Teemu kirjoitti:Perusero on siinä, että 900c on kaasarilla ja 900i on ruisku.
900i voi olla joko 8- tai 16-venttiilinen. Lisäksi 900i voi olla 2.1 litran moottorilla.
900c-mallikin oli aikahyvin varusteltu:tehostin, sävylasit ja keskuslukko.
Välijäähdyttimiä ei ole vakiona kai kun aero-malleissa?? Korjatkaa jos olen väärässä. Välijäähdyttimellähän ei tee mitään jos ei ole turboa.
Siis kun 900i muuttui vuosimallissa 1987 "viistokeulaiseksi" jolloin myös takapuskuri muuttui paksummaksi, kaasariversion tyyppimerkinnäksi jäi pelkkä 900. Sitten tuotiin muistaakseni vuonna 1988 tarjolle myös 900C, jossa siis oli edelleen kaasarikone, mutta ulkoisesti se näytti iivarilta eli lamput, maski ja puskurit olivat uudempaa mallia ja varustelussakin tehostin ja keskuslukitus ainakin kuuluivat asiaan.
Jos muistan oikein, vuosimallissa 1989 ei enää "pelkkää" 900:aa ollutkaan vaan silloin kaikki kaasarimallit olivat C-versioita. Ja viimeisiksi taisivat jäädäkin, koska vuoden 1989 aikana alettiin jo toimittaa myös kattimalleja ja vuosimallissa 1990 kaikissa Saabeissa oli jo katalysaattorit ja siis vähintään 8-venttiilinen i-kone (110 hv).