Saab 900 -94 harkinnassa..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
masa-76
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Marras 16, 2005 20:58
Paikkakunta: Oulu

Saab 900 -94 harkinnassa..

Viesti Kirjoittaja masa-76 »

Hei!!

Iski akuutti autokuume koskien erästä yksilöä, 900S vm. 1994,
kilometrejä on kulkineella takana 248tkm.
Auto löytyi netistä, hintaa on 3800 eur.
En ole vielä kysellyt ko. autoa puhelimitse, mitä kannattaa ottaa huomioon, jos harkinnassa on tuon verran ajettu auto??
Ruostuuko mistä ensimäisenä? Kytkin, moottori yms. mihin kiinnitettävä huomiota??
Ilmoituksen mukaan "säännöllisesti huollettu"..
Kommentteja kiitos!!
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

katsohan tuosta aluksi:

http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/93vinkit.htm

Ja kysy tosiaan paljonko vie öljyä. Todennäköisin syy on venttiilinvarren kumitiivisteet kautta venttiilin ohjurit. Remppa merkkikorjaamossa maksaa tonnin. Jos teet sen itse eikä sinulla ole ainoatakaa työkalua, maksaa se n. 400e työkaluhankintoineen. = täydellinen kansiremontti. Tältä palstalta saa kyllä apua jos pelottaa että räikkä tärisee kädessä :)

Joka tapauksessa tuolla hinnalla, veikkaan että auto on täyttä rautaa koko rahan edestä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Tässä vuonna 2003 teettämäni kansiremontti ng900 Turbo

P&J Power OY

Venttiilityö 16 ventt. 107,00€

Ohjaimen vaihto 87,00€

Tasohionta 24,00€

Purku/kasaus(kansityö) 42,00€

Yläp.tiivistesarja (Saabilta) 145,00€

Ventt.ohjain 48,00€

Kansipulttisarja (Saabilta) 17,00€

Moottoriöljy 5w40 24,00€

Öljynsuodatin 8,00€
Jäähdytinneste 6,00€
Tuntityöt 12,00 h 570,00€
yht.1078,00€
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

ai niin ja jos ohjurit yhtä väljässä kunnossa kun omassa oli niin ei pelkällä
kumin vaihdolla taida öljynsyöminen loppua. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuohon Peinun linkissä mainittujen ruostejuttujen lisäksi kannattaa ainakin viisiovisen mallin ollessa kyseessä tarkistaa takalokasuojan ja helmapellin välinen sauma. Kyseinen sauma on helposti paikallistettavissa; se on takalokarin etureunassa sen lyhimmän kylkilistan alla heti takaoven jälkeen (monimutkaistako? elämä on). Anyway tuo sauma on ns. limittäissauma (courtesy of Opel)ja se saattaa alkaa ruostumaan peltien välistä, jolloin siihen ei paljon muu auta kuin takalokarin irroitus. Maalipinta kyllä kielii tuon sauman kunnosta. Toinen tarkistamisen arvoinen paikka on kattopelti tuulilasin yläreunasta ikkunalistan alta.

Tarkista myös, että peruutusvaihde menee kunnolla päälle, siinäkin on ollut tyyppivikaa, jossa keppi on ollut olevinaan pykälässä mutta vaihde ei kuitenkaan päällä. Aika ikävä ominaisuus, jos ottaa huomioon, kuinka onneton seisontajarru alkupään NG-satkuissa on. Aikoinaan tuli totuteltua siihen, että pakin päälle laiton jälkeen nosti vielä kytkintä aavistuksen, tarkistaakseen, oliko vaihde päällä.

Alustasta vielä sen verran, että pre-96 NG900:issa alustageometria on erilainen, jolloin auto on älyttömän tarkka aurauksien ja renkaiden tasapainotuksien kohdallaan olosta. Jos näin ei ole, niin tiedossa on tärinää maantienopeuksilla. Tukivarret on mahdollista kuitenkin päivittää uudempiin.

Hmm. tämähän alkaa kuulostaa entisen NG-satkuni historialta. No tuohon pitää vielä lisätä Check Engine -valo, jonka palamisen syytä ei loppupeleissä saatu selvitettyä sekä katkennut etujousi.

No, autot on yksilöitä. Hintaansa nähden ehdokkaasi kuulostaa ihan asiaostokselta. NG-satku on kuitenkin hyvän näköinen ja varsinkin tavaratilan osalta tilava peli, joka edelleen kääntää katseeni, kun vastaan tulee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

tsaarela kirjoitti:Tarkista myös, että peruutusvaihde menee kunnolla päälle, siinäkin on ollut tyyppivikaa, jossa keppi on ollut olevinaan pykälässä mutta vaihde ei kuitenkaan päällä. Aika ikävä ominaisuus, jos ottaa huomioon, kuinka onneton seisontajarru alkupään NG-satkuissa on. Aikoinaan tuli totuteltua siihen, että pakin päälle laiton jälkeen nosti vielä kytkintä aavistuksen, tarkistaakseen, oliko vaihde päällä.
jep, ja tuon pakin oppi laittamaan päälle, nostamalla pikkasen kytkintä jolloin synkat kai meni sitten kohdalleen ja pakin sai päälle :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin