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

niin kun tilaan renkaat rengas-online.com niin tulee suomeen ilman nastoja niin kuka ne täällä suomessa nastottaa ja mitä mahtaa maksaa........ 8O
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

voi

Viesti Kirjoittaja Eero »

voi olla, että ei kannata taloudellisesti jälkikäteen nastoittaa, asennuttaa ja tasapainottaa. Ellei sitten ole kyseessä jotkut erikois nastat.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

juu kyllä

Viesti Kirjoittaja mestari »

rengasmyyjä varmaan tykkää kun viet omat renkaat nastoitukseen ja sit vanteelle.
ihan sama kun viet nakkikiskalle omat nakit lämmitykseen.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

juu ja takuita saa taatusti kysellä ihan rauhassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Onnistuu se nastoitus omin kätösinkin jos vain jostain saa vehkeet lainaan. Ei ole liian monimutkainen homma, huolellisuutta lähinnä vaatii.

Maasturin renkaita on muutama kierros tullut nastoitettua itse... hyvin pelasivat ja nastat pysyivät.

Täysin käsikäyttöinen nastoitusvärkki ei paljoa maksa, mutta sen kanssa touhuaminen on aika tarkkaa työtä että kaikki nastat menee oikeaan syvyyteen ja muutenkin oikein paikalleen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

nastoittaa

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

SIIS PAREMPI UNOHTAA KOKO JUTTU :cry:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saappihan on etuveto, kyllä nastattomallakin pärjää talven
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Ei pärjää täällä pohjosessa... tuntuu välillä että jää sutimaan nastarenkailla... luntakun saattaa olla tuossa nelostiellä viitisenkin senttiä aamulla...
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä täytyy todeta viime talven kitkoilla ajaneena, ettei pienintäkään toivoa Suomen talvessa ilman nastoja, lunta senttikaupalla tiellä, puuterilumen alla jäätä ja komeita kinoksia aika ajoin keskellä tietä tuulen puhaltamana. Jäisiä mäkiä jne.

Kyllä nastat Saabin ja Saabistin tiellä pitää, ei lipsunut viime talvenakaan kuin kerran, ja silloinkin peruutin nastat ulisten takaisin tielle.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse olen ajanut yhden talven pirellin uusilla nastattomilla talvikumeilla, vieläpä takavetoisella autolla. miten nastat auttaa lumella etenemisessä? minä olen käsittänyt että nastat auttaa jäisellä pinnalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:itse olen ajanut yhden talven pirellin uusilla nastattomilla talvikumeilla, vieläpä takavetoisella autolla. miten nastat auttaa lumella etenemisessä? minä olen käsittänyt että nastat auttaa jäisellä pinnalla.
Kyllähän ne varmasti tietynlaisissa olosuhteissa pitää paremmin, mutta onhan tuon nastarenkaan kuviokin purevampi kuin kesärenkaan (jos siihen verrataan). Eli omien kokemusten perusteella kapea (155/165) nastakumi vie kevyesti kitkoista voiton.

Työkseni autoilevana olen todennut kitkanastat kanssa ihan päteviksi, työmaan (Posti) autoissa on semmoiset neliönastoilla olevat kitkat, niillä pärjää.

Edit: ja kokemukseni perustuvat kuuteen henkilöautoon (2 Saabia, 2 japsia, 2 volvoa)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ankkuli
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 09:28
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

tuolla huuto.netissä näkys olevan vehkeet kaupan: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=21671969

joskus lukioaikana tuli tienattua taskurahoja nissan-merkkiliikkeessä, iso osa hommasta oli nastoittamista. pari ekaa rengasta menee harjoitteluun, mutta kyllä sitte onnistuu amatööriltäkin. kun kyllä noita vermeitä löytyy useammankin pajan nurkassa. silmät auki ja kyselemään.

toi nasta-kitka- keskustelu on sitte oma lukunsa. kunnon kitkarenkaalla pärjää peilijäätä lukuunottamatta siinä missä nastapyörälläki ;)
en ole vielä sairas. ajan bemarilla.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa42 kirjoitti:[
Kyllähän ne varmasti tietynlaisissa olosuhteissa pitää paremmin
en ollut vertaamassa kitkoja nastoihin, saatikka väittämässä kitkoja paremmaksi. en ole ikinä kitkoja käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään, kuten en myöskään nastattomia tavallisia talvirenkaita. kerroin vaan että olen joskus ajanut talven nastattomilla talvirenkailla (aikana jolloin kitkarenkaita ei oltu edes keksitty) ja pärjäsin kyllä, alue oli eteläsuomi, kuitenkin kaukana pääkaupunkiseudun suolatulta ja lähes lumettomalta alueelta.

halusin vaan sanoa että jos on sattunut ostamaan talvirenkaat ilman nastoja, en pitäisi sitä katastrofina, talvirenkaat on aina talvirenkaat, kyllä niillä pärjää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:[
Kyllähän ne varmasti tietynlaisissa olosuhteissa pitää paremmin
en ollut vertaamassa kitkoja nastoihin, saatikka väittämässä kitkoja paremmaksi. en ole ikinä kitkoja käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään, kuten en myöskään nastattomia tavallisia talvirenkaita. kerroin vaan että olen joskus ajanut talven nastattomilla talvirenkailla (aikana jolloin kitkarenkaita ei oltu edes keksitty) ja pärjäsin kyllä, alue oli eteläsuomi, kuitenkin kaukana pääkaupunkiseudun suolatulta ja lähes lumettomalta alueelta.

halusin vaan sanoa että jos on sattunut ostamaan talvirenkaat ilman nastoja, en pitäisi sitä katastrofina, talvirenkaat on aina talvirenkaat, kyllä niillä pärjää.
Tämä selvä, itse kuitenkin luotan vain jääpiikkeihin :)

Onhan mulla pilkkireissullakin naskalit mukana 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin