Parkkipaikkakolhu ja sen jälkipyykki

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
rälläkkä
"Hölösuu"

Parkkipaikkakolhu ja sen jälkipyykki

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Viime perjantaina sai Saabin takaovi ja kaari kevyttä uudelleenmuotoilua kaverin pihalla kun eräs eukko päätti kääntää peruuttaessaan liian aikaisin.

Noh, syyllisyys on harvinaisen selvä ja todistajiakin on vajaa kymmenkunta, joten poliisia ei katsottu tarpeelliseksi.

Auton omistaja ei ole käynyt tekemässä vahinkoilmoitusta(ainakaan vielä).
Eli kysymys kuuluu: Oletetaan, että vahinkoilmoitusta ei tehdä pikapuoliin joten voinko minä laittaa asian vireille jotta saataisiin saapas remonttiin?

Kuljettaja myöntää syyllisyytensä ja tämän isää(ja auton haltijaa)en ole saanut vielä kiinni jotta olisin voinut tentata miksi ilmoitusta ei ole vielä tehty...

Tietenkin asia selviää vakuutusyhtiöstäkin mutta ajattelin jos täällä jollain on käytännön kokemusta.
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vahingon kärsineen pitää tehdä vahinkoilmoitus vastapuolen
vakuutusyhtiöön.

*otithan vastapuolen vakuutusyhtiön tiedot ylös*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
rälläkkä
"Hölösuu"

9000CD23T kirjoitti:Vahingon kärsineen pitää tehdä vahinkoilmoitus vastapuolen
vakuutusyhtiöön.

*otithan vastapuolen vakuutusyhtiön tiedot ylös*
Yleensähän niin päin, että vahingon aiheuttaja tekee ilmoituksen mutta jos ilmoitusta ei kuulu niin voinko minä täytellä sen vahinkoilmoituksen?

Lakia tuossa lueskelin aiheesta ja sen mukaan minäkin voin laittaa asian vireille jos kohtuullisessa ajassa vahingon aiheuttaja ei sitä tee. Mutta en oikein päässyt jyvälle, että mikä se kohtuullinen aika on...

Ja tiedossa on seuraavat asiat:
-Rekisterinumero
-Auton merkki ja malli
-Kuljettaja vahingon sattuessa
-Auton omistaja
-Auton haltija ja hänen osoitteensa ja puhelinnumeronsa
-Vakuutusyhtiö
Markus_K
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Markus_K »

Vahingon kärsineen pitää tehdä vahinkoilmoitus vastapuolen
vakuutusyhtiöön.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ei muuten tarvi.

Vahingon aiheuttaja tekee vahinkoilmoituksen jossa on vahingon kärsineen tiedot. Vahingon aiheuttajalla on 7 päivää aikaa tehdä ilmoitus. Jos vahinkoilmoitus viipyy, voi vahingon kärsinyt käyttää ensin omaa kaskovakuutustaan ja vakuutusyhtiö hoitaa loput kunnes vahinkoilmoitus on tullut perille. Poliisillakin voi aina uhkailla...
rälläkkä
"Hölösuu"

Markus_K kirjoitti:Jos vahinkoilmoitus viipyy, voi vahingon kärsinyt käyttää ensin omaa kaskovakuutustaan
Eipä ole täyskaskoa kohta 18 vuotta vanhassa saappaassa. Joten joudutaan nyt vielä hetken aikaa olemaan odottelukannalla...
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

rälläkkä kirjoitti:
Markus_K kirjoitti:Jos vahinkoilmoitus viipyy, voi vahingon kärsinyt käyttää ensin omaa kaskovakuutustaan
Eipä ole täyskaskoa kohta 18 vuotta vanhassa saappaassa. Joten joudutaan nyt vielä hetken aikaa olemaan odottelukannalla...
Jos itse teet ilmoituksen niin se asia ainakin nopeutuu, vastapuolen
vakuutusyhtiö kyselee tämän jälkeen asiakkaaltaan tietoja tapauksesta.
Ja jouduthan sinä viemään sen autosi joka tapauksessa vahinkotarkastajalle, samassa yhteydessä tämä vahinko tapahtuman
korvaus käsittely lähtee käyntiin.
Pidä varasi ettei auto mene lunastukseen, tuppaavat vaan tänä päivänä
kovinkin herkästi tekemään tämän vanhemmille autoille.
Olisko "könttä" korvaus paras ratkaisu..?
Ja laittaisit itse auton tämän jälkeen kuntoon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Ja lisäksi tuli tässä yksi tapaus mieleeni jossa olin osallisena ( syytön osapuoli )
SAAB 96 tälläsi satkuni kylkeen, ja pakeni paikalta tämän jälkeen.
Onneksi sain rekisteri numeron ylös
Tämän jälkeen selvitin auton vakuutusyhtiön jossa auto oli vakuutettuna, kyseisestä yhtiöstä ilmoitettiin että autoa ei oltu vakuutettu pariin vuoteen, mutta nykyisen omistajan he suostuivat kertomaan
mutta jotta asia ei olisi ollut näin yksi oikoinen niin nykyinen omistaja oli myynyt auton muutama vuosi sitten, ja ei tiennyt kenellä tämä auto nykyään on.
Tässä vaiheessa rupesi suoraan sanottuna hirvittämään.

Kuljettajaa ei saatu ikinä kiinni.
No sain korvauksen jostakin vakuutuskassasta johon kerätään tällaisia tapauksia varten rahaa.
Remonti hinnaksi tuli n. 12000,- markkaa.

Joten tässä tapauksessa olisin joutunut odottelemaan vastapuolen ilmoitusta melko kauan.... :?
(*=ex) #2060#
rälläkkä
"Hölösuu"

9000CD23T kirjoitti: Olisko "könttä" korvaus paras ratkaisu..?
Ja laittaisit itse auton tämän jälkeen kuntoon.
Ehkä se olisi helpoin ratkaisu, mutta...
Ei ole välineitä eikä tiloja tähän hätään jossa onnistuisi myös maalaus.
tami
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tami »

Kyllä vakuutusasiaa voi nopeuttaa käymällä itse vahingonaiheuttajan vakuutusyhtiössä laittamassa paperit vetämään. Ja mielestäni tämä onkin järkevää, sillä sitä tiedä koska joku huithapeli, joka perään täräytti, jaksaa käydä ilmoittamassa asiasta. Tällä tavalla toimin itsekin kun teinisälli veti isukin sitikalla takapuskuriin.
Auto heti seuraavana päivänä pajalle laittoon. Paperit lähettivät viikon sisällä että mitä korvauksia tulee vielä seisotuilta päiviltä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Bob
"Hölösuu"

Re: Parkkipaikkakolhu ja sen jälkipyykki

Viesti Kirjoittaja Bob »

rälläkkä kirjoitti:Viime perjantaina sai Saabin takaovi ja kaari kevyttä uudelleenmuotoilua kaverin pihalla kun eräs eukko päätti kääntää peruuttaessaan liian aikaisin.

Noh, syyllisyys on harvinaisen selvä ja todistajiakin on vajaa kymmenkunta, joten poliisia ei katsottu tarpeelliseksi.

Auton omistaja ei ole käynyt tekemässä vahinkoilmoitusta(ainakaan vielä).
Eli kysymys kuuluu: Oletetaan, että vahinkoilmoitusta ei tehdä pikapuoliin joten voinko minä laittaa asian vireille jotta saataisiin saapas remonttiin?

Kuljettaja myöntää syyllisyytensä ja tämän isää(ja auton haltijaa)en ole saanut vielä kiinni jotta olisin voinut tentata miksi ilmoitusta ei ole vielä tehty...

Tietenkin asia selviää vakuutusyhtiöstäkin mutta ajattelin jos täällä jollain on käytännön kokemusta.

Ei kannata odotella vastapuolen toimia - itse vain tekemään ilmoitus vastapuolen vakuutusyhtiöön - itse olen menetellyt näin joka kerta (3 kertaa).

Ei kannata puhua omasta mahdollisesta kaskosta mitään - asioilla on taipumus sekaantua - jos käyttää omaa kaskoaan, niin studiojoukkueen mielestä on yli 90%:n mahdollisuus, että itselle tulee bonusmenetys ja sitä saat selvitellä pitkään. Eli suoraan vain korvaus vastapuolen yhtiöstä - ja jos kiistää, niin rikosilmoitusta tekemään.
valtteri
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kannattaa pitää hanskalokerossa mukana vahinkoilmoitusta minkä täytää heti vahingon satuttua ja siihen allekirjoitukset ym.asiat niin homma helpottuu huomattavasti.
Itsellä on aina mukana... jos joskus tarvitsisi.
Täältä voi printata ilmoituksen joka käy kaikkiin vakuutusyhtiöihin. http://tinyurl.com/45po4
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

rälläkkä kirjoitti:Kuljettaja myöntää syyllisyytensä ja tämän isää(ja auton haltijaa)en ole saanut vielä kiinni jotta olisin voinut tentata miksi ilmoitusta ei ole vielä tehty...
Oliko tuosta mustaa valkoisella? Tai edes jotain väriä jollain värillä?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
rälläkkä
"Hölösuu"

peinu kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:Kuljettaja myöntää syyllisyytensä ja tämän isää(ja auton haltijaa)en ole saanut vielä kiinni jotta olisin voinut tentata miksi ilmoitusta ei ole vielä tehty...
Oliko tuosta mustaa valkoisella? Tai edes jotain väriä jollain värillä?
Ei siitä ole mustaa valkoisella mutta todistajia on minun puolellani 6 kipaletta, joten...

Sain tuossa kuskiin mutkan kautta yhteyden ja isänsä oli luvannut minuun huomenna ottaa yhteyttä. Katsotaan onko siellä jotain vänkäämistä...
Jos ei huomenna kuulu neljään mennessä niin menen itse tekemään ilmoituksen. Ei viitsi tuota ovea ja kaarta ikuisuutta katsella :?
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Tuosta viestin lähettämis ajankohdasta 1.12 ja kun ilmoitit että viime
perjantaina...about 10 vuorokautta...????
Joku mättää tässä hommassa, joko vastapuoli on pisrkatin kiireinen.
Tai sitten välttelee turhan takia.... :?

Itse en ainakaan vetkuttelisi tällaisessa asiassa, vaan homma hoitoon
samana tai heti seuraavana päivänä, tai seuraavana arkipäivänä.
(*=ex) #2060#
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Sen verran näistä vakuutuskorvauksista, että itse pitää olla aktiivinen. Ei sitä yhtiötä kiinnosta kenenkään puolesta ruveta asioita selvittelemään, se maksaa niille ja sitte ne joutuu vielä maksamaan korvauksen.
Ja mitä enemmän on esittää asioita paperilla korvaussummaan liittyen, niin sitä paremmin asiat hoituu.
Varsinkaan syyllisen osapuolen aktiiviseen toimintaan ei ole syytä luottaa, tästä on omaa ja kuultua kokemusta ihan enemmänkin... :evil:
-------------------------8<----------->8--------
Vastaa Viestiin