Cuuleriasiaa(9-5:n)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Cuuleriasiaa(9-5:n)

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eli tarkoituksena on hieman parannella tuota 9-5:n ahto ilman jäähdytystä. Cuulerihan on kuten tonnarissakin eli syylärin ja ilmastoinnin kennon välissä. Paksuushan ei ole orkkiksessa kuin 50mm, mikä asettaakin viri cuulerille hieman haastetta. Ilmeisesti noin ohkasta kenno ei ihan joka paikasta löydykään :roll:

Yksi mahdollisuus olis pistää tuohon puskurin taakse sellainen matala mutta paksu cuuleri
tuossa esim. yksi asennettuna

Kuva



nyt olisi tiedossa kohtuu hintaan tuollainen koossa(kenno) 460x160x90mm, kokonais mitta on 69mm ja lähdöt on 65mm.

Jälleenmyyjän tiedon mukaan tuo piisaa helposti 300hv tehoihin mitä tässä hieman tavoitellaankin :wink:

Mutta mitä mieltä porukka täällä on?
Mitä tarkoittaa bar&plate rakenne?
Entä "sisärivoitettu"?


Sitten vielä, että kävi myös sellainen hullu idea mielessä, että jos laittaisi tuon cuulerin tuohon vakion "rinnalle", eli hitsaisi uudet ahto putket siten, että olisi haarat molempiin cuulereihin :roll: Mahtaisiko olla ihan tuhoon tuomittu idea :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 68f1ba6ea7

Tuolta löytyi seuraavanlaista tietoa:
Kennomateriaali on bar&plate eli sisärivoitettua hyvin virtaavaa kennoa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
HT-Tune
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 00:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HT-Tune »

tuossa selventävät kuvat vielä kennotyyppien eroista:

tube&fin
Kuva

bar&plate
Kuva

tässä netistä poimittua tekstiä:

Bar&Plate intercoolers:-

Bar&Plate intercoolers are the most technology advanced and therefore the most efficient intercooler cores available to date. Bar&Plate intercooler are slightly heavier than the Tube&Fin type intercoolers because of their design, but the Bar&Plate intercooler is by far the most efficient of the two.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eli pitäisi olla aika hyvin virtaavaa kennoa tuo bar&plate tyyppinen.

Miten on riittääkö tuossa kennon koossa 460x160x90mm vielä jäähdytysteho n. 300hv tehoissa. Ja mahtaisiko olla paljon hyötyä vakioon. Olisi tuo ainakin sijoitukseltaan paremmassa paikassa jäähdytyksen kannalta.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tästä raapimastani viestistä voi olla jotain apua IC:n valinnassa. Sori teksti on lontooksi enkä jaksa sitä kokonaisuudessaan käntää...

It is always fun to read when companies speficy a certain IC to certain hp and point out flow values for cores what are more or less meaningless when you're not give the "full story". Honestly speaking and after looking through alot of flow results for std IC's we can rougly state that they flow ~200CFM +-50 with 28" (water) pressure drop. A good after market core with the same drop will flow around 400CFM. ie. Posting results for +1000CFM is of course manipulated...

But what do these values really tell the average end user? Nothing or bigger is better right? both with the values and the physical size? Slab on few rows of mr. who evers theory and you're just about there....
All intercoolers are basically heat exchangers, they are also heat sinks. That is, in times of boost they store the heat. In other words, the heat is being absorbed at a faster rate than it can be got rid of. If an intercooler has a good ability to store heat before its temp starts to rise, it’s said to have a good thermal mass.


Whether thermal mass or heat exchange ability is more important depends on how the car is used. In a race car, which is on boost a lot of the time, heat exchange ability is much more important than heatsink ability. That’s because so much heat is being continuously removed from the intake air that it simply has to be got rid of fast.

But in a turbo road car, which is typically on boost less than 5 per cent of the time, heatsinking is very important. That’s because if the heat can be absorbed during boost events, there’s plenty of time for it to be dissipated over the 95 per cent of time the car’s not on boost.

With an intercooler with low heat exchange but high heatsinking, the average intake air temp will be higher than ambient but the peaks of temp associated with boost events will be only a little higher again.

Basically what one should be interested after the install of a new IC is of course the temp after the IC (we know that the flow in most cases will be more than enough for the 99% applications on this board) and how it varies during driving conditions.
#1730
500whp.net member
HT-Tune
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 00:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HT-Tune »

Frostgrey kirjoitti:Eli pitäisi olla aika hyvin virtaavaa kennoa tuo bar&plate tyyppinen.

Miten on riittääkö tuossa kennon koossa 460x160x90mm vielä jäähdytysteho n. 300hv tehoissa. Ja mahtaisiko olla paljon hyötyä vakioon. Olisi tuo ainakin sijoitukseltaan paremmassa paikassa jäähdytyksen kannalta.
Uskoisin tuon riittävän vielä noille tehoille. suhteellisen paksu kenno kuitenkin kyseessä ja audi S4 vakio coolerilla pääsee yli 300hv ja sen mitat on noin 25x20x10cm. Mutta aina parempi koneelle mitä kylmempää ilmaa se saa. eli pikku cooleri saattaa riittää yllättävän pitkälle, mutta imulämmöt on sitten liian suuret ja vaaraksi koneelle. Jos imulämmöt tuolla uudella coolerilla/sijoittelulla tipahtaa niin vaikuttaahan se tehoon ja nakutusherkkyyteen.
Vastaa Viestiin