Ahtopaineista..
Ahtopaineista..
Eli ongelmana ois seuraavanlaista: ahtopaineet ei nouse pahemmin yli 1 barin, vaikka ahtoja pitäisi olla n. 1.3-1.4 bar(paineet kyllä pysyy hyvin). Boksin nollaaminen auttaa hetkellisesti ongelmaan ja silloin ahdot nousee niinkuin pitääkin. Tulpat on vaihdettu ja kokeiltu toista sytkäkasettia. Ja autohan on 2.3T LH:n systeemillä.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Ahtopaineista..
Onko bensapuoli kunnossa?Hane_81 kirjoitti:Eli ongelmana ois seuraavanlaista: ahtopaineet ei nouse pahemmin yli 1 barin, vaikka ahtoja pitäisi olla n. 1.3-1.4 bar(paineet kyllä pysyy hyvin). Boksin nollaaminen auttaa hetkellisesti ongelmaan ja silloin ahdot nousee niinkuin pitääkin. Tulpat on vaihdettu ja kokeiltu toista sytkäkasettia. Ja autohan on 2.3T LH:n systeemillä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
suuttimet VIELÄ vakiot(tarjokkaa jos löytyy isoja), bensanpaineen säädin löytyy ja muusta kunnosta pahempi sanoa mitään. Tuohonhan ei bensalastua ole koska noihin TCS värkkeihin ei niitä oikeen löydy.
Vika ilmeni jo vanhallakin ahtimella, jolloin saabin omalla virilastulla paineet ei nousseet silloinkaan yli kilon.
Voikos toi magneettiventtiili tai boksi tuota tehdä? Kummallista vaan että aina nollauksen jälkeen toimii kuin unelma...eli tuskin mitään vuotoja kuiteskaan on(testattu myös w-letku irti jolloin paineet nousee herkästi)
Vika ilmeni jo vanhallakin ahtimella, jolloin saabin omalla virilastulla paineet ei nousseet silloinkaan yli kilon.
Voikos toi magneettiventtiili tai boksi tuota tehdä? Kummallista vaan että aina nollauksen jälkeen toimii kuin unelma...eli tuskin mitään vuotoja kuiteskaan on(testattu myös w-letku irti jolloin paineet nousee herkästi)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Tuosta boksista en tiedä,mutta mankku voi tehdä em.vikaa.
Itellä oli mankun sisältä kelojen välistä lähtenyt sellainen pizza slicen näköinen palanen joka johti siihen että mankku vuoti ja paineet nousi sinne 1bar tuntumaan,vaikka piti olla 1,2-1,5bar.
Mutta ihmettelen jos sulla auttaa jos nollaa boksin,mullahan tuo ei tietenkään olisi auttanut,eli voi olla tuossa boksissakin jotain häikkää.
Itellä oli mankun sisältä kelojen välistä lähtenyt sellainen pizza slicen näköinen palanen joka johti siihen että mankku vuoti ja paineet nousi sinne 1bar tuntumaan,vaikka piti olla 1,2-1,5bar.
Mutta ihmettelen jos sulla auttaa jos nollaa boksin,mullahan tuo ei tietenkään olisi auttanut,eli voi olla tuossa boksissakin jotain häikkää.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Paljos sulla on b-paine järjestemässä.Hane_81 kirjoitti:suuttimet VIELÄ vakiot(tarjokkaa jos löytyy isoja), bensanpaineen säädin löytyy ja muusta kunnosta pahempi sanoa mitään. Tuohonhan ei bensalastua ole koska noihin TCS värkkeihin ei niitä oikeen löydy.
Eräässä toisessa tonnarissa ihan samat (suunnilleen sama rauta), bensa ei yksinkertaisesti riitä ja siihen ei auta edes b-paineiden nosto.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Suuttimien tuottoa voi kohtailaisella tarkkuudella arvoida seuraavan kaavan avulla
(neliöjuuri(uusi b-paine/vanha b-paine))x vanha virtaus = uusi virtaus
eli jos b-paine 3-->4bar saadaan
Että tuotto nousee 15%
Eli 346*1.15 = ~400cc
Se on myös tiedossa että vihreät käytettynä orkkis 3.0 b-paineilla on hiinä ja hiinä, että riittää potun kanssa. Tuotto 3:lle baarilla
~413cc.
Laittaisin itse suuttimet ensin vaihtoon ja alkaisin vasta sen jälkeen etsimään vikaa muualta.
(neliöjuuri(uusi b-paine/vanha b-paine))x vanha virtaus = uusi virtaus
eli jos b-paine 3-->4bar saadaan
Että tuotto nousee 15%
Eli 346*1.15 = ~400cc
Se on myös tiedossa että vihreät käytettynä orkkis 3.0 b-paineilla on hiinä ja hiinä, että riittää potun kanssa. Tuotto 3:lle baarilla
~413cc.
Laittaisin itse suuttimet ensin vaihtoon ja alkaisin vasta sen jälkeen etsimään vikaa muualta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Hane_81 kirjoitti:mutta vika oli jo ennen potun vaihtoakin(T25:sen kans) eli tuskimpa ne suuttimet tuohon vaikuttaa..ei tosin pahaa tekis koittaa isommilla suuttimilla.
T5 ei kovin monesta syystä pudettele ahtoja, joten se kannattaa selvittää miksi sun autossa se "adaptoituu" ns. alaspäin. Tähän riitää että bensapuoli ei ole kunnossa (nakuttaa), joka voi johtua esim siitä että suodatin tukossa, pummpu vetää viimeisiä, yksi tai useampi suutin temppuilee jne jne.Hane_81 kirjoitti:. Boksin nollaaminen auttaa hetkellisesti ongelmaan ja silloin ahdot nousee niinkuin pitääkin.
Jos sulla on mahdollisuus käyttää TECHiä niin katso millaisia aukioloaikoja suuttimista löytyy ja tarkaile mitä nakusäätö tekee.
Toki myös peruspaineet kannattaa katsoa että ne on kunnossa, tai vastaa sitä mitä softa olettaa. Liaan pieni tai suuri peruspaine aiheuttaa ongelmia.
edit, ai saakeli eihän kyseessä ole T5 auto... samat asiat pätee mutta unohda TECH löpinä...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
pitänee vaihtaa toi b-suodatin näin aluksi. Ahdoillakin b-paineet ovat ihan ok:t että epäilen viaksi jotain muuta kuin pumppua/suodatinta. Helppoa ois ku ois toinen samanlainen tonnari vieressä ja vaihtelis vaan osia päikseen ja kokeilis..ei vaan prkl oo
!!
Mites toi boksin nollaus sitte pelaa...elikkä pelaako se tietyn aikaa niinku auton pitäski pelata ja jos huomaa jotain häikkää niin puottaa esim. ahtoja? Vai onko se et oli mikä lastu tahansa paikallaan niin nakkoo aluks ahdot koviks ja sit kattelee ns. parhaat arvot toimiakseen? (aika sekavaa tekstiä mut kait joku tajus mitä koitan sanoa)

Mites toi boksin nollaus sitte pelaa...elikkä pelaako se tietyn aikaa niinku auton pitäski pelata ja jos huomaa jotain häikkää niin puottaa esim. ahtoja? Vai onko se et oli mikä lastu tahansa paikallaan niin nakkoo aluks ahdot koviks ja sit kattelee ns. parhaat arvot toimiakseen? (aika sekavaa tekstiä mut kait joku tajus mitä koitan sanoa)

628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
LH systeemistä en tiedä, mutta uudemmissa alkaa tasolta X, josta adaptoituu tarpeen vaatiessa alaspäin jos toiminnassa jotain häikkää. Esim jos ahtopaine/ilmamassa ampuu yli targetin kun ahdin lähtee työntämään muuttuu mankkuvenan säätimen parametrit niin että ECU pystyy seruaavalla välttämään tilanteen. Yleensä tästä on myös seurauksena että arvot "laaahaa" jäljessä, koksa ECU pelaa ns. varmanpäälle.Hane_81 kirjoitti:pitänee vaihtaa toi b-suodatin näin aluksi. Ahdoillakin b-paineet ovat ihan ok:t että epäilen viaksi jotain muuta kuin pumppua/suodatinta. Helppoa ois ku ois toinen samanlainen tonnari vieressä ja vaihtelis vaan osia päikseen ja kokeilis..ei vaan prkl oo!!
Mites toi boksin nollaus sitte pelaa...elikkä pelaako se tietyn aikaa niinku auton pitäski pelata ja jos huomaa jotain häikkää niin puottaa esim. ahtoja? Vai onko se et oli mikä lastu tahansa paikallaan niin nakkoo aluks ahdot koviks ja sit kattelee ns. parhaat arvot toimiakseen? (aika sekavaa tekstiä mut kait joku tajus mitä koitan sanoa)
Nakusäätö ei muuta kiinteästi mitään, vaan ohjaus toimii ns. säätöikkunassa eli muuttuu sen mukaan mikä tarve kullakin hetkellä on. Luonnollisesti lämpötila, oktaaniluku jne vaikuttaa tähän.
#1730
500whp.net member
500whp.net member