Satkun eri mallien viimeiset vuosimallit
Satkun eri mallien viimeiset vuosimallit
Kovastihan nuo satkun mallimerkinnät on vaihdellut, mutta milloin on viimeiset eri mallien edustajat tulleet tehtaalta ulos?
Nopeasti mieleen tulee ainakin GL,GLi,GLs,GLE,i,c,pelkkä "900", S, 16v ja 2.1 sekä osa näistä turbollisina. Oma juttunsa ovat vielä nämä erikoisemmat Finlandiat, Luxit, Aerot ja mitä kaikkea lieneekään olemassa(?).
GLi taisi vaihtua i:hin joskus 80-luvun puolivälissä, vaihtuiko samalla GL pelkkään 900? GLs ja GLE taisi loppua jo ennen tuota ja S ja 2.1 ovat sitten 80-90-luvun taitteesta eteenpäin. Tämä on ihan omaa arvailua perustuen moniin lähteisiin, ei tietoa.
Monien varaosakirjojen ja foorumin selailunkin tuloksena c-malli olisi ollut 88-89 tuotannossa, toisaalta itselläni ja monissa myynti-ilmoituksissa tulee vastaan vielä -90 vuotisia c-malleja. Milloinkas nämä on loppunut?
Onko mikään näistä tavallisimmista ruisku- ja kaasariversioista erityisesti toisia harvinaisempi?
Minkälaisia pieniä eriä erikoismalleja on ollut tuotannossa? Itsellä ei ole tiedossa kuin -89 tehtaan juhlavuoden 900c, jossa taisi olla vähän enemmän sähkövehjettä, jopa AC löytyi joltain.
Netistä löytyy vain hyvin ristiriitaista tietoa asioista, paljon enemmän mutua kuin faktaa. Ja hakua on tosiaan tullut myös käytettyä, mutta kovin vähän sekin viisastutti. Kenties oikeat hakusanat eivät löytyneet..
Nopeasti mieleen tulee ainakin GL,GLi,GLs,GLE,i,c,pelkkä "900", S, 16v ja 2.1 sekä osa näistä turbollisina. Oma juttunsa ovat vielä nämä erikoisemmat Finlandiat, Luxit, Aerot ja mitä kaikkea lieneekään olemassa(?).
GLi taisi vaihtua i:hin joskus 80-luvun puolivälissä, vaihtuiko samalla GL pelkkään 900? GLs ja GLE taisi loppua jo ennen tuota ja S ja 2.1 ovat sitten 80-90-luvun taitteesta eteenpäin. Tämä on ihan omaa arvailua perustuen moniin lähteisiin, ei tietoa.
Monien varaosakirjojen ja foorumin selailunkin tuloksena c-malli olisi ollut 88-89 tuotannossa, toisaalta itselläni ja monissa myynti-ilmoituksissa tulee vastaan vielä -90 vuotisia c-malleja. Milloinkas nämä on loppunut?
Onko mikään näistä tavallisimmista ruisku- ja kaasariversioista erityisesti toisia harvinaisempi?
Minkälaisia pieniä eriä erikoismalleja on ollut tuotannossa? Itsellä ei ole tiedossa kuin -89 tehtaan juhlavuoden 900c, jossa taisi olla vähän enemmän sähkövehjettä, jopa AC löytyi joltain.
Netistä löytyy vain hyvin ristiriitaista tietoa asioista, paljon enemmän mutua kuin faktaa. Ja hakua on tosiaan tullut myös käytettyä, mutta kovin vähän sekin viisastutti. Kenties oikeat hakusanat eivät löytyneet..
Luepa tämä viestiketju läpi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Aero tuli muuten mallivuonna 1984.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Aero tuli muuten mallivuonna 1984.
Viimeksi muokannut Isolohko, Su Helmi 05, 2006 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
'88 tehty pystykeulainen satku uudemmilla jarruilla on tyyppikoodiltaan sama kuin 900c-malli. Pystärikaasari-satkut on mun käsityksen mukaan tehty 8/87-12/87 välisenä aikana.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-91 GLE mallista keskusteltu viimeksi syksyllä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=gle
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=gle
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
dimebak kirjoitti:'88 tehty pystykeulainen satku uudemmilla jarruilla on tyyppikoodiltaan sama kuin 900c-malli. Pystärikaasari-satkut on mun käsityksen mukaan tehty 8/87-12/87 välisenä aikana.
Pystykeula 900 mallia tehtiin aina vuoden -89 malliksi asti.
C -malli oli -88 -90, joista -89 oli kahta ns. juhlamallia 2d ja 4d
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Su Helmi 05, 2006 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Jaa,vai niin. Aina oppii uutta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tarkistetaan asia, vaikka eipä tuolla liene kovin suurta merkitystädimebak kirjoitti:Jaa,vai niin. Aina oppii uutta.
Muistinvaraisesti rekkariotteita vertaillessani niissä oli C:n mentävä ero
edit:
No niin otteet on nyt tarkistettu.
Ollaan oikeastaan Dimebakin kanssa molemmat oikeassa ja väärässä:
Runkonumero on molemmissa samaa tyyppiä ja sisältää C -kirjaimen
mutta:
Auton mallikoodi on erilainen eli:
900c = 900C-CM2500
900= 900-CM2500
Tuo mallikoodi on minulle jäänyt mieleen ja sen mukaan ei ole kyse samasta mallista, mutta jos lähtökohtana on runkonumero, niin sillä perusteella on. Oisko tasapeli ?
# 419 Vesa Pohjalainen
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten tietääkseni S-mallia ei saanut enää viimeisenä mallivuotena eli -93.
Ja viimeisenä mallivuotena oli 2,1-litrainen ja 5-ovinen Classic-malli, jossa nahkaiset ratti ja vaihdekepinpalje, Contour- eli ns. turbo-penkit, metalliväri sekä Classic-tarrat etulokasuojassa. Huomattavaa on, että -93-mallissa ei ollut konepellin reunassa pieniä Saab-tekstejä. Ei ainakaan Classicissa eikä ilmeisesti muissakaan. Classicissa ei kuitenkaan ollut ABS-jarruja eli olisko se sittenkin joku Suomen markkinoille tehty puoli-karvalakki.
Ja viimeisenä mallivuotena oli 2,1-litrainen ja 5-ovinen Classic-malli, jossa nahkaiset ratti ja vaihdekepinpalje, Contour- eli ns. turbo-penkit, metalliväri sekä Classic-tarrat etulokasuojassa. Huomattavaa on, että -93-mallissa ei ollut konepellin reunassa pieniä Saab-tekstejä. Ei ainakaan Classicissa eikä ilmeisesti muissakaan. Classicissa ei kuitenkaan ollut ABS-jarruja eli olisko se sittenkin joku Suomen markkinoille tehty puoli-karvalakki.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Isäukon -93 mallin 2,1 ruiskussa ei ole niitä pieniä tekstejä. Sen sijaan abs on mukana ja ratin keskiössä värillinen logo.Montoya kirjoitti: Huomattavaa on, että -93-mallissa ei ollut konepellin reunassa pieniä Saab-tekstejä. Ei ainakaan Classicissa eikä ilmeisesti muissakaan. Classicissa ei kuitenkaan ollut ABS-jarruja eli olisko se sittenkin joku Suomen markkinoille tehty puoli-karvalakki.
# 419 Vesa Pohjalainen
Joo se menee kai jotenkin niin, että -92 loppuvuonna tuli ABS:t vakioksi, mutta Classicissa ei silti ollut niitä. Classicissakin oli ratin keskiö värilätkällä. -92-malleissa olen nähnyt mustia keskiöitä.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Isäukon -93 mallin 2,1 ruiskussa ei ole niitä pieniä tekstejä. Sen sijaan abs on mukana ja ratin keskiössä värillinen logo.Montoya kirjoitti: Huomattavaa on, että -93-mallissa ei ollut konepellin reunassa pieniä Saab-tekstejä. Ei ainakaan Classicissa eikä ilmeisesti muissakaan. Classicissa ei kuitenkaan ollut ABS-jarruja eli olisko se sittenkin joku Suomen markkinoille tehty puoli-karvalakki.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Itse olen ollut siinä uskossa, että noissa -93 Classic:ssa on ollut tehtaalta lähtiessään ABS:t. Verotuksellisista syistä (laman jälkeiset vuodet nääs...) maahantuoja nappasi ABS:t poies ja näin saatiin hintaa hieman alemmaksi. Nuo Classicit kasattiin kuulemma kaikki Ruotsin puolella ja ABS puuttuu järjestään kaikista. Suomessa kasattuja "tavallisia" 2.1:iä (ilman Classis-tarraa) tuo verotusjuttu ei tainnut koskea ja niistä ABS:t löytyykin useammin.
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
9000 CS 2.0t -98
#2482
Re: Satkun eri mallien viimeiset vuosimallit
Olisko vuosimalli 84 ja malli 900i 2d(3d?) special kattoluukku, avattavat takasivuikkunat, etuspoikka, takaistuimessa kyynänoja. Oliko joitain muuta? EMS-malleja ei ole vastaan tullut juurikaan!akyttala kirjoitti:Onko mikään näistä tavallisimmista ruisku- ja kaasariversioista erityisesti toisia harvinaisempi?
Minkälaisia pieniä eriä erikoismalleja on ollut tuotannossa?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti: