Mistä johtuupi..??
Kyllä kulutuksen muuttuminen pitäisi olla puhtaasti kiinni virisetistä. Eli periaatteessa koska esim. Stege 1 useimmiten nostaa ahtoja ja muuttaa hiukan sytytysennakkoa seos-suhteen pysyessä keskimäärin arvossa 1.4 ei kulutuksen ainakaa pitäisi nousta vaan hitusen laskea. Nämä erot eivät ole merkittäviä, mutta asian voi myös tarkistaa Saabin ohjekirjasta joka kertoo selkeästi että esim täyspaine vie vähemmän bensaa kuin pienpaine. Eli ero näkyy siinä kun ajetaan tasaisesti esim. Tampere-Helsinki väli motaria vakionopeuden säätimellä, mutta se ei ole iso. Taajamassa manuaali ei juurikaan voita jollei ajotapaa muuta ratkaisevasta, mutta automaattilaatikolla voittaa väännön parantuessa. Sitten virit joissa lisätään esim. bensapaineensäädin, ahdin tai isompia suuttimia näkyy automaattisesti kulutuksen lisääntymisenä. Eli kun ilmamassa lisääntyy, lisääntyy myös polttoaineen määrä jotta seos on kohdallaan.
Lyhyesti: Stage 1 vähentää kulutusta LPT koneessa. Kaikki siitä ylös varmastikin lisää kulutusta. Suurin tekijä on kuitenkin siinä kaasupolkimen jatkeena
Kuitenkaan kulutuksen lisääntyminen ei pitäisi olla mitään järkyttävää, joten jos on niin kannattanee tarkistaa seokset.
Lyhyesti: Stage 1 vähentää kulutusta LPT koneessa. Kaikki siitä ylös varmastikin lisää kulutusta. Suurin tekijä on kuitenkin siinä kaasupolkimen jatkeena

Kuitenkaan kulutuksen lisääntyminen ei pitäisi olla mitään järkyttävää, joten jos on niin kannattanee tarkistaa seokset.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Tottahan tuoki toisaalta on..mutta kuinka moni sit ajelee "kiltisti" jos esim. hankkii steg1:sen..
..Minkähänlaisesta tehon "lisäyksestä" puhutaan kun ahdot on vakion 0,4bar sijaan 0,6bar ja autossa on optiflow sekä forgen bypass..ja putkiston takaosa on vapaammin virtaava..?? Noin arvio??

Saab 9-3 2.0t ss
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Siis mina en kylla ymmarra miten se softan muuttaminen oikein voisi kulutusta laskea. Hyotysuhdettahan lastuviritys ei paranna, ainoastaan lisaa moottorin kykya syottaa bensa-ilmaseosta sylintereihin. Taman seurauksena teho tietysti kasvaa, mutta miten se kulutusta vahentaisi?saab9-3t kirjoitti:Kulutus on noussut sekalaisessa ajossa vähän yli litran..mut en ajakkaa mitenkää taloudellisesti..se bensan kulutusha tuntuu vaa jos ei oo rahaa..Eiköhä se yleinen sääntö ole että jos virität autoa ni ei se kulutus todellakaa tipu..
Niin moottorin sisaiset (esim. pumppaus) kuin ulkoiset vastukset sailyvat samana.
Ainoa teoriassa mahdollinen peruste kulutuksen vahenemiselle olisi alavaannon kasvu, joka pisaralla-pisimmalle tyyppisessa ajossa voisi periaatteessa vahentaa kulutusta, kun matkanopeuteen voisi mahdollisesti kiihdyttaa vahan nopeammin ilman kierrosten kayttamista. Taman vaikutus lienee kuitenkin mitaton ja havaittavissa vain erityisella ajotyylilla.
Mihin ajatus kulutuksen pienenemisesta perustuu? Kasvaneen tehon avulla saatu etu on kuitenkin helppo ulosmitata viikoiksi yhdessa asenteellisessa kiihdytyksessa.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
saab9-3t kirjoitti:Pitää ny kattoa..siltiki pitäis ostaa kunnon välijäähdytin..alkuperänen ku on sellai "koolla" pilattu..
Osta ihmeessä ja varsinkin jos aiot jossain vaiheessa lastuttaa tai nostaa
penkissä ajettaessa bleedillä paineita..Kysyppä Turbo Huolto Riikoselta paljonko cooleri maksais..Ja mikä parasta saat just sellasen kun haluut..Teet vaan piirrustukset ja Riikonen lähettää ne jolllekki kaverille lappeenrantaan(muistaakseni)joka tekee niitten mukaan sen..Ja on meinaan siististi tehty..Ng900:seen teetin ja kokoa kennolla oli 600*300*80+maljat ja hintaa rahteineen 580€..Hinnat on varmasti vuodesta 2003 noussu mut kannattaa ainaki käydä kysymässä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Niin kauan kun käytössä on matalapaineturbon softa en näe järkeä hankkia isompaa cooleria. Vaikka peruspaineita on hieman lisätty ei cooleri voi olla kulkupuolen esteenä. Coolerin hinnalla saat softan joka lisää vääntöä liki 100Nm ja silloin eron alkuperäiseen huomaa. Cooleria vaihtoa tulet tuskin huomaamaan ennen suurempia virityksiäsaab9-3t kirjoitti:Isompi välijäähdytin ois varmaan aika pakko hankinta.. :lol: ..Ja bensanpaineita pitäis nostella..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Siis mina en kylla ymmarra miten se softan muuttaminen oikein voisi kulutusta laskea. Hyotysuhdettahan lastuviritys ei paranna, ainoastaan lisaa moottorin kykya syottaa bensa-ilmaseosta sylintereihin. Taman seurauksena teho tietysti kasvaa, mutta miten se kulutusta vahentaisi?
Niin moottorin sisaiset (esim. pumppaus) kuin ulkoiset vastukset sailyvat samana.
Ainoa teoriassa mahdollinen peruste kulutuksen vahenemiselle olisi alavaannon kasvu, joka pisaralla-pisimmalle tyyppisessa ajossa voisi periaatteessa vahentaa kulutusta, kun matkanopeuteen voisi mahdollisesti kiihdyttaa vahan nopeammin ilman kierrosten kayttamista. Taman vaikutus lienee kuitenkin mitaton ja havaittavissa vain erityisella ajotyylilla.
Mihin ajatus kulutuksen pienenemisesta perustuu? Kasvaneen tehon avulla saatu etu on kuitenkin helppo ulosmitata viikoiksi yhdessa asenteellisessa kiihdytyksessa.[/quote]
Oon ihan samaa mieltä..
Niin moottorin sisaiset (esim. pumppaus) kuin ulkoiset vastukset sailyvat samana.
Ainoa teoriassa mahdollinen peruste kulutuksen vahenemiselle olisi alavaannon kasvu, joka pisaralla-pisimmalle tyyppisessa ajossa voisi periaatteessa vahentaa kulutusta, kun matkanopeuteen voisi mahdollisesti kiihdyttaa vahan nopeammin ilman kierrosten kayttamista. Taman vaikutus lienee kuitenkin mitaton ja havaittavissa vain erityisella ajotyylilla.
Mihin ajatus kulutuksen pienenemisesta perustuu? Kasvaneen tehon avulla saatu etu on kuitenkin helppo ulosmitata viikoiksi yhdessa asenteellisessa kiihdytyksessa.[/quote]
Oon ihan samaa mieltä..

Saab 9-3 2.0t ss