2.3i moottorin alakerrasta ääntä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Kyllä "vain öljypohja auki" ja ketju poikki taltalla pala pois ja ketju vaan irti.
Ketju on muuten yllättävän hepposta ...

"vain öljypohja auki" = onhan siinäkin hommaa ... :wink:
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Täällä kolisee kanssa 2.3. Aina on kuulunut tyhjäkäynnillä sisälle sellainen hidastempoinen napu napu napu joka ei ulos ole kuulunut. Nyt tuntuu että ääni koventunut ja moottori ruennut täristämään. Täristys on kuin moottori tai pakoputki ottaisi runkoon (koitettu tarkistaa että ei ota) ja moottorin ääni voimistunut. Lienekkö runkolaakeri vai voisiko sittenkin olla tuo tasapainohärdelli. Naputus häviää tyhjäkäynnin jälkeen ja täristys alkaa ja voimistuu kierrosten mukaan, jossain 3000 ehkä kovimmillaan.

Pistäkkö SaabAri vähän kertomusta operaatiosta. Varmaan vänkärinpuolen vetari pois ja konetta koholleen?
9000 CD 2.3 -90
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tasapainoketjun poisto (Myöhempää hakua varten :) )

En ole SaabAri, mutta eiköhän varmaan 50% 2,3:n omistajista ole jo tämän tehnyt :)

tarvikkeet:
-Loctite -tiivisteliimaa
-momenttiväännin (no ei varmaan pakollinen)
-öljypohjan o-renkaat 91 38 009 ja 92 38 017
lyhytkoneessa (94-98 ) ei EPC:n mukaan ole jälkimmäistä?

Työkalut:
-Hylsysarja 12-17mm hylsyt
-12mm 12 kulmainen lenkki, 1/4" ruuvari 12mm hylsyllä.
-lyhyt räikkä esim. Bilteman RÄIKKÄVÄÄNNIN 1/2" LYHYT. n. 10cm
-momenttiavain, (öljypohja 15Nm)
-vasara ja lyöntitaltta
-Moottorin nostoon: hallitunkki, iso lankku auton levyinen. kuormaliina tai paksu naru.

Vaiheet:
-dp-irti turbosta
-moottorin ylätuki irti (ensin taemman pultti)
-vähän pohjan suojamuoveja irti ja sisälokarin raotusta apukuskin puolelta.
-moottori irti hydraulisista kumityynyistä (yläpuolelta). 16mm hylsy ja normi räikkä etumaiseen. 16mm hylsy, lyhyt jatko ja tosi lyhyt räikkä. Muutamilla on ollut tuo taempi käsikireydellä.
-parikymmentä 12mm kannalla olevaa pulttia irti öljypohjasta. Jos tuon vetonievelen ottaisi pois niin varmaan kyllä helpottuisi. Itsellä ei kokemusta tuosta, miten työlästä mahtaa olla.
-pakoputki irti klemmarista ja konetta ylös niin paljon, että öljypohja tulee vaivatta pois, jotta mahtuu tiivestiliiman kanssa sitte takaisinkin.
-sieltähän se tasapainoketju jo möllöttääkin. Jakoketjun alapää on nätisti piilossa, joten erehtymisen vaaraa ei ole. Taltalla ja vasaralla ketjun lenkki vaan pois molemmilta puolilta ratasta ja öljypohja atomeikisi ja puhtaaksi.
- o-renkaiden vaihto
-tiivisteliimat puhtaille pinnoille ja kamat kasaan.

Vihje moottorin nostoon V.J.S.:n projektista. Köysi toiseen moottorin lenkkiin ja tunkin yli toiseen lenkkiin.

http://kotisivu.mtv3.fi/Tonnarin_bittiv ... i_yksi.jpg

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

tasapainohärdelli

Viesti Kirjoittaja paxte »

Mulla vm91 kone alkoi naputtamaan 350tkm kohdalla..

Nyt purettiin pois repsikan puolelta lokarit yms. pyörätkin.. jakokotelo vaan tuntuu olevan niin pirun jumissa.. pultteja löytyi jokapuolelta :evil: piilossakin oli.. tiivisteliima tuntuu olevan niin perhanan vahvaa.. (vai onko vielä jokin jäänyt huomaamatta.. ?) mikä avuksi..?
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jakokotelon irroittamiseksi pitää _kaikki_ apulaitteet purkaa irti, eli tehostinpumppu (tai lähinnä pumpun "jalka", laturi ja vesipumppu. Lisäksi moniurahihnan kiristin pitää irroittaa kannattimineen, kannattimen alta löytyy vielä ainakin yksi pultti. Saattaa tosiaan vaatia hieman avitusta lankunpätkällä ja lekalla, että koppa lähtee irti. Ennen kuin alkaa takomaan, kannattaa olla n. 108% varma, että kaikki pultit todellakin on irti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Itelläkin olis ketjunpoisto edessä, joten pieni varmistus: Eli öljypohjaan ei ole erillistä tiivistettä, vain tiivisteliima?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

On siihen tiiviste, mutta on kuulemma siirrytty vaan liiman käyttöön.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3711
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

tuolla on juttua niistä tiivistys aineista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28697

Itsellä laitettiin 9-5:seen tota Wurthin DB300, eikä ainakaan vielä ole alkanut vuotamaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

kasaus, hihnan kiristinsysteemiin kiinnitys..

Viesti Kirjoittaja paxte »

Miten tuon hihnan kiristimen saa takaisin kiinni..?

Mulla on se apuvälinerauta mikä oli mainittu huoltokirjassa mutta ei riitä äly tuossa hommassa alkuunsa..

Ja sellanen kolmion muotoinen rauta on vielä jäljellä.. tulisko kiristimen yläosa siihen kiinni ja koko systeemi sitten lohkoon pultilla.. mutta ei tunnu sitten etäisyys riittävän alapultin kiristykseen ..
Eli tässäpä probleema.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Tere

sitä hydraulista kiristäjää pitää saada laskettua

poweria ranteessa tai jollakin kangottamalla.. kiristintä alaspäin ..

sitten vaan pultit niille tarkoitettuihin loviin..

kato sitten että tekämäsi vekotin ei väänny nurinniskoin..

kiristimessä on poweria :wink:
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

kiristin

Viesti Kirjoittaja paxte »

Asennellessa kiristin irtosi puristimesta.. jälki oli sen mukaista..

Eikö kellään olisi kuvia miten tuo kiristin tuonne paikoilleen kiinnitetään? hihna jne.
Viimeksi muokannut paxte, Ti Huhti 25, 2006 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja paxte »

#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

kiristin

Viesti Kirjoittaja paxte »

käykö tuohon 2.3:seen 2.0:n hihnankiristin?
Viimeksi muokannut paxte, Su Huhti 30, 2006 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

En tiedä, olenko hiukan hölmö kun en nyt ymmärrä. :) Pitääkö kone nostaa pois paikaltaan kun ketjun ottaa irti?

Olen kait sen verran yksinkertainen, että mummo-ohjeetkaan ei mulle toimi :roll:
Vastaa Viestiin