Huohottimesta ja sen modauksesta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Huohottimesta ja sen modauksesta

Viesti Kirjoittaja jthing »

Moi,
Koska tuo huohotin ja sen toimimattomuus on ollut jo pitkään useiden vaivana (eikä vähiten itselläni), päätin jälleen kerran selvitellä Saabilta asiaa ja toisaalta taas dokumentoida tiedot foorumille (vaikka tuleekin päällekäistä infoa). Lähes kaikki tämä löytyy myös Haku toiminnolla.

Eli,
Saabit joita huohotinongelma koskee eniten ovat vuosimallit välillä 1998-2003. Eli sekä 9-3og että 9-5og.

Saabin ratkaisu:
Tällähetkellä Saabilla ei ole mitään erityistä korjausta asiaan, mutta jos asiakkaalla on ongelmia, vaihdetaan öljyloukko ja putsataan letkut. Suomen Saabilta luvattiin kuitenkin selvittää onko mitään uutta tulossa ja soittaa sitten takaisinpäin.

Suositeltavin päivitys tällähetkellä (kysytty myös Saabilta):
-Tee päivitys vain jos autossa on seuraavia oireita:
-> Sininen savu käynnistäessä lyhyen ajon jälkeen
-> Venttiilikoppa pyrkii vuotamaan tai huohottimen nipan juuri
-> Öljy mustuu selkeästi
-> Kaasuläpän alla on selkeästi palanutta öljyä

-Kaikki mallit:
1. Öljyloukko putkineen irti ja kaikkien puhdistus. Halkeilleet letkut vaihdetaan uusiin.
2. Venttiilikopan pienemmän nipan poraaminen 3mm ja öljyloukon ahtimelle lähtevän nipan poraaminen 6mm.
3. Takaiskuventtiilin toimivuuden tarkistus ja vaihto tarvittaessa.
4. Öljyloukon vaihto isompaan (Aero)

(Mielestäni Kohtaa 4. ei välttämättä tarvitse tehdä).

Huom. Kyseinen päivitys vaatii entistä tarkempaa öljynvaihtoa. Eli mikäli öljyä laitetaan koneeseen liikaa, se pyrkii erityisesti pienillä kierroksilla imeytymään kaasuläpälle -> Savuttaa.

Tässä vielä kuva ko. muutoksesta:
Kuva

-1998-1999 mallit:
1. Takaiskuventtiili on hyvä vaihtaa isompaan eli uudenpien vakioon.

-Uudemmat mallit:
Ongelmia ei nähtävästi ole juurikaan ollut, mutta tällä sivulla:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
on lisää tietoa niistä. Näitä päivityksiä en Saabilta vahvistanut.

Foorumiltamme koottua:
- Öljyksi kannattaa laittaa 0w40 (Mobil tai Saab)
- Saabilla on tarjolla uusi öljynsuodatin
- Letkut kannattaa vaihtaa järeämpiin
- Letkut voi lämpösuojata
- 2001 vuoden Garretilla varustetut autot: Turbo voi olla viallinen (kokemusta on).

-----------------------------------------------------------

Toivottavasti tästä nyt oli edes jotain hyötyä jollekin.

Tässä vielä kerran tämä hyvä lähde:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
tai
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

EDIT: Saabilta(Tampere) soittivat että uusi modaus on olemassa, mutta eivät osanneet sanoa tarkkaan minkälainen. Tilasivat kuulemma osia ja kehoittivat käymään ensi viikolla katsomassa mistä on kyse.

EDIT 2: Lisäsin öljytietoja ja tarkensin joitain kohtia.
Viimeksi muokannut jthing, Ke Marras 16, 2005 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ja öljyksi suosittelevat 0-40W Mobilia ainoastaan.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

potkuhousu kirjoitti:Ja öljyksi suosittelevat 0-40W Mobilia ainoastaan.
Tietääkseni Saab ei ole ottanut kantaa öljymerkkiin. Jyväskylän Laakkosella suositeltiin Shellin 0W-40.

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eski kirjoitti:
potkuhousu kirjoitti:Ja öljyksi suosittelevat 0-40W Mobilia ainoastaan.
Tietääkseni Saab ei ole ottanut kantaa öljymerkkiin. Jyväskylän Laakkosella suositeltiin Shellin 0W-40.
Mulla lukee 9-5:n Ruotsalaisessa huoltokirjassa, että olisi syytä käyttää vain Saabin tai Mobilin öljyjä. Minulla on kyllä pyörinyt koneessa Castrolin 0W-40 jossain välissä ja sillä kone kyllä tuntui käyvän nätimmin (vai luulinkohan vain :lol: ).
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Saabin yksi suunnittelija ilmoitti minulle että käytä vain Mobilia. Hirsch käyttää myös vain Mobilia.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, täytyy varmaan seuraavaksi kokeilla Mobilia. Minkälaista öljynkulutusta muilla esiintyy? Tuossa omassa Aerossa on nyt noin 7K ajetut Shell Helixit ja olen noin puoli litraa jo lisännyt öljyä pitääkseni öljymäärän maksimissa.

Öljyloukkopäivitys tehtiin tuossa muutama tuhat kilometriä takaperin ja sillä ei tuntunut olevan vaikutusta. Öljyloukko ja letkut olivat aivan puhtaat. Aluksi tuossa epäiltiin ahdinvikaa (öljyä coolerissa ja läppäkotelolla), mutta kun ei savuta yhtään, niin ei sekään oikein todennäköiseltä vaikuta... Läppäkotelokaan ei ole enää putsauksen jälkeen öljyyntynyt.

Eski
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mulla riippuu kuinka olen polkenut autoa mutta 10 000km matkalla kulutus on noin 0,5-1L öljyä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Jep, mulla oli Mobilit ennen ja ne kesti loppuun asti hyvin (10000km). Nyt meni GM longlifet jotka tummuivat 2000km jälkeen.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Lahdessa Laakkosella eilen kertoivat noista öljyistä sen verran että oli Saabilta ohjeistettu laittamaan Shellin litkuja koneisiin kun taas Ruotsissa kuulemma käyttävät pääosin Mobilia! Tiedä sitten mitä tämäkin on että rajan toisella puolen eri ohjeistukset huolloilla ? GM:n meininkiä...? :roll:
Itselleni kuitenkin tuli laitetettua Mobilin 0W-40 koneeseen! Toiminut tähän asti mielestäni hyvin. 10 tkm matkalla 1/4 litraa täytyy lisätä litkua.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Saabit joita huohotinongelma koskee eniten ovat vuosimallit välillä 1998-2003. Eli sekä 9-3og että 9-5og.
Siis sisältyykö tämä ongelma myös T5 moottorinohjausjärjestelmällä varustettuihin autoihin? Itsellä -00 mallinen T5 koneinen ja meikällä oli semmonen käsitys että siinä ei tätä ongelmaa olisi.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ajetaan nää Saabit järveen niin loppuu huohotusongelmat.... :wink:
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Huohottimesta ja sen modauksesta

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jthing kirjoitti:
Tässä vielä kuva ko. muutoksesta:
Kuva
tuota kuvan osoittamaa modia ei ole suositeltu tehtäväksi enää pitkään aikaan, koska se johtaa tietyissä tapauksissa aivan saatanalliseen öljykulutukseen. Itse kokeilin ja tulos oli taattu 1l/1500km, eli se siitä päivityksestä...

Uusin päivitys sisältää myös uudon loukon, joka eroaa vanhasta siinä määrin että myös se kansi-->läppäkotelo letku kiertää loukon kautta, jolloin ainakin teoriassa läppäkoteloon päätyy vähämmän öljyä.
Itselle piti vaihtaa tämä viimeistä huutoa oleva loukko viime huollon yhteydessä, mutta kuten arvata saattaa paikallinen saab huolto oli yhtä pihalla kuin tamppooninnaru. Kaivoin itse koodin ko. päivityspaketille, mutta sekin aiheutti vain ihmetystä. Parin tunnin pälyilyn jälkeen sain soiton että nyt ne osat löytyi, mutta Turusta, great...
Ko. sälli lupasi selvittää tämän asian ja palata ensi tilassa, mutta eipä ole kuulunut pariin viikkoon yhtikäs mitään.

lopputuloksen pitäisi näyttää tältä, poikkeuksena B-letkua, jota ei kytketä kun lohkossa ei ole reikää
Kuva
#1730
500whp.net member
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Shelliä lykkäsivät Konalassakin. Taitaa Laakkosella olla kaikissa pisteissä Shellin-litkut. Muutoin olen itse lorottanut Mobil täyssynteettistä. Ei ole hirveästi vielä kilsoja tullut, että näkisi onko Shellin öljyt pysynyt. Isä aikanaan ihmetteli autonsa öljynkulutusta, mutta kun vaihtoi Helixit Mobiliin niin ei tarvinnut enää lisäillä.

Kannattaako kokeilla laittaa diesel-öljyjä bensakoneeseen, jotta pesisi paremmin? Esim. omassa kun näyttäisi olevan vielä suuremmilta paskoilta säästyneet sisuskalut. (oli venakoppa, öljypohja & -sihti auki)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Jep tuo modi ilman B letkua vaikuttaa kaikilta osin järkevimmältä. Sitä en tiennyt eikä sanonut Saab huoltokaan että tuo pelkkä poraaminen olisi johtanut öljynkulutukseen. Sen sijaan modi jossa laitetaan uusi nippa öljyntäyttöputkeen ja tukitaan venkopan pienin nippa kuulemma tekee sen.

Mutta anyway, järjelläkin ajateltuna tuo reiän isontaminen alipainetta varten varatussa nipassa nostaa öljyn kulutusta.

Eli kuten sanottua odottelemme innolla mikä se uusi ohje on mistä tänään mulle puhelimessa puhuivat.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

:

Uusin päivitys sisältää myös uudon loukon, joka eroaa vanhasta siinä määrin että myös se kansi-->läppäkotelo letku kiertää loukon kautta, jolloin ainakin teoriassa läppäkoteloon päätyy vähämmän öljyä.
Itselle piti vaihtaa tämä viimeistä huutoa oleva loukko viime huollon yhteydessä, mutta kuten arvata saattaa paikallinen saab huolto oli yhtä pihalla kuin tamppooninnaru. Kaivoin itse koodin ko. päivityspaketille, mutta sekin aiheutti vain ihmetystä. Parin tunnin pälyilyn jälkeen sain soiton että nyt ne osat löytyi, mutta Turusta, great...
Ko. sälli lupasi selvittää tämän asian ja palata ensi tilassa, mutta eipä ole kuulunut pariin viikkoon yhtikäs mitään.
onko tietoa mitä tuo päivitys maksaa :?:

Itselläni on tehty kuten tuo eka modaus, mutta öljyloukun päässä on reikä porattu 10mm. öljyloukuksikin on vaihdettu Aeron vastaava, vaikka ulkoisesti ei ainakaan ole mitään eroa :roll:

Tuntuu, ettei ole sen jälkeen ainakaan kauheasti öljy vienyt(n. 3tkm ajettu)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin