-86 900 turbo ic. 8v magneettiventtiilin papatus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tässä olisi vähän tarinaa painekatkaisimesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10467

Painekatkaisimen voi ohittaa kokonaankin, mutta minulta saattaisi löytyä uusi ja ehjä, jos kiinnostaa... Kojelaudan alaosa on purettava, että siihen pääsee käsiksi.

Eski
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Nyt on toinen poksi ja kiersin tankoa pidemmäksi. Ilman apc.tä paine nousee neljänneksen keltaiselle ja apc.een kanssa vetää hyvin koko keltaisen alueen, mutta menee punaisen puoleen väliin antamatta kuitenkaan lisää tehoa. Sit pätkii ja putoo keltaiselle, eikä oikein vedä seuraavalla vaihteella, aivan kuin pensa loppuis. Kuinka paljon ahtoja pitäisi olla vakiona oman mittarin mukaan. Painekatkaisijaa oli ronkittu ja vuotavana jätin toistaiseksi pois välistä. Sytytys on 20/2000rpm ilman alipaineletkua, eikä mitään vuotoja löytyny mistään. Ilman ahtoja veto ja vääntö heikkoa, käyntiin lähtee helposti .
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vakiona ei pitäisi juuri mennä punaiselle.

Ilman APC:tä (perusahtopaineilla, säätö tangosta) pitäisi olla melko keskellä keltaista, 0,4 bar. Asteikollinen painemittari auttaisi.

Osta vaikka LVI-liikkeestä kympin mittari 0-1 bar asteikolla perusahtopaineen säätöön tai -1 - 1,5 pysyvämpään käyttöön. Taustavaloja ja kiinnityksiä noissa ei ole, mutta ajavat asiansa diagnoosikäytössä paremmin kuin halpis-Equusit tai muut väärin näyttävät tuning-mittarit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jos paine nousee punaisen puoleen väliin niin boxi ei ole ainakaan vakio, ja ilmeisesti painekatkaisija on poistettu turhana pelist. Varmasti kone alkaa nakuttamaan, tai ainakin APC kuulee nakutusta, jolloin APC laskee paineet melko rajusti, ja sitten APC ei suoraan nostakaan paineet yhtä korkealle.

Jos viisari heilahtaa punaisen puolenväliin, niin rykiä pitäisi olla melkoisesti koneessa, jollei mitään tapahdu niin jossain ne paineet karkaa pihalle, välillä painemittarin liitos <-> moottori.

Harvemmin satku jaksaa pitää paineet punaisen puolessavälissä ilman muutoksia välijäähdyttimeen ja/tai bensansyöttöön :)
Itse asiassa, kokemukseni mukaan, vuosimallista hiukan riippuen (-88 T16 toimi paremmin, -84 T16 huonommin) toimivuuden raja menee jossain 0,9-1,1bar välillä ilman suurempia muutoksia. Ennakolla voi hiukan varmaan vaikuttaa, samoin seoksilla, loput tulee sitten bensalastulla tai suuremmilla virityksillä...

-84 Aeroni piikkas kyllä 1,5bar nurkille, mutta siellä ei tapahtunut muuta kun nakutusta, joten vähensin reilusti painetta... Tavoite kun ei muutenkaan ollut kuin 1,0 tasan, niin hittoako sinne pidemmälle heilumaan...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Korjataanko näitä pokseja yleensä vakiokuntoon, vai onko tinatut aina modattuja. Täytyy tarkistaa onko sinettiä tai tinailtu.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kyllä niitä yleensä viritysmielessä avataan, harvemmin niille joutuu mitään tekemään jos vakiona halutaan pitää...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Taas on pellin alla könytty kun jätti kovassa lumimyräkässä tielle. Oli ylävesiletku tehny kepposet puolan johdolle ja huonon termostaatin kanssa ei poltellu kallista 98, vaan öljyn sekaanhan se meni. Oli äkkiä kone täys laihaa luirua. Nyt on kaikki suotimet, öljyt ja termari vaihdettu, tarkistettu joka paikka. Muuten pelaa hienosti ja ahtaa punaisen rajalle, mut nelosella tai vitosella jos lähtee ohittaa käy punaisella ja sit prötää. En usko poksissa olevan vikaa. Jos nakutunnistin panee pelin poikki, niin mitä sille voi tehdä. Parempaa pensaakaan ei myydä eikä viittis myöhästää sytytystäkään. Koneessakin on normaali möly, villasukkaanko se tunnistin pitäis jemmata.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Olen funtsinu tätä apc sielunelämää ja tähän on tultu. Hukkaportti liikkuu sekä yli/alipaineella ja jousi pitää peruspaineen. Käsitykseni mukaan nakutunnistin ja painekatkaisija toimivat on/off periaatteella eivätkä säädä mitään. Painekytkin (ahtopaineanturi) sen sijaan on säätyvä, antaen boxille eri ohmilukuja joka taas ohjaa magneettiventtiiliä. Sytkältä tulee lisäksi kierrosluku mut senkin tehtävänä on pudottaa paineita. Ongelmana onkin kun kone isolla vaihteella joutuu vääntää on tietenkin kova alipaine, ahdoille mentäessä jokin ei rajoita ajoissa vaan punaisella vasta. Tästä päättelin et painekytkin on ainoa vaihtoehto. Yritin mitata mut vaikee saada noin pieniä paineita laskettua tasaisesti, ohmimittarikin on numeronäytöllä. Onko hyviä testausvinkkejä, tai ehjää kytkintä. Saa vapaasti korjata ajatuksiani. Mistä löytyis uusi painekytkin parhaalla hinta/laatusuhteella
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei si hukkaportti enää enempää kiinni mene alipaineella, kun nollapaineellakin se jo on ihan kiinni.

Magneettiventtiili on periaatteessa on/off, mutta liikkuu auki/kiinni 12 kertaa sekunnissa, ja boksi ohjaa auki/kiinnioloaikojen suhdetta niin, että käytännössä venttiilillä kuitenkin säädetään hukkaportin kellolle näkyvää painetta. Jousi (tangon pituus) säädetään sellaiseksi, että hukkaportti alkaa aueta siinä 0,4 bar jälkeen.

Ahtopaineanturin testaamiseen liittyen ilmeisesti luit täältä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7844#67844

Tuliko siitä mitään selvyyttä onko kumpikaan sinulla oleva boksi alkuperäiskunnossa?

Nakutusledistä ja magneettiventtiilin tilaa osoittavasta ledistä ei ilmeisesti tällaisessa tilanteessa olisi apua, nakuledi pysyisi pimeänä, ja ventiililedi vilkkuisi punaisille paineille asti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Jousihan pystyy pitää porttia kiinni vaan peruspaineisiin saakka. Mikäs sitä pidättelee siitä ylöspäin
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Penanen kirjoitti:Jousihan pystyy pitää porttia kiinni vaan peruspaineisiin saakka. Mikäs sitä pidättelee siitä ylöspäin
Magneettiventtiili pidättelee siitä ylöspäin. Magneettiventtiili menee välillä kiinni niin, että kaikki ahtopaine ei pääse painamaan hukkaporttia auki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Eikös matalapaineturbosta puutu apc joka nostaa yli peruspaineen. Imuputkestahan tulee alipaine mankkuvenalle joka imee porttia kiinni niin kauan kunnes painekytkin ohjaa poxin kautta mankkuvenaa, antaen ylipainetta portin aukaisuun. Muut sydeemit vaan suojelee konetta. Poksi ohjaa muissa tilanteissa niinkuin pitää, enkä löytäny siitä mitään virityksiä. Juu, luin just sieltä, hyvä juttu. Pakko tässä on lukea kaikki mahdollinen.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Penanen kirjoitti:Eikös matalapaineturbosta puutu apc joka nostaa yli peruspaineen.
Juu, usein puuttuu.
Imuputkestahan tulee alipaine mankkuvenalle joka imee porttia kiinni niin kauan kunnes painekytkin ohjaa poxin kautta mankkuvenaa, antaen ylipainetta portin aukaisuun.
Kaikki perusahtopainetta alemmat paineet ovat sellaisia, joilla hukkaportti pysyy jousen vaikutuksesta tiukasti kiinni. Ylipainettakin menee hukkaportille magneettiventtiilin läpi peruspaineille asti. Magneettiventtiili on jatkuvasti auki aina kun ollaan peruspaineiden alapuolella.

Kun paine nousee yli perusahtopaineen, boksi alkaa säännöstellä magneettiventtiilin avulla hukkaportin kellolle menevää painetta "sopivasti" niin, että hukkaportti aukeaa vasta kun täysahtopaineista uhkaa mennä yli.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Eli tilanne on sama toimii tuo kello kumminpäin tahansa. Joku katkos ohjauksessa täytyy olla.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Voisko olla et pienillä vaihteilla ehtii ottaa kierroksia ja käyttää koko tuoton, vaikka poxi olis rikki. Isommilla vaihteilla kierrokset jää pienemmiksi ja tuotto suurempi kuin menekki mennen kerrasta poikki tilanteeseen??
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Vastaa Viestiin