Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lapin tiet, 100km/h rajoitus talvella. Miksi? Siksi, että Lapissa käytetään suolaa olemattoman vähän tien kunnossapitoon. Aurattu/simmakilla vedetty tie pitää uskomattoman hyvin talvirenkailla. On sielläkin teitä joilla rajoitus on talvella 80km/h mutta ne ovat alemman kunnossapitoluokan teitä eli niitä ei olla "höyläämässä" koko aikaa. Ja jos Lapissa tuntuu, että ura on liukas niin tosipaikan tullen aja urasta pois ja auto pysähtyy varmasti ja nopeaa. Jos ei riitä niin rohkeasti lumipenkkaan (senkin olen kokeillut ja vielä kaupungissa :P ).

Niin. Itsellä on tapana hiljentää ja kiihdyttää sekä nopeusrajoitusten että liikenteen mukaan keliä unohtamatta. Itse en pidä mitään rajoitusta hermoja raastavana, kun liikenteessä pitäisi mennä määräysten ehdoilla. Se sitten miten muut suhtautuu siihen, että rajoitusten laskiessa 100-80-60 takana tulijaa vituttaa se, että ajan turbo-Saabilla körökörövauhtia, on niiden asia. Turha sitä on enää valoja vilkutella, kun taas 100-rajoituksella rivakasti kiihdytään suurimpaan sallittuun.

Ja loppuun hieman pohjaa niille joita körötys ketuttaa. Viime kesänä hain vaimon ja pojan vaimon kotoa takaisin kotiin. Asuttiin silloin vielä Roissa ja lähdin suoraan töistä ajamaan puoli kolmen aikaan yöllä Pietarsaareen. Ajoin Roista Kemin eteläpuolelle alle 60km/h sankan sumun vuoksi. Koko sumun matkalla ei kertaakan puhetta, että olis voinu ajaa suurinta sallittua nopeutta. Jaatilassa, noin 50 kilsaa Roista, ajauduin vastaantulijan kaistalle, kun yksinkertaisesti ei nähnyt enää yhtään mitään vaikka oli sumuvalotkin päällä. Oli jumaliste onni, että ajoin niin hiljaa. Kyllä siinä alkoi verenpaine nousea, kun auton vasemmalta puolelta alkaa kuulumaan reunasoran rapinaa. Siinä paikkeilla ajoin sitten muutaman kilsan niin, että juuri nopeusmittari nousi. Repikää siitä huumoria!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä on ollu havaittavissa samaa että talvinopeudet ahistaa porukoita taas oikein huolella.
Itse kun koittaa ajella esim. työmatkaa tuota vanhaa ykköstietä suurin piirtein rajoitusten mukaan=5-10kilsaa mittarinopeutta yli rajoitusten kelin ja muun liikenteen salliessa niin ihmiset ajaa ihan persiissä ja repivät ohi mitä omituisimmissa paikoissa, keltasel viival jne...

Ekat päivät nyt olis ymmärtäny että olis rajoitukset jääny huomaamatta mutta tuskimpa enää liukkaiden jälkeen.

Ennakoiva ajo on kanssa sellaista mikä tuntuu olevan häviksissä, ennen ohituskaistoja ei osata kiihdyttää vaan vasta kun päästään toisen rinnalle.
Tuo on yksi sellanen mistä syntyy noita weskun mainitsemia tilanteita jos itse vähän ennakoi, vanhal diisselil kun on tainnu tulla enempi kilsoja kuin saabeilla vielä yhteensä. :D

Ohan se varmaan totta että uudet autot ovat turvallisempia tuolla liikenteessä mutta kyllä aika moni uuden auton jossa on kaikenmaailman luistonestoo ja hallintajärjestelmää niin ulosmittaa turvallisuuden ajamalla selkeetä ylinopeutta kelillä kuin kelillä. :roll:

Itse ärsyttää suunnattomasti ne ketä ajelee hyvälläkin kelillä selkeesti alle rajoitusten mutta toisaalta esim. risteysalueiden pienempien rajoitusten läpi ajetaan vastaavasti taas ylinopeutta.

No itsehän olen luonnollisesti tosi hyvä kuski ja aina oikeassa.
:lol:

Mulle kanssa sattui yksi päivä hesasta tullessa sellainen kun turun motarille muurlan päästä tullessa on aika pitkään 80-rajoitus niin yks voortti kumminkin heti ohittamassa kun kaks kaistaa alkaa sit kun 120rajoitus alkaa niin kiihdytin sit tuohon nopeuteen, en mitenkään repimällä vaan miten nyt turbosaapas helposti menee niin tämä samainen voortti on vaihtamas oikeel kaistal, jarruu joutus polkeen ettei kolahtanu.

Noi vaihtuvat nopeusrajoitukset ovat hyvä juttu kuhan niitä päivitettäis välil ylöspäinkin.
Noi ylimatalat nopeusrajoitukset eivät taasen palvele ketään, kukaan niitä ei kunnioita, meilläkin päin kilometrikaupal maalaisteitä kuudenkympin rajoituksella. Lyhyemmät hitaammat rajoitukset olisi mielestäni tehokkaammat varsinkin jos ovat lisäkyltillä jossa selitetään syy: lapsia, näkymärajoitteinen liittymä jne...

Tulipahan avauduttua, jos taas huomenna jaksais paremmin ajella töihin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ja sitten taas kostautuu, kun päästetään menemään lujempaa, 2 kuoli tuossa 20km päässä, kun toinen auto ajautui vastaantulijan kaistalle. Liukasta ei ollut, ja omasta kokemuksesta tiedän, että yli sallitun nopeuden ajaminen tuossa kohdassa vaatii ratinkääntöä, jos meinaa omalla kaistalla pysyä. Toki syy voi olla muukin, mutta epäilen kovasti ylisuurta tilannenopeutta.

Ja ainoa tapahan ehtiä ajoissa, on lähteä matkaan aikaisemmin. Omatkin ajotottumukset muuttuu, kun seuraa näitä kolareita ja muiden liikennekäyttäytymistä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

joo, se on kyllä kumma kun ohi mennään heittämällä. Sitten kun edestä löytyy yhdistelmärekka, minkä takana on pari autoa, niin siihen jäädään.

Viuh vouh, ekan paikan tullen ohi kaikesta ja taas on tyhjää baanaa jonkun aikaa. 8) :lol:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nopeusrajoitukset ei vie hermoja niin paljon kuin tuo tiesuola. pari päivää ollut tiet sulana ja 3-5 astetta lämpöä, mutta edelleen matka-ajossa sataa suolaa tuulilasille asti. se suututtaa jos jokin. ei tällaisilla keleillä noi tietkään pääse kuivumaan kun ei aurinko nouse paljon puunlatvoja korkeammalle, ja suolaliuoskset säilyy asfaltilla päiväkausia asfaltilla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Suola kuuluu kyllä ruokaan, ja tiellekin ainoastaan raskaan liikenteen näkökulmasta, henkilöautoilijat saisivat opetella ajelemaan rauhallisemmin, ettei sitten käy ylläreitä, kun tietä olekaan uitettu suolalitkussa.

Itse en ole kokenut ongelmana suolaamattomia teitä, niitä kun tulee käytettyä myös aika paljon. Suola sensijaan on myrkkyä autovanhuksille, joilla mielellään ajelisi talvellakin.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:Annan ohittajien mennä rauhassa ohi ja naureskelen kun ohitan suurimman osan niistä seuraavan letkan tullessa vastaan, näin kävi perjantaina ykköstiellä myös uudehkolle MB 500 coupelle joka ohitti minut keltaisella viivalla.
Tossa vaan on se ongelma että yleensä tuo ohittaminen letkassa ei onnistu kohtuullisiilla nopeuksilla jos muuttuva rajoitus 80ssä. Muutama perääntunkija onnistuu pakkautumaan rekan perään niin että alle 100 m matkalla on hyvinkin 5-7 autoa. Tai sitten joku ohituskaistallla ohitsesi 40 ylinopeudella pyrähtänyt "sujuvasti riittävällä nopeuserolla" ohitteleva tunkee jonosta eteesi tai vetää välin kiinni vahingossa tai tahallaan. Ja sehän on tullut koettua vuosien varrella että jos jossain vaiheessa erehtyy (yrittämään) ohittamaan saman (etenkin uudemman, kalliimman, leasing, tmv.) auton joka juuri aiemmin meni ohitse, koetaan melko usein suunnilleen sodanjulistuksena ja tietää mitä on odotettavissa;)

Melko suuren ongelman ohituskaistakäyttäytymiseen ehkä aiheuttaa että nykyisin valitettavasti tutkataan varmaan 99% liikkuvasta autosta, eikä enää vaanita kaistan lopussa pistoolilla ohituskaistapyrähtelijöitä niinkuin vanhaan hyvaan aikaan. Myös korttien keräileminen pois perääntunkemisesta saattaisi rauhoittaa toimintaa osaltaan, nykyäänhän saa käytännössä tunkea niin lähelle kuin huvittaa eikä ole käytännössä minkäänlaista rangaistusriskiä. Vai onko joku kuullut joskus sakotetun etäisyyksistä ?
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Niin vie kesäisetkin :lol:
9-3.1972
JR-95
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JR-95 »

Matkanteko on nykyisillä nopeuksilla kieltämättä rentouttavaa. Ajat esim. Kuopiosta Iisalmeen. Laitat vakkarin päälle ja kännykkään herätyksen tunnin päästä. :lol:
96 -75
Alfa Romeo 156 2,4d Sw -05
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kävin tänään tuossa naapurikaupungissa jälkitarkastuksella, ja jo oli erikoista porukkaa liikkellä.

1. Volvo farmari, noin 60v nainen ratissa, ohitti ohituskaistalla, kun ajoin noin 90km/h mittarin mukaan, jäi edelläni ajaneen auton puskuria hinkkaamaan (kai se on mukavampi hinkata uudemman auton perää kuin haistella satkun pakokaasuja)

2. Mersu (mikälie uudehko) painaa ohi täysin idioottimaisessa paikassa (keltaisella ja huonolla näkyvyydellä) reilua sataa, ohittaa tuon edellisen volvon, ja jää sen eteen kihnuttelemaan.

Näiden kahden seurauksena mittarinopeuteni TIPPUI noin 80km/h tietämille, eli tulivat hidastamaan matkantekoani. Moottoritiellä (kun ensin pääsin tietöistä eroon) kiihdytin auton 110km/h ohittaen nämä kaksi (eivät löytäneet kaasua kun rajoitus vaihtui), jonka jälkeen mersukuski päätti aloittaa hiillostuksen.

Tämä hiillostus jatkui Hervantaan asti, tosin itse ajoin jatkuvasti tasaista vauhtia, kun tämä toinen taas vaihteli kaistaa minkä kerkisi, kiihdytteli, jarrutteli ja kulutti jarrujaan / polttoainetta / renkaita varmasti 10 kertaa enemmän kuin minä.

Lopputulos : Olimme samaan aikaan Hervannassa, minä jatkoin valoista suoraan, hän oikealle, kysyn vaan kannattiko, toki peukkua näytin :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Noin niissä usein käy. Elokuussa tultiin Roista ja joku ajoi uudehkolla autolla oli ja meinasi samalla viedä Turbosta etupuskurin. Ei se nyt niin likellä ollut mutta lähellä kuitenkin. Kirosin sitä pelleä ja tivasin, että kuitenkin sut saa ohittaa kymmenen kilsan sisään. Ja niinhän siinä kävi, että muutaman kilsan päässä sai ajaa siitä samasta autosta ja rekasta ohi. Eikä sekään ollut hyvä vaan tämä sama auto tuli hetken päästä uudestaan ohi :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Onneksi aina ei ole kiire ja talviaikaan mä saan ennemmän liksaa ajoista kun aikaa kuluu enemmän :)

Eilenkin köröttellin Kouvola-Lappeenranta välin OG satku perässä melkein nopeusrajoitusten mukaan ja kulkutus oli 7,2L/100km. Tämä on se ainut hyvä asia talvinopeusrajoituksista, bensaa kuluu vähemmän :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

9-5T kirjoitti: Annan ohittajien mennä rauhassa ohi ja naureskelen kun ohitan suurimman osan niistä seuraavan letkan tullessa vastaan, näin kävi perjantaina ykköstiellä myös uudehkolle MB 500 coupelle joka ohitti minut keltaisella viivalla.
Tuo on niin tavallista :? . Oma ennätys on Heinola J:kylä välillä 4 kertaa samasta autosta ohi. Ja se ei johtunut omasta hurjastelusta. Aina meni kaveri ohi kun oli tilaisuus ja aina kun tuli letka niin minä menin ohi. Ja vakkari on yleensä säädetty meikäläisellä noin 15km/h yli matka ajossa, joten mitään suurta ylinopeutta ei menty.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Psychocowboy kirjoitti:Ja vakkari on yleensä säädetty meikäläisellä noin 15km/h yli matka ajossa, joten mitään suurta ylinopeutta ei menty.
Kyllä tuota näkee joka kerta tiellä. Parhaimmat on niin, että itse ajaessa justiin suurinta sallittua käy noin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jeps, ja paikallislehden äsken lukeneena olen taas järkyttynyt, uutinen meni tähän tyyliin:

"Henkilöauto joutui väistämään pientareelle vastaikkaisesta suunnasta tulleen ohittajan takia, auto ajautui pientareelle ja liukui satoja metrejä seuraavalle risteykselle asti (ilmeisesti vaurioitui ihan kypsäksi). Ohittaja ei (yllätys, yllätys) pysähtynyt paikalle, vaan poliisi nyt kaipaakin tietoa mustasta uudehkosta sedan-mallisesta Audista"

Kyllä vituttaa, itse jos näkisin moisen, niin pitäisin huolen että Audin tiedot ja menosuunta päätyy oitis poliisin tietoon. Näin olen kerran tehnytkin, tosin silloin ei kukaan (ihan) ojaan asti päätynyt.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin