Aero telakalla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Aero telakalla

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

No niin, kävihän se paskatuuri sitten omalle autollekin. Pari viikkoa sitten moottoritiellä norm. matkanopeudesta hyytyi. Auto sammui ja eikun tienlaitaan ihmettelemään. Lähti jotenkuten starttaamalla kuitenkin käyntiin, mutta tyhjäkäynti lähes kadoksissa ja tehot melkein nollilla.Nyki niin perkeleesti. Sid ei antanut mitään vikailmoituksia, mutta moottorivalo vilkkui. Nilkutin muutaman kilsan ja pääsin himaan.
Di-kasetti kunnossa,eli kaasuläppäkotelon kunto epäilyksen alle..mutta sekin ok.
Auto ollut nyt pajalla 1,5 viikkoa, eikä vieläkään tiedetä missä mättää!!
Puristus yhdessä pytyssä kuulemma heikompi, kuin muissa ja nostaa ahtopaineita liikaa. Seoskin todella rikkaalla. Venttiili tai mäntävaurio tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta huolto (Laakkonen) epäilee silti sähkövikaa?? Kokeiltu mm. toisella trionicillä, eikä sanottavaa vaikutusta.
Autolla ajettu melko tarkkaan 200tkm. ja kaikki huollot tehty valtuutetuissa huolloissa. Öljyt aina vaihdettu 10tkm. välein.
Silti sattuu ja tapahtuu...
9-5 Aero Nordic -00
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kannattaa tarkastaa välijäähdytin jos vaikka vuotaa jostain päädystä, kuulostaa vuodolta. Kone ahtaa, mutta ilma karkaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Aikanaan 9000 turbossa oli samat oireet. Täyskaasukiihdytyksessä paukahti kuuluvasti, minkä jälkeen moottori kyllä pyöri mutta tehot tyystin hukassa. Vikaa etsittiin päiväkausia kun kaikki tuntui ja näytti olevan kunnossa. Koeajolla tulos aina sama: tehot hukassa. Lopulta vika löytyi kun autoa kuormitettiin dynamometrillä: alumiininen ahtopuolen putki keskeltä pituussuunnassa halki siten, että halkeama aukesi vasta ahtojen noustessa.

Eli sinunkin tapauksessasi voi todella olla kyse siitä, että ilma karkaa jonnekin ennen imusarjaa.
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

Asiantuntevia kavereita tunnutte olevan.
Eilen sama homma vahvistettiin, eli välijäähdytin finaalissa.
Suomessa ei ko. osia nyt, mutta ensi viikolla pitäis olla kiinni ja toivon mukaan pelittää...
Ainut mikä arveluttaa vielä, on heikompi puristus yhdessä pytyssä.
Viittaisi venttiilivikaan, mutta voihan olla, että päässyt vaan karstoittumaan... :roll:
9-5 Aero Nordic -00
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

ööh ilmiö on monille tuttu kun IC paukkuu. Se on aina IC pääty (muovia) kun antaa periksi ja eteenkin jos autossa on ahtopaineita nostettu siksi kannaattaa alkaa harkita koko alumiinista IC:tä. Muovinen tulee paukkumaan taas jatkossa.

Huollossa kuulee aina mielenkiintoisia kommentteja siitä mikä kohta on rikki tai hajalla. Joskus ihan huvittaa kun joutuu itse vieressä neuvomaan.

Puristuksen puutostila kuulostaa tietenkin siltä että jossain vuotaa taas ja siellä on vain kaksi paikkaa, toinen on männän rengas ja toinen ventiilin kumit.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

pete2410 kirjoitti:Ainut mikä arveluttaa vielä, on heikompi puristus yhdessä pytyssä.
Viittaisi venttiilivikaan, mutta voihan olla, että päässyt vaan karstoittumaan... :roll:
Kyse voi olla myös ohipuhalluksesta, eli eli B2x5 kone on ns. matalakitkamoottori (ohuemmat männänrenkaat, pienempi etäisyys ylimmästä renkaasta männän yläreunaan jne.), mistä B2x4:sta suurempi "ohipuhallusherkkyys" johtuu. Ei ole iso homma vilkaista venttiilikopan alle, josta sitten (mahdollisen sylinterin tähystyksen lisäksi) voi päätellä lisää. Toki venttiilikin voi tuon aiheuttaa, mutta 9-5:n ongelmakohdat huomioonottaen veikkaisin, että tuolla ajokilometrimäärällä kyse on todennäköisimmin alakerran ohipuhalluksesta. Kuinka isosta erosta oli kyse?

-barum
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

potkuhousu kirjoitti:Puristuksen puutostila kuulostaa tietenkin siltä että jossain vuotaa taas ja siellä on vain kaksi paikkaa, toinen on männän rengas ja toinen ventiilin kumit.
Hmmm... venttiilin kumit?? Siis venttiilivarren tiivisteet? No, niistä kyllä käsittääkseni vuotaa vain öljyä... Venttiilin ja seetin välinen tiivistys voi kyllä vuotaa, mutta tietääkseni siinä ei ole koskaan käytetty kumia tiivisteenä polttomoottoreissa :D

-barum
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

Kiitosta vaan lisäkommenteista. Noista puristuspaineen eroista ei mulla vielä ole tietoa. Kerron, kun tiedän.
Sylinterien seinämät on kyllä endoskoopilla tähystetty, eikä mitään hälyyttävää ainakaan vielä ole ilmennyt.
Toi kokoalumiininen cooleri varmasti olisi paikallaan, jos ton muovisen päädyn elinkaari ei kovin pitkä ole.

Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi :?: :?:
9-5 Aero Nordic -00
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

IC kestävyyteen ratkaisee käytetyt paineet ja se kuinka nopeasti paineet nostetaan. Nopealla rykäsyllä pääty antaa periksi.

Barum on oikeassa noiden ventiilin kanssa oma tietoni siitä oli pelkkää kuulopuhetta ja sekin näemmä harhaa :roll:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No venttilipuolelta voi kyllä puristukset karata esim. karstoittuneen venttilin takia. Ei mene siis kunnolla kiinni.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

pete2410 kirjoitti:Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi :?: :?:
No, itseasiassa aerolle juuri steg1:t on niitä vaarallisempia, turbon ja moottorin lämpörasitus kasvaa, eikä mitään komponentteja vaihdeta. Aeron rauta on ihan rajalla, ja minimissään pitää vaihtaa ratkaisusta riippuen downpipea tai cooleria + imuputkea, jos asia tehdään kunnolla. Talvellahan vaara on pienempi, kesällä sitten suurempi.

-barum
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

peinu kirjoitti:No venttilipuolelta voi kyllä puristukset karata esim. karstoittuneen venttilin takia. Ei mene siis kunnolla kiinni.
Noinhan tuolla aiemminkin totesin, karsta tosin useimmiten kertyy venttiililautasen yläpintaan eikä ihan siihen kartiopintaan, joka painuu vasten seetiä. Vuoto venttiilissä on useimmiten syöpyneen / kuluneen / pyörimään lähteneen seetin tai palaneen pakoventtiilin kartiopinnan syytä. Toki sitten ylikierrosten seurauksena mäntään törmänneen venttiilin vääntynyt varsikin aiheuttaa saman asian.

Jos halutaan varmistaa, ettei kyse ole irronneesta karstan palasesta, joka on vain jäänyt ventiilin ja seetin väliin, voidaan konetta käyttää hetki ja toistaa mittaus (joka siis tulee suorittaa ns. lämpimälle koneelle).

Yleisesti ottaen en olisi kovin toiveikas karstanpoiston suhteen puristuspaineiden palauttajana, vaan useimmiten kyse on remontin tarpeesta, mikäli ero muihin sylintereihin ylittää valmistajan antaman toleranssin.

-barum
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

pete2410 kirjoitti: Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi :?: :?:
Ohi aiheen mutta onko kumpaakaan tehoa penkitetty? Nimittäin huvittaa pikkasen ku ite ajelen "230hp" aerolla josta penkitettiin vakiokunnossa 261hepoa. :)
Aki Peltola #1132
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

barum kirjoitti:
pete2410 kirjoitti:Tää vanhempi aero, eli 230hp vakiona ja nyt 260hp piristettynä ei kuitenkaan luulisi olevan niin iso tehonlisäys, etteikö paikat kestäisi :?: :?:
No, itseasiassa aerolle juuri steg1:t on niitä vaarallisempia, turbon ja moottorin lämpörasitus kasvaa, eikä mitään komponentteja vaihdeta. Aeron rauta on ihan rajalla, ja minimissään pitää vaihtaa ratkaisusta riippuen downpipea tai cooleria + imuputkea, jos asia tehdään kunnolla. Talvellahan vaara on pienempi, kesällä sitten suurempi.
Jos Steg 1 on vaarallinen Aerolle, päteekö sama laki myös tällaisen 2,3 matalapaineturbon kohdalla ? Aerossa ja pikku-t:ssähän on vähän eri sisuskalut, eikö, kestääkö kone ? Nimimerkillä : Maptun Steg 1 -harkinnassa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Huh, kiitos ! :D Stegiiiii..... pliis.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin