Ratin klappi???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Ratin klappi???

Viesti Kirjoittaja kottero »

SAAB 900C vm.-87. Ratin yläosassa kojetaulun kohdalla väljyyttä. Onko kokemusta mikä osa rikki/kulunut/löysällä tai olisko jollakulla heittää räjäytyskuva ko. kohdasta. Ps. Ratin keskiön kiinnityspultti on kyllä tiukasti kiinni. Kiitoksia etukäteen mahdollisista vinkeistä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aukaise se rattipylvään "pohja" ja katso onko rattipylväs (se verkon näköinen) murtunu, jos liike on siis ylösalas.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Siellä on laakerivika.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

Itselläni on samaa vikaa ratti "lonksuu" vähän joka suuntaan... Onko siitä jotain isompaa haittaa?? 8O
Saab 9-5
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Mulla ei ainakaan katsastuksessa sen takia raakannut mut voi se huonossa tapauksessa jumia ohjausta, ja onhan se lonkse ikävää. Siellä on itse asiassa kaksi niitä laakereita ylä ja alapäässä ja niiden vaihto ei ole mikään mukava homma :evil: :!: :!:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Isällä meni OG900:sta se rattipylväs paskaksi. Ja taidettiinpa siinä remontissa laittaa ne laakeritkin, en ole laakereista ihan varma. Joo, ainakin se ylempi laitettiin uusi.

Se pylväs on aika hassun näkönen verkko...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vanhassa ysikympissä oli myös klappia ratissa. Ohjauspyörästä vetämällä liike oli jotain sentin luokkaa. Pikkusen tuo hirvitti, mutta kertaakaan ei 6 vuoden aikana katsastuksessa tullut mitään sanomista. Vaikka katsastussetä monesti rattia nykikin. :roll:

Ei ole vieläkään selvinnyt mistä tuo johtui.

Isompi haitta oli kun rattiakselin läpivientikumi oli rikki ja vesi tuli kabiiniin :(
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Teemu kirjoitti:Vanhassa ysikympissä oli myös klappia ratissa. Ohjauspyörästä vetämällä liike oli jotain sentin luokkaa. Pikkusen tuo hirvitti, mutta kertaakaan ei 6 vuoden aikana katsastuksessa tullut mitään sanomista. Vaikka katsastussetä monesti rattia nykikin. :roll:

Ei ole vieläkään selvinnyt mistä tuo johtui.

Isompi haitta oli kun rattiakselin läpivientikumi oli rikki ja vesi tuli kabiiniin :(
Kuten jo mainitsin laakerivika.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
offi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 13:12

Re: Ratin klappi???

Viesti Kirjoittaja offi »

Jos tarkoitat ratin pystyvälystä, niin sen korjaaminen onnistuu, kun kiristät ohjaustangon pultit, jotka löytyvät verhoilun takaa suunnilleen polvien korkeudelta, polkimien yläpuolelta.

Hankalassa paikassa on, joten kannattaa varata matkaan taskari ja pitkävartinen jakari ja joku kaveri sihtaaman.
kottero kirjoitti:SAAB 900C vm.-87. Ratin yläosassa kojetaulun kohdalla väljyyttä. Onko kokemusta mikä osa rikki/kulunut/löysällä tai olisko jollakulla heittää räjäytyskuva ko. kohdasta. Ps. Ratin keskiön kiinnityspultti on kyllä tiukasti kiinni. Kiitoksia etukäteen mahdollisista vinkeistä.
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kottero »

Sieltä oli yksi holkki päässyt jostain syystä siirtymään pois paikaltaan. Nyt se on taas timmissään. Väljyys/kitisevä ääni käännettäessä rattia on tipotiessään.
Villetu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 15:10

Viesti Kirjoittaja Villetu »

Minulla rupesi muutama vuosi sitten vilkku palauttamasta ja huomasin, että ratti oli noussut muutaman sentin, ja kun työnsin sen takaisin niin taas vilkku palautti.
Sellasenaan se on muutaman vuoden ollut, mutta nyt katsastusmies hylkäsi ja käski kiristää ratin.

Eli saman moiselta vialta kuulostaa, kuin olette tässä keskustelleet.
Eli riittikö tämä edellä mainittu " ohjaustangon pulttien kiristys" vai oliko syy "holkissa".

Ja jouduitteko irroittamaan verhoiluja ym. vai pääsikö käsiksi alta?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Laittakaa piirustusta tai valokuvaa niin kaikki tietää mistä puhutaan ja tulevaisuudessa ku hakkee "havulla" niin o mukava katella kuvia . 1 kuva = enemmän kuin 1000 sanaa. :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Ratin edestakainen liike.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Villetu kirjoitti:Minulla rupesi muutama vuosi sitten vilkku palauttamasta ja huomasin, että ratti oli noussut muutaman sentin, ja kun työnsin sen takaisin niin taas vilkku palautti.
Sellasenaan se on muutaman vuoden ollut, mutta nyt katsastusmies hylkäsi ja käski kiristää ratin.

Eli saman moiselta vialta kuulostaa, kuin olette tässä keskustelleet.
Eli riittikö tämä edellä mainittu " ohjaustangon pulttien kiristys" vai oliko syy "holkissa".

Ja jouduitteko irroittamaan verhoiluja ym. vai pääsikö käsiksi alta?
Edestakainen liike, eli ratti nousee päin kuljettajaa ja sen saa painettua takaisin päin kohti koelautaa, johtuu rattiakselin kokoonpainumisosan (kolaritilanteessa) väljystymisesta. Ei saa korjata.
Vaihdettava ehjä rattiakseli tilalle.

Purettava polvisuoja pois työn edeltä.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kuinkas sattuikin. Tänään meinaan vaihdoin jäärata Hirmuun rattia. Laitoin 4-puolaisen tilalle sen 3-puolaisen. Ratti paikoilleen ja rattia veti itseen päin niin kuului- lons-lonks...Otin ratin irti. Sitten laitoin hanskat käteen että sain rattipylväästä hyvän otteen. Ja samalla pylväs nousi, kun vedin. Sitten ratti uudestaan kiinni, eikä lonksumista ole nyt kuulunut vaikka kuinka tuossa pihatiellä päästelin :roll:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Villetu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 15:10

Viesti Kirjoittaja Villetu »

Tuollakin on näemmä samaisesta aiheesta joskus keskusteltu ja toimittu -> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0267039186

Mutta ilmeisesti se on niin, että se uusi rattiakseli olisi varmaan vaihdettava, jos sitä ei sitten korjaamaan voi mennä.
Onko arvokas osa? ja osaatteko sanoa mistäs sellaisen saisi helpoiten hankittua?
Vastaa Viestiin