Mitsubishin T18

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Riittäähän tuo minulle, kun katsoo noitakin tuloksia, niin kartalla pysytään kuitenkin. Syytä on muistaa, että tehotavoite on 300hv. Ja liikkeelle lähdetään siitä mitä on ja millä pitää tulla toimeen. Sitä luksusta kun ei ole, että voisi valita kaupan hyllyltä parhaat mahdolliset komponentit ja kasata niistä täydellisesti toimiva kokonaisuus. Vrt. 18T vs 19T. Teoriassa toki jälkimmäinen on parempi, sitä en kiistä.

Omassa autossanihan ei ruiskuboksi osallistu päätöksentekoon ahtopaineiden osalta lainkaan, vaan ne tulee säädettyä itse sopiviksi. :)

Putkistohan tässä tuli rakenneltua samalla, kolmetuumainen ihan alusta loppuun, yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella ja ilman kattia. Nostoa näistä nokista löytyy se 8.65mm ja aukioloaika on 252 astetta. Käsittääkseni siis jyrkemmät kuin minkään ng-saabin vakionokat (m l. viggen). Kannen virtauksista on paha sanoa, mutta hieman on parannusta vakioon B234 kanteen. Pakosarja on kylläkin vakio, mutta voipi olla että siihenkin tulee tässä vielä muutos.. IC:nä toimii keulalle asennettu uudemmanmallisen 9000:n cooleri. #7 mitsun pakopesä ei kyllä luonnollisestikaan virtaa yhtä hyvin kuin potun. Jos se alkaa tässä ahdistamaan, niin pitää tosissaan alkaa harkitsemaan pakopesän porttausta ja vaikkapa ulkoista hukkaporttia. Alhaisen budjetin virityksellä tarvitsee turvautua itsetehtyyn. :P

Noita virtauslukeamia katsellessa näyttää kuitenkin siltä, että jos kutakuinkin noihin tai lähelle päästään niin olen aivan tyytyväinen. Tällä konfiguraatiolla (ja erityisesti budjetilla) ei ole syytä odottaakkaan sen ihmeempiä. Kyllähän tuollainen reilu 1200 kilon painoinen OG-satku kuitenkin liikkuu ihan kotitarpeiksi noillakin tehoilla.

Minkänäköinen on muuten Viggenisi dynokäyrä, paljonko löytyy heposia tuolla virtaamalla?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

Mikäs turbo on uudes -06 9-5 AEROSSA ?
Sama kuin vanhemmissa?
Eikös siinä ollut 260 heposta?(vain) :roll:
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

HARTSA kirjoitti:Mikäs turbo on uudes -06 9-5 AEROSSA ?
Sama kuin vanhemmissa?
Eikös siinä ollut 260 heposta?(vain) :roll:
Täällä on asiasta kauan spekuloitu http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=89094

Vastaus näytää olevan että sama turbo paitsi imuaukko muokattu ja sitte imuputki ennen turboa kans muokattu.
Muita muutoksia taitaa olla suodatinboxin putken muutos ja eri softa.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jcarlson kirjoitti:Riittäähän tuo minulle, kun katsoo noitakin tuloksia, niin kartalla pysytään kuitenkin. Syytä on muistaa, että tehotavoite on 300hv. Ja liikkeelle lähdetään siitä mitä on ja millä pitää tulla toimeen. Sitä luksusta kun ei ole, että voisi valita kaupan hyllyltä parhaat mahdolliset komponentit ja kasata niistä täydellisesti toimiva kokonaisuus. Vrt. 18T vs 19T. Teoriassa toki jälkimmäinen on parempi, sitä en kiistä.
Tuo mun edellinen juttu ei ollut suunnattu sulle, lähinnä yleistä höpinää mitä on odotettavissa kun 18T fööniä lähedetään piiskaamaan reilusti yli kolmen sadan humman, kuten muutaman viripajat tykkää tehdä.
Sun tapauksessa kun heateen sitä 300 hummaa, niin 18T kompura pärjää siinä vertailussa varsin hyvin. Esim dynossa B235R:n perusmodeilla (IC, putket in ja out) hönkii 300hp lukuja 230g/s = ~430SCFM ilmamäärällä joka istuu varsin hyvin kartalla oli painesuhde lähes mikä tahansa.
19T ei tässä yhteydessä tuo mitään ekstraa pahimmassa tapaukessa raskaampi kompura on vaan haittana.
jcarlson kirjoitti: Omassa autossanihan ei ruiskuboksi osallistu päätöksentekoon ahtopaineiden osalta lainkaan, vaan ne tulee säädettyä itse sopiviksi. :)

Putkistohan tässä tuli rakenneltua samalla, kolmetuumainen ihan alusta loppuun, yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella ja ilman kattia. Nostoa näistä nokista löytyy se 8.65mm ja aukioloaika on 252 astetta. Käsittääkseni siis jyrkemmät kuin minkään ng-saabin vakionokat (m l. viggen). Kannen virtauksista on paha sanoa, mutta hieman on parannusta vakioon B234 kanteen. Pakosarja on kylläkin vakio, mutta voipi olla että siihenkin tulee tässä vielä muutos.. IC:nä toimii keulalle asennettu uudemmanmallisen 9000:n cooleri. #7 mitsun pakopesä ei kyllä luonnollisestikaan virtaa yhtä hyvin kuin potun. Jos se alkaa tässä ahdistamaan, niin pitää tosissaan alkaa harkitsemaan pakopesän porttausta ja vaikkapa ulkoista hukkaporttia. Alhaisen budjetin virityksellä tarvitsee turvautua itsetehtyyn. :P
Jos en väärin muista, niin B235R:ssä (viggen, 9-5 aero) 231 asteen nokka 8.3mm nostolla. Virimielessä ko. myllyyn työnnetään 2.3 ng900 vaparin nokkia, joille vastaavat arvot on 246 astetta ja 8.6mm, eli ero käytännössä minimaalinen.
jcarlson kirjoitti: Minkänäköinen on muuten Viggenisi dynokäyrä, paljonko löytyy heposia tuolla virtaamalla?
Dynossa en ole vielä tällä spekillä käynyt, kun tuo säätö, eli softa jumppa vielä hieman vaiheessa. Tähän tulee näillä näkymin onneksi korjaus parin viikon päästä, jonka jälkeen olisi tarkoitus mennä rullille pyörähtämään.
Kylla kait sieltä yli 300hp todellista löytyy, mene ja tiedä.
Jos vääntökäyrä noudattaa yhtään laskennallista mg/sytytys arvoa, on odotettavissa kohtalaisen horizontaalikäyrä 2800-5500 välille.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Passi kirjoitti: Pieni kone & iso teho & pieni viive ahtopaineissa - kombinaatio ei esiinny tämän palstan autoissa.
Kompromissina pitää siis valita kaksi kolmesta vaihtoehtoa.
Tämä on mielenkiintoinen kolmiodraama, mutta sanoille on syytä myös määritellä suuruusluokat, koska muutenhan se riippuu mihin moottoria vertaa :lol:

Pieni kone; alle 1.5l, alle 2l, alle 2.5l...?
Iso teho; yli 250hp, yli 300hp, yli 350hp, yli 500hp?
Viive; millä kierrosaluella vaiko se mistä rpm mistä ahdin ylipäänsä lähtee mukaan?

Jos referenssiparametrit valitaan "kohtuudella", voisin väittää että tuo kolmiodraama toteutunee varsin hyvin alle 400hp autoissa, niistä saadaan varsin reagoivia, tehokkaita ja tilavuuskin yleensä saappaissa alta 2.3l.
#1730
500whp.net member
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vigge kirjoitti:
Tuo mun edellinen juttu ei ollut suunnattu sulle, lähinnä yleistä höpinää mitä on odotettavissa kun 18T fööniä lähedetään piiskaamaan reilusti yli kolmen sadan humman, kuten muutaman viripajat tykkää tehdä.
Sun tapauksessa kun heateen sitä 300 hummaa, niin 18T kompura pärjää siinä vertailussa varsin hyvin. Esim dynossa B235R:n perusmodeilla (IC, putket in ja out) hönkii 300hp lukuja 230g/s = ~430SCFM ilmamäärällä joka istuu varsin hyvin kartalla oli painesuhde lähes mikä tahansa.
19T ei tässä yhteydessä tuo mitään ekstraa pahimmassa tapaukessa raskaampi kompura on vaan haittana.
Jep, niin arvelinkin. :) Totta on, että viripajat kyllä piiskaavat ahtimet aivan kipurajalle mutta sitä ikävä kyllä markkinat haluaa. Halutaan vaan "helppoa viritystä" ilman rautamuutoksia ja pajat tarjoaa sitä mitä porukka ostaa..

Tuon isomman imupyörän varjopuolenahan on nimenomaan hitaampi spoolaus suuremman inertian takia, sekä tietysti 18T:hen ja pienempiin verrattuna kompurakotelomuutokset. Alkaa TD04HL:lläkin akselin nimelliskestävyys lähestyä jo noilla isoilla kompuroilla, puhumattakaan turbiinipuolen riittävyydestä. Pikkuinenhan ahdinrunko tuo on.

Mutta pakko kai se on olla silti tyytyväinen, kun ostin jo alunperinkin erittäin kilpailukykyiseen hintaan ko. ahtimen 15G:nä, varovaisesti toivoin sen olevankin 16T, mutta se sitten osoittautuikin 18T:ksi. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Q

Viesti Kirjoittaja MikAero »

vigge kirjoitti: Dynossa en ole vielä tällä spekillä käynyt, kun tuo säätö, eli softa jumppa vielä hieman vaiheessa. Tähän tulee näillä näkymin onneksi korjaus parin viikon päästä, jonka jälkeen olisi tarkoitus mennä rullille pyörähtämään.
Kylla kait sieltä yli 300hp todellista löytyy, mene ja tiedä.
Jos vääntökäyrä noudattaa yhtään laskennallista mg/sytytys arvoa, on odotettavissa kohtalaisen horizontaalikäyrä 2800-5500 välille.
Onko tuo pakosarja DYI ?
- Iso vaan ei aikuinen -
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Q

Viesti Kirjoittaja Vigge »

MikAero kirjoitti:
vigge kirjoitti: Dynossa en ole vielä tällä spekillä käynyt, kun tuo säätö, eli softa jumppa vielä hieman vaiheessa. Tähän tulee näillä näkymin onneksi korjaus parin viikon päästä, jonka jälkeen olisi tarkoitus mennä rullille pyörähtämään.
Kylla kait sieltä yli 300hp todellista löytyy, mene ja tiedä.
Jos vääntökäyrä noudattaa yhtään laskennallista mg/sytytys arvoa, on odotettavissa kohtalaisen horizontaalikäyrä 2800-5500 välille.
Onko tuo pakosarja DYI ?
Tarkoitit varmaa DIY :wink:

Itse en tenyt mutta tehtiin "tarpeeseen" by teräsmies in otava.
Sieltähän niitä saa tilaamalla.
#1730
500whp.net member
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Q

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Vigge kirjoitti:
MikAero kirjoitti:
vigge kirjoitti: Dynossa en ole vielä tällä spekillä käynyt, kun tuo säätö, eli softa jumppa vielä hieman vaiheessa. Tähän tulee näillä näkymin onneksi korjaus parin viikon päästä, jonka jälkeen olisi tarkoitus mennä rullille pyörähtämään.
Kylla kait sieltä yli 300hp todellista löytyy, mene ja tiedä.
Jos vääntökäyrä noudattaa yhtään laskennallista mg/sytytys arvoa, on odotettavissa kohtalaisen horizontaalikäyrä 2800-5500 välille.
Onko tuo pakosarja DYI ?
Tarkoitit varmaa DIY :wink:

Sormet päätä nopeammat...

Itse en tenyt mutta tehtiin "tarpeeseen" by teräsmies in otava.
Sieltähän niitä saa tilaamalla.
Ok.
- Iso vaan ei aikuinen -
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

DIY DIY DYI.... no nyt ainakin huomas sen että,kun pyllyahtimen pakoputkeen laittoi catin (3" racecatti)niin kyllä sekin "rauhoitti"menoa jonkin verran. :x
ilman cattia 4500 jälkeen lähti nostaan paineet 1.2-1.3 ja piti siellä rajoittajalle asti :P
siis vakio aeron ahdin.
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sen verran voisi kommentoida, että ahdin on nyt paikoillaan ja toimii. Ajelen menemään tällä hetkellä noin 2.2-2.3 painesuhteilla. Vetoja on varsin mukavasti. Painetta alkaa ilmestymään imusarjaan hiukan alle 2000 rpm, parisataa rpm niin ollaan jo yli 0.5 bar, ~2500 rpm 1 bar, täydet ahdot jossain ehkä 2700. 4000 kierroksen jälkeen pääsee helvetti irti :twisted: ja veto jatkuukin junamaisena rajoittimelle asti, ilmeisesti kansi alkaa virtaamaan mukavasti..

Sytytysennakkona 18 ast. BTDC tyhjäkäynnillä, jolloin ahdoilla n. 12. Ennakko on aika tiukka, mutta tällä hetkellä kiinni oleva vanha APC ei halua antaa yli 1.2 bar ahtoja käyttöön, vaikka kone ei kone nakuta niin millään. Pitää asennella ylimääräisenä oleva uudempi APC väliaikaisesti käyttöön kunnes itsetehty kontrolleri valmistuu, jolloin ahtoja saa vaikka sen 1.5 bar halutessa käyttöön.

Hyvin epätieteellisesti "suljetulla alueella" verrokkiauton kanssa kokeillen tehoa löytynee tällä hetkellä ainakin se 250hv konservatiivisesti arvioiden.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin