Käsijarru leipoi/jäätyi kiinni. Millä aukeis?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saapistelija
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Käsijarru leipoi/jäätyi kiinni. Millä aukeis?

Viesti Kirjoittaja Saapistelija »

Moro!

Millähän keinolla käsijarrun saisi helpoiten vapautettua, kun veti toisen pyörän aivan lukkoon. Ei irtoa pakittamalla, eikä viittis lähtee ajaan kymmentä kilometriä, jotta saisi auton lämpimään. Pakkasta pihalla yli -10, joten ei huvais ruveta purkamaan tos pihalla. Lämmöllä se kai vapautuisi, mutta ei ole sitäkään oikein järjestettävissä. :x
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Lähde ajamaan vaan, kyllä se mulla aina kopahti jossain vaiheessa irti. Sitä ei muuten kannata pakkasella käyttää...
Saapistelija
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Saapistelija »

Unohdin mainita että merkki oli 9-3 tid vm-01. Moottoriantennikin jämähti, mutta niin kuulema on tapana käydä, kun toi keli hyppii plussalta pakkaselle. Täytys laittaa joku kytkin siihen, että saisi olla yläasennossaan.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juu, edellinen autoni oli -01 9-3t. Samaa vaivaa jarrussa ja antennissa. Aja antenni yläasentoon ja irrota liitin.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Käsijarru temppuilee aina kovemmilla pakkasilla..
Niinku sanottu kannattaa jättää käyttämättä sitä jos vaan suinkin mahdollista..
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

pade kirjoitti:Käsijarru temppuilee aina kovemmilla pakkasilla..
Niinku sanottu kannattaa jättää käyttämättä sitä jos vaan suinkin mahdollista..
Joo, mäkään en ole käyttänyt sitä miesmuistiin :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Ja kun käsijarrua ei käytetä niin menee entistä pahemmin jumiin kun sitä sitten joskus erehtyy käyttämään.

Jumittaminen johtuu yleensä rikkinäisistä suojakumeista, mutta onko näissä 9-3:ssa joku muu jumittava paikka? Pakkohan tuo on saada toimimaan myös talvella!
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vaijeri se on enimmäkseen "tahmaa". Mulla jämähteli viime talvena "keppi pystyyn" jos edes pakkasella veti kahvan ylös... Kertakorjauksena auttoi tahdikas renkkaaminen tai auton ajo lämpimään.
Käsijarrua en edes viitsinyt kokeilla jättää talvella päälle :oops:


Tänä talvena ei tietoakaan käsijarru ongelmista, kun viime keväänä uusin vaijerin. Olen (toistaiseksi) voinut aivan vapaasti jättää auton parkkiin käsijarrun kanssa ja renkaat vapautuu, kun kahvan laskee alas, eli minkäänlaisesta laahauksesta tai vaivaisesta palautumisesta ei merkkiäkään. :wink:

No kyllä ne parin vuoden päästä taas alkaavat :?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Eiköhän se käsijarru irtoa kun nykäsee renkaan takaa vaijerista tai sitten rummun takana olevasta vivusta. :) Sama vika rahikaisella viime talvena, suojakumi vaijerin päästä tohjona. Syksyllä ruuttasin hianon öljyn vaijerin sisälle samalla kun sitten laitoin oman patentin rikkoutuneen kumin tilalle. Oli suhteellisen suolanen hinta vaijerille ja sitä kumista pientä suojaa ei tietenkään myydä irtotavarana. En löytänyt sitten mistään pientä haitarikumiakaan, jostain pyörän vaijerista sellainen ehkä olisi löytynyt.

Nyt testasin (-18 astetta) aamulla käsijarrua. Hivenen takelteli, mutta pieni liike eteenpäin irroitii jarrun... :wink:
Saapistelija
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Saapistelija »

Kiitoksia taas vastainnelle. Tuttuja hommeja Opel aikaan mutta aina parempi kysyä kuin paleltua. :wink: Kyllä se talvi menee ilman käsijarruakin, kun on Saappi alla. :lol:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

raaka peli vaan, vaijeri pihdeillä poikki.
Ei paskalla mitään tee jos ei oo peltoo, bensaa vaan menee ja paikat kuluu.
ostaa sit katsarille uuden vaijerin.
jos haluaa oikein yrittää niin silikonikumisen letkunpätkän voi vetää sen kurtun tilalle, mutta jos syy on esim vaipan murtuma korin läpiviennissä ja siitä aiheutunut ruoste/ jumi niin ei kantsii viritellä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin