Laturi(ko)?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Laturi(ko)?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nonniin, kävin liukkaalla radalla II-vaiheessa. Siellä rupesi laturin valo välkytelemään. Huomasin että kun revitti konetta, niin valo rupesi palamaan kirkaamin/krpm. Kun nosti kaasun ja kiekat laski, niin laturin valo sammu.

Myöhemmin huomasin kun laturin valo rupesi palamaan tyhjäkäynillä, kirkkaasti röpöttäen. Kun polkaisee kaasu niin niin se himmenee, mutta ei sammu. Välillä valo oli kokonaan sammuksissa, ja taas rupesi oireilemaan niinkun yllä.

Aamulla kun lähdin töihin niin laturin valo sammu kun höräytin käyntiin. Pääsin kaupunkiin asti, kun aleksin sillalla huomasin että valo palaa röpöttäen taas. Kiekkojan anto vaan himmeentää valon. ei sammuta sitä??


Mietin hiiliä kun ensimmäinen oire ilmaantui. Kierrokset nousee, niin jouset ei jaksa pitää lyhyitä hiiliä kollektorilla?, Nytten vika vaikutta????? Diodi/hiili paketti??


Toinen jännä juttu oli että kun piti jarruttaa "Jalka ABS:ällä" niin etupää vaikeroi pahasti. Hirvittävä kolahdus kun etupyörät meni lukkoon, ja toinen kauhea kolahdus kun pyörät taas vapautu... Liittyyköhän tämä samaan kun autolla eteenpäin ja jarruuttaa pysähdyksiin. Lähte siitä peruttaa ja painaa jarrua niin kuuluu taas armoton kolahdus. Ihan kun jossain olisi ENEMMÄNKIN klappia....
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu hiilet ny ensi vaihtoon.... ei sitä kait tartte kauaa miettiä... etuisa paketti..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kokeile ensin jännitteensäätäjällä, ne ei ole pahan hintaisia. Voi olla, että meni tasasuuntaaja elikkäs diodit. Mulla teki 99 saman alkukesästä eikä jännitteensäätäjällä korjaantunut joten vein laturin Bosch car serviceen Kokkolaan, kun loppu taito korjata eikä sitä oikein viitsinyt lähteä ummikkona purkaan laturia. Laittoivat tasasuuntaajan ja jännitteensäätäjän uuden, muu oliki kunnossa. Töineen maksoi saman kuin kunnostettu Marshall :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Joskus Boschin mokkullaa purkaneena niin kun siinä laturin takana on kahden ristipääm (helevetin tiukalla) takana oleva pikku mötikkä, siitä irtoaa hiilet. Samassa nipussa on TO3 pakatun transistorin näköinen osa. Onkos se juuri tasasuntaaja? vai jännitteen säätäjä?

Kumpi on kumpi ja missä, siis og900-84 T16
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Se TO3 on se jännitteensäädin. Joskus nähnyt kuvia että ihan TO-220:ki ois ollut jonkun päällyskotelon sisällä.

Ja ei kannata korjailla tota vanhaa jännitteensäädintä. 23euroo uus bossilainen. Just omaani vaihoin ku ei enään sammunut latausvalo. Uudet hiilet tietty tuli samalla.

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Niin, jännitteensäätimenä myytävä osa siis sisältää tuon transistorinnäköisen sekä lisäksi muovirunkoon koottuna hiiliharja-asetelman. Tämännäköinen kokonaisuus:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/8590549.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.jpg

Motonetista esimerkiksi:
JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ SAAB 900 79--93
900 81--93 jos Bosch (H-moott). . . . . . . . . . . . . . . 11-3018 12.00
900 81--93 aito Bosch lämpökompensoitu. . . . . . . . . . . 11-3218 21.90
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

900 81--93 jos Bosch (H-moott). . . . . . . . . . . . . . . 11-3018 12.00
900 81--93 aito Bosch lämpökompensoitu. . . . . . . . . . . 11-3218 21.90
miten toi ylempi on noin halpa. se sopii siis myös, mutta on tarvikeosa?
mieletön hintahaitari noissa, hyvinkään autosportissa maksaa 30 euroo tuplaysin jännitteensäädin.

voiko tuollainen jännitteensäädin hajota jos laturissa on joku muu vika? mulla on yks käyttämätön jännitteensäädin joka ilmeisesti meni epäkuntoon kun sitä koitettiin vikaisessa laturissa.

nimim... säätimen hankintaa harkitsemassa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ylempi on tarvikeosa Bosch-laturiin. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.jpg

Alempi on aito Bosch. http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/8590549.jpg

Olen ostanut molemmat. Tarvikeosa tosin voi olla vaikka joka ostokerralla erilainen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Hiilisillat kuluneet....Säätäjässä ei todennäköisesti vikaa.!!
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Mulla oli viime viikolla samanlaiset oireet T16:ssa. Auto jätti vielä sopivasti tielle kun olin menossa korjaamaan kyseistä ongelmaa.

Ajattelin, että kärsii ajaa sen verran että pääsen varaosa-autolle vaihtamaan tuon jännitteensäätäjän. Pelasin tietoisesti uhkapeliä ajamalla laturinvalo palaen, joka ei tässä tapauksessa kannattanut.

Ongelmaksi paljastui korkannut hiili.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Karjay kirjoitti:Mulla oli viime viikolla samanlaiset oireet T16:ssa. Auto jätti vielä sopivasti tielle kun olin menossa korjaamaan kyseistä ongelmaa.

Ajattelin, että kärsii ajaa sen verran että pääsen varaosa-autolle vaihtamaan tuon jännitteensäätäjän. Pelasin tietoisesti uhkapeliä ajamalla laturinvalo palaen, joka ei tässä tapauksessa kannattanut.

Ongelmaksi paljastui korkannut hiili.
JUURI NÄIN...HIILISILTA ON HELPPO ITSE VAIHTAA...
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Kannattaa myös tarkastaa laturin ja moottorin välinen maa johto!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lämpökompensoitu jännitteensäädin nostaa latausjännitettä, kun lämpötila laskee alle asetetun arvon, esim. alle 7 asteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

dimebak kirjoitti:Lämpökompensoitu jännitteensäädin nostaa latausjännitettä, kun lämpötila laskee alle asetetun arvon, esim. alle 7 asteen.
Ei säädin korjaa vikaa, jos sillat kuluneet metallipinnalle....
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

900 I 16 Kat kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Lämpökompensoitu jännitteensäädin nostaa latausjännitettä, kun lämpötila laskee alle asetetun arvon, esim. alle 7 asteen.
Ei säädin korjaa vikaa, jos sillat kuluneet metallipinnalle....
Eipä niin mutta uusi lämpökompensoitu jännitteensäädin kyykyttää kompensoimattoman 6-0.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin