Satkun eri mallien viimeiset vuosimallit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Satkun eri mallien viimeiset vuosimallit

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kovastihan nuo satkun mallimerkinnät on vaihdellut, mutta milloin on viimeiset eri mallien edustajat tulleet tehtaalta ulos?
Nopeasti mieleen tulee ainakin GL,GLi,GLs,GLE,i,c,pelkkä "900", S, 16v ja 2.1 sekä osa näistä turbollisina. Oma juttunsa ovat vielä nämä erikoisemmat Finlandiat, Luxit, Aerot ja mitä kaikkea lieneekään olemassa(?).

GLi taisi vaihtua i:hin joskus 80-luvun puolivälissä, vaihtuiko samalla GL pelkkään 900? GLs ja GLE taisi loppua jo ennen tuota ja S ja 2.1 ovat sitten 80-90-luvun taitteesta eteenpäin. Tämä on ihan omaa arvailua perustuen moniin lähteisiin, ei tietoa.
Monien varaosakirjojen ja foorumin selailunkin tuloksena c-malli olisi ollut 88-89 tuotannossa, toisaalta itselläni ja monissa myynti-ilmoituksissa tulee vastaan vielä -90 vuotisia c-malleja. Milloinkas nämä on loppunut?

Onko mikään näistä tavallisimmista ruisku- ja kaasariversioista erityisesti toisia harvinaisempi?
Minkälaisia pieniä eriä erikoismalleja on ollut tuotannossa? Itsellä ei ole tiedossa kuin -89 tehtaan juhlavuoden 900c, jossa taisi olla vähän enemmän sähkövehjettä, jopa AC löytyi joltain.

Netistä löytyy vain hyvin ristiriitaista tietoa asioista, paljon enemmän mutua kuin faktaa. Ja hakua on tosiaan tullut myös käytettyä, mutta kovin vähän sekin viisastutti. Kenties oikeat hakusanat eivät löytyneet..
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Luepa tämä viestiketju läpi:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0


Aero tuli muuten mallivuonna 1984.
Viimeksi muokannut Isolohko, Su Helmi 05, 2006 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ja 900 EMS:siä tehtiin vuosien -78 ja-82 välillä! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

'88 tehty pystykeulainen satku uudemmilla jarruilla on tyyppikoodiltaan sama kuin 900c-malli. Pystärikaasari-satkut on mun käsityksen mukaan tehty 8/87-12/87 välisenä aikana.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Onko noin ??
Isäukko osti aikoinaan uuten pystykeula satkun vm-89 ja se olikin jo kaksi vuotta vanha.
No aina tyhmiä jymäytetään :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

-91 GLE mallista keskusteltu viimeksi syksyllä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=gle
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dimebak kirjoitti:'88 tehty pystykeulainen satku uudemmilla jarruilla on tyyppikoodiltaan sama kuin 900c-malli. Pystärikaasari-satkut on mun käsityksen mukaan tehty 8/87-12/87 välisenä aikana.

Pystykeula 900 mallia tehtiin aina vuoden -89 malliksi asti.
C -malli oli -88 -90, joista -89 oli kahta ns. juhlamallia 2d ja 4d
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Su Helmi 05, 2006 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jaa,vai niin. Aina oppii uutta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dimebak kirjoitti:Jaa,vai niin. Aina oppii uutta.
Tarkistetaan asia, vaikka eipä tuolla liene kovin suurta merkitystä :)

Muistinvaraisesti rekkariotteita vertaillessani niissä oli C:n mentävä ero :lol:

edit:

No niin otteet on nyt tarkistettu.

Ollaan oikeastaan Dimebakin kanssa molemmat oikeassa ja väärässä:

Runkonumero on molemmissa samaa tyyppiä ja sisältää C -kirjaimen
mutta:

Auton mallikoodi on erilainen eli:
900c = 900C-CM2500

900= 900-CM2500

Tuo mallikoodi on minulle jäänyt mieleen ja sen mukaan ei ole kyse samasta mallista, mutta jos lähtökohtana on runkonumero, niin sillä perusteella on. Oisko tasapeli ? :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten tietääkseni S-mallia ei saanut enää viimeisenä mallivuotena eli -93.

Ja viimeisenä mallivuotena oli 2,1-litrainen ja 5-ovinen Classic-malli, jossa nahkaiset ratti ja vaihdekepinpalje, Contour- eli ns. turbo-penkit, metalliväri sekä Classic-tarrat etulokasuojassa. Huomattavaa on, että -93-mallissa ei ollut konepellin reunassa pieniä Saab-tekstejä. Ei ainakaan Classicissa eikä ilmeisesti muissakaan. Classicissa ei kuitenkaan ollut ABS-jarruja eli olisko se sittenkin joku Suomen markkinoille tehty puoli-karvalakki.
9-5 2,3t -03
#2514
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Montoya kirjoitti: Huomattavaa on, että -93-mallissa ei ollut konepellin reunassa pieniä Saab-tekstejä. Ei ainakaan Classicissa eikä ilmeisesti muissakaan. Classicissa ei kuitenkaan ollut ABS-jarruja eli olisko se sittenkin joku Suomen markkinoille tehty puoli-karvalakki.
Isäukon -93 mallin 2,1 ruiskussa ei ole niitä pieniä tekstejä. Sen sijaan abs on mukana ja ratin keskiössä värillinen logo.
# 419 Vesa Pohjalainen
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Montoya kirjoitti: Huomattavaa on, että -93-mallissa ei ollut konepellin reunassa pieniä Saab-tekstejä. Ei ainakaan Classicissa eikä ilmeisesti muissakaan. Classicissa ei kuitenkaan ollut ABS-jarruja eli olisko se sittenkin joku Suomen markkinoille tehty puoli-karvalakki.
Isäukon -93 mallin 2,1 ruiskussa ei ole niitä pieniä tekstejä. Sen sijaan abs on mukana ja ratin keskiössä värillinen logo.
Joo se menee kai jotenkin niin, että -92 loppuvuonna tuli ABS:t vakioksi, mutta Classicissa ei silti ollut niitä. Classicissakin oli ratin keskiö värilätkällä. -92-malleissa olen nähnyt mustia keskiöitä.
9-5 2,3t -03
#2514
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Itse olen ollut siinä uskossa, että noissa -93 Classic:ssa on ollut tehtaalta lähtiessään ABS:t. Verotuksellisista syistä (laman jälkeiset vuodet nääs...) maahantuoja nappasi ABS:t poies ja näin saatiin hintaa hieman alemmaksi. Nuo Classicit kasattiin kuulemma kaikki Ruotsin puolella ja ABS puuttuu järjestään kaikista. Suomessa kasattuja "tavallisia" 2.1:iä (ilman Classis-tarraa) tuo verotusjuttu ei tainnut koskea ja niistä ABS:t löytyykin useammin.
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Satkun eri mallien viimeiset vuosimallit

Viesti Kirjoittaja patse »

akyttala kirjoitti:Onko mikään näistä tavallisimmista ruisku- ja kaasariversioista erityisesti toisia harvinaisempi?
Minkälaisia pieniä eriä erikoismalleja on ollut tuotannossa?
Olisko vuosimalli 84 ja malli 900i 2d(3d?) special :?: kattoluukku, avattavat takasivuikkunat, etuspoikka, takaistuimessa kyynänoja. Oliko joitain muuta? EMS-malleja ei ole vastaan tullut juurikaan!
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuossa aiemmin mainittu -90 luvun alun vain sinisenä ollut GLE lienee aikamoinen harvinaisuus.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin