99:n ETUJARRUJEN RASSAUSTA
Tiivistesarjassa tulee ainakin nuo kaksi männäntiivistettä ja pölysuojakumia. Hyvällä tuurilla mukana on myös kolme O-rengasta, yksi siihen mäntien väliseen tappiin, ja kaksi käsijarruvivun reikään. Jos ei tule sarjassa mukana, niin kannattaa hankkia erikseen. Viime aikoina Scantechin pussissa on nuo pikku-O-renkaat olleet mukana, muutama vuosi sitten ei ollut.
Tiivisteisiin ei saa laittaa mitään tavallisia öljyjä tai vaseliineja, saattavat turvottaa tiivisteet kelvottomiksi.
Parasta olisi jarrukumirasva, nimenomaan tähän tarkoitukseen tehty tuubikama. Hätätilassa jarrunesteelläkin.
Ei sitä epäsuoraa käsijarrumäntää kannata purkaa, jos mekanismi toimii, eli käsijarruvipua kääntämällä tappi työntyy ulos reiästä.
Tiivisteisiin ei saa laittaa mitään tavallisia öljyjä tai vaseliineja, saattavat turvottaa tiivisteet kelvottomiksi.
Parasta olisi jarrukumirasva, nimenomaan tähän tarkoitukseen tehty tuubikama. Hätätilassa jarrunesteelläkin.
Ei sitä epäsuoraa käsijarrumäntää kannata purkaa, jos mekanismi toimii, eli käsijarruvipua kääntämällä tappi työntyy ulos reiästä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hyvältähän nuo osat kuvissa näytti.
Tiiviste leikkautui kun annoit sille sitä jumppaa. Saabissa tuo jumppa ei aina auta, sillä sylinterin sisällä olevat kumit kuoleutuvat ajan mittaan ja jarrupala jää laahaamaan.
Jarrupalan palautuminen perustuu siihen kun kumi männän liikkuessa menee hieman puneelle. Kun kumi kovoo tuota puneelle menoa ei tule ja pala jää laahaamaan vaikka kumi ulospäin näyttäisi ihan hyvältä.
Kasatessa laita reilusti vaseliinia tuohon toisiomännän ulkopuolen reikään, johon laitetaan käsijarrun käyttövipu.
Sisäkumit voi voidella jarrunesteellä, erikoisrasvaa ei välttämättä tarvitse. Moottoriöljyä tai vaseliinia ei saa käyttää. Kädetkään eivät saa olla öljyiset. Jarrukumit turpoavat muuten pilalle.
Kasatessa sivele männät ja sylinteri jarrunesteellä ja pyöräyttäen paina männtä paikalleen. Menevät paljain käsi.
Tiiviste leikkautui kun annoit sille sitä jumppaa. Saabissa tuo jumppa ei aina auta, sillä sylinterin sisällä olevat kumit kuoleutuvat ajan mittaan ja jarrupala jää laahaamaan.
Jarrupalan palautuminen perustuu siihen kun kumi männän liikkuessa menee hieman puneelle. Kun kumi kovoo tuota puneelle menoa ei tule ja pala jää laahaamaan vaikka kumi ulospäin näyttäisi ihan hyvältä.
Kasatessa laita reilusti vaseliinia tuohon toisiomännän ulkopuolen reikään, johon laitetaan käsijarrun käyttövipu.
Sisäkumit voi voidella jarrunesteellä, erikoisrasvaa ei välttämättä tarvitse. Moottoriöljyä tai vaseliinia ei saa käyttää. Kädetkään eivät saa olla öljyiset. Jarrukumit turpoavat muuten pilalle.
Kasatessa sivele männät ja sylinteri jarrunesteellä ja pyöräyttäen paina männtä paikalleen. Menevät paljain käsi.
Ja ennen kuin asentelee mitään uusia tiivisteitä kannattaa varmistaa että mäntä mahtuu vapaasti menemään sylinteriin, ruosteet sylinterinreunasta ei ole tarpeeksi hyvin putsattu jos ahdistaa ilman tiivisteitä tarjotessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Päästitkö järjestelmän valumaan tyhjäksi siitä irrotetusta jarruletkusta. Jos päästit niin edessä onkin sitten suurempi urakka sillä pääsylinterikin on tyhjä.
Jos et päästänyt niin kyllä puoli litraa olisi pitänyt riittää.
Jos pääsylinteri pääsi tyhjäksi niin sitten kannattaa vaihtaa kaikki nesteet.
Laita säiliö täyteet ja avaa vas. etusen ilmauruuvi ja anna olla niin kauan auki että tulee pelkkää nestettä. Jos neste ei tule itestään niin sitten jollain konstilla hieman painetta jarrunestesäiliöön. Seuraavaksi oikea etunen oikea takanen ja lopuksi vasen takanen. Remontoimattomissa sylintereissä lasket nestettä niin kauan että uutta nestettä alkaa tulla vaikka ilmaa ei tulekaan.
Paras tulos tulee kun ilmaa noin säiliöön painetta laittamalla. Jarrupolkimen pumppaushomma ei toimi kunnolla kaksipiirijarruissa ainakaan silloin kun pääsylinteri on päässyt tyhjäksi.
Jarrunestesäiliöön saa painetta vaikka puhaltamalla kompuralla korkin keskella olevaa huohotinreikää kohti tai rakentelemalla pyöränkumista laitteen jolla voi painetta pumpata. Sellaisesta on tällä foorumilla ollut kuvakin mutta en osaa noita linkkejä tehdä.
Jos et päästänyt niin kyllä puoli litraa olisi pitänyt riittää.
Jos pääsylinteri pääsi tyhjäksi niin sitten kannattaa vaihtaa kaikki nesteet.
Laita säiliö täyteet ja avaa vas. etusen ilmauruuvi ja anna olla niin kauan auki että tulee pelkkää nestettä. Jos neste ei tule itestään niin sitten jollain konstilla hieman painetta jarrunestesäiliöön. Seuraavaksi oikea etunen oikea takanen ja lopuksi vasen takanen. Remontoimattomissa sylintereissä lasket nestettä niin kauan että uutta nestettä alkaa tulla vaikka ilmaa ei tulekaan.
Paras tulos tulee kun ilmaa noin säiliöön painetta laittamalla. Jarrupolkimen pumppaushomma ei toimi kunnolla kaksipiirijarruissa ainakaan silloin kun pääsylinteri on päässyt tyhjäksi.
Jarrunestesäiliöön saa painetta vaikka puhaltamalla kompuralla korkin keskella olevaa huohotinreikää kohti tai rakentelemalla pyöränkumista laitteen jolla voi painetta pumpata. Sellaisesta on tällä foorumilla ollut kuvakin mutta en osaa noita linkkejä tehdä.
ilmaa uudestaan, ja noudata noita petromiehen ilmaus ohjeita.
ilmauksessa kannattaa olla kaveri ja kompressori mukana.
jos polkemalla niin kaveri aukaisee ilmaruuvin, sinä painat polkimen pohjaan(pidä pohjassa) kaveri katsoo tuleeko kuplia kun ei tule niin ruuvi kiinni ja poljin ylös. saman voi toistaa.
kompuralla: nestesäiliön korkista paineilmaa sisään ja ruuvi auki pidä painetta niin kauan että tulee pelkkää nestettä ja ruuvi kiinni, nyt vasta lopetat puhaltamisen.
edit: kompurassa ei saa olla painetta kuin korkeintaan kilo, ettei säiliö halkea..
pienikin paine riittää!
järjestys:
ilmauksessa kannattaa olla kaveri ja kompressori mukana.
jos polkemalla niin kaveri aukaisee ilmaruuvin, sinä painat polkimen pohjaan(pidä pohjassa) kaveri katsoo tuleeko kuplia kun ei tule niin ruuvi kiinni ja poljin ylös. saman voi toistaa.
kompuralla: nestesäiliön korkista paineilmaa sisään ja ruuvi auki pidä painetta niin kauan että tulee pelkkää nestettä ja ruuvi kiinni, nyt vasta lopetat puhaltamisen.
edit: kompurassa ei saa olla painetta kuin korkeintaan kilo, ettei säiliö halkea..

järjestys:
oikea etunen oikea takanen ja lopuksi vasen takanen
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Bilhelveten tuotteita ei yleisesti ottaen pitäisi mainostaa missään eikä ikinä, mutta teen silti poikkeuksen, koska kyseisestä firmasta ostettu jarrujen ilmauslaite on osoittautunut näppäräksi ja toimivaksi. Pistää vaan letkun kiinni ilmausnippaan, nestettä säiliöön ja polkee.
#1970