Ratin klappi???
Ratin klappi???
SAAB 900C vm.-87. Ratin yläosassa kojetaulun kohdalla väljyyttä. Onko kokemusta mikä osa rikki/kulunut/löysällä tai olisko jollakulla heittää räjäytyskuva ko. kohdasta. Ps. Ratin keskiön kiinnityspultti on kyllä tiukasti kiinni. Kiitoksia etukäteen mahdollisista vinkeistä.
Aukaise se rattipylvään "pohja" ja katso onko rattipylväs (se verkon näköinen) murtunu, jos liike on siis ylösalas.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Isällä meni OG900:sta se rattipylväs paskaksi. Ja taidettiinpa siinä remontissa laittaa ne laakeritkin, en ole laakereista ihan varma. Joo, ainakin se ylempi laitettiin uusi.
Se pylväs on aika hassun näkönen verkko...
Se pylväs on aika hassun näkönen verkko...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vanhassa ysikympissä oli myös klappia ratissa. Ohjauspyörästä vetämällä liike oli jotain sentin luokkaa. Pikkusen tuo hirvitti, mutta kertaakaan ei 6 vuoden aikana katsastuksessa tullut mitään sanomista. Vaikka katsastussetä monesti rattia nykikin.
Ei ole vieläkään selvinnyt mistä tuo johtui.
Isompi haitta oli kun rattiakselin läpivientikumi oli rikki ja vesi tuli kabiiniin
Ei ole vieläkään selvinnyt mistä tuo johtui.
Isompi haitta oli kun rattiakselin läpivientikumi oli rikki ja vesi tuli kabiiniin
Kuten jo mainitsin laakerivika.Teemu kirjoitti:Vanhassa ysikympissä oli myös klappia ratissa. Ohjauspyörästä vetämällä liike oli jotain sentin luokkaa. Pikkusen tuo hirvitti, mutta kertaakaan ei 6 vuoden aikana katsastuksessa tullut mitään sanomista. Vaikka katsastussetä monesti rattia nykikin.
Ei ole vieläkään selvinnyt mistä tuo johtui.
Isompi haitta oli kun rattiakselin läpivientikumi oli rikki ja vesi tuli kabiiniin
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Re: Ratin klappi???
Jos tarkoitat ratin pystyvälystä, niin sen korjaaminen onnistuu, kun kiristät ohjaustangon pultit, jotka löytyvät verhoilun takaa suunnilleen polvien korkeudelta, polkimien yläpuolelta.
Hankalassa paikassa on, joten kannattaa varata matkaan taskari ja pitkävartinen jakari ja joku kaveri sihtaaman.
Hankalassa paikassa on, joten kannattaa varata matkaan taskari ja pitkävartinen jakari ja joku kaveri sihtaaman.
kottero kirjoitti:SAAB 900C vm.-87. Ratin yläosassa kojetaulun kohdalla väljyyttä. Onko kokemusta mikä osa rikki/kulunut/löysällä tai olisko jollakulla heittää räjäytyskuva ko. kohdasta. Ps. Ratin keskiön kiinnityspultti on kyllä tiukasti kiinni. Kiitoksia etukäteen mahdollisista vinkeistä.
Minulla rupesi muutama vuosi sitten vilkku palauttamasta ja huomasin, että ratti oli noussut muutaman sentin, ja kun työnsin sen takaisin niin taas vilkku palautti.
Sellasenaan se on muutaman vuoden ollut, mutta nyt katsastusmies hylkäsi ja käski kiristää ratin.
Eli saman moiselta vialta kuulostaa, kuin olette tässä keskustelleet.
Eli riittikö tämä edellä mainittu " ohjaustangon pulttien kiristys" vai oliko syy "holkissa".
Ja jouduitteko irroittamaan verhoiluja ym. vai pääsikö käsiksi alta?
Sellasenaan se on muutaman vuoden ollut, mutta nyt katsastusmies hylkäsi ja käski kiristää ratin.
Eli saman moiselta vialta kuulostaa, kuin olette tässä keskustelleet.
Eli riittikö tämä edellä mainittu " ohjaustangon pulttien kiristys" vai oliko syy "holkissa".
Ja jouduitteko irroittamaan verhoiluja ym. vai pääsikö käsiksi alta?
Laittakaa piirustusta tai valokuvaa niin kaikki tietää mistä puhutaan ja tulevaisuudessa ku hakkee "havulla" niin o mukava katella kuvia . 1 kuva = enemmän kuin 1000 sanaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Ratin edestakainen liike.
Edestakainen liike, eli ratti nousee päin kuljettajaa ja sen saa painettua takaisin päin kohti koelautaa, johtuu rattiakselin kokoonpainumisosan (kolaritilanteessa) väljystymisesta. Ei saa korjata.Villetu kirjoitti:Minulla rupesi muutama vuosi sitten vilkku palauttamasta ja huomasin, että ratti oli noussut muutaman sentin, ja kun työnsin sen takaisin niin taas vilkku palautti.
Sellasenaan se on muutaman vuoden ollut, mutta nyt katsastusmies hylkäsi ja käski kiristää ratin.
Eli saman moiselta vialta kuulostaa, kuin olette tässä keskustelleet.
Eli riittikö tämä edellä mainittu " ohjaustangon pulttien kiristys" vai oliko syy "holkissa".
Ja jouduitteko irroittamaan verhoiluja ym. vai pääsikö käsiksi alta?
Vaihdettava ehjä rattiakseli tilalle.
Purettava polvisuoja pois työn edeltä.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Kuinkas sattuikin. Tänään meinaan vaihdoin jäärata Hirmuun rattia. Laitoin 4-puolaisen tilalle sen 3-puolaisen. Ratti paikoilleen ja rattia veti itseen päin niin kuului- lons-lonks...Otin ratin irti. Sitten laitoin hanskat käteen että sain rattipylväästä hyvän otteen. Ja samalla pylväs nousi, kun vedin. Sitten ratti uudestaan kiinni, eikä lonksumista ole nyt kuulunut vaikka kuinka tuossa pihatiellä päästelin
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Tuollakin on näemmä samaisesta aiheesta joskus keskusteltu ja toimittu -> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0267039186
Mutta ilmeisesti se on niin, että se uusi rattiakseli olisi varmaan vaihdettava, jos sitä ei sitten korjaamaan voi mennä.
Onko arvokas osa? ja osaatteko sanoa mistäs sellaisen saisi helpoiten hankittua?
Mutta ilmeisesti se on niin, että se uusi rattiakseli olisi varmaan vaihdettava, jos sitä ei sitten korjaamaan voi mennä.
Onko arvokas osa? ja osaatteko sanoa mistäs sellaisen saisi helpoiten hankittua?