Venttiilien palloseetit

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Venttiilien palloseetit

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Onko netissä tullut vastaan kirjallisuutta vastaan kyseisistä seeteistä.
Trim-Flow tyyppisten kanssa oon puhastellut ja nuata palloja huvittais kokeilla.
Täällä pohjanmaalla ainakin yksi paja tekeekin niitä...

Pistäkäähän linkkejä tai tiedostoja sähköpostiin, jos on tiedossa....

Kiitokset!!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tarkoittaako palloseeti ja venturiseeti samaa asiaa?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo, kyllä joillain keskustelupalstoilla on esiintynyt tuotakin nimeä ja taitaa se venturi olla se oikea nimi millä työn joutuu tilaamaan moottorihiomolla...heheh
Samalla foorumilla(jenkkiauto) haukkuvat nykyisiä kolmikulmaseetejä(trim-flow) 70 luvun tuotteiksi...hahah
No ei kai se mitään, kun autonkin vuosimalli on -72.... 8)

Lähes poikkeuksetta tulosket ovat parantuneet virtauspenkissä.
Varmasti kokeilun arvoinen juttu, kun haetaan niitä viimeisiä heposia.
R6 säteellä oli joihinkin 2 litraisiin tehty nuo venturiseetit, tuohon täytyisi hiukan saada varmistusta että vedetäänkö esim. R4 kokoon, kun kone on pienempi. Ja mistä mitasuhteista tuo säde yleensä riippuu...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

No siinä tapauksessa olen itsekkin käynyt koneistamossa kyselemässä näiden hintoja. Yhden istukan hiominen verturimalliseksi kustansi 7e Konehallissa. Tosin en tiedä kannattaakohan pakoseetejä hiotuttaa lainkaan, niiden virtaavuudella kun nyt ei niin suurta merkistystä ole kuin imupuolella. Muuta tietoa ei myöskään mulla ole kuin joku tornihuhu, jonka mukaan pelkkä seetien koneistus parantaisi kannen virtausta 10% verrattuna vakioon. Itsellä tuo kannen teettäminen vielä tässä vaiheessa ei kovin ajankohtaista ole sillä koppa vaatii vielä "vähä" huomiota osakseen.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä sillä pakopuolen virtaavudella on huomattavakin merkitys turboautossa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

jcarlson kirjoitti:Kyllä sillä pakopuolen virtaavudella on huomattavakin merkitys turboautossa..
No hyvä tietää, eli kaikki 16 venttiiliä työstöön ja kukkaro kevenee sen satkun verran, mutta harrastukset maksaa.:wink:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Jos haluut säästää, niin imupuolelle venturiseetit, pakopuolelle ei tarte. Venturiseetit parantaa virtausta erityisesti pienillä nostoilla ja pakopuolella kaasun paine on sen verran suurempi, ettei tuolla hifistelyllä juuri mitään saavuta.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Näköjään pitäs sit olla vanhat venat et niitä vois hioo uusiin seeteihin? Kattokaa huomautus.

Vai koneistaaks ne vaan tota seetiä ja tiivistyspinta pienenee?

Kuva
99T-museopeli
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Passi kirjoitti:Vai koneistaaks ne vaan tota seetiä ja tiivistyspinta pienenee?
Jep, juurikin näin. Tosin varmaan venttilien varsia voisi virtavuuden kannalta hieman myös työstää ja samoin lautasia.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jiska kirjoitti:Jos haluut säästää, niin imupuolelle venturiseetit, pakopuolelle ei tarte. Venturiseetit parantaa virtausta erityisesti pienillä nostoilla ja pakopuolella kaasun paine on sen verran suurempi, ettei tuolla hifistelyllä juuri mitään saavuta.
OG t16 koneessa pakopuolelle venturiseetien laitto ja venojen koneistus antaa luokkaa 220-> 250hp tehoja samalla ahtopaineella ja ahdin spoolaa monta sataa kierrosta alempana. Käytännössä kokeiltua.

Itse alottaisin melkeimpä laittamalla pakopuolelle ne venturit ihan kokemusten perusteella.

40tkm kerkesin ajaa koneella, jossa koneistetut venttiilit ja venturiseetit eikä mitään ongelmia. Tiiviys myös mitattiin tuossa 30tkm kohdalla. Pako- ja palolämmöt vain kannattaa pitää aisoissa. :roll:
Aki Peltola #1132
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Itsellä kun kyseessä on kisakone, niin luonnollisesti ei edes mietitä jätetäänkö pakopuoli koneistamatta. Piakkoin menee kansi virtauspenkkiin yhden sylinterin kanavat käsiteltynä, jonka jälkeen saadaan jonkinlaista numeerista tietoa asiasta. Tämän jälkeen päätetään laitetaanko vaiko eikö... 1000cc vaparissa tuskin teholisäys ihan on noin suuri, mutta kaikki otetaan avosylin vastaan mitä lisää tulee... :lol:

Tuo kestävyys on tietty tapetilla, kun vakiokaasarisäännöstä johtuen palo- ja pakolämmöt ovat aika kovat... Pintapainehan seetissä luonnollisesti pienenee, kun pinta-ala kasvaa ja varmasti muutenkin aika tarkka mitta epätarkkuuksia ajatellen...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Jos pitäisi valita, niin edelleenkin työstäisin vaparissa imupuolen seetit ennen pakoja. Ahdettu on toinen juttu. Mikä luokka kyseessä kun sanoit, että tulee kisakone?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Taitaa kaimalla olla Mini 1000 kisapelinä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo, mini1000 ratapelistä on kyse.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin