Jälkitarkastus
Jälkitarkastus
Kertokaas nyt, että voiko jälkitarkastuksessa leima jäädä saamatta, jos autoon on ilmestynyt jotain vikaa/puutetta, jota ei alkuperäisessä katsastuksessa näkynyt (mitään ei siis ole, vain pelko siitä)? Kun auto on hylätty (perusteena 2 kehotusta ja 2 jälkitarkastuskohdetta), niin riittääkö, että olen näistä korjannut nuo jälkitarkastukseen vaaditut + toisen kehotuksen (iskareita en ala enää kyllä vaihtamaan).
Jälkitarkastuskohteet ovat : Jarruletku edessä oik. (uusittu), alatukivarren kiinitys oik. ja vas. (hitsattu), Huomautuksia : takaiskarit, pakoputken kiinnitys (kiinnitin putken ihan omaksi ilokseni)
Jälkitarkastuskohteet ovat : Jarruletku edessä oik. (uusittu), alatukivarren kiinitys oik. ja vas. (hitsattu), Huomautuksia : takaiskarit, pakoputken kiinnitys (kiinnitin putken ihan omaksi ilokseni)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Asia pihvi, yritystä peliin sitten vaan, noita iskareita en rupea vaihtamaan, kun eivät tunnu mitenkään kuolleilta, ihan jämäkät vielä. Saattavat olla löysällä, tai kuten myyjä sanoi, ne kumit ovat hapertuneet.
Mutta inssi saa ihmetellä uusia jarrusatuloita, vaikka vain letku käskettiin vaihtaa
Mutta inssi saa ihmetellä uusia jarrusatuloita, vaikka vain letku käskettiin vaihtaa

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jälkitarkastuksessa tarkistetaan vain ne kohdat jotka johtivat jälkitarkastukseen. Kehoitusta ei minun muistin mukaan tarvi välittömästi korjata, kun käsittääkseni kehoitus = seuraavaan vuosikatsastukseen mennessä korjattu.
Ja siitä tulikin mieleeni, että Annista pitäisi se kuskinpuolen raidetangonpää vaihtaa, inssi sitä viime vuosikatsastuksessa suositteli (ei merkinnyt paperiin
). Ja onhan sillä jo varmaan 2500km ajettu sitten viime katsastuksen 
Ja siitä tulikin mieleeni, että Annista pitäisi se kuskinpuolen raidetangonpää vaihtaa, inssi sitä viime vuosikatsastuksessa suositteli (ei merkinnyt paperiin


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ne katsastusaseman rynkyttimet näyttivät papan 99:llekkin nollaa takaiskareista, inssi paineli jalalla takapuskurista ja sanoi että kunnossa on.lefa42 kirjoitti:Asia pihvi, yritystä peliin sitten vaan, noita iskareita en rupea vaihtamaan, kun eivät tunnu mitenkään kuolleilta, ihan jämäkät vielä. Saattavat olla löysällä, tai kuten myyjä sanoi, ne kumit ovat hapertuneet.
Mutta inssi saa ihmetellä uusia jarrusatuloita, vaikka vain letku käskettiin vaihtaa
ja paskalla käydessä tekee enemmän työtä kuin iskareiden vaihdossa, joten sehän on melkein sama vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta..

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Kyllä siinä jälkkärissä katsotaan ne korjauskehotuksetkin ja mikäli niitä on laittamatta ne merkitään rekisteriotteelle ja annetaan niille joku takaraja. Näin siis virallisen ohjeen mukaan. Käytäntö vaihtelee asemilla... Ja uusia vikoja voi "löytää" vain jos ne johtavat ajokieltoon, esim. jarrunestevuoto tms.dimebak kirjoitti:Jälkitarkastuksessa tarkistetaan vain ne kohdat jotka johtivat jälkitarkastukseen. Kehoitusta ei minun muistin mukaan tarvi välittömästi korjata, kun käsittääkseni kehoitus = seuraavaan vuosikatsastukseen mennessä korjattu.
No nyt tiedän miten Hervannan konttorilla Tampereella menetellään. Hylkäyssyyt edellisestä käynnistä näkyykin tuossa alkuperäisessä aiheessa, kuitenkin auto koki seuraavaa :
-Takaiskarit uudestaan testiin (korjauskehotus oli noista)
-Auto jarrupenkkiin (vaikka kyse oli letkusta
, arvot olivat ok edellisessäkin)
-Inssi runnoi poljinta koko voimallaan, että oikein pauke kävi (koittiko rikkoa?), itseäni nauratti tuon seuraus, eli viisareiden liike liki kolmen kohdille (mitälie tuo numero sitten tarkoittaakaan, tasaisesti otti ja inssi kirosi, että jopas on kovat)
-Jarruletkua vilkaisi n. 0,5s huitaisten taskulampulla siitä ohi
-Kysyi onko hitsattu, sanoin että kaveri hitsasi, totesi että "joo", löi leiman.
Näin tuolla konttorilla, vastedes katsastan autoni tutussa paikallisessa, jossa vanhaa autoa kohdellaan herkällä kädellä, eikä runnota jarruja mahdottomasti.
Edit: Ja auto tutkitaan hyvin, ja ilmoitetaan omistajalle mukavaan äänensävyyn, mitä tulisi tehdä. Koitin saada aikaiseksi keskustelua inssin kanssa, mutta oli niin haistapaska-ilme päällä, että koville otti käyttäytyä asiallisesti.
Nyt kuitenkin noin 14kk hyvää ajoaikaa
-Takaiskarit uudestaan testiin (korjauskehotus oli noista)
-Auto jarrupenkkiin (vaikka kyse oli letkusta

-Inssi runnoi poljinta koko voimallaan, että oikein pauke kävi (koittiko rikkoa?), itseäni nauratti tuon seuraus, eli viisareiden liike liki kolmen kohdille (mitälie tuo numero sitten tarkoittaakaan, tasaisesti otti ja inssi kirosi, että jopas on kovat)
-Jarruletkua vilkaisi n. 0,5s huitaisten taskulampulla siitä ohi
-Kysyi onko hitsattu, sanoin että kaveri hitsasi, totesi että "joo", löi leiman.
Näin tuolla konttorilla, vastedes katsastan autoni tutussa paikallisessa, jossa vanhaa autoa kohdellaan herkällä kädellä, eikä runnota jarruja mahdottomasti.

Edit: Ja auto tutkitaan hyvin, ja ilmoitetaan omistajalle mukavaan äänensävyyn, mitä tulisi tehdä. Koitin saada aikaiseksi keskustelua inssin kanssa, mutta oli niin haistapaska-ilme päällä, että koville otti käyttäytyä asiallisesti.
Nyt kuitenkin noin 14kk hyvää ajoaikaa

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Kun jälkitarkastuskohteet on korjattu eikä korjauskehoituksia ole enempää kuin kolme, niin leima napsahtaa jälkitarkastuksessa. Määräaikaiskatsastuksessa merkitsemättömiin vikoihin ei jälkitarkastuksessa valitettavasti voida puuttua.Suabisti kirjoitti:No nyt tarvittaisiin herra. Yrjömäen asiantuntevia kommenttia
Näin se on, tuli tuokin varmistettuaYrjömäki kirjoitti:Kun jälkitarkastuskohteet on korjattu eikä korjauskehoituksia ole enempää kuin kolme, niin leima napsahtaa jälkitarkastuksessa. Määräaikaiskatsastuksessa merkitsemättömiin vikoihin ei jälkitarkastuksessa valitettavasti voida puuttua.Suabisti kirjoitti:No nyt tarvittaisiin herra. Yrjömäen asiantuntevia kommenttia

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Itselläni oli kesäysikympin katsastus viime viikolla ja puhtain paperein meni läpi, mutta asia mikä kiinnitti huomioni oli että käsijarrua testatessaan inssi tempoi kahvasta niin että pauke vaan kuului.lefa42 kirjoitti:
Näin tuolla konttorilla, vastedes katsastan autoni tutussa paikallisessa, jossa vanhaa autoa kohdellaan herkällä kädellä, eikä runnota jarruja mahdottomasti.![]()
Siis ovat inssit ennenkin kahvasta kiskoneet mutta nyt oli kyllä rikkomisen maku hommassa.

Sydän kurkussa seurasin toimenpidettä ja olin ihan varma että jotain meni rikki. Ja kun ääni väristen kysyin toimenpiteen jälkeen että miksi sitä niin S****nasti piti repiä niin vastaus oli
"Ovat nuo etukäsijarrut sellaiset että pitää tempoa kunnolla"
Ja kun käsijarruissa ei ollut edes mitään puoltoa tai jumitusta. Vähän ihmetyttää ja harmittaa, ja eipä ole ensimmäisenä katsastuskonttorina mielessä tuo paikka ensikerralla...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Miun 900i:stä meni joku vuosi sitten talvella etujousi poikki sellaisessa parkkipaikalla olleessa kuopassa. Kuuli armoton pamahdus keulasta. Pysäytin auton ja tutkin sitä. Ei mitään järkevää selitystä äänelle. Lähdin ajamaan. Huh, että se puski kurveissa ja risteyksissä. Tutkiskelin tarkemmin etupäätä ja huomasin katkenneen jousen. Oli yksinkertaisesti pakko vaihtaa etujouset. Ei sillä pystynyt ajamaan turvallisesti. Yhden kierroksen katkesi yläpäästä...saab900cc kirjoitti:Tänään katsastusmies oli ihmetellyt että ei ole ennen nähnyt että olisi saabista etujousi poikki, en kyllä ole huomannut mitään erikoista. Ja taasen pitää vähän hitsailla että taas saa ajaa vuoden huoletta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kummallista!? meidän ukko ajoi mun sabel vissiin neljä vuotta katkenneel kuskinpuolen etujousel. minkäköhän takia katsastukses ei sanottu mitään
hmm ja voisko olla et sellaset ruskeet "ruosteiset" kaasuiskarit olis kans ollu alkuperäset? niitten kylessä luki Kayaba tai jotain... näyttivät hyviltä ja laitoin ne takas putsauksen jälkeen...

hmm ja voisko olla et sellaset ruskeet "ruosteiset" kaasuiskarit olis kans ollu alkuperäset? niitten kylessä luki Kayaba tai jotain... näyttivät hyviltä ja laitoin ne takas putsauksen jälkeen...
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi