B235 vs B234 männät.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

B235 vs B234 männät.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kuva

Kuva

Kuva



Kumpi on kumpi :?: :?: :?: :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Miten minusta tuo toinen ei olis edes kumpikaan? Ihan kun olis vanhemman turbon (99/900) B/H mäntä (siis tuo jyhkeempi)?
Tuo kevysämpi näyttäs kyllä sen uudemman 235:n männältä.

Ihan mutulla kyllä nyt heitän... 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä tuo pitäisi olla B234:n mäntä vm 91-93.
Onko näissä T5 vehkeissä sitten paljon erillaiset :roll: :roll: I hope not 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Speedpartsin sivuilla on ainakin tällainen kuva B234-männistä:
Kuva
Eikös se hyvin pitkälti ihan samalta näytä...

Eski
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

T5 234:n mitat männän korkeus korkeimmasta kohdasta ~68mm ja tapin päältä männän laelle 28.15mm. Piti käydä mittaamassa kun alkoi vaivaan tuo asia.

Näyttää vain kovin syvälle tuo kuoppa? Mutta saattaa kuva kulma hämätä.
Ja tuo helman muoto on erilainen kuin noissa mun männissä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täytyypi huomenna mittailla, kun pääsen tallille, kuinka korkeat nuo männät ovat. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mikä noissa B234 männissä on puristussuhde vakio lohkolla?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Turbo16 kirjoitti:Mikä noissa B234 männissä on puristussuhde vakio lohkolla?
9.25 luhytlohko turbossa, vanhemmissa vissii vähemmän ja vapareis enemmän.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

JouniCSE kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Mikä noissa B234 männissä on puristussuhde vakio lohkolla?
9.25 luhytlohko turbossa, vanhemmissa vissii vähemmän ja vapareis enemmän.
Pistin noin meinaan OG900T16:hen, kiva nähdä paljonko tippuu puristussuhde :twisted:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

T5 234:n mitat männän korkeus korkeimmasta kohdasta ~68mm ja tapin päältä männän laelle 28.15mm. Piti käydä mittaamassa kun alkoi vaivaan tuo asia.
Noissa oli samat mitat :D EPC:n mukaan nuo ovat tarkoitettu B234 vm.90-92 turbo class B(7855836)

Ideanahan on pistää nuo keväästi 9-5:n sisälle :wink: Esnviikolla pitäisi saada tonnarin(B234) kiertokanget. Alapään laakerithan noissa on kaikissa samat :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Miten minusta tuo toinen ei olis edes kumpikaan? Ihan kun olis vanhemman turbon (99/900) B/H mäntä (siis tuo jyhkeempi)?
Ilmeisesti vertaat tuota mäntää signaturessasi olevan -94 mallisen lyhytlohkoisen 2.3:n mäntään? Tuo kuvan männän valmistaja on varmaankin Mahle ja vertailukohtanasi on todennäköisesti Hepolite (sisäpuolella valmistajan merkintä AE). Siitäpä ero taitaa tulla...

Hepoliten männän tunnistaa öljyrenkaan koloista (kolme kpl männäntapin yläpuolella molemmin puolin). Mahlen männässä on poratut reiät öljyrenkaan uran sisäpinnasta männän sisäpuolelle. Parempi voitelu...
T5 234:n mitat männän korkeus korkeimmasta kohdasta ~68mm ja tapin päältä männän laelle 28.15mm. Piti käydä mittaamassa kun alkoi vaivaan tuo asia.
Tuollaista näytti -96 mallin Hepoliten mäntä täälläkin eli 28 mm + risat.

Mikäs tuossa -90-92 B234:ssä oikein on puristussuhde? Tai tietääkö kukaan mistä löytyisi pitkän ja lyhyen lohkon mitat kampiakselin keskikohdasta lohkon päälle sekä 2.3:n kampiakselin keskilinjan ja kiertokangen tapin keskikohdan välinen etäisyys molemmista malleista?

Lyhytlohkoiseen ei näytä löytyvän mistään muualta mäntiä kuin Saabilta (Mahlenkin toimitusaika oli jotain 6kk) eikä moisia viittisi välttämättä Hepoliten pelossa tilata Saabilta. Mistäs sen tietää mitä sieltä tulee...? Vai onko kaikille tullut Mahlea järjestelmällisesti???
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mikäs tuossa -90-92 B234:ssä oikein on puristussuhde?
Tuon haluisin kanssa tietää, mitä tuolta STCS:n sivuilta ymmärsin 90-93 B234:ssa olisi puristukset 8.5 ja T5:ssa 9.25 :roll: Tuleeko tuo ero lohkosta vai männistä? Eli kuinka paljon nuo vanhemmat männät eroaa T5:n männistä :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Frostgrey kirjoitti:
Mikäs tuossa -90-92 B234:ssä oikein on puristussuhde?
Tuon haluisin kanssa tietää, mitä tuolta STCS:n sivuilta ymmärsin 90-93 B234:ssa olisi puristukset 8.5 ja T5:ssa 9.25 :roll: Tuleeko tuo ero lohkosta vai männistä? Eli kuinka paljon nuo vanhemmat männät eroaa T5:n männistä :roll:
Hetkinen. Eikös 2x4 tarkoita nimenomaan lyhytlohkoista isommilla imuvenoilla varustettua? pre-93 2,3L koneethan on B23. Tai noin ainakin lukee kansipahvissa. B232 merkintää en oo koskaan nähnyt.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

EPC puhuu ainakin kaikista 9000:n 2.3litrasista B234:sina :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Eikös 2x4 tarkoita nimenomaan lyhytlohkoista isommilla imuvenoilla varustettua?
Ei välttämättä.

-90-93 B234 = Pitkälohko (täysin omansa konstruktiona)
-94-98 B234 = Lyhytlohko (sama lohko kuin B204)
Vastaa Viestiin