Koska tuo huohotin ja sen toimimattomuus on ollut jo pitkään useiden vaivana (eikä vähiten itselläni), päätin jälleen kerran selvitellä Saabilta asiaa ja toisaalta taas dokumentoida tiedot foorumille (vaikka tuleekin päällekäistä infoa). Lähes kaikki tämä löytyy myös Haku toiminnolla.
Eli,
Saabit joita huohotinongelma koskee eniten ovat vuosimallit välillä 1998-2003. Eli sekä 9-3og että 9-5og.
Saabin ratkaisu:
Tällähetkellä Saabilla ei ole mitään erityistä korjausta asiaan, mutta jos asiakkaalla on ongelmia, vaihdetaan öljyloukko ja putsataan letkut. Suomen Saabilta luvattiin kuitenkin selvittää onko mitään uutta tulossa ja soittaa sitten takaisinpäin.
Suositeltavin päivitys tällähetkellä (kysytty myös Saabilta):
-Tee päivitys vain jos autossa on seuraavia oireita:
-> Sininen savu käynnistäessä lyhyen ajon jälkeen
-> Venttiilikoppa pyrkii vuotamaan tai huohottimen nipan juuri
-> Öljy mustuu selkeästi
-> Kaasuläpän alla on selkeästi palanutta öljyä
-Kaikki mallit:
1. Öljyloukko putkineen irti ja kaikkien puhdistus. Halkeilleet letkut vaihdetaan uusiin.
2. Venttiilikopan pienemmän nipan poraaminen 3mm ja öljyloukon ahtimelle lähtevän nipan poraaminen 6mm.
3. Takaiskuventtiilin toimivuuden tarkistus ja vaihto tarvittaessa.
4. Öljyloukon vaihto isompaan (Aero)
(Mielestäni Kohtaa 4. ei välttämättä tarvitse tehdä).
Huom. Kyseinen päivitys vaatii entistä tarkempaa öljynvaihtoa. Eli mikäli öljyä laitetaan koneeseen liikaa, se pyrkii erityisesti pienillä kierroksilla imeytymään kaasuläpälle -> Savuttaa.
Tässä vielä kuva ko. muutoksesta:

-1998-1999 mallit:
1. Takaiskuventtiili on hyvä vaihtaa isompaan eli uudenpien vakioon.
-Uudemmat mallit:
Ongelmia ei nähtävästi ole juurikaan ollut, mutta tällä sivulla:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
on lisää tietoa niistä. Näitä päivityksiä en Saabilta vahvistanut.
Foorumiltamme koottua:
- Öljyksi kannattaa laittaa 0w40 (Mobil tai Saab)
- Saabilla on tarjolla uusi öljynsuodatin
- Letkut kannattaa vaihtaa järeämpiin
- Letkut voi lämpösuojata
- 2001 vuoden Garretilla varustetut autot: Turbo voi olla viallinen (kokemusta on).
-----------------------------------------------------------
Toivottavasti tästä nyt oli edes jotain hyötyä jollekin.
Tässä vielä kerran tämä hyvä lähde:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
tai
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
EDIT: Saabilta(Tampere) soittivat että uusi modaus on olemassa, mutta eivät osanneet sanoa tarkkaan minkälainen. Tilasivat kuulemma osia ja kehoittivat käymään ensi viikolla katsomassa mistä on kyse.
EDIT 2: Lisäsin öljytietoja ja tarkensin joitain kohtia.