Tidiin todella outo vika. Ei käynnisty..(Kunnossa taas)
Tidiin todella outo vika. Ei käynnisty..(Kunnossa taas)
No nyt meinaa kyllä vituttaa! Puhdistettiin tuossa päivällä imusarjan ylempi osa ja sieltä se anturi. Lisäksi puhdistin MAFin ja vaihdoin öljyt. Nyt olin illalla lähdössä liikenteeseen niin auto ei käynnisty, ja tuntuu että puristukset olisivat hävinneet. Voisiko olla mahdollista että imusarjasta olisi mennyt noen palasia venttiileiden väliin ja se poistaisi puristukset? Koetettiin kyllä imuroida kaikki moskat sieltä poies mutta ei vain käynnisty.
Viimeksi muokannut hz81, Su Helmi 05, 2006 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
Re: Tidiin todella outo vika. Ei käynnisty..
Epätodennäköistä. Kajositko ruisku/paluuputkiin?hz81 kirjoitti:Voisiko olla mahdollista että imusarjasta olisi mennyt noen palasia venttiileiden väliin ja se poistaisi puristukset? Koetettiin kyllä imuroida kaikki moskat sieltä poies mutta ei vain käynnisty.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Itekki rassasin nuo röörit tyyliin, että menköön perkele paskaa vaan sinne. Semmosia kökkäreitä siellä oli sisällä, että ihan varmasti on osa jo menny motista läpitte... Ei oikeen uskois tuota, sitäpaitti se töhkä oli mun mielestä kohtuu pehmeetä tavaraa, ei kauaa kyllä venttiilinvälissä voi pysyä sellainen mun mielestä . Käytin kyllä lopuksi imuria, eihä sillä kaikki tieten lähe pois.
Tuosta tulikin mieleen, että eräs Aineen asentaja sanoi kerran vaihtaneensa mulle paluuputken kun oli hitusen kostea. Tuumasi, että joskus on autot jättäneet käynnistymättä paluuputken vuodon takia. Liekkö tosi, muta näin väitti. Oudolta se minusta kyllä kuullostaa...rr kirjoitti:Epätodennäköistä. Kajositko ruisku/paluuputkiin?
Outoa, mutta valitettavasti täyttä totta. Joskus pelkkä hapertuneiden putkien liikuttelu saa liitokset vuotamaan niin, että ne vetävät ilmat putkistoon. Vika ei ilmenekään heti, vaan ehkä seuraavan pidemmän seisonnan jälkeen... esim. aamulla kun on hillitön kiire töihinsnuggles kirjoitti:Tuosta tulikin mieleen, että eräs Aineen asentaja sanoi kerran vaihtaneensa mulle paluuputken kun oli hitusen kostea. Tuumasi, että joskus on autot jättäneet käynnistymättä paluuputken vuodon takia. Liekkö tosi, muta näin väitti. Oudolta se minusta kyllä kuullostaa...

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
Ei kajottu polttoaine putkiin ollenkaan. Ja auto tuntuu startatessa siltä kuin siellä olisi puristuksia ollenkaan ja äänikin on aivan erilainen.rr kirjoitti:Epätodennäköistä. Kajositko ruisku/paluuputkiin?hz81 kirjoitti:Voisiko olla mahdollista että imusarjasta olisi mennyt noen palasia venttiileiden väliin ja se poistaisi puristukset? Koetettiin kyllä imuroida kaikki moskat sieltä poies mutta ei vain käynnisty.
Tuntuu itsestäkin aika oudolta että se paska tukkisi venttiilit mutta siltä se ainakin startatessa tuntuu.. eli ei puristuksia ollenkaan.
Ja ei johdu polttoaineen syötöstä tai ilmasta kyllä mitenkään. Loppui nimittäin tuossa jokin aika sitten polttoaine ja sitä sai sahata aika kauan käyntiin mutta ääni oli silloin aivan erilainen.
Nyt on venttiilikoppa auki ja täytyy tässä koettaa jotain keksiä.
Infoan kun homma etenee.
OPEL
No niin.. nyt on taas Tidi tulilla. Eli vikana oli ne imusarjan alaosasta irronneet nokipalat jotka olivat menneet venttiilien väliin jotka siis irtosivat eilen kun yritettiin alempaa imusarjaa raaputella puhtaaksi sen paikallaan ollessa.
Korjaus: Irroitettiin venttiilikoppa ja imusarjan yläosaan, välijäähdyttimelle lähtevä putken paikalle kytkettiin tehokas imuri ja pyöriteltiin moottoria siten sylinteri kerraallaan, että pakoventtiilit olivat auki ja samanaikaisesti painettiin imuventtiilit käsin avoimeksi imurin imien koko ajan ilmaa imusarjasta. Näin ollen sylinterien läpi oli yksi kerrallaan erittäin voimakas imu. Tuloksena oli muutamia kovia n. raesokerin kokoisia nokimöykkyjä imurinsäiliössä. Tämän jälkeen auto ja systeemit kasaan ja auto käyntiin, hetken aikaa piti sahata mutta nyt käy kun ennenkin.
Erikoinen oli kyllä korjaus mutta tuotti tulosta.
Eli varoituksena muille voisi sanoa että kun poistaa sen ylemmän imusarjan niin kannattaa aika tarkasti ohut letkuisella imurilla imeä puhtaaksi alempi imusarja jos sitä meinaa paikallaan ollessa puhdistella! Sen sorkkiminen paikoillaan ollessa ei liene kovin suositeltavaa!
Korjaus: Irroitettiin venttiilikoppa ja imusarjan yläosaan, välijäähdyttimelle lähtevä putken paikalle kytkettiin tehokas imuri ja pyöriteltiin moottoria siten sylinteri kerraallaan, että pakoventtiilit olivat auki ja samanaikaisesti painettiin imuventtiilit käsin avoimeksi imurin imien koko ajan ilmaa imusarjasta. Näin ollen sylinterien läpi oli yksi kerrallaan erittäin voimakas imu. Tuloksena oli muutamia kovia n. raesokerin kokoisia nokimöykkyjä imurinsäiliössä. Tämän jälkeen auto ja systeemit kasaan ja auto käyntiin, hetken aikaa piti sahata mutta nyt käy kun ennenkin.
Erikoinen oli kyllä korjaus mutta tuotti tulosta.
Eli varoituksena muille voisi sanoa että kun poistaa sen ylemmän imusarjan niin kannattaa aika tarkasti ohut letkuisella imurilla imeä puhtaaksi alempi imusarja jos sitä meinaa paikallaan ollessa puhdistella! Sen sorkkiminen paikoillaan ollessa ei liene kovin suositeltavaa!
OPEL
Heh, aika hullulta se silti tuntuu, että niistä kökkäreistä johtunut mutta uskottavahan se on! 
Jees, itse otin sen alemman laipan myös irti putsatessa.
Käytin muuten itse semmoista konstia enimpiä putsaillessa imuaukoista, että otin kupariputken pätkän ja pidin sitä siinä imurin suulakkeen edessä. Sillä tökin enimpiä irti ja imuri imaisi putkea myöten töhkät pois.

Jees, itse otin sen alemman laipan myös irti putsatessa.
Käytin muuten itse semmoista konstia enimpiä putsaillessa imuaukoista, että otin kupariputken pätkän ja pidin sitä siinä imurin suulakkeen edessä. Sillä tökin enimpiä irti ja imuri imaisi putkea myöten töhkät pois.