moniurahihnan vaihto tonttuun

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

moniurahihnan vaihto tonttuun

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

onko paha rasti vaatiiko jotain erikoistyökaluja onko vaihto ohjeita 8O pitääkö ostaa muuta kun uus hihna 8O entäs se kiristäjä systeemi 8O
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vai pitääkö käyttää hakua? 8O

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mulla meni 5min, että löysin vastauksen...

Eipä vaadi erikoisempia työkaluja. Ruuvipuristin ja metalliliuska on hyvä varata vaihtoa varten. Samalla kiristijän ja toisen kiepin rullat on hyvä vaihtaa.

http://jpjk.jaakari.net/saab/remontti/i ... mage10.php Eli nuo kaksi rullaa olis hyvä vaihtaa, motonetissä 20e molemmat. Vissiin jopa sama rulla.

http://jpjk.jaakari.net/saab/remontti/i ... mage15.php Tolla taktiikalla saat kiristimen kasaan, kun ei ohjeiden mukaisesti hihnaa painamalla tarpeeksi liikkunu.

http://jpjk.jaakari.net/saab/remontti/i ... mage18.php Ja taasen tuolla takana kiristimen päällä näkyy patentti, jonka joutuu rakentamaan että kiristin pysyy löysänä vaihdon aikana. Riittää kun vähän löysää ja sitten saa tuon sinne paikoilleen. Muistaakseni 115mm oli ohjekirjan mukaan, mutta itse laitoin 100mm, kun silläkin lähti hihna kiltisti irti.


Ens kerralla kannattaa käyttää vaikka 15min vastauksen etsimiseen ja jos sen jälkeenkään ei löydy, niin sitten voi kysyä. Lisäksi http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ (9000 FAQ), kertoo varmasti vastauksen moneen ongelmaan.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

kiitos

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

hieno homma ja oikeen kuvie kaa :lol:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jos autosi on sinulla pitkään suosittelen metallisia apuhihnapyöriä jotka saat tilattua http://www.pro-carservice.com osoitteesta. Vakio muoviset kestää yleensä noin 70-100tkm ? Metallisiin tarvii vaihtaa vaan laakerit 3-5€.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nuo jpjk:n ohjeet oli niin hyviä, että laitoin ne tuonne signaturesa minittuun SAAB 9000 FAQjuuhun.


http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... ?p=150#150

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Lisätään vielä sen verran, että se kiristäjän pultti lähtee helpointen irti pulttipyssyllä. Eli tämä kompuraan tuleva rengaspulttien irroittaja.

Tuosta metalliliuskasta: tarpeeks vahva metallinpala riittää, ettei mitää reikäpeltinauhaa ole kuitenkaan. Pultit kannattaa olla suosiolla yli 40mm, omat 30mm olivat aavistuksen liian lyhyet. Kyllä se niillä onnistu, mutta pelotti et pysyykö se siellä vai ei =) Pulttien väli oli muistaakseni 100mm, voin kyllä vielä illemmalla mitata jos en roskikseen sitä heittänyt.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

pommikone :) hieno signature!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

peinu kirjoitti:pommikone :) hieno signature!
Faktoja ei voi paeta =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

ja kannattaa tietää että sen kiristinpyörän jengat on vääränkätiset :wink: ainaki 2.3l koneissa, missä on hydraulikiristin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mulla tuli siihen hydraulikiristimeen semmonen ilmiö ettei enää mennyt "kasaan" kun oli päässyt kokonaan auki :?: , hihnan ja alurullien vaihdon jälkeen yritin vääntää tota vääränkätistä pulttia momenttiavaimella reilusti yli 10 kilon voimalla mutta hydraulikiristin ei painunut kasaan millään, ja kun sen kumikin oli jo pykinyt niin tilasin PCS:ltä uuden (hydraulimäntä 100€). Uuden kanssa ei ollut ongelmia kasauksessa. Tietysti jos olisi saanut sen "metalliliuskan" sinne purkuvaiheessa pitämään kiristintä kasassa ei olisi tota ongelmaa tullut esiin, mutta sieltä vanhasta kiristinpumpusta ei tullut kuin teelusikallinen pikimustaa öljyä ulos joten ei se kai muutenkaan ihan terve ollut. Eiköhän noilla taas 100tkm ajele :wink:
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Joo ei sitä kiristintä kannata juu vääntää auki kuin sentin. Voin mitata vielä sen oman patenttini etäisyyden, sillä se riittää siihen että hihna lähtee täysin ongelmitta pois (ns putoaa).

Muistaa vain että kiristäjän rullassa ja siinä toisessa "väärinpäin" olevassa rullassa (siis sen vieressä oleva pieni rulla, missä hihna menee "väärinpäin") on kierteet väärinpäin. Kannattaa ne molemmat vaihtaa samalla kerralla, ei maksa motonetissä liikaa ja kestävät ihan ok.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Janza kirjoitti:Mulla tuli siihen hydraulikiristimeen semmonen ilmiö ettei enää mennyt "kasaan" kun oli päässyt kokonaan auki :?:
Vanhaa kiristintä ei kannata päästää täysin auki ja jos on jostain syystä pakottava tarve päästää niin ei sitten ainakaan täysin hallitsemattomasti. Kiristin on kasassa vaimenninmännässä olevalla urarenkaalla, joka saattaa nuljahtaa olakkeestaan ohitse jos sen räväyttää sopivasti auki. Takaisin kasaan sen saa painamalla (jousi on jäykkä ja osien pitää olla linjassa kunnolla), mutta kasassa se ei enää itsestään sen jälkeen pysy... toimii kylläkin. Levähtäneen kiristimen paikoilleen laitto on luovuutta, tupakkaa, voimaa ja sorminäppäryyttä vaativa taitolaji... surrilankakin on oiva apu :)

Nimim: Mistäköhän tiedän :?

... ja sitten kun ne vaimenninöljyt valuu tallin lattialle sen kiristimen kanssa temutessa niin tehostinneste, ATF tai kaasutinöljy auttaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Jussi kirjoitti:
Nimim: Mistäköhän tiedän :?

... ja sitten kun ne vaimenninöljyt valuu tallin lattialle sen kiristimen kanssa temutessa niin tehostinneste, ATF tai kaasutinöljy auttaa.
Tuosta nimenomaisesta syystä painotan yli 40mm M5 pultteja sinne =) Mieluiten 50mm, jottei se vahingossakaan irtoa kesken huoltotyön.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Vielä yksi korjaus yllämainittuun kiristimen pidiketyökaluun:

Eli ohjekirjan mukaan sen pitäisi olla 30mm leveä, 115mm pulttien väli ja 30mm pultit. Itse tekisin 30mm leveän, pulttien väliksi 125 ja 40mm pultit. Tuo 115mm on hieman vaikea saavuttaa hihnaa painamalla ja 125mm pulttien väli riittää vallan mainiosti hihnan irroittamiseen. Peinu voi lisätä tämän faktan 9000 FAQiin.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Vastaa Viestiin