Ohjaustehostimen vuoto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"

Ohjaustehostimen vuoto

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ja kysytäänpä tämänkin nyt sitten eri topicissa, koska kerrankin muistan kaikki, mitä on pitänyt kysellä.

Parisen vuotta sitten siis tuonne tehostimeen laittoivat jossakin huollossa ATF:t sisään ja tottakai se nyt sitten on alkanut valuttaa öljyä ulos. Miten todennäköistä on, että öljyvuoto lakkaa, jos tehostimesta valuttaa joka tipan ATF:ää ulos ja laittaa tilalle oikeata tehostinöljyä?
Pari tapausta olen kuullut, joissa tehostin on tosiaankin lakannut valuttamasta öljyä, kun laatua on vaihdettu, mutta onko tämä ollut vain tuuria?

Entäpä, kun tuo tehostimen hihna on liian pitkä. Kyllä siinä lukee alkuperäisen hihnan kanssa yhtenevät mitat, mutta luistaa vaan, vaikka on kiristetty parin valtavan prikan avulla jo sentin verran pidemmälle, kuin varsinaista säätöä riittää. Minkä mittainen hihna pitäisi olla 900c vm. -90? Entä minkä mittaisen hihnan tuonne saa taiteiltua paikoilleen, jos tarkoituksella ostaisi sitten vähän lyhyemmän?
Ei kai tuo voi vaikuttaa siihen, että tehostin on alkanut vuotaa, kun tuo hihna on luistanut jo ainakin vuoden?
Samaisessa huollossa hihna on laitettu, kuin tuon väärän öljynki sinne laittoivat. Oli vielä niin erikoinen huolto, että eivät kertoneet, että Saabin merkkihuolto on heiltä pois otettu, kun aikaisemmin oli siellä Saabin huolto ollut ja siinä uskossa auto sinne vietiinkin..
Jussi
"Hölösuu"

Re: Ohjaustehostimen vuoto

Viesti Kirjoittaja Jussi »

akyttala kirjoitti:Miten todennäköistä on, että öljyvuoto lakkaa, jos tehostimesta valuttaa joka tipan ATF:ää ulos ja laittaa tilalle oikeata tehostinöljyä?
Aika epätodennäköistä. Tiivisteet on loppu ja sitä ei öljy korjaa.
akyttala kirjoitti:Ei kai tuo voi vaikuttaa siihen, että tehostin on alkanut vuotaa, kun tuo hihna on luistanut jo ainakin vuoden?
Kumpi siellä vuotaa pumppu vai raidetanko? Jos pumppu vuotaa niin ylenmääräisellä hihnan kiristämisellä voi olla osuutta asiaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mestari
"Hölösuu"

myydään tehostin

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli kuivakkaan makunen tehostin jouten jos joku tarvii. myös asennus odottaessa.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös nuo hihnatyypin merkinnät ole ihan millimetrejä, joten lyhempää hihnaa vaan pyydät tyyppikoodilla, mikäli se näkyy siinä hihnan selässä vielä? Itellä ainaskin tuo motonetin tarjoama 1175mm pitkä hihna oli minun 900i 8-venttiiliseen liian lyhyt. Juuri ja juuri hikisesti sain hihna paikalleen irroittamalla pumpun ja vääntämällä pumpun paikoilleen. Säiliön korkin saa juuri ja juuri avattua tarkastusta varten. Tuohon minun kulkineeseen laittaisin jonkun arviolta 50mm pidemmän hihnan seuraavalla kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
makinju2
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Mertmi kirjoitti:Eikös nuo hihnatyypin merkinnät ole ihan millimetrejä, joten lyhempää hihnaa vaan pyydät tyyppikoodilla, mikäli se näkyy siinä hihnan selässä vielä? Itellä ainaskin tuo motonetin tarjoama 1175mm pitkä hihna oli minun 900i 8-venttiiliseen liian lyhyt. Juuri ja juuri hikisesti sain hihna paikalleen irroittamalla pumpun ja vääntämällä pumpun paikoilleen. Säiliön korkin saa juuri ja juuri avattua tarkastusta varten. Tuohon minun kulkineeseen laittaisin jonkun arviolta 50mm pidemmän hihnan seuraavalla kertaa.
Mulla saman pituinen hihna ja menee kyllä kun rukarilla väkisin vääntää paikalleen, joku 50mm pitempi varmaan ok. Varaosaliikkeiden taulukot antavat pituudeksi mitä sattuu (automaattivaihteetko syynä). Hihnan profiili on standardi ja ainoa merkitsevä asia on juuri tuo pituus.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kumpi hihnapyörä siulla on? Reiällinen vai reiätön? Miulla taitaapi olla se reiällinen malli. Jotenkin olen aavistellut, että näissä olisi kahta eri kokoa olevaa hihnapyörää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tuolta pro carilta saa niitä tehostimen tilkkeitä eikä ollut muistaakseni
kuin jotain 30€ pussi aikas helppo ne on sinne vaihtaa ja lakkas
vuodot.
Ari 1622
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niitä hihna pituuksia on neljää eriä OGsatkuihin. Mittoja en nyt tähän hätään muista. Ostin kesällä varaosaliikkeen kirjan mukaan (Gates) eikä ollut oikea. Soitto veljelle ja ostin veljen vinkistä lyhimmän mitä saa. Se rokkas oikein hyvin. Meni varaosaliikkeen myyjä kumman näköiseksi, että mitä näistä sitten uskaltaa kellekin myydä. Sanoin, että ainakin tätä lyhintä 16-venttiiliisiin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"

Motonetissä näyttää olevan seuraavat:

900 81--82 OT (1250mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-1254 4.37 ???
900 83--93 OT (1175mm/ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . 30-1175 4.37 ???
900-16V 86--93 OT (825mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 30-0825 3.70 ???

Omassa autossani on muistaakseni juuri tuo 1175mm, kyseessä siis -90 900c. 8-venttiilinen on siis. Hihna on kumminkin halkaisijaltaan varovasti arvioiden 5cm liian iso, joten mahtaisikohan tuo 16-venttiilisen hihna istua paremmin tuonne?

Edit: Eikös nämä luvut ilmoita hihna pituuden, ei halkaisijaa? Eipä tuo 16-venasen hihna taida sitten olla tarpeeksi pitkä kuitenkaan. Joku metrinen hihna voisi istua parhaiten.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pituutta tuo meinaa. Leveys taitaa olla 10 kaikissa OG-malleissa. Itse en perskules muista mikä oli se neljäs pituus, väärä se kuiten oli 16-venttiiliseen.

Itse tein sen jälkikiristyksen hihnoille ja vielä meni paljon tiukemmalle. Hiljenivät samalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minulla on 900i:ssä vm 87, tuo 1175 millinen hihna.
On aivan liian lyhyt, yritin ottaa sitä pois paikoiltaan mutta ei lähtenyt olisi pitänyt leikata poikki.
En sitten tiedä onko hihnapyörissä kokoeroja vai mistä tuo sitten johtuu. Tuo 1250 kuulostaisi sopivammalta ainakin tuohon omaani.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
akyttala
"Hölösuu"

Mietin tässä juuri, että pitää varmaan leikata vanha hihna poikki, lyhentää se juuri sen mittaiseksi, että yltää olemaan hihnapyörien päällä ja mennä sen kanssa ostamaan uusi hihna. On se vaan ihme, että tuohon ei ole mitään ohjeellista hihnaa olemassa, vaan mikä sattuu.
Minkä kokoisia hihnapyöriä autoissanne on tehostajalla? Täytyy loppuviikosta mitata tuo, ja katsotaan, onko samanlainen kuin jollain muulla. Tuo pumpun jalka on kuitenkin varmaan samanlainen joka autossa, ettei kiinnityksessä ole eroa?
akyttala
"Hölösuu"

Onko tuo tehostetun ohjausvaihteen tiivisteiden vaihto iso homma? Ohjausvaihde varmaan pitää irrottaa? Onnistuuko yksin normaali työkaluilla, vai pitääkö olla hirvitttävä määrä kokemusta ja pakillinen omituisia työkaluja, jotta homma onnistuu?
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

ei niin vaikea homma onnistuu ihan koti konstein tuohan mulle niin vaihdan
ne tilkeet pientä korvausta vastaan siis hammastanko joutuu siihen
vähän säätään
Ari 1622
Vastaa Viestiin