9-5 työntää savua!!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

En oo koko konetta purkanu mutta tarkotus olis tossa kesällä..
Joo yhen purkin stp:tä kierrätin koneesta jo läpi ja toinen oottelis viel hyllys.

En tiedä ottiko syttyskasetti itteensä siitä mahottomasta öljy määrästä vai mikä kun on ruvennu vähän nypyttämään alamäessä.?
Jos pitää alamäessä vähän kaasua auki niin nykii ja heti kun vetoa ni loppuu.
Outo homma.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kaasuläppäkotelo ei ainakaan öljystä tykkää. Eli oletko ottanut kaasuläpälle menevän turbon paineputken irti ja kurkannut kuinka täynnä tuo kaasuläppäkotelo öljyä on? Tuon voi myös irroittaa ja putsata.
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

Vanhemmissa muistaakseni 98-99 on vielä vähemmän suojattu tuo kotelo mitä uudemmissa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Frostgrey kirjoitti:Kaasuläppäkotelo ei ainakaan öljystä tykkää. Eli oletko ottanut kaasuläpälle menevän turbon paineputken irti ja kurkannut kuinka täynnä tuo kaasuläppäkotelo öljyä on?.


Onhan tuota tullu useampaankin otteeseen irrotettua ja kuivattua läppä ja putken pää.Aina se öljymäärä siitä
on vähentyny.
Ja jos vertaa siihen miten paljon sitä ensimmäisellä avauksella olikaan ni
ei tuolla nyt pitäis häiritsevää määrää enää olla.

Kun saa inspiraation ni täytyy napata koko läppäkotelo pöydälle
ja tarkistaa mitä on mahtanu syödä. :?
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Yksi purkillinen öljyn seassa ei tee mitään, ehkä jotain 3-.4 purkkia kerralla voisi jotain putsatakin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

TD04 kirjoitti: Ja nyt kun tuli purettua kaikki niin täytyy todeta että sitä
mustaa karstaa oli imuputki täynnä eikä enää koskaan tule mun autoon
sitä isompaa huohotus putkea kiinni..Sanokaa mitä sanotte huohotuksen
laiminlyönnistä mutta tällä konstilla saan pidettyä turbon puhtaana.
Juu ja kun sen huohottimen jättää pois niin se kaikki musta karsta jää koneen sisälle. ;)
Aki Peltola #1132
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Auto ollu mulla vasta 2kk ja varmasti alkuperäset huohotus järjestelmät
ollu koko ajan kiinni edellisillä omistajilla ni tässähän sen sitten näkee miten hyvä huohotus koneella on ollu:

Kone täynnä mustaa karstaa..Kyllä se on se öljyn laatu ja miten usein niitä
vaihdetaan millä se kone saadaan pysymään puhtaana..Olkoon tuo huohotus
sitten mikä tahansa kunhan se toimii..Ei siis tukossa..No sen kyllä sitten huomaa jos olis..

Omissa autoissa öljyt vaihtanu aina ajoissa:Turbollisissa max.7500km ja vapareissa max.10000km.Ainut poikkeus oli B mallin ascona jossa tuppas öljyt vaihtumaan ihan itekseen :wink: Mutta siinäkin tuli 7500km kohilla vaihettua..Ja koneet pysy erittäin puhtaina.

Kun kattelee tän auton huolto historiaa ni öljyillä on ajeltu melkein järestään
sellasta 20000km ennen kun on öljyt vaihdettu..Näyttää tossa olevan kerra jopa 30000km lipsahtanu..

Väitän että tollasilla vaihtoväleillä ei kyllä kone puhtaana pysy eikä varsinkaan turbollinen. :evil:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

On tosiaan kumma kun kukaan ei halua ostaa ehjiä ja kunnostettuja 9-5:sia vaan kaikki haluaa tehdä itse remontin :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

ng900aero kirjoitti:On tosiaan kumma kun kukaan ei halua ostaa ehjiä ja kunnostettuja 9-5:sia vaan kaikki haluaa tehdä itse remontin :wink:
Itse kun tekee saa sellasen kun haluaa. :D :D
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ite kun tekee niin saa semmosen ku sattuu tulemaan. ;)

Totta turiset noista öljynvaihtoväleistä, niissäpä suurin syy näihin t7 ongelmiin onki. Mutta kun puhutaan että huohotusongelma karstaa konetta niin huohotuksen poistaminen(tai siis sen tehon huonontaminen) ei ainakaan paranna tilannetta. :roll:

Käytännössä 7500 öljynvaihtovälillä kone pysynee puhtaana. :)
Aki Peltola #1132
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Aksu900 kirjoitti:Ite kun tekee niin saa semmosen ku sattuu tulemaan. ;)
Näinkin saattaa joskus käydä. 8)
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Termos kirjoitti:
TD04 kirjoitti:Näyttää olevan tuota mustaa piki paskaa kone täynnä varsinkin jakopää.
Eli takuunalainen huohotinvika taas kyseessä.
TD04 kirjoitti: Missä kunnossa männät mahtaakaan olla ei uskalla ees aatella mutta
yllättävän pitkään kesti tässä toi turbo paukahti vasta 338tkm kohalla.

Kummassakohan kestää turbot paremmin tomaatissa vai keppi laatikossa.?? luulis
et just tässä tomaatissa koska yleensä koneessa pienet kierrokset eikä sitä
kautta kohdistu niin suurta lämpökuormaa turboon. :?: 8O
Tuohon en osaa vastata, mutta voiko tuo huohotinkatastofi rikkoa turbon?

Tosin 338tkm ahtimelle on mielestäni ihan kunnioitettava matka, eikös noita ole pamahdellu runsain mitoin alle 100tkm (niitä valuvikaisia)?

Höh, toivottavasti tuon meidän auton motti on kotoisin samoilta kasaajilta :lol:



Kertoka nyt, miten likainen sen jakopään pitäisi venakopasta katsottuna olla, että olisi todella syytä huoleen? Ketju ja rattaat olivat puhtaat, mutta jakopään kopassa oli sisäpuolella TODELLA OHUT, kuitenkin läpinäkymätön kerros lietettä. Venttiilikoppa oli puhdas, mitä nyt pari rämmälettä sain irtoamaan siitä sisäpuolella olevasta "kotelosta" (liuotinpesuaineella), johon huohottimen putki tulee.

Mitenkä' tuon jakopään remontin kanssa, en jakopäästä muuta silloin älynnyt katsoa, kuin että ketju tuntui kireältä kuin..... no en sano mikä :lol:

Missä vaiheessa jakopään raplatuksesta tulisi siis huolestua? Ketjulle kaiketi on kuitenkin aina ominaista lievä rallatus?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuollainen karstan määrä ei ole missään tapauksessa huolestuttavaa. Eli sen puolesta ei muutaku koppa kiinni, ennaltaehkäisevä huohotinjärjestelmän puhdistus ja menoksi. :)
Aki Peltola #1132
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Aksu900 kirjoitti:Tuollainen karstan määrä ei ole missään tapauksessa huolestuttavaa. Eli sen puolesta ei muutaku koppa kiinni, ennaltaehkäisevä huohotinjärjestelmän puhdistus ja menoksi. :)

Mahtaisikohan mulla olla sittenkin se käynnistettäessä kuuluva ulina ohjaustehostimen eikä oljypumpun ulinaa? Noh, pitää tuo siht kuitenkin nyt puhdistaa varmuuden vuoksi. Raportoin sitten :)

Miten muuten, uskaltaisinko samalla ottaa tasapainoakselien ketjun hiiteen kuten 9000:ssakin?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Nyt on 9-5:lla ajettu yli 40tkm ilman tasapainoakselien ketjua. Ei mitään ongelmia ole ollut.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

-valomerkki- kirjoitti:Nyt on 9-5:lla ajettu yli 40tkm ilman tasapainoakselien ketjua. Ei mitään ongelmia ole ollut.
Mulla ajettu tp-ketjun kanssa 364tkm.Ei mitään ongelmia.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Vastaa Viestiin