
Miksi perä irtoaa kurvissa?
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Miksi perä irtoaa kurvissa?
Miksi perä irtoaa kurvissa? Mahtaako se johtua kurvissa olevasta jäästä joka yllättää, äkillisestä ohjausliikkeestä, liiasta nopeudesta vai huonosta kuskista. Mikä teidän mielestä on yleisin syy, miksi perä irtoaa mutkassa ja mitä vinkkejä annatte ettei perä lähde irti ja mitä vinkkejä siihen kun se sitten irtoaa? 

Perä irtoaa tiestä yksinkertaisesti siksi, että renkaan kitka (pito) ei riitä. Syitä voivat olla juurikin mainitsemasi jää jne.
Muita syitä:
- tiessä muuta epäpuhtautta=hiekkaa, lehtiä, öljyä jne.
- renkaan kulutuspinta on liiaksi kulunut
- väärät renkaanpaineet, tarkasta!!
- liian kova tilannenopeus
- käsijarrun jumittuminen, jos käsijarru ottaa takapyöriin
- auton ajo-ominaisuudet yleisesti.
Muita syitä:
- tiessä muuta epäpuhtautta=hiekkaa, lehtiä, öljyä jne.
- renkaan kulutuspinta on liiaksi kulunut
- väärät renkaanpaineet, tarkasta!!
- liian kova tilannenopeus
- käsijarrun jumittuminen, jos käsijarru ottaa takapyöriin
- auton ajo-ominaisuudet yleisesti.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Hae ajolinja paremmin tai hidasta nopeutta, jos auto on kunnossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Offtopic...
Niin, miksi näin mahtaa käydä "maailman kauneimmallekin"(
)
http://www.dagensps.se/artikel.asp?articleID=13153
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.as ... vatNyheter
Niin, miksi näin mahtaa käydä "maailman kauneimmallekin"(

http://www.dagensps.se/artikel.asp?articleID=13153
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.as ... vatNyheter
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Miksi perä irtoaa kurvissa?
riippuu "perän kurveista"Henna Makkonen kirjoitti:Miksi perä irtoaa kurvissa? Mahtaako se johtua kurvissa olevasta jäästä joka yllättää, äkillisestä ohjausliikkeestä, liiasta nopeudesta vai huonosta kuskista. Mikä teidän mielestä on yleisin syy, miksi perä irtoaa mutkassa ja mitä vinkkejä annatte ettei perä lähde irti ja mitä vinkkejä siihen kun se sitten irtoaa?

9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Perä irtoaa, kun renkaiden ja tienpinnan välinen kitkavoima, joka kohdistuu kääntöympyrän keskipisteeseen, ei riitä pitämään perää ympyräradalla. Tällöin perä lähtee liikkeen jatkuvuuden lain mukaisesti ympyrän tangentin suuntaan.
Tällöin kitkakerroin on liian pieni (liukas tie huonot renkaat), kääntöympyrä on liian pieni (ota kurvit loivemmin) tai vauhtia on liikaa (liike pyrkii jatkumaan ympyrän tangentin suuntaan).
Blaa blaa... Kerran vanha kunnon 900 lähti peräluisuun kuivalla asfaltilla. Oli tosin alla talvirenkaat, joista oli nastat nypitty.
Tällöin kitkakerroin on liian pieni (liukas tie huonot renkaat), kääntöympyrä on liian pieni (ota kurvit loivemmin) tai vauhtia on liikaa (liike pyrkii jatkumaan ympyrän tangentin suuntaan).
Blaa blaa... Kerran vanha kunnon 900 lähti peräluisuun kuivalla asfaltilla. Oli tosin alla talvirenkaat, joista oli nastat nypitty.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Heh, satkua saa kyllä todellakin kiusata oikein huolella, että saa perän irtoamaan. Kerran tuli leikittyä renkaanvaihdon yhteydessä silloisen duunipaikan tehdasalueella. Heitin eteen nastagummit ja jätin taakse kesärenkaat. Ei meinaan puskenut enään, ja yli ~30km/h vauhdissa ei tarvinnut kääntymisestä haaveilla ilman piruettejapuu kirjoitti:... Kerran vanha kunnon 900 lähti peräluisuun kuivalla asfaltilla. Oli tosin alla talvirenkaat, joista oli nastat nypitty.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Heh, satkua saa kyllä todellakin kiusata oikein huolella, että saa perän irtoamaan. Kerran tuli leikittyä renkaanvaihdon yhteydessä silloisen duunipaikan tehdasalueella. Heitin eteen nastagummit ja jätin taakse kesärenkaat. Ei meinaan puskenut enään, ja yli ~30km/h vauhdissa ei tarvinnut kääntymisestä haaveilla ilman piruettejapuu kirjoitti:... Kerran vanha kunnon 900 lähti peräluisuun kuivalla asfaltilla. Oli tosin alla talvirenkaat, joista oli nastat nypitty.

Mullakin tossa tapauksessa lähti ensin puskeen, ja sitten perä irtosi. Vauhtia oli joku 70km/h. Myöhemmin oon tonnarilla mennyt samaan kurviin about kaheksaakymppiä ja hyvä jos on edes kumi vikissyt. Tosin allakin on Nokian NR:t.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitä tulee äkikseltään mieleen syiksi, jos 900 on yliohjaava pienemmissäkin nopeuksissa:
-huonot renkaat takana
-huomattavasti etujousia jäykemmät takajouset
-huonot iskarit takana
-takapään puslat väljät tai muuten vain väsyneet
-etupyörissä tosi ärhäkät ohjauskulmat, ehkä jopa haritusta aurauksen sijaan
-huonot renkaat takana
-huomattavasti etujousia jäykemmät takajouset
-huonot iskarit takana
-takapään puslat väljät tai muuten vain väsyneet
-etupyörissä tosi ärhäkät ohjauskulmat, ehkä jopa haritusta aurauksen sijaan
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01