Satkun penkinlämmittimet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Satkun penkinlämmittimet

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

En löytänyt vastausta tunnin haunkaan jälkeen.

Auto on 900i -91. Autossa on siis tonnarin penkit. Penkinlämmittimet ei toimi, epäilen toki et on toi vastus menny poikki tai "termostaatti" hajalla. Penkeille menee liitin josta lähtee 4 johtoa penkille, 3 mustaa ja yks valkokeltainen. Mitkä näistä on tuon lämmittimen johdot? Sais vaan eka mitattua et tuleeko jännitettä ja onko toi poikki.. :?
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Haku taitaa toimia sinulla huonosti, jos ei yhtään löydy penkinlämmityksenkorjausohjeita tunnissa.

Pääsisitkö näillä jäljille:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 069#224069
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=32092

Vastus on penkissä mustan ja valkokeltaisen välillä.
Sinisen ja mustan välissä on penkissä lämpöanturi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Kiitos vastauksesta, näin epäilinkin. Yleismittäri näytti mustan ja valkokeltaisen välille noin 0,1 ohmia. Tuo tarkoittaanee että siellä on oikosulku.. :x Sinistä piuhaa tuonne ei menekkään kun ei ole säätöä noissa penkeissä.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Penkin resistanssi on luokkaa 2-4ohmia. Mittarikin voi olla epätarkka näin pienillä resistansseilla. Se jokatapauksessa näyttää melkein oikosululta. Jos penkki ei lämpene, niin vika on yleensä katkos, joka näkyy ohmimittarilla niin, ettei resistanssia löydy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oletin jostain syystä, että tonnarityyppisissä penkeissä olisi aina säädettävä lämmitys.

Omassani oli parissakin kohdassa lämmitysjohto poikki verhoilua pingottavan rautalankaruodon kohdalta, josta maadoittui penkin pohjaritilän ja rungon kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Täytyypä mennä vielä tuonne ulos mittailemaan tuota. :D
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Kävin sitte mittailemassa noita. Jännitettä tuli 12V liittimelle. mittasin penkin resistanssin, 2.1ohm. Noiden lukujen mukaan pitäis toimia, ei kuitenkaan lämmitä, tai jos lämmittää niin en ainakaan sitä huomaa. Eli kumpikin penkki on pimeenä tuon osalta. Onko kellään vinkkejä millä tuosta löytäis vian?
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mittaa lämmittimen jännite penkin sähköliittimen maajohdolla. Jotenkin tuntuis maa tms. sähkökatkolta, jos liittimeen tulee virtaa ja lämmittimestä löytyy vastusta.

BTW: Löytyykö lämmittimestä vastusta jos lämpötila-anturi on rikki?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kannattaa myös mitata niin, että joku istuu siinä penkin päällä painona. Voihan se vaikka silloin lyödä jostain maihin tai jospa lanka on poikki niin, että tyhjällä penkillä langan päät osuu yhteen ja paino päällä ei.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Joni Tervalahti kirjoitti:Kävin sitte mittailemassa noita. Jännitettä tuli 12V liittimelle. mittasin penkin resistanssin, 2.1ohm. Noiden lukujen mukaan pitäis toimia, ei kuitenkaan lämmitä, tai jos lämmittää niin en ainakaan sitä huomaa. Eli kumpikin penkki on pimeenä tuon osalta. Onko kellään vinkkejä millä tuosta löytäis vian?

Jos sulla on siinä yleismittarissa tarpeeksi suuri virtamittaus (esim. DC/ 10A), niin ota penkkien sulake irti ja laita mittari siihen väliin.
Sitten kytket liittimen kiinni vuorollaan kumpaankin penkkiin.
Näet ainakin sen, kulkeeko virta ja paljonko kulkee.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

dimebak kirjoitti:Mittaa lämmittimen jännite penkin sähköliittimen maajohdolla. Jotenkin tuntuis maa tms. sähkökatkolta, jos liittimeen tulee virtaa ja lämmittimestä löytyy vastusta.

BTW: Löytyykö lämmittimestä vastusta jos lämpötila-anturi on rikki?
Mittasin tuon 12 volttia siitä liittimestä keltavalkoisen ja mustan johdon väliltä.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kyllä kyllä, mutta näet, että ottavatko virtaa myös...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Täytyypä käydä mittaamassa tollainki

Edit:

virtaa ei näyttänyt yleismittarin mukaan kulkevan kun mittasen sulakkeen paikalta. Istuimelta tulevien 2 ja 5 pinnien välissä oli 2.1ohm. ja 2 ja 5 pinnien väliin tuli 12 volttia. Ohjekirjassa luki että sulake on takapenkin alla numero 2?

huomasin myös että kuljettajan ja hanttarin puoleisessa penkeissa on eriväriset johdot.. mistäköhän tämä johtuu?
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Joni Tervalahti kirjoitti: huomasin myös että kuljettajan ja hanttarin puoleisessa penkeissa on eriväriset johdot.. mistäköhän tämä johtuu?
Apparinpenkissä on myös ne tunnistimet turvavyön merkkivalolle ja autom. penkinlämppärille. Liittyy näihin muistaakseni.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

joo ja muistaakseni kuskinpenkin selkänojan ja perspuolen välissä siinä selkänojan säätöpotikan paikkeilla on liitin mikä kannattaa myöskin katella läpi. Itellä oli nirhautunu juurikin noilta paikkeilta piuhat poikki.

Sitä välikköä kun vähän raottelee, niin tuloo piuhat näkyviin ja siinä on tosiaan muistaakseni ihan liitin.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin